آخرین اخبار

تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه میان دانشگاه‌ رازی و دانشگاه جامع علمی-کاربردی کرمانشاه به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست مشترک دانشگاه‌های رازی و علمی-کاربردی کرمانشاه، 16 شهریور ماه 1401 در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

در این نشست، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی، ضمن خیرمقدم به میهمانان و تبریک انتصاب دکتر شفیعی به عنوان سرپرست دانشگاه جامع علمی-کاربردی کرمانشاه، در سخنانی ابراز امیدواری کرد که پذیرش مسئولیت جدید آغازی برای پیشبرد اهداف متعالی آموزش عالی و همکاری‌های مؤثر آکادمیک در مسیر توسعه استان باشد.

وی در ادامه با اشاره به سفر اخیر هیأت دولت به استان کرمانشاه و تأکیدات مهم ریاست محترم جمهوری در راستای توجه به اشتغال جوانان افزود: متأسفانه بیکاری سبب روز بحران‌های اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و... در استان شده است. در سفر اخیر نیز، رئیس جمهور محترم خطاب به استاندار تلاشگر کرمانشاه تأکید بسیار جدی در بحث اشتغالزایی داشتند، در همین راستا، دانشگاه رازی با برنامه‌ریزی هدفمند و ترسیم افق‌های روشن می‌تواند گام‌های مؤثری برای کمک به حل مشکلات استان بردارد.

دکتر احمدی تدوین و ارائه طرح‌ها، راهکارها و پیشنهادات عملی به مدیران استان را در راستای نقش‌آفرینی دانشگاه برای کمک به اشتغالزایی راهگشا دانست و بیان کرد: یکی از طرح‌های ارزشمند برای این مهم، "طرح شهید وزوایی" است که بر اساس آن، دانشجویان می‌توانند در مدت زمان معین به کار در مراکز صنعتی پرداخته و از مزایای بیمه و حقوق برخوردار شوند.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با عملیاتی شدن "طرح شهید وزوایی" تحولات چشمگیر در عرصه اشتغالزایی فارغ التحصیلان دانشگاهی ایجاد شود چراکه در این صورت دانشجویان از مهارت، تخصص و تجربه عملی در عرصه کار و تلاش برخوردار می‌شوند.

در ادامه دکتر شفیعی سرپرست دانشگاه جامع علمی-کاربردی کرمانشاه ضمن قدردانی از ریاست دانشگاه رازی در حمایت از پیشبرد همکاری‌های مشترک آکادمیک در استان و برگزاری این نشست، در سخنانی به معرفی دانشگاه جامع علمی-کاربردی کرمانشاه پرداخت و  اظهار داشت: دانشگاه علمی-کاربردی یک دانشگاه مهارتی است.

وی از فعالیت بیش از ۶۰۰ مرکز جامع علمی-کاربردی در کشور خبر داد و گفت: این دانشگاه با برگزاری دوره کوتاه مدت کاردانی و کارشناسی ارتباط مستقیم و وثیق با بازار کار دارد.

دکتر شفیعی بیکاری را مشکل اصلی استان کرمانشاه دانست و گفت: دانشگاه علمی-کاربردی نیز در کمک به اشتغالزایی برای جوانان ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و آموزش‌های ارائه شده در این دانشگاه بر اساس نیاز بازار و احصاء مشاغل صورت می‌گیرد.

وی علت اصلی اشتغال پایین در استان را نداشتن مهارت کافی از سوی فارغ التحصیلان و متقاضیان کار و عدم هماهنگی بین رشته تحصیلی و بازار کار دانست و گفت: دانشگاه حلقه واسط بین صنعت و جامعه است که می‌تواند با شناسایی نیازهای استان، دانشجویان مرتبط با حوزه‌های مختلف را تربیت نموده و برای اشتغال به بخش‌های مختلف ارجاع دهد.

در ادامه دکتر بیگلری معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به میهمانان در سخنانی اظهار داشت: برای افزایش ظرفیت اشتغال‌پذیری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، باید مهارت‌های لازم را در حین تحصیل به دانشجویان ارائه دهیم.

وی مهارت افزایی را سبب فراهم شدن بسترهای بیشتر اشتغالزایی و ورود فارغ التحصیلان به بازار کار دانست و برگزاری دوره‌های توانمندسازی دانشجویان را مورد تأکید قرار داد.

در ادامه، سایر اعضای حاضر در نشست، به بیان دیدگاه‌ها، پیشنهادات و و نقطه‌نظرات خود پیرامون ضرورت ایفای نقش مسئولیت اجتماعی دانشگاه، تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و همکاری هرچه بیشتر مراکز صنعتی با مجموعه دانشگاه پرداختند.

در پایان، در راستای تقویت همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری، تفاهم‌نامه همکاری دوجانبه میان دانشگاه‌ رازی و دانشگاه جامع علمی-کاربردی کرمانشاه به امضا رسید.

 اجرای دوره پودمانی مهارتی برای اشتغال دانشجویان و دانش‌آموختگان، اجرای پودمان‌های اشتغال تخصصی مرتبط با رشته تخصصی دانشجویان همزمان با تحصیل، فراهم کردن امکان تحصیل همزمان در یک رشته کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی، شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشجویان برای ورود به دنیای واقعی پس از تحصیل، کارآفرینی، خلق و راه‌اندازی عرصه‌های جدید کسب و کار و خلاقیت و نوآوری، تشکیل کارگروه مهارت‌افزایی و کارورزی از جمله اهداف این تفاهم‌نامه است.

موضوعات مهم این تفاهم‌نامه؛ اجرای دوره پودمانی- مهارتی و پودمان‌های اشتغال-تخصصی به صورت فرابرنامه‌ای متناسب با رشته تخصصی و نیاز بازار کار، تحصیل همزمان در یک دوره کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی  بود. همچنین مقرر گردید؛ به منظور پیشبرد اهداف تفاهم‌نامه و اجرای تعهدات طرفین، کمیته راهبردی متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار طرفین تشکیل و این کمیته مسئول پیشبرد برنامه‌ها و نظارت بر حُسن انجام کار باشد.

آخرین اخبار