آخرین اخبار
3156
نشست هماهنگی «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه» در دانشگاه رازی؛

دبیر همایش: برای "هورامان" سنگ تمام می‌گذاریم + تشریح برنامه‌ها

نشست هماهنگی کمیته‌‌های تخصصی «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه» در مرکز کرمانشاه‌شناسی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست هماهنگی کمیته‌‌های تخصصی «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه»، 29 فروردین ماه 1401 در مرکز اسناد توسعه استان و کرمانشاه‌شناسی دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه، دکتر شیرین زردشتیان دبیر اجرایی همایش ضمن تشکر از همراهی و تلاش کلیه دست‌اندرکاران این همایش، به ارائه گزارشی در خصوص اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته پرداخت و اظهار داشت: به یاری خداوند متعال «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه» در روزهای 25 و 26 تیرماه 1401 به میزبانی دانشگاه رازی برگزار می‌شود و طی دو ماه اخیر نیز ده‌ها جلسه با نهادها و دستگاه‌هایی اجرایی مختلف برگزار شده است.

وی با اشاره به آمادگی کامل دانشگاه رازی برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این همایش افزود: تاکنون همایش‌های بسیاری در سطوح ملی و بین‌المللی برگزار شده امّا «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه» رویدادی شاخص خواهد بود چراکه جامعه هدف آن تمام اقشار مردم هستند.

دکتر زردشتیان یادآور شد: در مورخ 1400/5/5، در چهل و چهارمین کمیته میراث جهانی یونسکو، منطقه اورامانات به عنوان بیست و ششمین میراث جهانی ایران به نام «منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات» از طرف یونسکو به ثبت رسید.

وی افزود: در مورخ 1400/12/2 نیز تفاهم‌نامه سه‌جانبه علمی - پژوهشی هورامان (اورامانات)، با حضور جمعی از مسئولان، فعالان فرهنگی و گردشگری و اصحاب رسانه، بین «دانشگاه رازی»، «پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان» و «اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه» به امضا رسید و «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه» یکی از اهداف این تفاهم‌نامه است.

دکتر زردشتیان افزود: بیش از 60 درصد از وسعت منطقه اورامانات در استان کرمانشاه واقع شده و بخش دیگر در استان کردستان و نیز حلبچه عراق قرار دارد و با توجه به این ظرفیت ارزشمند در استان کرمانشاه و احساس مسئولیت دانشگاه برای نقش‌آفرینی در مسیر توسعه استان، همایش بین‌المللی با ابعاد گسترده در بخش‌های مختلف را تدارک دیده‌ایم.

وی افزود: با توجه به ابعاد گسترده این همایش، به همکاری و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی استان نیازمند هستیم و تاکنون نیز شاهد همکاری خوب نهادهای مختلف از جمله میراث فرهنگی، شهرداری، استانداری و... بوده‌ایم. انتظار می‌رود شاهد همکاری همه سازمان‌ها و دستگاه‌های استان و همچنین دانشجویان و اصحاب رسانه در این همایش باشیم.

دکتر زردشتیان بیان کرد: زمان زیادی تا موعد برگزاری همایش نداریم و در همین فرصت کوتاه، شبانه‌روز برای هماهنگی و پشتیبانی لازم در تلاش هستیم و جلسات مکرری نیز با دستگاه‌های مختلف فرهنگی، نظامی، سیاسی، آموزشی و... برگزار کرده‌ایم و خوشبختانه خروجی‌های مثبتی در خصوص همکاری همه عزیزان را شاهد هستیم.

دکتر زردشتیان همچنین بیان کرد: دانشگاه رازی در خط مقدم برگزاری «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه» است و از این لحاظ باید برای این رویداد شاخص و اثرگذار در مسیر توسعه اقتصادی، فرهنگی و گردشگری استان، سنگ تمام بگذاریم.

دبیر اجرایی همایش یادآور شد: به زودی افتتاحیه اتاق هورامان‌شناسی همراه با رونمایی از پوستر رویداد با حضور اصحاب رسانه و جمعی از مسئولان و فرهیختگان استان برگزار می‌شود.

در ادامه دکتر نادر نادری دبیر علمی همایش ضمن ابراز خرسندی از همکاری جدی دست اندرکاران این رویداد بین‌المللی در سخنانی اظهار داشت: محورهای این همایش شامل «باستان‌شناسی، تاریخ، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی»، «ادبیات، زبان و گویش‌های محلی»، «جغرافیا، محیط زیست و گردشگری»، «جامعه‌شناسی، آیین و هنر»، «اقتصاد، کارآفرینی، اشتغال و توسعه پایدار» و «معماری، شهرسازی و مرمت» است.

وی با اشاره به راه‌اندازی وبسایت همایش به آدرس: « hamayesh.razi.ac.ir/hawraman »، ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ را آخرین مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه همایش اعلام کرد و گفت: این همایش با همکاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می‌شود.

دکتر نادری افزود: افتتاحیه همایش با حضور میهمانان شاخص از جمله چند تن از وزرا و دیگر مقامات عالی رتبه کشوری و همچنین چهره‌های شاخص بین‌المللی همراه خواهد بود.

وی برگزاری نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی کرمانشاه واقع در پارک شاهد همراه با غرفه‌های متنوع صنایع دستی، موسیقی و...، برگزاری مسابقات بومی و محلی، تور هورامان گردی را از جمله برنامه‌های جانبی «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه» عنوان کرد.

در این جلسه اعضای کمیته‌های تخصصی شامل اداری-مالی و پشتیبانی، روابط عمومی، فرهنگی، انتشارات، دانشجویی، نمایشگاه و... ضمن بیان نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود، آمادگی خود را برای همکاری در جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه» اعلام نمودند.

همچنین در این جلسه پیرامون پشتیانی‌های لازم در خصوص تأمین مالی همایش و ضرورت جلب مشارکت خیران، بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی، در خصوص اسکان، تغذیه، تشریفات، حمل و نقل، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، هنری، گردشگری، بصری، موسیقی، چاپ و انتشار خلاصه مقالات، غرفه نمایشگاه، تهیه تجهیزات و امکانات لازم برای همایش بحث و تبادل نظر شد.

در ادامه اعضای کمیته‌های تخصصی همایش از اتاق اسناد هورامان شناسی بازدید به عمل آوردند.

اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه‌ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان‌های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می‌شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. بخشی از اورامانات نیز در شهرستان‌های مریوان، سروآباد و کامیاران در استان کردستان واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می‌باشد.

برچسب ها:

دانشگاه رازی
همایش بین المللی هورامان

آخرین اخبار