آخرین اخبار

دومین تور سبز در سال ۱۴۰۱ و اولین تور سبز ویژه معلمین آموزش و پرورش در دانشگاه رازی برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دومین تور سبز در سال ۱۴۰۱ و اولین تور سبز ویژه معلمین آموزش و پرورش در دانشگاه رازی برگزار شد. این برنامه حضور تلاشگران عرصه آموزش و پرورش ناحیه ۲ شهرستان کرمانشاه توسط مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی و با همکاری واحد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی صورت گرفت.

بر اساس گزارش مرکز مدیریت سبز دانشگاه، برگزاری هدفمند و پیوسته تور‌های سبز، به منظور آموزش عمومی محور‌های مدیریت سبز و در راستای مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه رازی انجام می‌شود.

از سال ۹۷ که نخستین تور سبز در دانشگاه رازی برگزار شد، تا کنون تور ویژه کارکنان، دانشجویان و فعالان محیط زیستی، دانش آموزان و گردشگران برگزار شده و این نخستین تور ویژه معلمین است که در تاریخ ۴ اسفند ۱۴۰۱ توسط مدیریت سبز پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و با نظارت مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی صورت گرفت.

این برنامه با سخنرانی دکتر کیومرث زرافشانی عضو هیئت علمی گروه مهندسی ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه رازی در حوزه مسائل کارآفرینی آغاز و با بازدید از ایستگاه‌های سبز پردیس کشاورزی و منابع طبیعی ادامه یافت.

دکتر زرافشانی در ابتدا به معرفی تعاونی‌های دانشجویی، در دانشگاه رازی و شکل گیری شرکت تعاونی دانشجویی پیشگامان اشتغال کرمانشاه (۴۸۰۲) ۱۳۹۵ پرداخت و اظهار داشت: از جمله فعالیت‌های انجام شده در دانشگاه: پروش قارچ دکمه‌ای و صدفی، راه اندازی مزرعه نمایشی بادام زمینی، پروژه تولید نهال‌های درختی، درختچه ای، جنگلی و بومی ایران آذرماه ۱۳۹۴، با همکاری شرکت کارآفرینان البرز، پروژه تولید سبزی سالم با همکاری شرکت بازیافت کرمانشاه، پروژه پرورش ماهی، پروژه پرواربندی گوسفند، پروژه تولید شترمرغ مولد، پروژه تولید زعفران، پرورش قرقاول، نوغانداری و کشت نهال توت برگی، کشت ذرت علوفه ای، کشت یولاف، کشت فیسالیس، گوجی بری، کشت گیاهان دارویی، مرکز توزیع محصولات تعاونی ۴۸۰۲ پردیس کشاورزی (فودهاب) است.

وی افزود: تشکیل تعاونی‌های دانشجویی در دانشکده‌های دیگری به غیر از دانشکده کشاورزی از جمله دانشکده‌های فنی مهندسی، دامپزشکی، علوم اجتماعی، ادبیات و علوم انسانی در دانشگاه رازی در سال ۱۴۰۰ نیز شکل گرفتند.

دکتر زرافشانی بیان کرد: برای اینکه این تعاونی‌ها فعال‌تر باشند نیاز به حمایت اعضای هیئت علمی گروه‌های فوق دارند. دانشجویان با آشنایی با حوزه کارآفرینی آماده ورود به بازار تولید شده و می‌توانند به عنوان یک کارآفرین موفق نقش آفرین باشند. در پایان نیز به پرسش و پاسخ مهمانان اختصاص داده شد.

در این تور پنل خورشیدی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان اولین ایستگاه سبز پردیس کشاورزی و منابع طبیعی مورد بازدید قرار گرفت. این نیروگاه خورشیدی ۱۸ کیلوواتی شامل ۴۹ پنل خورشیدی است و به منظور تأمین برق یکی از چاه‌های پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی و در راستای پدافند غیرعامل و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است. در ادامه توضیحاتی در مورد مزایای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، چگونگی عملکرد پنل‌ها و مصرف انرژی تولید شده ارائه گردید.

با توجه به نقش موزه‌ها در بالا بردن آگاهی‌های زیست محیطی موزه تاریخ طبیعی و منابع طبیعی دانشگاه مورد بازدید قرار گرفت. گنجینه تاریخ طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال ۱۳۷۴ تاسیس شده است. بازدیدکنندگان ضمن بازدید از بیش از ۸۰۰ نمونه جانوری و گیاهی، به گفته و گو در زمینه نقش و اهمیت این موزه پرداختند.

بازدید از سالن پرورش قارچ خوراکی

در طی این بازدید، مهندس پرویزی ابتدا به تعریفی از ماهیت فعالیت و ساختار کار و مرکز قارچ پرداخت و اظهار داشت: کمپوست، مخلوط بقایای حیوانی و گیاهی است. دلیل لزوم وجود این دو ماده در کمپوست این است که در اثر فعالیت میکروارگانیسم‌ها، مواد معدنی، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌هایی که داخل این بقایا وجود دارد، به شکل قابل جذب برای قارچ در می‌آید و قارچ می‌تواند از آن تغذیه کند.

وی افزود: کمپوست تا سه بار الی ۵ باز قدرت باردهی دارد و به طور متوسط از هر تن کمپوست، می‌توان حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم قارچ به دست آورد که بازدهی کارگاه بستگی به تجهیزات و تجربه تولیدکننده دارد. در ادامه در مورد چگونگی پرورش قارچ خوراکی (صدفی) و مواردی نظیر بهترین زمان پرورش قارچ، بستر لازم و شرایط نگهداری، نحوه ضدعفونی و هزینه‌های راه اندازی و توجیه اقتصادی آن به تفصیل توضیح داده شد.

بازدید از باغات میوه

به منظور آشنایی میهمانان با باغات میوه از این بخش بازدید بعمل آمد. آقای رشیدی از کارشناسان دانشکده کشاورزی، به معرفی بخش باغات میوه پرداخت.

دراین بخش اقدامات انجام شده و همچنین پروژه‌های در دست انجام در خصوص انواع رقم‌های کشت شده‌ی پاکوتاه واصلاح نژاد شده درختان میوه مانند سیب، هلو و گیلاس تشریح شد.. همچنین میهمانان با انواع تربیت درختان از جمله جامی شکل و روش‌های کشت درخت انگور از جمله کشت داربستی یا روسیمی آشنا شدند. بخش پایانی از بازدید باغات به پرسش و پاسخ مهمانان اختصاص داده شد.

بازدید از نهالستان

محور‌های مهم فعالیت‌های کشاورزی در نهالستان افزایش کمی و بهبود کیفی درختان میوه است و همچنین به دلیل مشکلات زیست محیطی و خشکسالی فعالیت‌های انجام شده در خصوص تولید درختان متحمل به کمبود آب است؛ بنابراین در این بخش از بازدید میهمانان، انواع نهال‌های دوساله و سه ساله درختان میوه از جمله گیلاس، گردو، سیب، انار و... که روی پایه‌های مختلف پیوند شده بودند مورد توجه ویژه قرار گرفت. آشنایی با شناسنامه نهال‌ها و مزایای نهال‌های دارای شناسنامه در مقابل نهال‌های بدون شناسنامه از محور‌های دیگر بازدید از این بخش بود.

آخرین اخبار