آخرین اخبار

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی از تولید ماسک آنتی باکتریال نانو خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دکتر فرید رضایی؛ عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی از تولید ماسک آنتی باکتریال نانو خبر داد و اظهار داشت: ماسک‌‌های نانقره در حال حاضر دارای تاییدیه اولیه بوده و به‌صورت سفارشی و محدود تولید می‌‌شوند که با اخذ تاییدیه نهایی وارد فاز تولید انبوه خواهد شد.

ایشان بیان کرد: شرکت زیست‌یار مهراندیش (زیما) در سال 1393 با هدف فعالیت در زمینه تکنولوژی‌های جدید تاسیس شد، در ابتدا تحقیقاتی در زمینه تولید کربن فعال از مواد اولیه مختلف از جمله پسماندهای زیستی در قالب چند پروژه دانشجویی و همکاری با دانشگاه رازی انجام شد که در نتیجه در سال 1394 شرکت موفق به دریافت تاییدیه دانش بنیان برای این محصول گردید و شرکت به دانش فنی برای تولید گریدهای مختلف کربن فعال با استفاده از مواد اولیه متفاوت برای کاربردهای گوناگون دست پیدا کرد و در سال 1396 موفق به دریافت تاییدیه نانومقیاس برای کربن فعال گردید.

دکتر رضایی با اشاره به شیوع گسترده پاندمی کرونا در جهان و ایران گفت: نیاز به وسایل پیشگیری از ابتلا و مواد ضد عفونی کننده موثر به شدت افزایش یافته و شرکت دانش بنیان زیما نیز در این راستا اقداماتی انجام داده است که یکی از این اقدامات؛ تولید و عرضه ماسک‌‌های سه لایه ضد باکتری است که به‌دلیل دارا بودن نانونقره در الیاف مورد استفاده، مانع از تجمع ویروس‌‌ها و باکتری‌‌ها در سطح خود شده و تا 40 بار شست‌وشو نیز اثرات خود را حفظ نموده و قابل استفاده است.

ایشان افزود: استفاده از این ماسک‌‌ها علاوه بر زیبایی و ساختار مناسب، می‌‌تواند باعث پیشگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از دور ریختن ماسک‌های یکبار مصرف و همچنین ممانعت از انتشار ویروس کرونا از طریق ماسک شود. همچنین محلول نانونقره در غلظت‌های مختلف توسط این شرکت تولید می‌شود که این محلول و ماسک‌های تولیدی در مراحل پایانی تست‌های خود هستند و به زودی تاییدیه‌های نهایی برای آنها اخذ خواهد شد.

دکتر رضایی با اشاره به اینکه  این طرح  از تابستان  1399 ثبت شد، افزود: ماسک‌‌های نانقره در حال حاضر داری تاییدیه اولیه بوده و به صورت سفارشی و محدود تولید می‌‌شوند که با اخذ تاییدیه نهایی وارد فاز تولید انبوه خواهد شد.

آخرین اخبار