آخرین اخبار

مدیر امور پژوهشی دانشگاه به تشریح سیاست‌های دانشگاه رازی در قبال نظام‌های رتبه‌بندی معتبر بین‌المللی پرداخت.

دکتر مصطفایی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه رازی اظهار داشت: در سالهای اخیر ورود دانشگاه­‌ها به نظام­‌های رتبه‌بندی اهمیت فراوانی یافته و سیاست دانشگاه رازی نیز؛ حضور مؤثر در عرصه‌های بین‌المللی از جمله حضور در نظام‌های معتبر رتبه‌بندی بین المللی است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه هدف از حضور دانشگاه در نظا‌م‌های رتبه‌بندی را آشنایی با نقاط ضعف و قوت و همچنین فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی دانشگاه دانست و افزود: نظام‌­های رتبه­‌بندی با ارائه شاخص‌­ها و معیارهای متنوع، این امکان را برای دانشگاه‌­ها فراهم می‌کنند تا با ارزیابی همه جانبه عملکرد خویش و اطلاع از وضعیت رقبای ملی و بین‌المللی برای رشد و پیشرفت خود برنامه‌­ریزی و سیاست‌گذاری کنند. البته باید توجه داشت که معیارها و شاخص­‌های برخی از این نظام­‌های رتبه‌­بندی با مأموریت­‌ها و رسالت‌­های دانشگاه همخوانی ندارد.

وی یکی دیگر از مزیت­‌های ورود در نظام‌­های رتبه‌بندی را جذب دانشجو، اساتید و پژوهشگران برجسته نامید و افزود به دلیل محدودیت امکانات و منابع دانشگاه‌ها، امروزه رقابت برای جذب دانشجویان خارجی افزایش یافته و دانشگاه­‌های موفق در نظام‌های رتبه‌­بندی بین‌المللی، شهرت عمومی و علمی پیداکرده و از اقبال بیشتری برای جذب دانشجویان بین المللی برخوردار می‌شوند.

دکتر مصطفایی در ادامه با اشاره به اینکه نظام‌­های رتبه­‌بندی متعددی در سطح ملی و بین المللی وجود دارد، اظهار داشت: با مطالعه روش­‌شناسی نظام­‌های رتبه­‌بندی می‌توان گفت: دو نوع نظام رتبه‌­بندی وجود دارد: یک دسته از این نظام‌­های رتبه‌بندی؛ داده‌­ها و اطلاعات دانشگاه‌­ها و موسسات آموزشی و پژوهشی را مستقیما از پایگاه‌­های اطلاعاتی مستقل تهیه می‌کنند. و دسته دیگر علاوه بر استفاده از پایگاه­‌های اطلاعاتی مستقل و معتبر، پرسشنامه­‌ای برای دانشگاه ارسال می‌کنند و بخشی از داده‌ها را براساس پرسشنامه خوداظهاری موسسه گردآوری می‌کنند.

دانشگاه رازی در نظام های رتبه‌بندی نظیر لایدن، یواس نیوز، ISC جهانی وضعیت قابل قبول و مطلوبی دارد

وی افزود: وضعیت دانشگاه رازی در نظام­‌های رتبه­بندی که داده­‌های خود را مستقیما از پایگاه‌­های اطلاعاتی مستقل و معتبر جهانی  تهیه می‌کنند قابل توجه بوده است.

مدیر امور پژوهشی با اشاره به اینکه تعدادی از نظام‌­های رتبه­‌بندی بخشی از ارزیابی خود را بر مبنای پرسشنامه خوداظهاری ارزیابی می‌کنند، بر اهمیت مستندسازی و گردآوری صحیح  آمار دانشگاه جهت ارسال به نظام‌های رتبه‌بندی معتبر ملی و بین المللی نظیر  ISCو تایمز تأکید کرد.

دکتر مصطفایی با اشاره به اینکه یکی از اهداف دانشگاه ارتقاء رتبه در نظام رتبه­‌بندی ISC است، اظهار داشت: با نگاهی به روش‌شناسی این نظام رتبه‌­بندی، مشخص می‌شود که اگرچه شاخص پژوهش 25 درصد و شاخص فناوری و نوآوری 20 درصد وزن دارد، اما با ملاحظه سایر معیارها مشخص می‌شود که 60 درصد وزن شاخص­‌ها در این نظام رتبه‌­بندی به حوزه پژوهش و فناوری مربوط می‌شود.

 وی افزود: بر این اساس اقدامات موثری مانند تغییر و اصلاح شیوه نامه­‌های گرنت و ترفیع و همچنین تدوین شیوه‌نامه تشویق مقالات برتر انجام شده است. اقداماتی نیز جهت حمایت از نشریات دانشگاه و اصلاحاتی در شیوه‌نامه انتشارات دانشگاه به منظور افزایش چاپ کتب صورت گرفته است.

دکتر مصطفایی با اشاره به اینکه ارتقاء رتبه دانشگاه در نظام رتبه‌بندی ISC مستلزم مشارکت همه حوزه‌های دانشگاه است، یادآور شد: باید اقدامات مؤثری در حوزه مستند سازی فعالیت‌های دانشگاه صورت گیرد.

جدول وضعیت حضور دانشگاه رازی در نظام‌های رتبه‌بندی معتبر بین المللی در سه سال اخیر

سال 2019

سال 2020

سال 2021

نظام رتبه بندی لایدن

رتبه 12 در بین دانشگاه‌های جامع

رتبه 12 در بین دانشگاه‌های جامع

رتبه 13 در بین دانشگاه‌های جامع

نظام رتبه بندی تایمز

حضور نداشته

حضور نداشته

رتبه 9 در بین دانشگاه های جامع

نظام رتبه بندی وبومتریک

2096 در جهان

2065 در جهان

1846 در جهان

نظام رتبه بندی ISC  جهانی

قرار گرفتن در بین 10 دانشگاه جامع کشور

قرار گرفتن در بین 10 دانشگاه جامع کشور

قرار گرفتن در بین 10 دانشگاه جامع کشور

نظام رتبه بندی یواس نیوز

رتبه 6 در بین دانشگاه های جامع

رتبه 11 در بین دانشگاه های جامع

رتبه 11 در بین دانشگاه های جامع

نظام رتبه بندی سایماگو

رتبه 11 دربین دانشگاه های جامع

رتبه 12 در بین دانشگاه های جامع

رتبه 14 دربین دانشگاه های جامع

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتر مصطفایی در پایان با اشاره به اینکه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه از این پس متولی بررسی، ثبت نام و ورود به نظام‌های رتبه‌بندی شده است، افزود: به زودی کارگروهی جهت بررسی نظام‌های رتبه‌بندی در حوزه معاونت پژوهش و فناوری تشکیل خواهد شد تا با بررسی و مطالعه همه‌جانبه در نظام‌های رتبه‌بندی، در نظام‌هایی که با اهداف و مأموریت­‌های دانشگاه متناسب بوده و همخوانی دارد و نیاز به ثبت‌نام و ارسال اطلاعات دارد، شرکت کنیم.

وی همچنین از صاحب‌نظران و اعضای محترم هیأت علمی خواست؛ نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه را به حوزه معاونت پژوهش و فناوری ارسال نمایند.

آخرین اخبار