آخرین اخبار
5242
با هدف خدمت‌رسانی به دانشگاه و منطقه باغ‌ابریشم؛

پایگاه اورژانس در دانشگاه رازی راه‌اندازی می‌شود

در آینده‌ نزدیک «پایگاه اورژانس و فوریت‌های پزشکی در دانشگاه رازی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست مشترک مسئولان مرکز مدیریت اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان با مدیران دانشگاه، 19 اردیبهشت ماه 1400، در سالن جلسات حوزه ریاست، با هدف بررسی الزامات و شرایط موجود برای استقرار «پایگاه اورژانس و فوریت‌های پزشکی در دانشگاه رازی» برگزار شد.

در این جلسه، دکتر هومن رفیعی سروری، رئیس مرکز مدیریت اورژانس و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، خواستار امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک برای استقرار «پایگاه اورژانس و فوریت‌های پزشکی» در دانشگاه رازی شد و گفت: همجواری دانشگاه رازی با بیمارستان امام رضا(ع) و برخورداری از فضای مناسب برای استقرار پایگاه، امکان تسهیل در تردد و انتقال بیماران و مصدومین به بیمارستان را فراهم می‌سازد.

ایشان وقوع حوادث ترافیکی در این منطقه و ضرورت ارائه خدمات رایگان و سریع به مردم را از دلایل استقرار پایگاه اورژانس و فوریت‌های پزشکی در دانشگاه دانست و گفت: توسعه و ارتقاء خدمات با عنایت به اولویت توجه به خدمات فوریت‌های پزشکی به پرسنل و دانشجویان و ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به مصدومین و بیماران در دانشگاه رازی و منطقه باغ ابریشم از اهداف این پایگاه خواهد بود.

دکتر رفیعی سروری یادآور شد: پایگاه اورژانس مستقر در دانشگاه رازی، طبق استانداردهای همه پایگاه‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی تحت فرماندهی مرکز ارتباطات و هماهنگی عملیات اورژانس ۱۱۵ فعالیت خواهد کرد و موظف به انجام کلیه مأموریت‌های محوله شامل فوریت دانشگاه محل استقرار و یا خارج از آن می‌باشد.

ایشان ارائه خدمات آموزشی به همکاران، پرستاران و پزشکان را از دیگر اهداف استقرار این پایگاه ذکر کرد و گفت: از دیگر اهداف ما اجرای طرح بها است؛ بها طرحی کشوری به معنای بسیج همگانی آموزش احیاء قلبی، ریوی و مغزی پایه می‌باشد. در همین راستا آموزش‌های لازم به سازمان‌ها، ادارات، دانشگاه‌های رازی و آزاد اسلامی کرمانشاه و همچنین مراکز صنعتی و... در دستور کار قرار دارد.

دکتر رفیعی سروری ارائه مهارت‌های آموزشی مرتبط با اورژانس و آمادگی برای مقابله با شرایط بحران را  ضروری دانست و گفت: ایران از نظر وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله، کشوری بحران‌خیز است و لذا نیاز به آموزش در بخش درمان احساس می‌شود.

در ادامه اکبر آزادی، کارشناس مسئول آموزش مرکز مدیریت اورژانس و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تربیت همیاران اورژانس، تشکیل کلاس‌های آموزشی در زمینه درمان و صدور گواهینامه آموزشی به شرکت کنندگان را از برنامه‌های پایگاه اورژانس و فوریت‌های پزشکی دانست و گفت: کرمانشاه سومین استان پس از مازندران در ارائه خدمات آموزشی - درمانی به شهروندان است و تاکنون تعدادی از دانشجویان دانشگاه رازی نیز از خدمات آموزشی ما بهره‌مند شده‌اند و إن‌شاءالله بعد از عبور از بیماری کرونا، کلاس‌های آموزشی حضوری مجدداً برگزار خواهد شد.

ایشان افزود: یکی از اهداف ما ارائه خدمات آموزشی رایگان به جامعه هدف مستقر در این منطقه شامل کارشناسان پرستاری، تکنسین‌های اتاق عمل و همچنین دانشجویان در حال تحصیل در این رشته‌ها و... است.

در ادامه فریدون صادقی، معاون فنی و عملیاتی اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ضمن قدردانی از دانشگاه رازی برای موافقت با احداث پایگاه اورژانس در این مجموعه گفت: به ازاء هر ۵۰ هزار نفر باید یک پایگاه اورژانس فعالیت داشته باشد، برای شهرکرمانشاه با بیش از یک  میلیون نفر جمعیت، ۲۰ پایگاه پیش‌بینی شده است اما در حال حاضر ۱۵ پایگاه داریم.

ایشان مدت زمان اعزام آمبولانس به محل حادثه را 8 الی10 دقیقه اعلام کرد و گفت: توزیع پایگاه‌های اورژانس در مناطق مختلف با هدف تسریع در زمان خدمت‌رسانی به بیماران صورت گرفته است.

در ادامه دکتر سعیدی، معاون دانشجویی دانشگاه، ضمن خیرمقدم به میهمانان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان در ماه مبارک رمضان، طی سخنانی اظهار داشت: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته در راستای تسهیل خدمات فوریت‌های پزشکی به دانشجویان و آموزش کمک‌های اولیه به آنها، تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان امور دانشجویان وزات علوم، تحقیقات و فناوری با سازمان اورژانس کشور به امضا رسیده است تا مراکز اورژانس در دانشگاه‌ها راه‌اندازی شوند.

ایشان بیان کرد: در دانشگاه رازی نیز یک مرکز درمانگاهی وجود دارد، اما با راه‌اندازی پایگاه اورژانس می‌توانیم پاسخگوی نیازهای بیشتری باشیم و با امضای تفاهم‌نامه، مرکز اورژانس می‌تواند خدمات خود را بیشتر به مردم منطقه و خانواده بزرگ دانشگاه رازی عرضه نماید.

دکتر سعیدی تأمین ابنیه و فضای مناسب و کافی جهت راه‌اندازی پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی ۲۴ ساعته در دانشگاه رازی، تأمین امکانات رفاهی، بهداشتی و تأسیساتی لازم جهت استقرار این پایگاه مطابق استانداردهای سازمان اورژانس کشور، تأمین تمهیدات لازم شامل تامین فضای مسقّف برای استقرار آمبولانس طبق نظر کارشناسی مرکز مدیریت اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان و جانمایی مناسب جهت استقرار پایگاه با دسترسی مناسب به درب خروجی را از تعهدات دانشگاه در تفاهم‌نامه آتی عنوان کرد.

ایشان همچنین راه‌اندازی پایگاه مجهز اورژانس پیش‌بیمارستانی در فضای تامین شده توسط دانشگاه رازی، تأمین دارو، تجهیزات و پرسنل پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی به منظور ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی بر اساس پروتکل‌های سازمان اورژانس کشور، خدمات‌رسانی به تمام موارد فوریتی و اورژانس‌های پزشکی به پرسنل و دانشجویان دانشگاه رازی بر اساس دستورالعمل‌های سازمان اورژانس کشور، ارائه خدمات آموزشی مرتبط با موارد فوریتی و اورژانسی به دانشجویان و پرسنل دانشگاه رازی و علوم پزشکی کرمانشاه را از تعهدات مرکز مدیریت اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان عنوان کرد.

در ادامه دکتر یاسر شهبازی، مدیر حوزه ریاست دانشگاه، با اشاره به ضرورت دسترسی دانشجویان و اساتید دانشگاه رازی در پردیس‌های طاقبستان و کشاورزی و منابع طبیعی به خدمات اورژانس 115 اظهار داشت: محلی که برای استقرار پایگاه اورژانس و فوریت‌های پزشکی در دانشگاه رازی در نظر گرفته شده است موقعیت مکانی مناسبی از حیث دسترسی به ورودی و خروجی وسایل نقلیه  دارد. 

ایشان افزود: به منظور خدمات‌رسانی بهتر و سریع‌تر به مصدومین و بيماران احتمالي مجموعه دانشگاهي رازی، يک پايگاه اورژانس مجهز به آمبولانس، نيروهاي امدادي و تجهيزات لازم به زودی در اين دانشگاه راه‌اندازی می‌شود.

دکتر شهبازی یادآور شد: این پایگاه علاوه بر خدمات‌رسانی به جمعيتي بالغ بر 15 هزار نفر در مجموعه دانشگاه رازی، به منطقه باغ ابریشم نیز خدمات ارائه خواهد داد.

در ادامه دکتر خزایی، سرپرست دفتر نظارت بر طرح‌های عمرانی دانشگاه رازی اظهار داشت: حدود ۱۲ هزار نفر دانشجو در دانشگاه رازی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد حدود چهار هزار نفر دانشجوی خوابگاهی می‌باشند.

ایشان هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه را تسهیل خدمات فوریت‌های پزشکی به دانشجویان و پرسنل دانشگاه رازی، افزایش سطح دسترسی دانشگاه و برقراری عدالت در ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی طبق استانداردهای سازمان اورژانس کشور و انتقال بیماران و مصدومین به نزدیک‌ترین مرکز درمانی در صورت نیاز مطابق با دستورالعمل‌های سازمان اورژانس کشور و افزایش تعداد پایگاه‌ها برای خدمت رسانی به مردم برشمرد.

در ادامه دکتر نیاپرست، معاون اداری، مالی و توسعه منابع دانشگاه، راهبرد دانشگاه رازی را ارتباط با جامعه و تعامل با مردم دانست و گفت: از اهداف ویژه دانشگاه در راه‌اندازی این پایگاه خدمات‌رسانی به مردم منطقه باغ ابریشم و بهره‌مندی جامعه دانشگاهی از این خدمات  است، همچنین ارائه آموزش‌های رایگان در زمینه اورژانس و فوریت‌های پزشکی از دیگر اهداف این طرح است.

ایشان بر انعقاد تفاهم‌نامه فی مابین دانشگاه رازی و مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان کرمانشاه در راستای عملیاتی نمودن اهداف و برنامه‌های تعیین شده تاکید کرد و گفت: اطلاع رسانی لازم به مردم منطقه برای بهره مندی از خدمات این پایگاه صورت خواهد گرفت.

در پایان این جلسه، پس از بحث و تبادل نظر میان مسئولان حاضر، مقرر گردید؛ طی امضای تفاهم‌نامه مشترک فی ما بین دانشگاه رازی و مرکز مدیریت اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان کرمانشاه طی آینده‌ای نزدیک «پایگاه اورژانس و فوریت‌های پزشکی در دانشگاه رازی راه‌اندازی شود.

آخرین اخبار