آخرین اخبار

کارگاه «اخلاق حرفه‌ای در پژوهش‌‎های دانشگاهی: آشنایی با مبانی نظری؛ مولفه‌ها؛ چالش‌ها؛ وضع موجود و راهکارهای تقویت آن» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، کارگاه علمی «اخلاق حرفه‌ای در پژوهشهای دانشگاهی: آشنایی با مبانی نظری؛ مولفه‌ها؛ چالش‌ها؛ وضع موجود و راهکارهای تقویت آن» توسط معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه رازی در روزهای 19 و 22 خردادماه  1400 به صورت مجازی با سخنرانی دکتر سید هادی مرجائی استادیار جامعه شناسی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی برگزار گردید.

در روز اول این کارگاه که مخاطبین آن تعدادی از روسا و معاونین آموزشی و پژوهشی دانشکده‌ها، مدیران گروه‌های آموزشی و برخی از اعضای هیات علمی منتخب دانشکده­‌های دانشگاه رازی بودند؛  دکتر مرجایی ضمن ارائه سرفصل‌های کارگاه با بیان مقدمه­‌ای در بحث اخلاق در پژوهش اظهار داشت: اخلاق در پژوهش‌های دانشگاهی بحث پیچیده‌ای است و صرفا نمی‌توان با آیین‌نامه‌­ها آن را اصلاح نمود بلکه نیازمند تغییر بینش و سبک زندگی است.

داده­‌سازی نمونه‌ای از بد اخلاقی علمی برای وارونه جلوه دادن واقعیت

ایشان با نام بردن از مهم‌ترین مولفه­‌های اخلاق حرفه‌ای (هنجارهای دانشگاهی) یادآور شد: اخلاق حرفه‌ای کیفیت پژوهش­های دانشگاهی را تضمین می‌کند. ایشان با اشاره به بداخلاقی‌های علمی، داده‌­سازی را نمونه‌ای از بد اخلاقی علمی دانست که می‌تواند واقعیت را وارونه جلوه داده و مشکلات جدی در مسیر پژوهش  ایجاد کند.

عضو موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی سپس از تعدادی از  شرکت کنندگان در کارگاه خواستند تا نقطه­ نظرات و انتظارات خود در خصوص کارگاه را بیان کنند.

پس از ارائه نظرات شرکت کنندگان، دکتر مرجایی با ذکر تعدادی از پژوهش‌­های صورت گرفته در خصوص اخلاق علمی و نتایج آنها  افزود: بر خلاف حوزه­‌های دیگر مانند سیاست و تجارت، در حوزه علم و دانشگاه تنیدگی عجیبی با اخلاق وجود دارد و دانشگاه متعهد است تا اخلاق را رعایت کند.

دکتر مرجایی یادآور شد: بحث دانشجویان ورودی و کیفیت علمی آنها  نیز اهمیت فراوان دارد و دانشجویان با انگیزه و پر توان،  قطعا اخلاق علمی و پژوهشی را بهتر و بیشتر رعایت می‌کنند.

 ایشان در پایان با اشاره به بحث گروهی در کارگاه، از شرکت کنندگان خواست تا نقطه نظرات خود در خصوص "وضعیت دانشگاه در زمینه اخلاق حرفه‌ای"، "نقاط ضعف و قوت و راهکارهای تقویت اخلاق علمی در دانشگاه‌ها"  را در کاربرگ‌های مخصوص نوشته و در جلسه بعدی کارگاه مطالب خود را به اشتراگ بگذارند.

در روز دوم کارگاه که 22 خرداد ماه برگزار شد، دکتر مرجایی ضمن تشکر از شرکت کنندگان در کارگاه به جهت همکاری در تکمیل کاربرگه های نظرسنجی، این موضوع را حاکی از علاقه‌مندی و جدیت اعضای هیات علمی دانشگاه به موضوع دانست. در ادامه شرکت کنندگان در کارگاه  به بیان نقطه نظرات خود در زمینه مباحث مطرح شده پرداخته و با بیان دغدغه‌ها و مسائل و مشکلات موجود در خصوص اخلاق در پژوهش‌های دانشگاهی، به بحث و تبادل نظر در این خصوص پرداختند.

دکتر مرجایی در پایان با جمع‌بندی مطالب مطرح شده در طول دوروز برگزاری این کارگاه یادآور شد: دیدگاه‌های شرکت کنندگان در کارگاه می‌تواند تبدیل به سندی برای مدیران و سیاست‌گذاران دانشگاه در تحول و توسعه بحث اخلاق حرفه‌ای در پژوهش‌­های  دانشگاه رازی  باشد.

آخرین اخبار