آخرین اخبار
5120
اولین پیش‌نشست همایش بین‌المللی شهید سلیمانی

نقش سردار شهید سلیمانی در تغییر موازنه قدرت

پیش‌نشست «نقش سردار شهید سلیمانی در تغییر موازنه قدرت در جبهه مقاومت» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، اولین پیش‌نشست همایش بین‌المللی شهید سلیمانی در چشم‌انداز بین‌المللی با موضوع «نقش سردار شهید سلیمانی در تغییر موازنه قدرت در جبهه مقاومت» سوم خرداد ماه به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدا دکتر تورج زینی‌وند عضو هیات علمی دانشگاه و دبیر اجرایی این همایش ضمن خیرمقدم به میهمانان و تبریک فرارسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر، در سخنانی رخداد اخیر انتفاضه مسجدالاقصی در ماه مبارک رمضان را برگرفته از مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی دانست و اظهار داشت: در انتفاضه اخیر، گروه‌های جهادی بار دیگر طعم تلخ شکست را به دشمن صهیونیست چشاندند.

دکتر زینی‌وند یادور شد: همایش بین‌المللی شهید سلیمانی در چشم‌انداز بین‌المللی در روزهای 31 شهریور و یکم مهر ماه سال‌جاری با همکاری مراکز متعدد علمی و پژوهشی برگزار خواهد شد و تا آن زمان، برگزاری 6 پیش نشست در دستور کار قرار دارد.

ایشان در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری در گرامیداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمودند: شهید سلیمانی هم در دوره حیات استکبار را شکست داد و هم با شهادتش، با کمک‌ به ملت‌های منطقه توانست همه نقشه‌های نامشروع آمریکا را در منطقه خنثی کند. شهید سلیمانی نرم‌افزار مقاومت و الگوی مبارزه را به ملت‌ها تعلیم داد و شهادتش رمز برانگیختگی و بسیج مقاومت در جهان اسلام گردید.

دکتر زینی‌وند بیان کرد: از معاونت‌های محترم فرهنگی‌اجتماعی، آموزشی، پژوهش و فناوری، بسیج اساتید، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و سایر عزیزانی که یاری‌رسان ما در امر برگزاری این رویداد مهم بین‌المللی هستند، قدردانی می‌نمایم.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر اسماعیل کاظمی زرومی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم و جانباز مدافع حرم؛ تبیین ویژگی‌های حاج قاسم سلیمانی از سوی جامعه علمی را مورد تاکید قرار داد و گفت: «مکتب حاج قاسم» واژگان بس عظیمی است که مقام معظم رهبری از این تعبیر در وصف آن شهید والامقام استفاده نمودند و شهدا و سرداران بسیاری در طول هشت سال دفاع مقدس و در جریان دفاع از حرم حضرت زینب (س) تقدیم کردیم اما به‌عنوان مکتب از آنها یاد نشده است.

ایشان جبهه حاج قاسم را جبهه‌ای خاص دانست و گفت: مکتب حاج قاسم برای رشد و تعالی افراد درون آن مجموعه، دارای خطوط و باید و نبایدهایی است. مکتب حاج قاسم بر اساس مبانی نص صریح اسلام طراحی شده و ایدئولوگ این مکتب حاج قاسم بودند.

حجت‌الاسلام و المسلمین کاظمی زرومی وفای به عهد و پیمان را از ویژگی‌های مکتب حاج قاسم دانست و گفت: ما در حال صدور مکتب حاج قاسم به دنیا هستیم.

ایشان ایستادگی در برابر استکبار در هر نقطه از عالم هستی را گفتمان اسلام ناب دانست و گفت: اعتماد به نیروهای مردمی و جوانان در عرصه برقراری امنیت و تبعیت محض از ولایت فقیه از عناصر مدیریتی حاج قاسم است.

در ادامه دکتر علی علیزاده عضو هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملی در سخنانی اظهار داشت: پرداختن به مکتب و ارزش‌های حاج قاسم سلیمانی از منظر علمی بسیار حائز اهمیت است و از این حیث به دانشگاه رازی برای میزبانی این رویداد مهم تبریک عرض می‌نمایم.

ایشان در خصوص مفهوم نظریه موازنه قدرت گفت: امنیت بین‌المللی زمانی تحقق پیدا می‌کند که قدرت نظامی به نحوی توزیع شده باشد که هیچ قدرت و بازیگری به اندازه‌ای که توانایی تفوق بر دیگری را داشته باشد، قدرتمند نباشد.

دکتر علیزاده به موازنه قوا در غرب آسیا اشاره کرد و گفت: حضور غیرمستقیم آمریکا و بلوغ قدرت‌های همسو، رقبای منطقه‌ای و تلاش در تغییر موازنه به نفع خود، جمهوری اسلامی ایران، تعامل و همکاری، تثبیت موازنه قوا و تعادل منطقه‌ای از راهبردهای بازیگران موثر در خاورمیانه طی دهه‌های اخیر هستند.

ایشان بیان کرد: شهید سلیمانی در اوایل فرماندهی سپاه قدس، بسترسازی و زیرساخت محور مقاومت را در اولویت کار خود قرار داد. راهبرد دیگر ایشان تقویت مقاومت لبنان و فلسطین در غرب آسیا و مجاهدین افغان در افغانستان، کمک به مخالفان صدام شامل کُردها و شیعیانی بود که سالیان سال در تلاش برای سرنگونی حکومت بعث بودند.

دکتر علیزاده مقاومت ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی را از اولویت‌های راهبردی شهید سلیمانی در سال‌های 2000 تا 2010 دانست و گفت: تداوم و تصاعد انتفاضه فلسطین در مناطق گوناگون فلسطین، عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از نواز غزه و آزادسازی غزه در سال 2005 از مهم‌ترین تحولات دوران شهید سلیمانی بود.

ایشان افزود: جنگ 33 روزه لبنان و رژیم صهیونیستی، پیروزی حماس در انتخابات فلسطین و تشکیل دولت مقاومت در سال 2006 از دیگر رویدادهای دوران فرماندهی شهید سلیمانی بود.

در پایان دکتر محمدابراهیم مالمیر عضو هیات علمی دانشگاه و دبیر علمی همایش ضمن قدردانی از حضور میهمانان در این نشست، در سخنانی اظهار داشت: «همایش بین‌‌المللی شهید قاسم سلیمانی در چشم‌‌انداز بین‌المللی» شهریور ماه 1400 به میزبانی دانشگاه رازی برگزار می‌شود.

دبیر علمی همایش بین‌المللی شهید قاسم سلیمانی در چشم‌انداز بین‌‌المللی اهداف این همایش را به شرح زیر اعلام کرد:

* بسترسازی هم‌‌اندیشی، تعاملات سازنده علمی و تحقیقاتی جوامع دانشگاهی و حوزوی پیرامون ابعاد مختلف شخصیت و مکتب شهید سلیمانی.

* واکاوی وجوه و ابعاد شخصیت و مکتب شهید سلیمانی از منظر شخصیت‌‌های برجسته حقیقی و حقوقی بین‌المللی، جهان اسلام و محور مقاومت.

* تبیین ابعاد دیپلماتیک و سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی شخصیت و مکتب شهید سلیمانی.

* تبیین سیمای شهید سلیمانی در روایتگری‌های رسانه‌های بین‌المللی، جهان اسلام و محور مقاومت.

* تبیین و تحلیل انعکاس‌ها و پیامدهای مختلف شهادت شهید سلیمانی در ابعاد و عرصه‌‌های مختلف.

* تبیین آموزه‌‌های مفهومی در بیان سمعی و بصری هنر متعهد از ابعاد شخصیت شهید سلیمانی.

* گفتمان‌‌سازی مکتب شهید سلیمانی در مجامع حوزوی و دانشگاهی ملی و بین‌المللی.

دکتر مالمیر افزود: تاکنون ضمن تهیه فراخوان همایش به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی و راه‌اندازی سایت اختصاصی همایش، با مجامع علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور ارتباطات و مکاتباتی صورت گرفته است که نتیجه آن جلب حمایت مراکز مختلف علمی پژوهشی دانشگاهی و حوزوی و سازمان‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، نظامی ملی و بین‌المللی و هماهنگی با بیش از 50 عضو هیئت علمی برجسته داخلی و خارجی به عنوان اعضای هیئت علمی همایش است.

ایشان بیان کرد: نشست‌‌هایی به‌عنوان پیش‌همایش نیز تا برگزاری همایش اصلی تحت‌عنوان «شهید قاسم سلیمانی در نگاه، اندیشه و هنر دانشگاهیان و حوزویان استان کرمانشاه» برگزار می‌شوند که مراتب و ابعاد و زوایای آن‌ها اطلاع‌رسانی شده است.

آخرین اخبار