آخرین اخبار
17169
دکتر احمدی در نشست کارگروه علمی‌ مشورتی شورای فرهنگ عمومی:

دانشجویان دانشگاه رازی بورسیه شغلی می‌شوند/ سرفصل‌های درسی تغییر می‌کند

نشست مشترک تخصصی کارگروه علمی‌ مشورتی شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست مشترک تخصصی کارگروه علمی-مشورتی شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه با هدف هماهنگی و استفاده بیشتر از ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و نخبگانی دانشگاهی استان، ۱۶ شهریور ماه ۱۴۰۱ در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه رازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، آقای علی صفدری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه ضمن قدردانی از دانشگاه رازی در برگزاری این نشست، در سخنانی استفاده حداکثری از  ظرفیت‌های علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و نخبگانی دانشگاه‌های استان برای بهره‌وری و کیفی‌سازی برنامه‌ها و ارائه راهکارهای مناسب در شورای فرهنگ عمومی را مورد تأکید قرار داد.

وی شورای فرهنگ عمومی را دارای ساختار نظام‌مند و از ارکان تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در حوزه فرهنگ عمومی دانست و گفت: شورای فرهنگ عمومی کشور به مثابه نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این شورا، عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در عرصه فرهنگی هر استان به شمار می آید.

آقای صفدری ضمن اشاره به اهمیت تداوم این نشست‌ها افزود: بعد از مقوله کمیّت، موضوع مهمتر؛ کیفیت برنامه‌ها، تصمیم گیری و تصمیم سازی‌ها است.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ دستگاه مرتبط، عضو شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه هستند، افزود: شورای فرهنگ عمومی دارای یک کارگروه علمی-مشورتی است، در سال‌جاری پنج موضوع اصلی را در دستور کار این شورا قرار داده‌ایم که در این میان دو موضوع شامل «استحکام نظام خانواده» و «ایجاد نشاط، انگیزه و امید در جامعه» را به صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

وی خواستار استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگانی جامعه در پیشبرد اهداف کارگروه علمی-مشورتی شورای فرهنگ عمومی استان شد و گفت: ما برای انجام کارهای تخصصی و اثرگذار به شدت نیازمند کمک و ظرفیت علمی و پژوهشی دانشگاهیان هستیم.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین محرابی دبیر کارگروه علمی-مشورتی شورای فرهنگ عمومی استان در سخنانی اظهار داشت: ماهیت نظام اسلامی یک ماهیت فرهنگی است و اقتصاد و سیاست ما مبتنی بر فرهنگ است، به دلیل اینکه نظام اسلامی ماهیت مردمی دارد باید کار فرهنگی کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محرابی افزود: مقام معظم رهبری تصریح کردند که اقتصاد و سیاست و همه‌ امور نظام اسلامی تابع مسئله فرهنگ است و بر این اساس باید اهتمام جدی در حوزه فرهنگ داشته باشیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محرابی شورای فرهنگ عمومی را شورایی بسیار مهم خواند که می‌تواند منشأ تحولات در همه عرصه‌ها در استان باشد.

وی افزود: در کارگروه علمی-مشورتی ذیل شورای فرهنگ عمومی در استان کرمانشاه نیز از یک تیم کارآمد و با تجربه و دارای تحلیل با گرایش‌های مختلف از فرهیختگان دانشگاهی برخوردار هستیم که باید در بُعد نظری، عملی و اجرایی از ظرفیت آنان استفاده نماییم. هم‌چنین افراد متخصص در حوزه‌هایی از قبیل روانشناسی، جامعه‌شناسی، تبلیغ دینی، رسانه، آموزش و پرورش، خانواده، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، بهزیستی و... عضو این تیم هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محرابی همدلی و هماهنگی در کارگروه علمی-مشورتی شورای فرهنگ عمومی در کنار گرایش‌های تخصصی اعضا را سبب ایجاد توفیقات و نتیجه‌ اثربخش دانست و گفت: از موضوعات جدّی در این شورا، بحث امید آفرینی در جامعه است.

وی نقش صدا و سیما در تحقق اهداف شورای فرهنگ عمومی به ویژه تزریق امید به جامعه را پررنگ دانست و خواستار اهتمام جدی صدا و سیمای مرکز کرمانشاه در این خصوص شد.

در ادامه سایر اعضای حاضر در این نشست، به بیان دیدگاه‌ها، نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود پرداختند. از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این نشست؛ استفاده از چهره‌های شاخص در امر فرهنگ، هم‌افزایی هرچه بیشتر متولیان فرهنگی در استان و پرهیز از گسستگی در این حوزه، پیگیری جدی موضوع فرهنگ در دانشگاه‌ها و استفاده از پتانسیل اساتید، دانشجویان و کارمندان، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی برای امور فرهنگی، واکاوی و حل مسائل اقتصادی به عنوان بخشی اثرگذار در امر فرهنگ، برخورداری موضوعات و طرح‌های اقتصادی از پیوست فرهنگی، توجه جدی به نقش خانواده و به طور خاص مادران، استفاده از ظرفیت جامعه هنری و دانشجویی استان کرمانشاه، بود.

در ادامه دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی در سخنانی از اعلام آمادگی دانشگاه برای تداوم این نشست‌ها و تحرک جدی در پیشبرد اهداف کارگروه علمی-مشورتی شورای فرهنگ عمومی استان خبر داد.

دکتر احمدی تمرکز جلسات بر نتایج کاربردی و عملیاتی و پرهیز از طرح مباحث نظری، تنظیم صورتجلسه همراه با مصوبات و تعیین مسئول پیگیری در کارگروه علمی-مشورتی شورای فرهنگ عمومی را مورد تاکید قرار داد.

وی آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی مشکلات جامعه و ارائه راهکار عملیاتی را ضروری خواند و گفت: ما باید در مسیر امیدآفرینی به جامعه و از بین بردن بی‌اعتمادی تلاش کنیم، در این راستا آسیب شناسی مسأله ازدواج، اشتغال و تاب‌آوری جوانان را باید مورد توجه قرار دهیم.

دکتر احمدی مشکلات اقتصادی و اشتغال را از دلایل مهاجرت نخبگان دانست و گفت:  این مسائل، عدم احساس مسئولیت و حمایت در جوانان ایجاد می‌کند.

وی اشتغال را امر مورد تأکید جدی ریاست محترم جمهوری دانست و گفت: بیکاری سبب بروز آسیب‌های اجتماعی و ایجاد بحران‌های خانوادگی می‌شود لذا همه دستگاه‌های اجرایی استان باید برای اشتغالزایی پای کار بیایند.

دکتر احمدی وجود صنایع و کارخانجات بزرگ را نقطه قوتی برای حل مشکل بیکاری دانست و گفت: مسائل صنعت ما با طرح مباحث نظری حل نمی‌شود بلکه نیروی آچار به دست و متخصص و دارای مهارت نیاز دارد که بتواند مسائل را به صورت میدانی و عملی حل کند.

وی از عزم جدی دانشگاه رازی برای کمک به حل مشکل بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: اگر استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت پای کار باشند ما می‌توانیم نقش بسیار موثری در این زمینه ایفا کنیم.

دکتر احمدی از اجرای «طرح شهید وزوایی» بنیاد نخبگان با اهداف اشتغالزایی برای دانشجویان و ایجاد امید و انگیزه در میان آنان خبر داد و گفت: در این راستا، ایجاد بورسیه شغلی برای دانشجویان دانشگاه رازی، تغییر بسیاری از سرفصل‌های درسی، اشتغال پاره‌وقت دانشجویان در صنایع با برخورداری از بیمه و حقوق مشخص برنامه دانشگاه رازی است.

وی از جمله نتایج اجرایی شدن طرح شهید وزوایی را افزایش مهارت افزایی در حین تحصیل و اشتغالزایی در استان دانست و تأکید کرد: با اجرای این طرح دور از انتظار نیست که دانشگاه رازی در آینده نزدیک تنها پذیرای رتبه‌های سه رقمی و کمتر از آن باشد.

دکتر احمدی با تأکید بر اینکه تمام ظرفیت‌های دانشگاه رازی در خدمت کارگروه علمی-مشورتی شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه قرار دارد، گفت: استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه رازی در کارگروه علمی و مشورتی شورای فرهنگ عمومی در قالب فرصت‌های مطالعاتی برای پژوهش در عرصه‌های فرهنگی از قبیل خانواده، نشاط اجتماعی و امیدآفرینی در دستور کار قرار دارد.

 

آخرین اخبار