آخرین اخبار

نشست هم‌اندیشی مدیران دانشگاه در راستای تبیین برنامه‌ راهبردی دانشگاه و نقش آن در بهبود رتبه دانشگاه در نظام رتبه‌بندی ISC  برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست هم‌اندیشی دکتر محمد‌ابراهیم اعلمی‌آل‌آقا با مدیران ستادی دانشگاه به منظور بررسی رتبه دانشگاه در رتبه‌بندی اخیر نظام ISC و پیوند آن با برنامه‌های راهبردی و عملیاتی دانشگاه و تکالیف و وظایف واحدهای مختلف دانشگاه در این زمینه، 24 فروردین ماه 1400 به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، دکتر محمد‌ابراهیم اعلمی‌آل‌آقا، رئیس دانشگاه رازی، ضمن خیرمقدم به همکاران و آرزوی سلامتی و قبولی طاعات و عبادات برای همه عزیزان در ماه پرخیر و برکت رمضان، پیرو سیاست‌های ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه برنامه‌محوری دانشگاه‌های کشور و لزوم پیاده‌سازی و اجرای آن در سطح دانشگاه رازی، به ارائه توضیحاتی پرداختند.

نیازمند اصلاحات جدی در برخی شاخص‌های دانشگاه هستیم / دانشگاه رازی همچنان پیشتاز تولید مقالات ISI در دانشگاه‌های غرب کشور

ایشان با تاکید بر ضرورت تعقیب برنامه محوری در دانشگاه از سوی مدیران، روسای دانشکده‌ها، اعضای هیأت علمی و توجه ویژه به شاخص‌های نظام رتبه‌بندی ISC افزودند: اخیراً رتبه دانشگاه‌های جامع کشور در این نظام اعلام گردیده که در برخی از شاخص‌های دانشگاه، نیازمند اصلاحات جدی هستیم و همانطور که از یک مجموعه دانش‌بنیان انتظار می‌رود؛ باید مبتنی بر برنامه و روش‌های علمی در مسیر اهداف برنامه‌ای خود حرکت کنیم.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا با اشاره به اینکه دانشگاه رازی همچنان جایگاه مطلوب خود را در زمینه شاخص پژوهش در سطح دانشگاه‌های جامع کشور حفظ نموده، گفت: همانطور که در جلسه مشترک با اعضای محترم هیات علمی در آغاز سال تحصیلی1400-1399 تاکید شد باید تدارک ویژه‌ای برای شاخص‌های مورد توجه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام که مبنای رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور قرار گرفته، لحاظ گردد.

ایشان فناوری، اثرگذاری اقتصادی و اثربخشی اجتماعی را از جمله شاخص‌های مورد تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها دانست و افزود: باید در حوزه آموزش؛ به مولفه‌هایی مانند وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان، به‌روز رسانی دروس و توجه به مسائل مهارتی، بیشتر و جدی‌تر بپردازیم و رؤسای دانشکده‌ها هم باید به طور جدی به این شاخص‌ها توجه و آن را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دهند.

رؤسای دانشکده‌ها به سیاست‌های کلان دانشگاه توجه جدی داشته باشند

رئیس دانشگاه رازی خطاب به رؤسای دانشکده‌ها بیان داشت: در شروع سال تحصیلی نیز این استمداد را از شما عزیزان داشتیم که علاوه بر وظایف جاری، توجه جدی به سیاست‌های کلان دانشگاه از سوی رؤسای دانشکده‌ها، اساتید و مدیران گروه‌های آموزشی صورت گیرد، اما آن طور که انتظار می‌رود به این مهم پاسخ داده نشده است.

ایشان بار دیگر بر تعقیب سیاست‌های برنامه راهبردی دانشگاه برای ارتقاء رتبه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در سطح دانشکده‌ها و تشکیل جلسات هم‌اندیشی در گروه‌های آموزشی برای تحقق این مهم تاکید کرد و گفت: برای موفقیت در برنامه‌های ابلاغی وزارت عتف و شاخص‌های نظام رتبه‌بندی ISC نیازمند مشارکت و دغدغه جدی همه اساتید، مدیران ستادی و روسای دانشکده‌ها هستیم.

احساس تعلق خاطر و اعتقاد به برنامه‌محوری در کانون توجه همه مدیران و اساتید دانشگاه قرار گیرد

دکتر اعلمی‌آل‌آقا اجماع همگانی برای تحقق برنامه راهبردی دانشگاه در راستای سیاست‌های ابلاغی وزارت عتف را مورد تاکید قرار داد و گفت: اعتقاد به برنامه‌محوری باید در کانون توجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه رازی حس تعلق خاطر را شرط اساسی برای تحقق برنامه‌ راهبردی و موفقیت در ارتقاء رتبه دانشگاه دانست و گفت: احساس تعلق خاطر به این مجموعه و ارتقاء آن، باید در سطح دانشکده‌ها و در همه همکاران محترم ایجاد شود.

ایشان با اشاره به شرایط حاکم بر کشور از حیث فشارهای اقتصادی و شیوع ویروس کرونا افزود: در چنین شرایطی شاهد مجاهدت عزیزان کادر بهداشت و سلامت در خط مقدم مبارزه با ویروس همه‌گیر کرونا هستیم و در فضای دانشگاه نیز باید برای رسیدن به آرمان‌های متعالی دانشگاه تلاش نماییم.

موانع شتاب حرکت برای تحقق اهداف راهبردی دانشگاه

دکتر اعلمی‌آل‌آقا عدم وجود حامی جدی برای دانشگاه، ضعف توسعه صنعتی و کشاورزی، درصد بالای بیکاری و مشکلات اجتماعی در استان کرمانشاه را مانع شتاب حرکت برای تحقق اهداف راهبردی دانشگاه دانست و افزود: در شرایطی که کشور با مشکلات مالی موجه است خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته شاهد انتظام بخشی در حوزه مسائل مالی، ضوابط و آیین‌نامه‌ها و جذب و ارتقاء اعضای هیأت علمی، سامانه‌سپاری فرآیندهای کاری، ارائه مطلوب آموزش‌ها مجازی و... در دانشگاه هستیم.

پرونده‌های ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه در اسرع وقت تعیین تکلیف شود

ایشان خواستار تعیین تکلیف پرونده‌های ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه شد و گفت: همکاری جدی کارشناسان پژوهشی در دانشکده‌ها، دبیرخانه هیأت ممیزه، همکاران عضو کمیته‌ها و کمیسیون‌های تخصصی، مدیریت امور اداری و معاونت اداری، مالی برای جلوگیری از زمان‌بر شدن فرآیند بررسی پرونده‌ها مورد تاکید است؛ همه همکاران توجه داشته باشند که در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و ابلاغ برنامه‌های کاری، تعطیلی مدنظر نبوده و وظایف محوله باید به صورت دورکاری نیز انجام شود و با تلاش بیشتر و حس تعلق خاطر به مجموعه، شاهد شتاب بیشتری در روند بررسی پرونده‌های ارتقاء اعضای هیات علمی باشیم.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا به جایگاه دانشگاه در رتبه‌بندی اخیر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC)   اشاره کرد و افزود: در این رتبه‌بندی دانشگاه رازی در شاخص پژوهش همچنان وضعیت مطلوبی را دارد و در  سطح 72 دانشگاه جامع کشور، رتبه  13 را کسب نموده‌ است.

ایشان بیان کرد: دانشگاه رازی در شاخص فناوری نیازمند تحرک و توجه جدی است، البته با توجه به اینکه بخشی از پارامترهای سنجش دانشگاه‌ها بر اساس خوداظهاری و بخشی بر اساس استفاده از داده‌های پایگاه‌های استنادی مانند WOS، SCOPUS و... نیز است؛ انتظار می‌رود در بحث خوداظهاری ضمن ارائه آمار دقیق و صحیح توسط واحدهای ذی‌ربط دانشگاه در نظر گرفته شود.

نبود پارک علم و فناوری دانشگاهی از دلایل ضعف حوزه فناوری در دانشگاه رازی

ایشان نبود پارک علم و فناوری دانشگاهی را از دلایل ضعف حوزه فناوری در دانشگاه رازی دانست و تصریح کرد: در 31 استان کشور، 29 استان پارک علم و فناوری مرتبط با دانشگاه وجود دارد اما در استان کرمانشاه از این امتیاز محروم هستیم.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا خواستار عزم جدی و همت جمعی کلیه مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه برای بهبود رتبه دانشگاه شد و تاکید کرد: برنامه‌محوری در دانشگاه رازی سابقه دیرینه‌ای ندارد و اولین برنامه راهبردی دانشگاه رازی در سال ۹۵ مطرح و تصویب شد و در سال ۹۷ برنامه‌های عملیاتی دانشگاه در دستور کار مدیران ستادی قرار گرفت و متعاقباً در سال ۹۸ در سطح دانشکده‌ها و معاونت‌ها مطرح شد.

رئیس دانشگاه رازی بار دیگر خواستار همراهی جدی دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی در مسیر سیاست‌های ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه برنامه‌محوری و پیاده‌سازی و اجرای آن شد و برای همگان آرزوی توفیق نمود.

لزوم توجه به مهارت‌افزایی دانشجویان

در ادامه دکتر غلامرضا سالمیان، معاون آموزشی دانشگاه رازی، ضمن قدردانی از حضور همکاران در جلسه و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان در ماه مبارک رمضان، طی سخنانی اظهار داشت: آموزش از شکل سنتی خارج شده و امروزه به موضوعات مهمی مانند کیفیت ارائه دروس به دانشجو، اشتغال دانش‌آموختگان و سرفصل‌های مهارتی در برنامه‌ریزی دروس توجه ویژه دارد.

ایشان به اشاره به برخی شاخص‌های آموزشی در رتبه‌بندی اخیر ISC افزود: در بحث ارزیابی مسائلی مانند نسبت دانشجو به استاد و اشتغال دانش‌آموختگان که ۵۵ درصد از سهم ۱۰۰ درصدی شاخص‌های آموزشی را به خود اختصاص می‌دهد، خود معلول عوامل دیگر هستند و تمام و کمال در اختیار دانشگاه نیستند به عنوان مثال در شاخص اشتغال دانش‌آموختگان اگر مهارت افزایی مورد توجه جدی قرار گرفته شود می‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

دکتر سالمیان نوآوری، مهارت افزایی، بازنگری و تدوین برنامه‌های درسی را دستور کار جدی معاونت آموزشی در ذیل مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه آموزش اعلام نمود و گفت: امیدواریم با حمایت و همکاری دانشکده‌ها و اعضای محترم هیأت علمی در این پارامترها  و ارتقاء رتبه دانشگاه بتوانیم رشد چشمگیری داشته باشیم.

رؤسای دانشکده‌ها به انجمن‌های علمی-دانشجویی توجه جدی داشته باشند

در ادامه دکتر طهماسب علی‌پوریانی، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی، ضمن آرزوی سلامتی و توفیق برای همه همکاران و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، طی سخنانی اظهار داشت: در کنار توجه به ارتقاء جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی، باید به نقش مسئولیت اجتماعی دانشگاه و حل مسائل و مشکلات مردم توجه جدی داشته باشیم.

ایشان دانشگاه جامعه‌محور را از سیاست‌‌های راهبردی آموزش عالی کشور عنوان کرد و افزود: مشارکت گروه‌های آموزشی و اعضای هیات علمی در جلسات هم‌اندیشی با مسئولان کشوری و استانی در تعقیب پژوهش‌های تقاضامحور به عنوان یکی از شاخص‌های ارتقاء دانشگاه بسیار حائز اهمیت است.

دکتر علیپوریانی توجه اعضای هیأت علمی به مسئولیت اجتماعی آنها را مهم خواند و با تاکید بر رسالت اجتماعی دانشگاه افزود: پروژه‌های تقاضامحور از دل جلسات هم‌اندیشی دانشگاه با مسئولان اجرایی، احصاء نیازهای بیرونی و ارتباط با جامعه و صنعت حاصل می‌شود.

ایشان خواستار توجه جدی رؤسای دانشکده‌ها به انجمن‌های علمی-دانشجویی شد و بیان کرد: دستاورد موفقیت‌آمیز اخیر دانشگاه رازی در جشنواره بین‌المللی حرکت مؤید اثرگذاری انجمن‌های علمی-دانشجویی است و این ظرفیت باید بیش از پیش محل توجه باشد.

در ادامه دکتر کیانوش چقامیرزا، مدیر امور پژوهشی دانشگاه، ضمن آرزوی سلامتی و قبولی طاعات و عبادات همگان در ماه مبارک رمضان، با اشاره به نتایج نظام رتبه‌بندی ISC در سال 1399، اظهار داشت: بر اساس این ارزیابی، دانشگاه رازی در بین دانشگاه‌های جامع کشور، رتبه 21 تا 30 را کسب نموده است.

دکتر چقامیرزا با قدردانی از همراهی همکاران دانشکده‌ها و واحدها مختلف در ارائه اطلاعات مورد نیاز برای شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه گفت: از مهر ماه 1399 که معیارها و شاخص‌های جدید ISC برای ارزیابی دانشگاه‌ها اعلام شد، در کمیته علم‌سنجی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، طی ۱۱ جلسه به بررسی شاخص‌ها و معیارهای جدید پرداخته که نهایتاً، منجر تهیه یک بسته پیشنهادی از  سوی این کمیته شد.

مقایسه دانشگاه رازی با دانشگاه‌های تهران، تبریز و کاشان از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰

ایشان در ادامه به بررسی و مقایسه وضعیت دانشگاه رازی از نظر شاخص‌های مختلف با دانشگاه‌های تهران، تبریز و کاشان، در بازه پنج ساله از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ پرداخت و افزود: در این مقایسه، وضعیت دانشگاه رازی در حوزه شاخص‌های پژوهشی در قیاس با دانشگاه‌های مذکور و تبیین سهم هر دانشکده در انجام وظایف محوله به منظور رسیدن به جایگاه شایسته دانشگاه در افق راهبردی بررسی شده است.

ایشان با اشاره به نتیجه ارزیابی در خصوص شاخص کمیت انتشارات دانشگاه‌های دانشگاه‌های تهران، تبریز و کاشان در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ بر اساس اطلاعات پایگاه WOS افزود: بر این اساس، نسبت تولید مقاله ISI به ازای هر عضو هیأت علمی در سال در دانشگاه‌‌های تهران 2.17، تبریز 2.3، کاشان 2.32 و رازی 1.51 اعلام شده و با توجه به هدفگذاری صورت گرفته، دانشگاه رازی می‌تواند با ضریب رشد 1.44 به ضریب 2.17 برای تولید این مقالات دست یابد.

دکتر چقامیرزا به مقایسه مقالات ISC در دانشگاه‌های مذکور پرداخت و گفت: متوسط تولید مقاله برای هر عضو هیأت علمی در سال در دانشگاه‌های تهران 1.99، تبریز 1.82، کاشان کمتر از یک می‌باشد و با توجه به هدفگذاری صورت گرفته در دانشگاه رازی، با ضریب رشد 1.44 می‌توانیم به رشد 1.56 دست یابیم که ضریب مناسبی برای ارتقاء وضعیت دانشگاه از نظر تولید مقالات ISC می‌باشد.

ایشان بیان کرد: از نظر شاخص کیفیت انتشارات، دانشگاه رازی نیازمند رشد با ضریب 1.26 برای استناد به مقاله و ضریب 1.80 برای نسبت استناد به عضو هیأت علمی در سال است و برای تحقق این مهم باید باید راهکارهایی لازم از سوی واحدهای مختلف دانشگاه و اعضای محترم هیات علمی ارائه گردد تا با همکاری و هم‌افزایی در جهت ارتقاء جایگاه دانشگاه وضعیت مناسبی را داشته باشیم.

دکتر چقامیرزا افزود: نتایج ارزیابی در خصوص نسبت مقالات Q1 به کل مقالات تولیدی ISI بدین صورت است: در دانشگاه‌های تهران این نسبت برای هر عضو هیأت علمی در سال با ضریب 37 صدم، تبریز 35 صدم، کاشان 35 صدم و رازی 28 صدم است و طبق محاسبات و هدفگذاری صورت گرفته با ضریب رشد 1.29 می‌توانیم خود را به ضریب 36 صدم برسانیم.

ایشان در خصوص تعداد مقالات پراستناد نیز گفت: در دانشگاه رازی 7 دهم درصد مقالات پراستناد است در حالیکه در دانشگاه‌های تهران، تبریز و کاشان این مقدار بالاتر است و ما نیاز به ضریب رشد یک درصدی در این زمینه داریم. در شاخص تعداد نشریات علمی، در حال حاضر 17 نشریه در دانشگاه رازی فعال است، 7 نشریه دارای مجوز داریم و تا یکسال آینده مجوز 10 نشریه دیگر از کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر می‌گردد و امیدواریم تعداد نشریات دانشگاه را به 25 نشریه برسانیم.

دکتر چقامیرزا بیان کرد: با توجه به هدفگذاری صورت گرفته افزایش تعداد پژوهشکده‌ها در دانشگاه رازی به 10 مورد، شرکت‌های دانش‌بنیان به 12 مورد، واحدهای فناور به 60 مورد پیش‌بینی شده و امیدواریم با کمک همکاران محترم و تحقق سیاست‌های دانشگاه به این اهداف برسیم.

ایشان افزود: با توجه به نتایج بررسی‌های شورای چاپ و نشر دانشگاه، تمهیدات مطلوبی برای ترغیب اعضای محترم هیأت علمی در خصوص چاپ کتاب توسط انتشارات دانشگاه رازی اندیشیده شده است. همپنین باید توجه ویژه‌ای به برگزاری دوره‌های پسادکترا داشته باشیم که البته در سال 1399 با توجه به سیاست‌های دانشگاه این مهم مورد توجه ویژه قرار گرفت.

پایش مستمر فعالیت‌ها، سبب اثرگذاری جدی در ارتقاء عملکرد اجزای مختلف دانشگاه می‌شود / راهبرد دانشگاه در افق 1404 قرار گرفتن در زمره 10 دانشگاه جامع کشور است

در ادامه دکتر حامد منکرسی، مدیر دفتر طرح و برنامه دانشگاه رازی، ضمن خیرمقدم به اعضای جلسه و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، طی سخنانی اظهار داشت: از زحمات شایسته مدیریت سابق دفتر طرح و برنامه دانشگاه در تدوین برنامه‌های عملیاتی دانشگاه قدردانی می‌نمایم.

ایشان به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در سطح دانشکده‌ها پرداخت و گفت: إن‌شاءالله با همکاری و تلاش بیشتر بتوانیم به اهداف برنامه عملیاتی دانشگاه دست پیدا کنیم. موضوع «پایش» از مسائلی است که نیاز به توجه جدی دارد و تا زمانی که پایش صورت نگیرد و نتایج مشخص نشود؛ پایبندی جدی به اجرا و برنامه‌ها را نمی‌توانیم رصد کنیم.

دکتر منکرسی پایش مستمر و دقیق فعالیت‌ها در دانشکده‌ها و در سطح کلان دانشگاه را سبب اثرگذاری جدی در ارتقاء عملکرد اجزای مختلف دانشگاه دانست و  تحقق این امر را نیازمند همکاری و همفکری همکاران و اساتید محترم دانشگاه دانست.

ایشان بیان کرد: قرار گرفتن در زمره 10 دانشگاه جامع کشور در افق 1404 را از اهداف و برنامه‌های کلان دانشگاه رازی عنوان کرد و گفت: بر این اساس اهداف و شاخص‌هایی تعیین گردیده و در ۶ معیار مهم که تاثیر بسزایی در رتبه‌بندی و کیفیت عملکرد دانشگاه دارد، بررسی‌های لازم صورت گرفته است.

توجه به مهارت آموزی و پایان‌نامه‌های تقاضامحور در دستور کار مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی

در ادامه دکتر رجب‌زاده، مدیر  برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگان در ماه مبارک رمضان، طی سخنانی اظهار داشت: در راستای برنامه راهبردی و استراتژیک دانشگاه و  همسویی با نظام رتبه‌بندی  ISC اقداماتی در مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه آموزشی دانشگاه در حال انجام است. معیارهای این نظام رتبه‌بندی در بخش آموزش به هشت شاخص تقسیم شده است، همچنین یک شاخص در معیار پژوهش و سه شاخص در معیار بین‌المللی سازی با آموزش ارتباط دارند.

ایشان بیان کرد: در شاخص‌های آموزش  نوآوری در آموزش، مهارت افزایی، بازنگری برنامه‌های درسی، تدوین برنامه‌های درسی و اشتغال دانش‌آموختگان را از پارامترهای اصلی و قابل انعطاف در معیار آموزش نظام رتبه‌بندی ISC برشمرد.

موتور محرکه پژوهش در دانشگاه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی تحت هدایت اساتید هستند

دکتر رجب‌زاده افزود: توجه به مهارت آموزی و پایان‌نامه‌های تقاضامحور در دستور کار مدیریت برنامه‌ریزی و توسعه آموزش قرار دارد، همچنین شورای برنامه‌ریزی آموزشی در دانشگاه با هدف ارتقاء کیفیت ایجاد شده است.

 ایشان هدف این شورا را ارتقاء کیفیت آموزش به‌واسطه بازنگری برنامه‌های درسی و تدوین برنامه‌های جدید و میان رشته‌ای و همچنین ارتقاء سطح مهارت‌آموزی دانشجویان عنوان کرد و افزود: شورای برنامه‌ریزی آموزشی در ارتقاء پارامترها و معیارهای رتبه‌بندی سهم بسزایی خواهد داشت.

دکتر رجب‌زاده در خصوص تاثیر سیاست‌های کلان آموزش در سایر معیارها مانند پژوهش افزود: از آنجاکه موتور محرکه پژوهش در دانشگاه، دانشجویان تحصیلات تکمیلی تحت هدایت اساتید هستند، می‌توان نتیجه گرفت که سیاست‌های کلان در بخش تحصیلات تکمیلی دانشگاه بر پارامترها و معیارهای رتبه‌بندی پژوهشی از قبیل افزایش کمّیت و کیفیت مقالات علمی و همچنین هم‌انتشاری با صنعت تاثیر گذار خواهد بود.

 در ادامه رؤسای دانشکده‌ها به بیان نقطه نظرات خود در ارتباط با برنامه‌های عملیاتی دانشگاه و همچنین پتانسیل‌های موجود در هر دانشکده به منظور ارتقاء رتبه دانشگاه در نظام رتبه‌بندی ISC پرداختند.

آخرین اخبار