آخرین اخبار

رئیس دانشگاه رازی گفت: باور استانداران به اهمیت علم در ارتقای سطح استان، منجر به مشارکت دانشگاه در اداره امور می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دکتر محمدنبی احمدی در گفتگو با ایرنا در مورد اقدامات این دانشگاه برای تحقق شعار سال و فعالیت‌های وزارت علوم در یک سال گذشته اظهار داشت: نمودار سازمانی وزارت علوم که سال‌ها قبل تعریف شده بود به همت وزیر علوم تغییر کرد و معاونت جدیدی به نام معاونت فناوری و نوآوری و ادارات کل ذیل آن ایجاد شد. این اقدام، تحولی در زمینه توسعه دانش‌بنیان‌ها، مهارت‌آموزی و اشتغال‌زایی همراه با مهارت در دانشگاه‌ها ایجاد کرد.

وی به مطالبات وزارت علوم از دانشگاه‌ها به منظور رونق تولید دانش‌بنیان اشاره کرد و اظهار داشت: ما در دانشگاه رازی برای تحقق شعار سال جمعی را در هشت کارگروه مختلف تعریف کردیم. همچنین کلینیک کسب و کار، تجاری سازی و فرآوری محصول و اندیشکده‌ای در این باب در دانشگاه تشکیل دادیم که همه ناشی از نگاه وزارت علوم و در جهت تحقق اوامر رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

ماموریت‌های دانشگاه‌ها در راستای ظرفیت استان‌ها نیست

رئیس دانشگاه رازی درمورد تاکید بر ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و توجه به مسایل استانی و اقدام این دانشگاه برای حل مسایلی مانند بیکاری در این استان اظهار داشت: یکی از مشکلات آموزش عالی به صورت کلان این است که دانشگاه‌ها در راستای ظرفیت استان‌ها ماموریت ندارند؛ یعنی بسیاری رشته‌ها در دانشگاه رازی تدریس و دانشجو در آن‌ها دانش آموخته می‌شود، ولی متناسب با ظرفیت‌های استان نیست.

برای نمونه استان کرمانشاه می‌تواند قطب کشاورزی و دامپروری باشد، یا ظرفیت تولید بیش از ۷۰ درصد از قیر کل کشور در گیلان‌غرب کرمانشاه وجود دارد، بنابراین باید سمت و سوی شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم برای ایجاد رشته‌ها به سمت ظرفیت استان برود؛ ولی فعلا رشته‌هایی را تدریس می‌کنیم که یا دانشجو بعد از پایان تحصیل بیکار است یا از مهارت یادگرفته استفاده نمی‌کند.

دکتر احمدی درمورد راهکار حل این مساله توضیح داد: تغییر در رشته‌ها راحت نیست، در دانشگاهی که دانشجو ۵۰ سال در برخی رشته‌ها درس خوانده که مربوط به استان و ظرفیت استان نیست، یکباره و امروز نمی‌توان به‌راحتی رشته‌ها را تعطیل کرد و مسایل زیادی از جمله وضعیت اعضای هیات علمی وجود دارد، اما باید ماموریت رشته‌ها را به سمت ظرفیت استان متمایل کرد.

نگاه استانداران باید علمی باشد

وی ادامه داد: نکته کمک‌کننده در این زمینه نگاه استاندار است، اگر استاندار یک استان به اهمیت علم و نگاه علمی در ارتقای سطح استان باور داشته باشد، اگر رییس دانشگاه را به عنوان عضوی در هیات مدیره کارخانه، شرکت و صنایع مهم استان منصوب کند، ریاست صنایع متوجه می‌شوند، تعیین مدیرعامل متاثر از نگاه رییس دانشگاه است و به این شکل نگاه دانشگاه موثر خواهد بود.

رئیس دانشگاه رازی خاطرنشان کرد: بر همین اساس ارتباط بین صنعت و دانشگاه معنی پیدا می‌کند و دانشجویان در ارتباط با ماموریت صنایع، دانش‌آموخته می‌شوند و حتی در دوران تحصیل مهارت‌هایی را فرا می‌گیرند. روز‌هایی از زمان تحصیل را در صنایع حضور می‌یابند که در نتیجه به مهارت‌افزایی حین تحصیل و اشتغال‌زایی بعد از تحصیل می‌رسند.

دکتر احمدی مهم‌ترین مشکل دانشگاه رازی را بودجه دانست و گفت: این مشکل را از قبل هم داشتیم، اما اگر قبل از کرونا هزینه غذای دانشجویی حدود پنج هزار تومان بود و دانشجو ۲ هزار تومان پرداخت می‌کرد، امروز دست‌کم ۵۰ هزار تومان است و او باز هم ۲ هزار تومان می‌پردازد؛ بنابراین هزینه دانشگاه ۱۰ برابر شده است؛ در حالی که بودجه دانشگاه در سال ۱۴۰۱ حتی ۳ برابر هم نشده و این معادله نمی‌خواند. این معادله باید حل شود در غیر اینصورت مشکل خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: اگر بخشی از درآمد‌های دانشگاه ناشی از کار تخصصی دانشگاه‌ها شود، می‌تواند گشایشی ایجاد کند. یک رییس دانشگاه نباید فقط به بودجه دولتی امید داشته باشد، خود دانشگاه باید درآمد داشته باشد، اما درآمد نباید ناشی از تجارت یا کرایه ساختمان و ... باشد باید درآمد تخصصی و مهارتی باشد.

آخرین اخبار