آخرین اخبار

هسته فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه رازی اقدام به ساخت پرینتر سه بعدی FDM کرده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی؛ دکتر محمدنبی احمدی، رئیس دانشگاه به اتفاق حجت‌الاسلام والمسلمین افشار نجفی مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه و برخی از مدیران حوزه معاونت پژوهش فناوری، از یکی از هسته‌­های فناور مرکز رشد در محل آزمایشگاه مرکزی بازدید به عمل آورد.

این هسته فناور مستقر در مرکز رشد به سرپرستی فزراد تاج الدین‌زاده در محل آزمایشگاه مرکزی اقدام به ساخت پرینتر سه بعدی FDM کرده است.

به گفته فرزاد تاج الدین‌زاده سازنده این پرینتر؛ در زمان بسیار کوتاهی و با حداقل هزینه ساخته شده است. از جمله ویژگی‌های برجسته آن می‌توان به  Mesh bed leveling و Input shaping و همچنین سرعت بالای پردازش اطلاعات به دلیل استفاده از پردازنده­‌هایx64  اشاره نمود پرینتر مذکور به دلیل استفاده از پردازنده‌های قدرتمند و همچنین رزولانس­گیری محورها قابلیت چاپ با سرعت 500 میلیمتر بر ثانیه و با شتاب 10000 میلیمتر بر مجذور ثانیه را بدون افت کیفیت دارا می­‌باشد.

تاج الدین‌زاده ادامه داد: پرینترهای سه بعدی بدلیل قابلیت ساخت نمونه­‌های پیچیده سه بعدی و کاهش بسیار هزینه­‌های تولید نمونه اولیه اهمیت بسزایی دارد. این پرینتر همانند پرینترهای سه بعدی FDM دیگر، فیلامنت که همان مواد اولیه چاپ هست به‌صورت رشته وارد دستگاه شده و بعد از ذوب در نازل، بر روی صفحه تزریق شده و مدل سه بعدی پرینت می‌­شود.

وی افزود: در پرینت سه بعدی زمانی که سرعت چاپ بالا برود بدلیل لرزش بدنه و ضعف سیستم‌­های حرکتی، کیفیت چاپ پایین می­‌آید اما در این پرینتر با وجود اینکه به نسبت بسیاری از پرینترهای موجود در بازار سرعت بالاتری در چاپ دارد، کیفیت عالی در ساخت را به ما می­‌دهد و سرعت بالای آن باعث کاهش کیفیت قطعات ساخته شده نمی­‌شود.

تاج الدین‌زاده بیان کرد: بسیاری از پرینترهای موجود دربازار، در پرینت مواد High temperature materials مانند   ABS. PC. NYLON مشکل دارند و به سختی می­‌توانند با فیلامنت­های High temperature Materials  کار کنند. اما پرینتر مذکور بدون هیچ مشکلی با رنج وسیعی از متریال های بازار توانایی کار کردن را دارا می‌­باشد.

هسته فناور آذر صنعت آماده ارائه خدمات ساخت و تولید را برای اساتید دانشگاه، دانشجویان و همچنین واحدهای صنعتی است.

آخرین اخبار