آخرین اخبار

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ضمن تشریح اقدامات کمیته علم‌ سنجی گفت: این کمیته با هدف جهت­‌دهی به سیاست‌های پژوهشی تشکیل شده است.

دکتر فرزاد ویسی در گفتگو با روابط عمومی اظهار داشت: کمیته علم سنجی دانشگاه رازی با هدف جهت­‌دهی به سیاست‌های پژوهشی دانشگاه، فراهم نمودن شرایط اتخاذ تصمیم­ بهتر با توجه به منابع محدود، کمک به سیاست‌گذاری­‌های کلان دانشگاه و بررسی نقاط ضعف و قوت دانشگاه در نظام­‌های رتبه‌­بندی داخلی و خارجی، در اردیبهشت 1399 تشکیل شد.

بررسی نظام‌­های رتبه‌­بندی معتبر داخلی و خارجی

دکتر ویسی با اشاره به اینکه در این کمیته افراد صاحبنظر و مجرب و مدیران واحدهای مختلف دانشگاه حضور دارند، افزود: نخستین مسئله­‌ای که برای نخستین بار در دانشگاه در این کمیته بطور جدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ بررسی نظام‌­های رتبه­‌بندی معتبر داخلی و خارجی، وضعیت دانشگاه رازی در این نظام‌­ها و راهکارهای بهبود و ارتقای رتبه دانشگاه در نظام‌های معتبر رتبه‌­بندی بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیان کرد: نتایج بررسی­‌ها منجر به ایجاد تغییرات و اصلاحاتی در شیوه‌­نامه­‌های دانشگاه از جمله شیوه­‌نامه گرنت، دستورالعمل ترفیع سالانه اعضای هیئت علمی و موارد مورد تقدیر در هفته پژوهش و فناوری شد. همچنین دستورالعملی تحت عنوان «دستورالعمل تشویق پدیدآورندگان آثار در نشریات بین‌المللی و داخلی»، برای تشویق آن دسته از اعضای هیئت علمی که با انجام فعالیت‌های پژوهشی باکیفیت، سبب ارتقای جایگاه دانشگاه رازی در عرصه ملی و بین‌المللی می‌شوند، تهیه و ابلاغ شد.

تشکیل کارگروه وبومتریک

دکتر ویسی بررسی نظام رتبه­‌بندی وبومتریک و راه‌های بهبود رتبه دانشگاه رازی در این نظام رتبه‌بندی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در کمیته علم سنجی دانشگاه برشمرد و یادآور شد: کارگروه وبومتریک دانشگاه با حضور برخی از اعضای کمیته علم­ سنجی و همچنین رئیس فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه، سرپرست روابط عمومی و مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه تشکیل شد.

وی افزود: این کارگروه با بررسی تخصصی نظام رتبه‌بندی وبومتریک، پیشنهاداتی جهت ارتقای رتبه دانشگاه در این نظام رتبه‌­بندی ارائه کرد که منجر به اتخاذ تصمیماتی از جمله تشویق و الزام حضور اعضای هیئت علمی در پایگاه‌­های اجتماعی علمی نظیر «گوگل اسکولار» و «ارکید» بود که کارگاه‌های آموزشی هم در این زمینه در دانشگاه برگزار شد.

دکتر ویسی با ادامه توضیحات اظهار داشت: همچنین پیشنهاداتی به سایر واحدهای دانشگاه جهت تقویت پورتال به زبان­‌های دیگر از جمله انگلیسی و عربی، تقویت سئوی پورتال به منظور بازیابی بهتر توسط موتورهای جستجو و... ارائه شد. انجام این اقدامات منجر به بهبود صد پله‌ای رتبه دانشگاه رازی درآخرین ارزیابی نظام رتبه‌بندی وبومتریک شده است.

بررسی نظام رتبه‌بندی ISC  برای نخستین بار

وی با اشاره به اهمیت نظام رتبه‌بندی ISC افزود: برای نخستین بار در دانشگاه، کمیته علم سنجی اقدام به بررسی نظام رتبه‌بندی ISC ، شاخص‌­های این نظام رتبه‌­بندی، نقاط ضعف و قوت دانشگاه در این نظام و راهکارهای ارتقای رتبه دانشگاه نمود. همچنین دوکارگروه تخصصی شامل «کارگروه پژوهش، فناوری و نوآوری و بين‌المللی‌سازی» و «کارگروه آموزش، اثرگذاری اقتصادی و خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهيلات» در کمیته علم‌سنجی تشکیل شد.

دکتر ویسی یادآور شد: پس از بررسی‌­های فراوان بسته پیشنهادی کمیته علم ­سنجی در خصوص راه‌­های ارتقای رتبه دانشگاه رازی در نظام رتبه‌بندی  ISC تهیه شد. در این بسته پیشنهادی، بررسی و اولویت‌بندی شاخص‌­های نظام رتبه­بندی ISC به ترتیب اهمیت برای دانشگاه رازی، انجام و راهکارهای ارتقای رتبه دانشگاه در هریک از شاخص‌­ها ارائه شده است.

تعیین کمّیت و کیفیت معیارهای پژوهشی، آموزشی، فناوری و بین‌المللی­ در سطح دانشگاه

وی اقدام مهم دیگر کمیته علم­ سنجی در راستای ارائه بسته پیشنهادی را تعیین کمّیت و کیفیت معیارهای پژوهشی، آموزشی، فناوری و بین‌المللی دانشگاه دانست و افزود: این مسئله طی چند جلسه درکمیته علم­ سنجی مطرح و در خصوص نحوه انجام آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

دکتر ویسی بیان کرد: فعالیت‌­های پژوهشی، فناوری و بین‌المللی دانشکده­‌ها و گروه­های آموزشی در بیش از 13 شاخص، در بازه زمانی پنج ساله بررسی و با داده­‌های جمع آوری شده از سامانه پژوهشی گلستان، نسبت این فعالیت­‌ها به ازای دانشکده، گروه آموزشی و در نهایت هر عضو هیئت علمی در هریک از گروه­‌های آموزشی دانشگاه محاسبه و در قالب سند راهبردی به هرکدام از دانشکده‌ها بطور جداگانه ابلاغ شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گفت: گردآوری داده‌هایی با این حجم و چنین ارزیابی­‌هایی برای نخستین بار در دانشگاه رازی صورت گرفته است و با انجام این کار، چشم‌انداز روشنی از وضعیت حال حاضر گروه­‌های آموزشی، دانشکده‌­ها و بطورکلی دانشگاه رازی و نقاط ضعف و قوت دانشگاه بدست آمد که می‌تواند مبنای تصمیم­‌گیری‌های مدیران دانشگاه در آینده باشد.

برچسب ها:

دانشگاه رازی
فرزاد ویسی
معاونت پژوهش و فناوری
کمیته علم سنجی
نظام رتبه بندی

آخرین اخبار