آخرین اخبار
4906
نشست هم‌اندیشی استادان دانشگاه رازی برگزار شد؛

«گفتمان دانش‌بنیان» و «مسئله انتخابات»

نشست هم‌اندیشی استادان دانشگاه با عنوان «گفتمان دانش‌بنیان و مسئله انتخابات» با حضور هیات رئیسه دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست هم‌اندیشی استادان دانشگاه با عنوان «گفتمان دانش‌بنیان و مسئله انتخابات» 24 خرداد ماه 1400، با حضور اعضای هیات رئیسه دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا، رئیس دانشگاه ضمن خیرمقدم به اساتید و آرزوی توفیق برای همه عزیزان در سخنانی اظهار داشت: نهاد دانشگاه در خدمت جامعه است و باید برای رفع مشکلات جامعه تلاش نماید. همچنانکه در فرمایشات مقام معظم‌ رهبری ذکر شده که دانشگاه‌ها ملزم هستند با شناسایی نقاط کور بخش‌های مختلف برای مواجهه با آنها راه حل علمی پیدا کنند.

در ادامه دکتر اعلمی آل‌آقا تاکید کرد: دانشگاه مکلف است اهداف و برنامه‌های خود را در مسیر خدمت به جامعه جهت‌دهی نماید. امروزه دانشگاه با عبور از نسل دانشگاه‌های آموزش و پژوهش محور در مسیر فعالیت‌های دانش‌بنیانی و ایفای نقش رسالت اجتماعی خود حرکت می‌نماید و اگر تولید علم برای خدمت به مردم نباشد، کارایی و نتیجه مفیدی برای کشور به دنبال نخواهد داشت.

رئیس دانشگاه بیان کرد: اگرچه مقوله علم فراملی است و تولید مقالات علمی-پژوهشی اثرگذاری جهانی دارد، اما باید بتوانیم از ظرفیت دانش و پژوهش دانشگاهی برای رفع دغدغه‌های داخلی کمک بگیریم و بر این اساس رویکرد دانشگاه رازی در حدود سه سال اخیر برای جهت‌دهی به این مهم شکل گرفت و بر همین مبنا شعار راهبردی دانشگاه با عنوان «دانشگاه رازی، اخلاق محور، پیشرو در تحقق جامعه دانش بنیان» تعیین گردید.

دکتر اعلمی آل‌آقا با اشاره به فعالیت بیش از 460 عضو هیات علمی و بیش از 50 گروه آموزشی تخصصی در دانشگاه رازی گفت: اساتید برجسته دانشگاه در زمینه تولید علم در رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی خود فعالیت می‌کنند و باید سازو کار و برنامه‌ریزی صحیح برای ظهور و بروز ظرفیت‌های علمی و تخصصی اساتید در ترویج گفتمان دانش بنیان و تحقق یک جامعه دانش‌بنیان تدارک دیده شود.

ایشان با طرح این سوال که علم ما چگونه قرار است در خدمت مردم جامعه باشد؟ گفت: باید اشراف بیشتری به تکالیف و مسئولیت‌های اجتماعی خود داشته باشیم. اکنون که خوشبختانه در دانشگاه و در حوزه فرهنگی نیز ظرفیت‌های رسانه‌ای  افزایش یافته و رسانه‌هایی چون؛ رازی پرس و نامه فرهنگ رازی در انعکاس تولیدات فکری جامعه دانشگاهی ایجاد گردیده، امیدواریم با اشتراک دیدگاه‌ها و اندیشه‌های همکاران در مباحث مختلف اجتماعی و فرهنگی و توجه به تحقق شعار راهبردی دانشگاه شاهد تعالی جریان گفتگو و اندیشه در دانشگاه بوده و به تبیین الزامات مسیرحرکت دانشگاه در تحقق جامعه دانش بنیان توجه جدی‌تری داشته باشیم.

اجازه ندهیم فضای تصمیم سازی در کشور از مسیر عقلانیت و دانش منحرف گردد

در ادامه دکتر اعلمی آل‌آقا بیان کرد: حقیقتاً در شرایط امروز باید این پرسش را از همه اساتید داشته باشیم که الزامات یک جامعه دانش بنیان از دید تخصص و نگاه اجتهادی شما چیست؟ و آیا در کشور و فضای پیرامونی ما وجود دارد؟ و اگر نیست مشکلاتی که در واقع سبب شده که این فقدان را داشته باشیم چیست؟ و راه رسیدن به تحقق این جامعه دانش بنیان را باید بتوانیم با توجه به دانش و تخصص اساتید پیدا کنیم.

رئیس دانشگاه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص دانشگاه اشاره و بیان کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «دانشگاه تربیت قوه عاقله کشور را بر عهده دارد» و لذا  فکر می‌کنم که این قوه عاقله و حرکتی که قرار است در پیش بگیریم؛ در بیانیه گام دوم هم به تعابیری نظیر حرکت دانشگاهیان در رستاخیز علمی کشور مطرح شده است.

ایشان طرح تعابیر ارزشمندی همچون جهاد علمی از سوی رهبر معظم انقلاب را دارای بار علمی و ایدئولوژیکی دانست و گفت: جامعه دانشگاهی باید این تعابیر ارزشمند را نصب العین قرار دهند و بر همین اساس بر ما واجب است که رصد کنیم و اجازه ندهیم فضای تصمیم سازی در کشور از مسیر عقلانیت و دانش منحرف گردد. طبیعتا جامعه دانشگاهی در تمام رویدادها و وقایع کشور باید نقش‌آفرینی و ورودی جدی و اثرگذار داشته باشد.

رئیس دانشگاه بیان کرد: در روایات و به استناد حدیث شریف «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ.» مسئولیت تک تک ما  گوشزد شده است و لازم است اساتید میزان علم و تشعشع و نورانیت علمی خود که در فضای جامعه و دانشگاه ایجاد شده را به‌کار ببرند و با تکیه بر آن فضای پیرامونی خود را روشن کنند .

دکتر اعلمی‌آل‌آقا بیان کرد: از مجموع ۸۰ هزار عضو هیات علمی در کشور، قریب به 460 نفر در دانشگاه رازی به انجام رسالت خود مشغول هستند. همچنین حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی مقطع دکتری در کشور تحصیل می‌کنند که استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی آنها می‌تواند حجم عظیمی از تحقیقات را در فضای دانشگاه‌ها برای کشور تامین نماید.

ایشان با اشاره به اینکه جریان تبادل اندیشه امروز بیش از گذشته با استفاده از رسانه‌های دیجیتال رونق گرفته است، افزود: راه‌اندازی تالار گفتگوی اساتید در معاونت فرهنگی و اجتماعی و کرسیهای آزاداندیشی اتفاق مبارکی در مسیر تبادل آرا و نظرات در دانشگاه است و فرصتی برای گسترش جریان اندیشه در جامعه به شمار می‌آید همچنین این فرصتی است که  دانشگاهیان محیط  پیرامونی خود را تحت تاثیر علم قرار دهند تا جامعه دانش‌بنیان شکل بگیرد.

دکتر اعلمی آل‌آقا با استناد به روایات دینی از علم با عنوان «نور» تعبیر نمود و گفت: این نور باید از ناحیه دانشگاهیان فضای پیرامونی را روشن کند تا مردم بتوانند با بصیرت در انتخاب خود دقت و تامل لازم را داشته باشند.

روشنگری باید مساله ذاتی دانشگاه و دانشگاهیان باشد

ایشان افزود: همه ما با هزینه بیت‌المال تحصیل کرده‌ایم و باید از این نعمت دانش و استعدادی که خداوند به ما عطا نموده را در مسیر کمک به مردم استفاده کنیم. لذا روشنگری باید مساله ذاتی دانشگاه و دانشگاهیان باشد و بر این اساس با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد گفتمان العلمُ سلطان را در جامعه محقق سازیم.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا با بیان اینکه نباید تضادی میان دیانت و علم باشد، گفت: اگر نگاه جستجوگرانه و پژوهشی به علم و دیانت داشته باشیم یقینا ریشه‌های این دو موضوع به هم می‌رسد. امید است که بتوانیم در جامعه مسیر علم‌باوری را به شکل جدی‌تری تدارک ببینیم.

ایشان در ادامه به رویداد بزرگ انتخابات پیش‌رو اشاره داشت و افزود: امروز در فضای انتخابات قرار داریم اما متاسفانه شاهد اثرگذاری اجتماعی جدی از ناحیه دانشگاهیان نیستیم و به اعتقاد بنده فقدان جریان دانش بنیان در حوزه انتخابات این نقصان را به وجود آورده و این خلا به مسیر انقلاب لطمه می‌زند و چه بسا آیندگان ما را محکوم می‌کنند که چرا در این زمینه‌ها تفکرات و تعاملات علمی خود را منعکس نکردیم و با جامعه خود از نزدیک بر اساس دغدغه‌مندی‌های اجتماعی به انعکاس رویکردها، دیدگاه‌ها و آرا و اندیشه خود نپرداخته‌ایم. اگر دانشگاه در مسیر اهداف خود متوقف شود با این توقف دانشگاه جامعه دچار آسیب خواهد شد

دکتر اعلمی‌آل‌آقا بیان کرد: باید زمینه نقد را در دانشگاه فراهم کنیم و مسیری فراهم شود تا جامعه بیشتر به سمت علم‌باوری پیش برود و این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه دانشجویان و همه جامعه دانشگاهی مشارکت داشته باشند.

ایشان افزود: از فرصت فراهم‌شده در این نشست نهایت استفاده را برای بهره‌مندی و شنیدن دیدگاه‌های اساتید گرانقدر و صاحب اندیشه عمل به خواهیم آورد تا به یاری خدا بتوانیم در مسیر دانش‌بنیانی عَلَم علم را در دانشگاه برافراشته نماید.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین جواد افشار نجفی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه گفت: هدف از نام‌گذاری این نشست با طرح موضوعات دانش‌بنیان و مساله انتخابات از این جهت بود که هر کدام از اساتید محترم با نگاه تخصصی و نخبگی به بحث انتخابات ورود پیدا کنند.

ایشان بیان کرد: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری چندین نشست با حضور اساتید برجسته در باب انتخابات و مباحث مرتبط با شورای نگهبان و پاسخگویی به سوالات شرکت کنندگان برگزار نموده است. شکل‌گیری فضای گفتگو و تبادل نظر در موضوعات مختلف به‌ویژه انتخابات در دانشگاه باعث افتخار است اما متاسفانه چنین فضاهایی در دانشگاه‌ها کم‌رنگ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین افشار نجفی بیان کرد: ما افتخار می‌کنیم که در دانشگاهی حضور داریم که اساتید می‌توانند بدون دغدغه نگاه‌های خود را از حیث مباحث علمی بیان کنند. ما باید با هم بحث کنیم و بتوانیم به نتایج علمی برسیم.

 ایشان یادآور شد: شاید دیدگاه‌های مختلفی وجود داشته باشد اما اگر نخبگان در وقایع و رویدادهای مختلف سکوت کنند متاسفانه دیگران حاکم خواهند شد و نگاه نخبگانی دیگر جوابگو نیست و به عبارت دیگر اگر نهی از منکر نکنیم اشرار بر ما حاکم می‌شوند.

در ادامه دکتر طهماسب علیپوریانی؛ سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در سخنانی موضوعات دانش‌بنیانی و مسأله انتخابات را حائز اهمیت خواند و اظهار داشت: در این نشست اساتید گرامی می‌توانند با توجه به تخصص به فراخور علایق و سلایق خود به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود بپردازند.

ایشان حضور موثر و فعال دانشگاه در همه صحنه‌ها برای ایفای رسالت خود را ضروری دانست و گفت: عناصر فرهنگی در بروز تحولات مختلف نقش برجسته‌ای دارند، امیدواریم با مشارکت حداکثری اساتید در زمینه موضوعات فرهنگی و سیاسی شاهد پویایی جریان اندیشه در جامعه باشیم.

در ادامه این نشست، اساتید دانشگاه به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود درخصوص محورهای گفتمان دانش‌بنیان و موضوع انتخابات پرداختند.

آخرین اخبار