آخرین اخبار

در چارچوب گسترش همکاری‌های دانشگاه رازی و فرمانداری کرمانشاه، تفاهم‌نامه دوجانبه به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، در چارچوب گسترش همکاری‌های دانشگاه رازی و فرمانداری کرمانشاه و تمایل طرفین به تعمیم آن در بخش‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری، تفاهم‌نامه دوجانبه به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه در نشست مشترک دکتر محمدنبی احمدی، سرپرست دانشگاه رازی و مهندس فضل‌اله رنجبر، فرماندار کرمانشاه در 6 ماده، 32 بند و برای یک دوره دو ساله، در مورخ 30 بهمن ماه 1400 در سالن جلسات حوزه ریاست، منعقد و امضا گردید.

در این نشست؛ دکتر محمدنبی احمدی، سرپرست دانشگاه رازی، ضمن خیرمقدم به فرماندار محترم کرمانشاه و هیئت همراه ایشان، در سخنانی اظهار داشت: امروز بیش از هر زمان دیگری باید ارتباط عمیق و وسیع دانشگاه با مجموعه فرمانداری رقم بخورد و با توجه به تجربه ارزنده مهندس رنجبر می‌توان امیدوار بود که تعامل و ارتباط خوبی میان دانشگاه و سایر سازمان‌ها و ادارات کرمانشاه ایجاد گردد.

دکتر احمدی تأکید کرد: خوشبختانه دانشگاه رازی به‌عنوان دانشگاه مادر استان با سابقه نیم‌قرن قدمت در زمینه فعالیت‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و با برخورداری از اساتید برجسته و مبرّز در زمینه‌های تخصصی، ظرفیت و توانایی بالایی برای ارائه خدمات دارد.

ظرفیت بالای پایان‌نامه‌های دانشجویی برای انجام موضوعات تقاضامحور و کمک به حل نیازهای استان

وی ابراز امیدواری کرد: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک دانشگاه و فرمانداری کرمانشاه منجر به تعمیق ارتباط مجموعه دانشگاه با دستگاه‌های اجرایی در ابواب مختلف علمی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی گردد و همچنین همگامی بلند برای کمک به مسیر توسعه استان باشد.

دکتر احمدی فعالیت مراکز مشاوره، استارتاپ و خانه‌های خلاق را از جمله زمینه‌های همکاری دانشگاه برای ارائه خدمات به دستگاه‌های اجرایی برشمرد و بیان کرد: رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی نیز ظرفیتی بسیار مهم برای انجام موضوعات تقاضامحور و کمک به حل مسائل و نیازهای استان هستند و آمادگی داریم در این زمینه کمک کنیم.

دکتر احمدی، نامگذاری معابر شهری به نام مشاهیر و دانشمندان دانشگاه رازی از جمله پروفسور «مجتبی شمسی‌پور» را بستری برای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌ها و اساتید متخصص دانشگاه به جامعه دانست و با تأکید بر ضرورت توجه دستگاه‌های ذی‌ربط به این مهم افزود: تعدادی از دانشمندان دانشگاه رازی همواره در ادوار مختلف جزء یک درصد دانشمندان برتر جهان و پراستنادترین محققان جهان بوده‌اند و شایسته است، این ظرفیت‌های عظیم هرچه بیشتر به جامعه معرفی شود.

وی با اشاره به سابقه علمی بالا و  وجود اساتید عالی رتبه در دانشگاه رازی یادآور شد: اساتید و محققان دانشگاه رازی در حوزه‌های مختلف به ویژه برای حلّ معضلات شهری از جمله مشکل پساب کارخانجات، از دانش، تجربه و تخصص بالایی برخوردارند و امیدواریم از این ظرفیت استفاده شود.

دانشگاه رازی باید در شورای اداری استان کرسی علمی داشته باشد

در ادامه مهندس فضل‌اله رنجبر، فرماندار کرمانشاه، ضمن قدردانی از مسئولان دانشگاه در تدارک این نشست و با آرزوی سلامتی و موفقیت برای همگان، در سخنانی اظهار داشت: در استان، دانشگاه با سابقة «رازی» را داریم که توانایی علمی بالایی برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کرمانشاه دارد که از این پتانسیل باید خوب استفاده کنیم. اعتقاد ما بر این است که اگر پل ارتباطی بین ادارات و دانشگاه ایجاد شود، یقیناً پیشرفت و توسعه استان در زمان سریعتری به ثمر خواهد نشست.

وی با اشاره به حاکمیت نگاه علمی در جهان یادآور شد: دانشگاه رازی یک دانشگاه مهم، شناخته شده و دارای سابقه طولانی در عرصه‌های ملّی و بین‌المللی است و باید قدر این نعمت ارزشمند را بدانیم، متأسفانه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دانشگاه به طور شایسته به سازمان‌ها و نهادهای استان معرفی نشده و امیدواریم با حضور دکتر احمدی در رأس مدیریت این مجموعه که از نیروهای انقلابی و پرتوان استان هستند، شاهد تعمیق ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه با محیط پیرامون به ویژه دستگاه‌های اجرایی کرمانشاه باشیم.

مهندس رنجبر با استقبال از عضویت دانشگاه رازی در شورای اداری استان تأکید کرد: دانشگاه رازی باید در عرصه مدیریتی و اجرایی استان، نقش‌آفرینی جدّی داشته باشد، برخورداری دانشگاه رازی از یک کرسی علمی در شورای اداری استان، راهگشای بسیاری از مسائل و مشکلات به طریق علمی و پژوهشی خواهد بود. بسیاری از دهیاران و بخشداران کرمانشاه، دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند و ما علاقه‌مند هستیم که شاهد نقش‌آفرینی دانشگاه برای ارائه آموزش‌ها و مشاوره‌های تخصصی به دهیاران توسط سفیران این مجموعه باشیم.

اگر پروژه‌های شهری با استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه اجرایی نشود به نتیجه نخواهد رسید

وی به همکاری دانشگاه با فرمانداری کرمانشاه در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: در فرآیند برگزاری انتخابات الکترونیکی شوراهای اسلامی شهر، از دانش تخصصی اساتید دانشگاه رازی به ویژه متخصصین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره‌مند بودیم و امیدواریم کماکان شاهد گسترش همکاری‌ها در سایر حوزه‌ها باشیم.

در ادامه مهندس قبادی، معاون امور عمرانی فرمانداری کرمانشاه در سخنانی اظهار داشت: یکی از مسائل، ارتباط محدود دانشگاه رازی با مجموعه‌های اداری استان است، این در حالی است که دانشگاه‌های استان‌های همجوار ارتباط بسیار نهادینه‌ای با مجموعه‌های مدیریتی به ویژه استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها دارند و انتظار می‌رود با حضور دکتر احمدی سرپرست دانشگاه رازی شاهد تحوّل در این زمینه باشیم.

وی یادآور شد: در بحث معضلات و مشکلات شهری به ویژه در حوزه آب، اگر طرح‌ها و پروژه‌ها به طریق علمی و با استفاده از ظرفیت دانشگاه اجرایی نشود قطعاً به نتیجه نخواهد رسید.

در ادامه دکتر تورج زینی‌وند، مدیر حوزه ریاست دانشگاه رازی، ضمن خیرمقدم به میهمانان و آرزوی سلامتی برای همه خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، در سخنانی با اشاره به همکاری فرمانداری کرمانشاه با دانشگاه در برهه‌های مختلف اظهار داشت: فرمانداری کرمانشاه در جریان برگزاری همایش بین‌المللی «شهید سلیمانی در چشم‌انداز بین‌المللی» حمایت و همکاری لازم را به عمل آورده و به عنوان دبیر اجرایی آن همایش از فرماندار محترم و همکاران ایشان قدردانی می‌نمایم.

وی بررسی زمینه‌های مختلف همکاری دانشگاه و فرمانداری و تأکید بر استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دانشگاه رازی برای حلّ مشکلات شهر کرمانشاه را از مهم‌ترین محورهای این نشست برشمرد و ابراز امیدواری کرد: با تعمیق همکاری‌ها و تعاملات دانشگاه با مجموعه فرمانداری، گامی ارزشمند در جهت کمک به رفع مسائل استان و در نهایت پیشرفت و توسعه شهری برداشته شود.

دکتر زینی‌وند یادآور شد: باید بین دانشگاه با ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌ها به عنوان کانون کسب خودکفایی و مبدأ تحولات، ارتباط نزدیک و متقابل وجود داشته باشد و در سایه این ارتباط با استفاده از مشارکت دانشمندان و پژوهشگران دانشگاهی و مراکز علمی و صنعتی موجبات ارتقای علمی و تحقیقاتی کشور فراهم شود.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین جواد افشارنجفی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، در سخنانی با اشاره به نامه حضرت امیرالمؤمنین به مالک اشتر اظهار داشت: حضرت علی(ع) در بخشی از این عهدنامه خطاب به مالک اشتر نخعی در خصوص انتصاب کارگزاران می‌فرماید: «... و همواره در نظر دار كه هر یک در چه كارى تحمل رنجى کرده‌اند، تا رنجى را كه يكى ‏تحمل كرده به حساب ديگرى نگذارى و كمتر از رنج و محنتى كه تحمل كرده، پاداشش مده. شرف و بزرگى كسى تو را وا ندارد كه رنج اندكش را بزرگ شمرى و فرودستى كسى تو را واندارد كه رنج ‏بزرگش را خرد به حساب آورى.»

وی یادآور شد: این نامه از مهم‌ترین اسناد سیاسی حقوق اسلامی است و دربردارنده ویژگی‌های حکومت اسلامی، حاکم اسلامی، حقوق شهروندان، رابطه دولت با شهروند و… است. بر این اساس، در انتصاب افراد باید به ویژگی‌هایی که حضرت علی (ع) بدان اشاره نموده است، توجه شود.

در ادامه دکتر زبرجدی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، در سخنانی اظهار داشت: «ارتباط بین جامعه و مجموعه‌های علمی» بهترین راه رسیدن به توسعه است و باید ارتباط بین فرمانداری و دانشگاه با جدّیت تقویت شود. در ماه‌های اخیر نیز موضوع انعقاد تفاهم‌نامه فرمانداری با دانشگاه چندین بار مطرح شد.

وی احصاء مسائل و نیازهای استان و مرتفع نمودن آنها بر اساس تخصص، ظرفیت علمی و دانشگاهی را راهگشای رفع مشکلات استان دانست و تأکید کرد: 461 عضو برجسته هیئت علمی در دانشگاه رازی داریم که هر یک از دانش و تخصص بالایی در حوزه‌های مختلف برخوردارند و باید از این نعمت استفاده شود.

در ادامه سایر اعضای حاضر در نشست به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود حول محور ضرورت ایفای نقش مسئولیت اجتماعی دانشگاه و همکاری هرچه بیشتر ادارات با مجموعه دانشگاه پرداختند.

در پایان، تفاهمنامه همکاری فی‌ما‌بین دانشگاه رازی به نمایندگی دکتر محمدنبی احمدی ریاست محترم دانشگاه رازی و فرمانداری کرمانشاه به نمایندگی مهندس فضل‌اله رنجبر فرماندار محترم شهرستان کرمانشاه به امضا رسید.

موارد ذیل از مهم‌ترین موضوعات این تفاهم‌نامه می‌باشد:

* همکاری‌های پژوهشی.

* اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی موردنیاز فرمانداری توسط دانشگاه.

* ایجاد بانک‌های اطلاعاتی از محققین و متخصصین فعال دانشگاهی در زمینه اجرای طرحهای تحقیقاتی و پژوهشی.

* ایجاد کمیته مشترک بین فرمانداری و دانشگاه برای فعالیت‌های دو جانبه به منظور ایجاد بسته‌های کاربردی برای خروج از مشکلات در صورت لزوم.

* برگزاری همایش‌های علمی- تحقیقاتی مشترک.

* استفاده متقابل از کتابخانه‌ها و اسناد علمی مکتوب طبق مقررات و ضوابط.

* انجام مشاوره یا نظارت بر طرح‌های در دست اقدام فرمانداری.

* اجرای پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در زمینه‌های موردنیاز فرمانداری.

* تبادل آمار و اطلاعات از طریق پایگاه‌های اطلاعاتی مربوطه.

* استفاده از محققین و متخصصین فعال دانشگاه در راستای فعال کردن تحقیق و توسعه در فرمانداری.

* مشارکت اعضای هیأت علمی دانشگاه با واحدهای تحقیق و توسعه در فرمانداری به منظور تعریف دقیق عناوین و اولویت‌های پژوهشی.

* اجرای سمینارها، کارگاه‌ها و دورههای مختلف آموزشی توسط دانشگاه یا به‌صورت مشترک طبق ضوابط، برای فعالان اقتصادی شهرستان و دانشجویان.

* فراهم نمودن ظرفیت کافی و شرایط مناسب برای انجام دوره‌های کارآموزی دانشجویان در فرمانداری.

برچسب ها:

دانشگاه رازی
سرپرست دانشگاه رازی
دکتر محمدنبی احمدی
فرمانداری کرمانشاه
تفاهم نامه
فضل‌اله رنجبر

آخرین اخبار