آخرین اخبار
7693
با حضور مدیر رتبه‌بندی پایگاه ISC برگزار شد؛

کارگاه آشنایی با نظام رتبه‌بندی پایگاه علوم جهان اسلام

کارگاه «آشنایی با نظام رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام» توسط معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه رازی برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، کارگاه «آشنایی با نظام رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام» روز چهارشنبه 17 شهریور 1400 به‌صورت مجازی توسط حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه برگزار شد.

در این کارگاه که با حضور ریاست محترم دانشگاه، معاونین، مدیران بخش‌های مختلف و کارشناسان پژوهشی  برگزار شد، دکتر منصوره صراطی مدیر گروه رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به بیان تاریخچه کوتاهی از رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در سطح جهان پرداخت و با اشاره به نظام‌های رتبه‌بندی متعدد در جهان، اظهار داشت: نمی‌توان همه نظام‌های رتبه‌بندی را معتبر و قابل قبول دانست.

ایشان در ادامه افزود: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از سال 1389، دانشگاه‌های کشور را بر اساس شاخص‌های خود رتبه‌بندی و ارزیابی می‌کند.

دکتر صراطی بیان کرد: از سال 1398 بر اساس مأموریت‌های جدید دانشگاه‌ها و براساس سند اسلامی شدن دانشگاه­‌ها و اسناد بالادستی، تغییر شاخص‌ها و رتبه‌بندی جدید دانشگاه‌ها بر اساس شاخص‌های جدید مطرح شد. طی جلسات متعددی که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار کرد و همچنین بر اساس نظرخواهی از دانشگا‌ه‌ها و مراکز پژوهشی کشور، شاخص‌های جدید معرفی و در سال 1399 برای نخستین بار این شاخص‌ها در قالب پرسشنامه خوداظهاری به دانشگاه‌ها ارسال شد.

ایشان یادآور شد: نظام رتبه‌بندی ISC به سه طریق داده‌های مورد نیاز برای ارزیابی دانشگاه‌ها را گردآوری می‌کند: 1. پرسشنامه خوداظهاری دانشگاه‌ها 2. پایگاه‌های استنادی معتبر جهانی نظیر WOS، JCR، 3. تعدادی از پایگاه‌ها و مراکز اطلاعاتی معتبر داخلی نظیر سازمان سنجش، شورای سیاست‌گذاری وزارت عتف.

مدیر گروه رتبه‌بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به اهمیت تکمیل صحیح پرسشنامه در نتایج نظام رتبه‌بندی افزود: تکمیل پرسشنامه خوداظهاری دانشگا­ه‌ها یک کار تیمی است و نیازمند کمک و حمایت همه بخش‌های دانشگاه است.

ایشان یادآور شد: به منظور جلوگیری از تضییع حقوق سایر دانشگاه‌­ها،  برای هر شاخص باید مستندات صحیح و قابل قبول ارسال شود و  برای رتبه‌بندی امسال،  دانشگاه‌ها شانس مجددی برای ارسال مستندات نخواهند داشت.

دکتر صراطی در ادامه به ذکر شاخص‌­های نظام رتبه‌بندی ISC پرداخت و با اشاره به وضعیت و امتیازات دانشگاه رازی، توضیحاتی در خصوص نحوه محاسبه شاخص­‌ها ارائه داد.

در ادامه مدیران بخش‌های مختلف دانشگاه به بیان نظرات و پیشنهادات خود در خصوص شاخص‌های جدید نظام رتبه‌بندی ISC پرداخته و سؤالات خود را در این خصوص مطرح کردند.

دکتر فرزاد ویسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه نیز در سخنانی با اشاره به وضعیت مطلوب دانشگاه رازی در نظام‌های معتبر رتبه‌بندی جهانی اظهار داشت: وضعیت دانشگاه رازی در نظام‌­هایی که داده­‌های خود را از پایگاه‌های استنادی مستقل و معتبر گردآوری می‌کنند مناسب بوده است اما در نظام‌هایی که بخشی از داده­‌ها توسط خود دانشگاه­‌ها تکمیل می‌شود گاهی اوقات نتایج غیر قابل قبول و شگفت‌انگیز است.

 ایشان خواستار اتخاذ تدابیری از سوی نظام رتبه‌بندی ISC برای گردآوری مستقیم داده­ها از پایگاه‌ها و مراکز معتبر و همچنین کمرنگ‌شدن نقش پرسشنامه خوداظهاری در این زمینه شد.

در این جلسه برخی از مدیران دانشگاه به ارائه نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود پرداختند. این موضوع که برخی از شاخص‌­های نظام رتبه‌بندی ISC نظیر کیفیت دانشجویان ورودی و اشتغال فارغ‌التحصیلان ناعادلانه و به نفع دانشگاه‌های بزرگ است، محور سخنانی برخی از مدیران بود.

ابهامات موجود در تعدادی از شاخص‌­ها و نحوه گردآوری مستندات مربوط به آنها نیز از موارد مطرح شده توسط مدیران دانشگاه بود که دکتر صراطی توضیحاتی در این خصوص ارائه نمود.

آخرین اخبار