آخرین اخبار

اولین نشست هم اندیشی دانشگاهیان استان با استاندار کرمانشاه، یکم بهمن ماه در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی دکتر محمد نبی احمدی رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه به عنوان دانشگاه مادر استان، در این نشست، با بیان اینکه برگزاری چنین نشستی که در آن همه مسئولین دانشگاهی از استانی گرفته تا شهرستان‌ها در آن حضور داشته باشند تاکنون بی سابقه بوده، افزود: دانشگاهیان علاقمند هستند تا درباره مسائل مختلف استان ورود کنند و برای حل مشکل اشتغال کمک کننده باشند.

استارت طرح ملی بورسیه در صنعت در دانشگاه رازی

وی ادامه داد: در این راستا، دانشگاه رازی با همکاری تعدادی دیگر از دستگاه‌های ذیربط استان طرحی ملی را با عنوان "بورسیه شغلی در صنعت" آغاز کرده که می‌تواند به حل بخشی از مشکل اشتغال استان کمک کند.

رئیس دانشگاه رازی در ادامه خواستار حضور نماینده‌ای از این دانشگاه در همه کارگروه‌های استان شد و افزود: اگر نماینده‌ای از دانشگاه در این نشست‌ها حضور داشته باشد، مباحث بهتر و علمی‌تر پیش خواهد رفت.

وی درخواست دیگری هم از استاندار داشت و آن هم این بود که رئیس دانشگاه مادر استان در همه صنایع استان عضو هیات مدیره باشد، چون با این اقدام، صنایع برای ارتباط بیشتر با دانشگاه تلاش می‌کنند.

دکتر احمدی از ورود دانشگاه رازی برای طرح هوشمند سازی مرز با تشکیل یک کارگروه خبرداد و گفت: اینکه گا‌ها کامیون داران چند روزی را در مرز معطل هستند و یا اینکه زوار با کندی از مرز تردد می‌کنند، نشان از آن دارد که مرز ما هوشمند نیست که در این رابطه دانشگاه رازی ورود پیدا کرده و هم اکنون در مرحله مطالعاتی با ۸۰ درصد پیشرفت قرار داریم.

۲۰ تفاهم با سازمان‌ها و صنایع امضاء کرده‌ایم

در ادامه دکتر مصطفی مصطفایی معاون پژوهشی دانشگاه رازی نیز به بیان برخی دستاورد‌های این دانشگاه پرداخت و افزود: انتخاب دکتر شمسی پور به عنوان سرآمد علمی کشور، افزایش تعداد پژوهشگران پر استناد یک درصد و دو درصد این دانشگاه، انتخاب دو عضو هیات علمی به عنوان پژوهشگر برتر کشوری، افزایش تعداد اعضای هیات علمی با شاخص اچ، ارتقای یازده پله‌ای دانشگاه رازی در نظام رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و در سایر نظام‌های رتبه بندی، انتخاب به عنوان دانشگاه برتر در حوزه مهارت افزایی و ... از جمله این دستاورد‌ها است.

وی با بیان اینکه دانشگاه رازی تلاش کرده تا با صنعت ارتباط داشته باشد، اعلام کرد: در این راستا ۲۰ تفاهم نامه با سازمان‌ها و صنایع مختلف امضاء کرده ایم و طی سال گذشته ۷۰ طرح پژوهشی مشترک داشته ایم.

معاون پژوهشی دانشگاه رازی از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان هم گفت و افزود: به دنبال اجرای طرح بورسیه شغلی در صنایع استان هستیم.

وی به اخذ مجوز پارک علم و فناوری دانشگاه رازی هم اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۳ شرکت دانش بنیان و ۷۰ واحد فناور را در دانشگاه ثبت کرده ایم.

سرانه آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کافی نیست

در ادامه این نشست، دکتر سیاوش وزیری معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ضمن اشاره به گسترده بودن خدمات این دانشگاه، گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور و از نظر تحقیقات و فناوری هم در بین دانشگاه‌های کشور رتبه سوم را دارد.

وی با اشاره به تحصیل ۶۲۰۰ دانشجو در این دانشگاه، سرانه فضای آموزشی این دانشگاه را ناکافی خواند و گفت: برای کل رشته‌ها سرانه ما حدود شش متر است که اصلا کافی نیست.

وی با بیان اینکه پردیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همواره با چالش‌های عمرانی مواجه بوده، اعلام کرد: در بخش رفاهی و ورزشی نیز سرانه ما حدود ۳۰ سانتی متر مربع است که با استاندار فاصله زیادی دارد.

دکتر وزیری در خاتمه با تاکید براینکه دانشگاه علوم پزشکی باید قطب دانشگاه‌های غرب کشور باقی بماند، گفت: در این راستا به حمایت مسئولین استانی و توسعه طرح‌های عمرانی نیاز داریم.

همواره مورد بی مهری دولت‌ها قرار گرفته‌ایم

دکتر رضا رستمی رئیس جدید دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه نیز در این نشست، با اشاره به شیوه خاص آموزش در این دانشگاه، افزود: دانشگاه پیام نور طی بیش از ۳۰ سال گذشته توانسته خدمات آموزشی خود را در اقصی نقاط کشور گسترش دهد و تاکنون ۶۰ هزار دانش آموخته در استان کرمانشاه داشته ایم.

وی به شیوه آموزشی نیمه حضوری بودن کلاس‌های این دانشگاه اشاره‌ای داشت و گفت: این الگوی خاص آموزشی که براساس نیاز جامعه طراحی شده، مزایایی دارد که در سایر مدل‌های آموزشی نیست و می‌توان کم هزینه بودن و نزدیکی محل تحصیل دانشجو به خانواده را از جمله آن‌ها نام برد.

رئیس دانشگاه پیام نور استان به جذب دانشجو در ۴۵ رشته کارشناسی و ۲۵ رشته کارشناسی ارشد این دانشگاه اشاره کرد و گفت: اقشار مختلف جامعه از شاغلین تا بانوان خانه دار می‌توانند در این دانشگاه تحصیل کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور این ظرفیت را دارد که به مسائل و مشکلات جامعه ورود کند، اعلام کرد: با این وجود متاسفانه این دانشگاه در دولت‌های گذشته و حتی در دولت فعلی مورد بی مهری قرار گرفته و حتی طرح ادغام آن را مطرح کرده اند که این موضوع دلسردی کارکنان و اعضای هیات علمی را به همراه داشته است.

۱۲ تا ۱۳ درصد از درآمد‌های دانشگاه آزاد غیرشهریه‌ای می‌شود

دکتر فرهاد گل محمدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه دیگر سخنران این مراسم بود که در شروع سخنانش از دانشگاه آزاد به عنوان بزرگترین دانشگاه غیردولتی کشور نام برد و گفت: در حال حاضر حدود ۱۸ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد کرمانشاه در ۳۵۸ رشته کاردانی تا دکترای تخصصی مشغول به تحصیل هستند و ۳۷۴ عضو هیات علمی تمام وقت داریم.

وی افزود: دانشگاه آزاد از حدود ۴۰ سال پیش تاکنون همواره در خدمت دولت‌های مختلف بوده، بدون اینکه بار مالی برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

دکتر گل محمدی تصریح کرد: ما دانشگاهی خودگردان هستیم که هیچ بار مالی بر استان اعمال نمی‌کنیم، اما انتظار داریم مسئولین استانی به ما توجه کنند و ما را در تصمیم گیری‌ها لحاظ کنند.

وی با اشاره به رویکرد این دانشگاه برای سوق یافتن به سمت درآمد‌های غیر شهریه‌ای، اعلام کرد: سال گذشته ۱۰ درصد از درآمد‌های دانشگاه غیرشهریه‌ای بود و امسال روی ۱۲ تا ۱۳ درصد هدفگذاری کرده ایم.

رئیس دانشگاه آزاد کرمانشاه خاطرنشان کرد: همچنین باتوجه به وجود آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های خوبی که داریم، بنا داریم از محل آن‌ها هم درآمدزایی داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه این دانشگاه در بحث ارتباط با صنایع هم ورود کرده، اعلام کرد: در این رابطه ۵۰ نفر از دانش آموختگان ما بزودی جذب یکی از صنایع استان خواهند شد.

دکتر گل محمدی با تاکید براینکه دانشگاه آزاد می‌خواهد به سهم خود در حل مشکلات استان نقش آفرین باشد، گفت: ما علاقمند به ایجاد ارتباط با صنعت هستیم و گام‌هایی را در این زمینه هم برداشته ایم.

وی در ادامه به تنوع مذهبی در کرمانشاه هم اشاره‌ای کرد و افزود: هرچند که تنوع مذهبی و قومی می‌تواند یک تهدید برای هر منطقه باشد، اما باتوجه به اینکه مذاهب و اقوام مختلف در کرمانشاه در کنار هم زیستی سازگارانه دارند، بنابراین ما موسسه تقریب مذاهب را در دانشگاه راه اندازی کرده ایم و قرار است در اسفندماه هم یک همایش در این رابطه داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد کرمانشاه از برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در این دانشگاه هم خبرداد و گفت: دور سوم کرسی‌های آزاد اندیشی را اسفند برگزار می‌کنیم و علاقمندیم که مسئولین هم در آن‌ها حضور داشته باشند.

برای پروژه ملی ناودان نزده‌اند!

در ادامه این نشست، دکتر سیروس مرادی معاون دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه هم این دانشگاه را دانشگاهی مظلوم در کرمانشاه خواند و گفت: در این دانشگاه حدود دو هزار دانشجوی دختر و پسر تحصیل می‌کنند که با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی یکی از این مشکلات را نداشتن فضا عنوان کرد و افزود: پس از زلزله سال ۱۳۹۶ بزرگترین ساختمان ما به دلیل فرسودگی و ترک خوردگی از مدار فعالیت خارج شد.

معاون دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه با بیان اینکه مشکلات این دانشگاه باعث شده تا تعداد رشته‌های آن از ۱۲ رشته به چهار رشته کاهش پیدا کند، گفت: از سال ۱۳۹۷ برای حل مشکل خوابگاه دختران که یک ساختمان فرسوده ۷۰ ساله بود، یک پروژه را استارت زدیم، اما اکنون با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف مانده است.

وی تاکید کرد: در کنار اینکه این پروژه حدود یکسالی است که متوقف مانده، اما همان را هم که ساخته اند مشکل دارد، به گونه‌ای که برای این پروژه ملی ناودان نزده اند و با هر بارش دیوار‌های ساختمان خیس می‌شود.

به گفته این مسئول حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیارد تومان برای این پروژه تا پایان امسال نیاز است.

وی یادآورشد: استاندار پیشین کرمانشاه طی بازدیدی که از این ساختمان داشت، قول داد که حدود ۱۵ میلیارد تومان برای آن اختصاص دهد، اما پس از رفتن ایشان هیچکس جوابگوی ما نیست.

معاون دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه با بیان اینکه دانشجویان این دانشگاه هیچ فضای رفاهی و ورزشی در اختیار ندارند، گفت: دانشجویان ما افسرده شده اند، برای همین از مسئولین دانشگاه رازی خواستیم تا امکانات خود را در اختیار ما قرار دهند، اما جواب رد دادند و گفتند اگر به شما امکانات بدهیم، دیگر دانشگاه‌ها هم چنین درخواستی می‌کنند.

وی در پایان اعلام کرد: دانشگاه فرهنگیان را دریابید، وگرنه معلمانی بی هویت و افسرده تربیت می‌شوند که تربیت نسل فردا هم در اختیار آن‌ها خواهد بود.

۶۵۰ برنامه شغل محور داریم

دکتر سلیمان شفیعی رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان حاضر در این نشست، هدف اصلی از تاسیس این دانشگاه را کمک به مشکل اشتغال عنوان کرد و گفت: ما در دو سطح کارشناسی و کاردانی تکنسین تربیت می‌کنیم و کارنامه درخشانی هم در این زمینه داریم.

وی با بیان اینکه مهمترین مسئله کنونی کشور و بویژه استان ما مسئله بیکاری است، عنوان کرد: شعار اصلی دانشگاه ما هم کمک به حل این مسئله است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه خاطرنشان کرد: در این دانشگاه ۶۵۰ برنامه شغل محور با همکاری بخش صنعت تدوین شده که می‌تواند به اشتغال کمک کند، به گونه‌ای که در این برنامه آموزش به دانشجویان ۷۰ درصد بصورت عملی است.

وی یکی دیگر از رویکرد‌های این دانشگاه برای تربیت نیرو‌های مهارتی را برگزاری دوره‌های کوتاه مدت عنوان کرد و افزود: ما متولی برگزاری دوره‌های کوتاه مدت هستیم و تاکنون حدود ۱۱۰ برنامه در این رابطه تدوین شده است.

 "اسنپ فنی" راه اندازی می‌شود

در ادامه این نشست، رضا صادقی نماینده دانشگاه فنی و حرفه‌ای کرمانشاه نیز به فعالیت چهار دانشکده فعال و احداث دو دانشکده با ۶۰ درصد فیزیکی در استان اشاره کرد و گفت: در چهار دانشکده فعال این دانشگاه، حدود ۴۵۰۰ دانشجو داریم.

وی اضافه کرد: رسالت ما از سایر دانشگاه‌ها متفاوت است، چراکه ما نیرو‌های آچار بدست و کارآمد تربیت می‌کنیم و در تلاش برای کاهش آمار بیکاری استان هستیم.

نماینده دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این نشست از در دست اجرا بودن طرحی برای ایجاد اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان این دانشگاه هم خبرداد و گفت: در حال جمع آوری یک بانک اطلاعاتی از دانشجویان و دانش آموختگان این دانشگاه با رشته‌های مختلف هستیم تا هرکدام در رشته خود با کمترین هزینه مشغول به کار شوند.

وی اعلام کرد: در این طرح یک اسنپ فنی راه اندازی خواهیم کرد تا مردم خدمات خود را در حوزه تاسیسات، برق، مکانیک و ... از این طریق با هزینه کمتر از دانش آموختگان ما دریافت کنند تا دیگر دانش آموخته بیکاری نداشته باشیم.

مسئولین در اتاق‌های شیشه‌ای خود نشسته‌اند

رئیس دانشگاه علوم قرآنی کرمانشاه در این نشست، با تاکید بر لزوم راه اندازی دبیرخانه ثابت ارتباط بین دانشگاه و دولت، اظهار کرد: متاسفانه شعار ارتباط دانشگاه با بیرون تاکنون تنها محدود به چند جلسه با مسئولین شده و نتیجه‌ای در بر نداشته است.

وی یادآورشد: مسئولین باید از اتاق‌های شیشه‌ای خود بیرون بیایند و در جمع مردم باشند و در کف جامعه قرار بگیرند تا آنگاه با شناسایی مشکلات و حلقه‌های مفقوده، دانشگاه‌ها هم به کمک آن‌ها بیایند.

استانداران قبلی تمایلی به دانشگاه‌ها نداشتند

در ادامه این نشست، پروفسور خدایی رئیس سابق دانشگاه رازی کرمانشاه طی سخنانش ضمن استقبال از برگزاری چنین نشستی، اظهارکرد: متاسفانه استانداران قبلی تمایل چندانی نداشتند که چنین شرایط گفت و گویی برای دانشگاه‌ها فراهم شود.

وی با تاکید براینکه دانشگاه‌های کرمانشاه ظرفیت‌های خوبی برای کمک به حل مشکلات استان دارند، افزود: این نشست، یک فرصت طلایی برای دانشگاهیان است که باید از آن استفاده کنیم.

استاندار کرمانشاه: دانشگاهیان برای حل مشکلات جامعه ورود کرده و منتظر دعوت نباشند

در ادامه دکتر محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه، با تاکید بر لزوم نقش آفرینی دانشگاه‌ها در مسائل جامعه، اظهار کرد: اگر در شرایط اجرا و اقدام برای هر عملی بصیرت لازم را نداشته باشیم، هرچه حرکت کنیم، از مسیر دورتر می‌شویم.

وی لازمه داشتن بصیرت برای اجرا و اقدام در امور استانی را نگاه علمی به امور دانست و افزود: جامعه دانشگاهی باید کمک کنند تا کرمانشاه عالمانه‌تر اداره شود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه دانشگاه‌ها مسئولیت اجتماعی دارند، اعلام کرد: هر اتفاقی که در استان می‌افتد، دانشگاه نمی‌تواند نسبت به آن بدون موضع باشد. اگر دانشگاه‌ها می‌خواهند در اتفاقات استان موضع داشته باشند، باید خودشان وارد عمل شوند.

وی با تاکید براینکه دانشگاه‌ها باید رویکردی فعال، اثرگذار و پیشران داشته باشند، افزود: اگر ما معتقدیم که علم سلطان است، پس سلطان منتظر دعوت نمی‌ماند، بلکه فضا و عرصه را باز می‌کند و گشایشی در کار‌ها ایجاد می‌کند تا بقیه هم دنباله رو او باشند، بنابراین درصورتی که دانشگاهیان ما در موضوعاتی مانند طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی، بیکاری و ... در استان دیدگاهی دارند، باید به آن ورود کنند تا بقیه هم دنباله رو آن‌ها شوند.

وی در ادامه خواستار تداوم اتصال بین دانشگاه و مجموعه مدیریتی در سطح استان شد و افزود: علاقمند به تداوم این اتصال هستیم و می‌خواهیم یک حضور مداوم اثرگذار را از چنین نشست‌هایی داشته باشیم، نه اینکه زینت المجالس هم باشیم و فقط دور هم جمع شویم.

دکتر صحرایی به برخی از مسائلی که دانشگاه‌ها می‌توانند به صورت ویژه به آن‌ها ورود کنند اشاره کرد و گفت: یکی از این مسائل می‌تواند فرصت مرز باشد، چراکه مرز فرصت بزرگی است و دانشگاه‌ها می‌توانند برای استفاده بهتر از آن پیشنهاد‌های کلان به ما ارائه دهند.

وی از چالش آب هم به عنوان یک موضوع دیگر برای ورود دانشگاهیان نام برد و افزود: از صفر تا ۱۰۰ مسئله چالش آبی می‌تواند روی میز کاری دانشگاه‌های ما قرار گیرد و برای آن نسخه پردازی کنند.

استاندار کرمانشاه با تاکید براینکه ورود به چنین موضوعاتی می‌تواند دانشگاه‌های ما را تعهدپذیر کند، گفت: با کمترین امکانات و تجهیزات می‌توان برای استان خلق فرصت و ثروت کرد و باید با دقت در این مسیر قدم برداشت، چرا که فرصت شلیک‌های هوایی و بی هدف را نداریم.

وی در ادامه تصریح کرد: هر دستگاهی فهرستی از مشکلات و مسائل مربوط به استان را در اختیار دارد، اما این فهرست روی میز دانشگاه‌ها قرار نگرفته است و از طرفی بسیاری از اساتید و پژوهشگران ما نیز برای درک این مشکلات و مسائل تاکنون به صورت میدانی به مسئله نپرداخته‌اند.

دکتر صحرایی خطاب به مسئولین دانشگاهی حاضر در نشست گفت: برادرانه از شما خواهش می‌کنم از فضای متداول دانشگاه خارج شوید و کمک کنید تا یک فضای عالمانه در استان گسترده شود و اولین گام هم می‌تواند همدل بودن و کمک کردن دانشگاه‌ها به یکدیگر باشد.

وی درادامه با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا نسل‌های جدید را با فضای دانشگاه‌ها آشنا کنیم، یادآور شد: لازم است آموزش و پرورش در بحث برگزاری اردو‌ها برای دانش آموزان بگونه‌ای که آن‌ها با محیط‌های دانشگاهی و صنایع و ... آشنا شوند، اقدام کند.

وی با بیان اینکه این اقدام باعث می‌شود دانش آموزان ما علم آموزی را دوست داشته باشند و با حوزه‌های مختلف آشنا شوند، گفت: لازم است "گذرگاه بازدید علمی" را برای دانش آموزان تدوین کنیم، به شکلی که هرسال مشخص شود که از کدام حوزه مانند صنایع، کشاورزی، گردشگری و ... بازدید خواهند داشت. / ایسنا

آخرین اخبار