آخرین اخبار

آقای بهمن امیری مقدم استاندار کرمانشاه، از دانشگاه رازی بازدید به عمل آورد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، آقای بهمن امیری مقدم استاندار کرمانشاه، عصر شنبه 17 اردیبهشت ماه 1401 با حضور در دانشگاه رازی، از پروژه‌های عمرانی، آموزشی و فرهنگی دانشگاه بازدید به عمل آورد.

استاندار کرمانشاه در بدو ورود با حضور در یادمان شهدای گمنام دانشگاه رازی، ضمن قرائت فاتحه و نثار گل، به روح مطهر شهدای والامقام ادای احترام نمود.

در ادامه، استاندار کرمانشاه از مرکز اسناد توسعه استان و کرمانشاه‌شناسی، نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور در دانشگاه و دبیرخانه همایش بین‌المللی هورامان بازدید به عمل آورد. بازدید از پروژه‌های عمرانی دانشگاه از دیگر برنامه‌های استاندار کرمانشاه بود. ایشان پس از شرکت در نماز جماعت مغرب و عشا، در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه رازی حضور یافت.

در این نشست، آقای بهمن امیری مقدم با تبریک هفته معلّم و استاد در سخنانی اظهار داشت: از همه تلاشگران و مجاهدان عرصه تعلیم و تربیت قدردانی می‌نمایم. حقیقتاً که شکوفایی نبوغ و بروز خلاقیت فرزندان این سرزمین مرهون تلاش‌های اساتید و معلمان در مراکز علمی و دانشگاهی است.

استاندار کرمانشاه با قدردانی از زحمات دکتر احمدی سرپرست دانشگاه و ابراز خرسندی از تدارک این نشست افزود: امیدواریم که با تداوم دیدارها و نشست‌ها با اصحاب فرهیخته دانشگاهی، بتوانیم گام‌های ارزشمندی در راستای تعالی علم و دانش برداریم.

آقای امیری مقدم در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه رازی گفت: دانشگاه رازی به عنوان نماد علمی و قطب آموزش عالی در غرب کشور همچون نگینی درخشان در این سرزمین می‌درخشد.

مقام عالی استان بیان کرد: باعث افتخار است که در استان کرمانشاه توفیق بهره‌مندی از محضر اساتید دانشگاه رازی را داریم که جزو  دانشمندان برتر جهان هستند و حقیقتاً که پیشینه و ظرفیت بی‌نظیر دانشگاه رازی در کشور مایه افتخار و مباهات است.

وی با اشاره به بازدید صورت گرفته از بخش‌های مختلف دانشگاه گفت: فضای بسیار زیبایی در این مجموعه دانشگاهی وجود دارد و از همه اساتید و دست اندرکاران امر آموزش و پژوهش که وظیفه سنگین تربیت فرزندان کشور را برعهده دارند، قدردانی می‌کنم.

آقای امیری مقدم در ادامه، خواستار برگزاری جلسات منظم با حضور ریاست دانشگاه، استاندار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سایر مسئولان شد و گفت: برگزاری این جلسات منجر به مطرح نمودن بسیاری از مسائل دانشگاه، پیگیری و رفع آن خواهد شد.

استاندار کرمانشاه همچنین خواستار معرفی هرچه بیشتر توانایی‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه رازی به دستگاه‌های اجرایی استان شد و افزود: باید ارتباط دانشگاه با مراکز مختلف؛ از جمله بخش‌های صنعتی، کشاورزی و حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی تعمیق یابد و بستری فراهم شود که فعالان این بخش‌ها به طور مرتب با دانشگاه ارتباط داشته باشند و نیازها و مسائل خود را به این مجموعه اعلام نمایند.

وی یادآور شد: ظرفیت‌ها، دانش و تخصص دانشگاه رازی نه تنها برای دستگاه‌های اجرایی و فعالان صنعتی، بلکه برای عامه مردم، از جمله کشاورزان باید مفید واقع گردد و همه اقشار مردم از وجود این ظرفیت‌های ارزشمند بهره‌مند گردند.

استاندار کرمانشاه بار دیگر بر معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های دانشگاه به جامعه تأکید کرد و گفت: باید همکاری دانشگاه با حوزه‌های مختلف در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف گسترش یابد. دانشگاه رازی باید به توسعه استان کمک کند و رساله‌ها، پایان‌نامه‌ها و تحقیقات دانشگاهی در راستای رفع نیازهای استان تعریف شود؛ در واقع پژوهش‌های دانشگاه در راستای صنعت و موضوعات کاربردی و مسئله‌محور انجام گیرد.

وی تأکید کرد: شایسته است که دانشگاه رازی در راستای تحقق شعار سال پیشگام و پیشران حرکت کند، انتظار می‌رود که دانشگاه در خلق ایده‌های نو، خلاقانه و جذاب، اثرگذاری جدّی داشته باشد و ما نیز از حوزه کسب و کارهای دانش بنیان پشتیبانی خواهیم نمود.

آقای امیری مقدم بر گسترش و تعمیق ارتباط دانشگاه و پارک علم و فناوری تأکید کرد و گفت: دانشگاه رازی میزبانی همایش بین‌المللی هورامان را پیش‌رو دارد و این فرصت خوبی است تا امکان توسعه هورامان با توجه به ثبت جهانی شدن این منطقه فراهم گردد و حمایت لازم را برای برگزاری باشکوه این همایش به عمل خواهیم آورد.

در ادامه دکتر محمدنبی احمدی، سرپرست دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به استاندار کرمانشاه در سخنانی اظهار داشت: دانشگاه رازی از ظرفیت‌های بسیار بالای علمی، آموزشی، فرهنگی و پژوهشی برخوردار است و در هر رشته آموزشی، اساتید مبرز و توانمندی در این مجموعه مشغول به خدمت هستند کما اینکه نام پنج نفر از اساتید این دانشگاه در زمره دانشمندان یک درصد برتر جهان می‌درخشد.

سرپرست دانشگاه تأکید کرد: در مسیر توسعه و اعتلای استان کرمانشاه، تمام ظرفیت‌های دانشگاه رازی در خدمت استانداری و دولت انقلابی و باکرامت خواهد بود.

دکتر احمدی افزود: در استانداری کارگروه‌های مختلفی وجود دارد که انتظار می‌رود؛ به منظور نقش‌آفرینی هرچه بیشتر دانشگاه در مسیر توسعه استان، از دانش، تخصص و تجربه اساتید دانشگاه در این کارگروه‌ها استفاده شود.

وی در ادامه با اشاره به گوشه‌ای از اقدامات صورت گرفته در دانشگاه رازی طی شش ماه اخیر گفت: از آبان ماه 1400 با مشکل کمبود بودجه در دانشگاه مواجه بودیم. تنها دانشگاهی که قانون همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی را اجرا نکرده، دانشگاه رازی است، امّا با پیگیری‌های فراوانی که در این مدت صورت گرفت و به یاری خداوند متعال، در اواخر اسفند 1400 از سازمان برنامه و بودجه موفق به دریافت بودجه دانشگاه شدیم که در بین دانشگاه های وزارت علوم بالاترین رقم بودجه‌ای است.

دکتر احمدی با بیان اینکه دانشگاه رازی هیچ بدهی در خصوص پرداخت حقوق و گرنت پژوهشی ندارد، افزود: در دی ماه 1400، گرنت پژوهانه اساتید از 4 میلیون ریال به 6 میلیون ریال افزایش یافت. همچنین مصوب شد که حق‌الزحمه پایان‌نامه‌‌ها و رساله‌ها که در سنوات گذشته نیمی از آن پرداخت شده بود، به طور کامل پرداخت شود.

وی با اشاره به از سرگیری فعالیت‌های آموزش حضوری در دانشگاه رازی از فروردین ماه گفت: به دنبال ابلاغ ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تمام زیرساخت‌های لازم برای حضور دانشجویان و اساتید را فراهم نمودیم. این در حالیست که در برخی از دانشگاه‌ها همچنان فرآیند آموزش مجازی در جریان است.

دکتر احمدی بر همراهی و همگرایی هرچه بیشتر مقام عالی استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، امام جمعه معزز و سایر مسئولان ارشد استان با دانشگاه برای تعالی و توسعه هرچه بیشتر استان تأکید کرد و گفت: بی‌شک برگزاری نشست‌های مشترک و حضور مستمر مسئولان در دانشگاه، زمینه‌ساز همکاری و ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه با دستگاه‌های اجرایی خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: با حضور جناب آقای امیری مقدم، استانداری انقلابی و جهادی کرمانشاه، گام‌های بلندی برای تعالی ساحت علم و دانش در نهاد آموزش عالی استان برداشته شود.

در ادامه دکتر نادری دبیر علمی «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» اظهار داشت: در مورخ 5 مرداد 1400، در چهل و چهارمین کمیته میراث جهانی یونسکو، منطقه اورامانات به عنوان بیست و ششمین میراث جهانی ایران به نام «منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات»  با رأی ۱۸۶کشور از طرف یونسکو به ثبت رسید.

وی افزود: منطقه هورامان ۴۰۹ هزار هکتار مساحت دارد و شامل مناطقی از استان‌های کرمانشاه، کردستان و حلبچه در اقلیم کردستان عراق است و استان کرمانشاه چهار شهرستان شامل پاوه، جوانرود ثلاث باباجانی و روانسر و در استان کردستان شهرستان‌های کامیاران سروآباد و بخشی از سنندج و استان حلبچه را شامل می‌شود.

دکتر نادری بیان کرد: ۶۰ درصد از «منظر فرهنگی هورامان» در استان کرمانشاه، 30 درصد در استان کردستان و ۱۰ درصد در حلبچه عراق واقع شده و گستره وسیعی از این منطقه بکر و زیبا در استان کرمانشاه واقع گردیده که ظرفیت بسیار ارزشمندی است.

وی «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار» را رویدادی بسیار حائز اهمیت و استراتژیک از نظر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دانست و گفت: خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری باشکوه همایش صورت گرفته و با هماهنگی و پیگیری فراوانی که تاکنون توسط دست‌اندرکاران همایش انجام شده امیدواریم رویدادی ماندگار و بی‌نظیر را رقم بزنیم که توجه ایرانیان و نیز کشورهای جهان به سمت هورامان جلب شود.

دکتر نادری، تشکیل گروه مطالعاتی هورامان شناسی و تأسیس مرکز اسناد توسعه هورامان را از اقدامات و اهداف صورت گرفته برشمرد و گفت: برنامه ریزی لازم برای برگزاری بیش از ۲۰ پیش نشست و کارگاه تخصصی در زمینه هورامان‌شناسی و معرفی این اثر بزرگ فرهنگی صورت گرفته و در حال جریان است.

وی با بیان اینکه اساتیدی ازدانشگاه‌های مختلف ایران و جهان برای همکاری در راستای همایش هورامان اعلام آمادگی نمودند، افزود: تاکنون مهمانانی از کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ترکیه، عراق و... به رویداد بزرگ «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه» پیوستند و همکاری خواهند داشت.

دکتر نادری، تعمیق همبستگی علمی، قومی، فرهنگی و اجتماعی و تحکیم وحدت ملی را از نتایج مثبت این همایش پیش بینی کرد و گفت: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری (مدظلّه‌العالی)، باید نگاه دانش‌بنیان را بر این همایش حاکم نماییم و مبتنی بر ایده‌های صاحب‌نظران از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه استانداری کرمانشاه به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری همایش ایفای نقش می‌نماید، افزود: به دلیل اهمیت این همایش، آیت‌الله علما، ماموستا ملا قادر قادری، استاندار کرمانشاه و مدیران ارشد استان ما را در برگزاری هرچه بهتر همایش یاری خواهند نمود.

دکتر نادری چند درخواست را در خصوص «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه» مطرح کرد و گفت: انتظار داریم این رویداد در شورای اداری استان به طور ویژه مطرح شود و در نشست با مدیران ارشد و دستگاه‌های ذی ربط برنامه ریزی و مساعدت لازم برای برای دعوت از افراد شاخص در داخل کشور به ویژه وزرای میراث فرهنگی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز از اقلیم کردستان عراق و جلب حمایت ایشان صورت گیرد.

وی همچنین خواستار همکاری استانداری و نهادهای متولی برای دعوت از استانداران کردستان، همدان، لرستان، ایلام و نمایندگان سیاسی ایران در اقلیم کردستان، وزیر میراث اقلیم کردستان، استانداران سلیمانیه، حلبچه و اربیل شد و بر جلب حمایت مالی دستگاه‌های اجرایی به ویژه استانداری کرمانشاه برای برگزاری همایش بین المللی هورامان تأکید کرد.

در ادامه دکتر زینی‌وند، مدیر حوزه ریاست دانشگاه، در سخنانی اظهار داشت: دانشگاه رازی در لبیک به فرمان مقام معظم رهبری (مدظلّه‌العالی) مبنی بر بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی برگزاری «همایش بین‌المللی جهاد تبیین» را نیز در دستور کار خود قرار داده است که در سال جاری برگزار خواهد شد.

وی بر همکاری و همگرایی هرچه بیشتر دستگاه‌های اجرایی با دانشگاه رازی برای برگزاری باشکوه «همایش بین‌المللی هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه» تأکید کرد.

در ادامه دکتر مصطفایی، مدیر امور پژوهشی دانشگاه، به ارائه گزارش اجمالی از اقدامات حوزه معاونت پژوهشی پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر تعداد ۴۶۷ هیئت علمی در دانشگاه رازی خدمت می‌کنند که پنج نفر از این اساتید به عنوان پژوهشگران برتر جهان و پر استناد ۱ درصد برتر مطرح هستند.

وی با اشاره به وضعیت دانشگاه رازی در نظام‌های رتبه‌بندی گفت: بر اساس تازه‌ترین رتبه‌بندی صورت گرفته در سال 2021 دانشگاه رازی در زمره 10 تا 13 دانشگاه‌های جامع کشور قرار دارد، در بحث تولیدات علمی دانشگاه، در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۷۸۰ تولید علمی و در سال ۲۰۲۱ تاکنون نزدیک به ۷۰۰ تولید علمی از دانشگاه رازی ثبت شده است.

دکتر مصطفایی از انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری میان دانشگاه با دستگاه‌های اجرایی طی 6 ماه اخیر خبر داد و گفت: ۲۰ واحد پژوهشی مستقر در دانشگاه داریم که از این تعداد ۵ واحد موافقت اصولی کامل اخذ نمودند و دیگر واحدها نیز به صورت موافقت اولیه، در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به فعالیت ۲۰ نشریه علمی-پژوهشی در دانشگاه گفت: در سال 1400 تعداد 51 مورد قرارداد ارتباط با صنعت و جامعه در دانشگاه منعقد شده است. همچنین ۷۱ واحد فناور موفق در این مجموعه فعالیت می‌کنند. در حال حاضر نیز ۳ شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه داریم که این تعداد باید در سال جاری افزایش یابد.

دکتر مصطفایی از تدوین سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی در راستای تحقق شعار سال خبر داد و گفت: این سیاست‌ها و برنامه‌ها به وزارت علوم ارسال شده است.

وی خواستار بهره گیری از ظرفیت‌های علمی و تجارب ارزنده اساتید دانشگاه رازی در شوراهای اداری استان شد و گفت: از استاندار محترم انتظار داریم دانشگاه را در بحث تقویت زیرساخت‌های فناوری، کمک به توسعه مراکز رشد واحدهای فناور، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، ارجاع پروژه‌های کلان استانی و ملی به دانشگاه و الزام دستگاه‌های اجرای استان برای همکاری با دانشگاه، یاری نمایند.

در ادامه دکتر فردین هژبری معاون اداری-مالی و مدیریت منابع دانشگاه در سخنانی اظهار داشت: دانشگاه رازی برای تکمیل پروژه‌های ناتمام نیازمند مساعدت و همراهی استانداری است؛ در این راستا پروژه کلینیک دامپزشکی که بخش اعظمی از آن انجام شده است، اما برای ارائه خدمات به خارج از دانشگاه باید امکان استفاده از قسمت ورودی این محدوده که در تصرف شهرداری است، فراهم گردد. به جرأت می‌توان گفت: این کلینیک می‌تواند خدمات بسیار خوبی را به شهروندان کرمانشاهی و روستاهای اطراف ارائه دهد.

وی افزود: همانطور که دولت ولایتمدار و مردمی آیت‌الله دکتر رئیسی مکرراً در خصوص ساخت مسکن برای آحاد جامعه تأکید دارد، متأسفانه سالهاست که ساخت مسکن اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه به فراموشی سپرده شده و امیدواریم این موضوع مد نظر استانداری قرار بگیرد.

دکتر هژبری همچنین خواستار مساعدت و حمایت استانداری برای رفع مشکلات حقوقی دانشگاه شد و گفت: شهرداری مناطق ۳ و ۷ نیز مطالباتی از دانشگاه دارند که مکاتبات بسیاری با شهرداران این دو منطقه انجام دادیم، اما متاسفانه هنوز نتوانستیم به تعامل دست پیدا کنیم و شهرداری دانشگاه را ملزم به پرداخت میلیاردها تومان عوارض شهرسازی در طی سالهای گذشته نموده است.

در ادامه دکتر بهشتی‌آل‌آقا رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه در سخنانی اظهار داشت: اگر جامعه دانش بنیان را می‌خواهیم باید دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات و مسائل خود به دانشگاه رجوع کنند.

وی افزود: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه بزرگترین مرکز آموزش عالی در بخش کشاورزی در غرب کشور است از طرفی در استان کرمانشاه بیش از ۱۶۰ هزار  بهره‌بردار در بخش کشاورزی داریم. ما بر این باوریم که توسعه استان و حرکت به سمت دانش بنیان شدن استان بدون در نظر گرفتن بخش کشاورزی، فرآیندی بیهوده است.

دکتر بهشتی‌آل‌آقا با دعوت از استاندار کرمانشاه برای بازدید از پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه گفت: اعضای هیئت علمی این پردیس در بخش دامپروری، دامپزشکی، باغبانی و کشاورزی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و باعث افتخار است که بیش از ۲۵ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی در پردیس منابع کشاورزی مشغول به خدمت هستند و باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

در ادامه دکتر بیگ‌زاده دبیر کانون صنفی اعضای هیئت‌ علمی دانشگاه در سخنانی اظهار داشت: اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی در بخش‌های مختلف صاحب نظر و تجربه هستند، از جمله در زمینه تولید بذر یولاف بیش از 15 سال، تلاش عضو هیئت علمی دانشگاه مصروف آن گردیده و انتظار می‌رود دولت برای تجاری سازی این قبیل تولیدات همکاری و مساعدت کند.

وی انجام پژوهش‌های تقاضامحور را لازمه همکاری دانشگاه با دستگاه‌های اجرایی دانست و افزود: انتظار می‌رود با دستور استاندار محترم، نیازمندی‌های استان در بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و کشاورزی با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، گردآوری و به دانشگاه ارسال شود تا در قالب پژوهش‌های تقاضا محور پیگیری شود.

دکتر بیگ‌زاده با بیان اینکه فرهنگ مطالبه گری در استان ضعیف است، افزود: از استاندار محترم به عنوان یک مدیر بسیجی و ولایت‌مدار تقاضا داریم که دانشگاه را در تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین یاری نماید. متاسفانه بین دانشگاه و دستگاه‌های استان یک فاصله و خلأ وجود دارد و انتظار می‌رود این خلأ مرتفع گردد تا دانشگاه بتواند ظرفیت‌های خود را برای کمک به مجموعه استان به کار گیرد.

در ادامه دکتر بهرامی مدیر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور در سخنانی اظهار داشت: حوزه‌های مطالعاتی و مراکز پژوهشی و علمی در بخش علوم انسانی، اجتماعی و... داریم، اما تاکنون از این ظرفیت‌ها برای پیوند با جامعه استفاده نشده و انتظار می‌رود در راستای کمک به توسعه و تعالی استان، استاندار محترم پیوند میان دانشگاه و جامعه را تسهیل نمایند.

وی خواستار توجه به بُعد اثربخشی نهاد دانشگاه در جامعه در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی شد و گفت: در ارتباط با علوم فنی و کشاورزی مشکلات شفاف است، اما در حوزه‌های علوم انسانی اینطور نیست و یکی از بحران‌های جدی در استان بحران‌های اجتماعی و انسانی است و جامعه برای پیشرفت فنی و تکنیکی نیازمند به انسان توسعه یافته است.

دکتر بهرامی گفت: در استان کرمانشاه مرکز اسناد ملی وجود ندارد و تمام اسناد ما به همدان منتقل می‌شود که این موضوع یک ظلم برای کرمانشاه محسوب می‌شود و از استاندار محترم درخواست دارم که یک شاخه از مرکز اسناد ملی در کرمانشاه ایجاد شود. همچنین این استان از توسعه آرشیوهای بومی، موزه مردم شناسی و تاریخ، موزه نفت، صنایع و موزه فرهنگ‌شناسی محروم است.‌

وی افزود: استان کرمانشاه دروازه سفر به عتبات عالیات است اما زائرسرای مناسب نداریم و چهره هویتی کرمانشاه در شهرسازی‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین جواد افشارنجفی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اظهار داشت: "امیدآفرینی" یکی از مواردی که در مبحث جهاد تبیین مد نظر مقام معظم رهبری است که چه بسا از این مهم غفلت شده است. موضوع دیگر، ارتباط مدیران با قشر دانشجو و شنیدن صدای دانشجو است، امیدواریم این فرصت فراهم شود تا در برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی و هم‌اندیشی اساتید از حضور استاندار محترم بهره‌مند باشیم.

 

گزارش ویدیویی این برنامه را ببینید:

آخرین اخبار