آخرین اخبار

نشست هم‌اندیشی مسئولان دانشگاه با دکتر باباخانی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست هم‌اندیشی مسئولان دانشگاه با سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه، 25 خرداد ماه 1400، در حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

در این نشست، دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا، رئیس دانشگاه ضمن خیرمقدم به میهمانان، طی سخنانی به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دانشگاه در زمینه‌های مختلف عمرانی، آموزشی، پژوهشی و... اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاه‌های معدودی در کشور از ظرفیت دانشکده نفت برخوردار هستند و خوشبختانه در سال 1395 دانشکده نفت و پتروشیمی در دانشگاه رازی افتتاح شد.

ایشان بیان کرد: پروژه‌ها و طرح‌های عظیمی در حوزه نفت و پتروشیمی در استان تعریف شده و صحبت از انجام سرمایه‌گذاری‌های 3 میلیارد دلاری در طرح‌های مربوط به نفت و پتروشیمی می‌شود اما نامی از دانشگاه رازی برای همکاری و کمک به پیشرفت این پروژه‌ها در استان برده نمی‌شود و این در حالی است که اعضای هیئت علمی دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشکده نفت و پتروشیمی دارای ظرفیت‌های بالای علمی و پژوهشی در این زمینه می‌باشند.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا بیان کرد: در حال حاضر اساتید و فارغ‌التحصیلان دانشگاه رازی در کارخانه پلیمر فعالیت‌های بسیار ارزشمندی دارند و پیشرفت‌های قابل توجهی را رقم زده‌اند که تداوم این مسیر و استفاده هرچه بیشتر از توان و ظرفیت دانشگاه در پیشرفت بخش صنعت استان بسیار مؤثر خواهد بود.

رئیس دانشگاه رازی بیان کرد: در زمینه صنعت کشاورزی و آب نیز اساتید مبرز و برجسته‌ای در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی فعالیت دارند که سرمایه‌های ارزشمندی برای استان به شمار می‌روند و باید به این ظرفیت‌ها توجه شود.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا بیان کرد: استان کرمانشاه با وجود اینکه در شاخص‌های مختلفی دچار عقب افتادگی است اما در زمینه آموزش عالی خوب درخشیده و دانشگاه رازی به همراه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی کرمانشاه و سایر مراکز آموزشی عالی در استان به عنوان قطب‌های علمی در استان از شرایط مناسبی برخوردار هستند و در حال حاضر دانشگاه رازی در زمره 10 دانشگاه اول کشور قرار دارد.

ایشان بیان کرد: اساتید شاخص برجسته‌ای همچون دکتر شمسی‌پور و دکتر خدایی در رشته شیمی همواره برای دانشگاه، استان و کشور افتخارآفرین بوده‌اند و دکتر شهبازی نیز از افتخارات پژوهشی دانشگاه هستند. در زمینه فناوری نیز دکتر جوشقانی دکتر زینتی‌زاده در سطح کشور صاحب افتخار بوده‌اند.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا تاکید کرد: با وجود ظرفیت‌های بسیار ارزشمند علمی، پژوهشی و فناوری در دانشگاه، انتظار حمایت از سوی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی استان داریم و اگر از این سرمایه‌های استان در تصمیم‌گیری‌ها به طور جدی استفاده شود به توسعه استان کمک شده است و امیدواریم مسئولان استانداری نگاه مثبت‌تری به دانشگاه داشته باشند.

رئیس دانشگاه از افزایش دو برابری فضای کالبدی دانشگاه رازی در طی 8 سال اخیر خبر داد و گفت:  در این مدت 80 هزار مترمربع به زیربنای دانشگاه اضافه شده و دانشکده‌های نفت و پتروشیمی، هنر و معماری، اقتصاد و کارآفرینی، دانشکده علوم و مهندسی کشاورزی، سراهای دانشجویی و سالن‌های ورزشی و... در دانشگاه به بهره‌برداری رسیده است و خوشبختانه دانشگاه مسیر توسعه خود را طی می‌کند.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا تاکید کرد: دانشگاه آمادگی دارد که در زمینه‌های نفت و پتروشیمی را با مجموعه استان و وزارت نفت یک مثلث همکاری را شکل داده و تحرکات بنیادینی را برای تحول استان تعقیب نماید. یکی از مشکلات دانشگاه موضوع مهارت‌آموزی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان است که با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان در زمینه برگزاری کارگاه‌های مختلف و مورد نیاز  همکاری‌های نزدیکی داریم.

رئیس دانشگاه بیان کرد: در زمینه برگزاری کلاس‌های مجازی و ارائه آموزش‌ها به دانشجویان، با وجود مشکلات پیش‌‌رو، دانشگاه زیرساخت‌های لازم را در کمترین زمان فراهم کرد و دانشجویان در بستر فضای مجازی آموزش‌های خود را پیگیری نمودند.

ایشان یادآور شد: در دانشگاه رازی سالیانه 100 رساله دکترا و حدود 800 پایان‌نامه کارشناسی ارشد دفاع می‌شود که نشان از پتانسیل بالای کار تحقیقاتی در دانشگاه است و در آیین‌نامه‌ها دانشگاه حمایت‌های ویژه‌ای برای انجام پژوهش‌ها و طرح‌های تقاضامحور در نظر گرفته شده است و اگر حمایت استانداری و سازمان برنامه و بودجه استان را در این زمینه داشته باشیم، موفقیت‌های ارزشمندی در زمینه همکاری با دستگاه‌های اجرایی برای انجام پژوهش‌های تقاضامحور خواهیم داشت.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا فعالیت باشگاه دانشجویان را از نقاط قوت حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه دانست و گفت: اعضای فعال این باشگاه برای رفع حل مشکلات استان فعالیت می‌کنند. همچنین 50 انجمن‌ علمی - دانشجویی در رشته‌های مختلف به‌صورت هدفمند به کار تخصصی می‌پردازند و بنا شده است تا در پایگاه خبری رازی پرس خروجی و اطلاعات ارزشمند پایان‌نامه‌ها برای استفاده دستگاه‌های اجرایی و سایر اقشار منعکس گردد که در آینده اثرگذار خواهد بود.

راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی و فنی، ضرورت به‌کارگیری اساتید دانشگاه رازی در پروژه‌های استان، اخذ مصوبه شورای گسترش برای تاسیس پارک علم و فن‌آوری دانشگاهی، تلاش برای راه‌اندازی رشته‌های جدید از جمله پلیمر و اقتصاد دیجیتال از دیگر موضوعاتی بود که دکتر اعلمی‌آل‌آقا بدان اشاره داشت و خواستار حمایت مسئولان برای پیگیری این موضوعات شد.

در ادامه دکتر بهزاد باباخانی، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه ضمن قدردانی از میزبانی دانشگاه در سخنانی اظهار داشت: انصافا نیم قرن است که دانشگاه رازی مایه افتخار کرمانشاهیان می‌باشد و این افتخارات و دستاوردها با تلاش و کوشش اساتید بزرگ دانشگاه به دست آمده است و حتما دغدغه‌های مسئولان دانشگاه را به استاندار محترم انتقال خواهم داد.

دکتر باباخانی بیان کرد: انشاالله در فرصت باقیمانده از عمر دولت تدبیر و امید بتوانیم به توسعه استان خدمت کنیم و قطعا دانشگاه رازی تاثیر مثبتی در روند توسعه استان دارد.

ایشان افزود: استان کرمانشاه با چالش‌های مختلفی از قبیل بیکاری مواجه است اما باوجود تلاش‌های صورت گرفته توانستیم از رتبه 1 به رتبه 3 بیکاری کشور برسیم اما این رتبه هم  نامناسب است و شاید اگر نقش‌آفرینی دانشگاه در زمینه رفع چالش‌های استان، پررنگ‌تر شود، سریع‌تر می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم زیرا دانشگاه با شناخت علمی نسبت به نقاط ضعف‌های استان و موفقیت‌هایی که در زمینه مختلف به ویژه در تدوین سند آمایش داشته می‌تواند اثرگذار و راهگشا باشد.

اجرای پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی در استان، ظرفیت دانشگاه برای کمک به این پروژه‌ها و شکل‌گیری شورای اقتصاد از دیگر موضوعاتی بود که دکتر باباخانی بدان اشاره داشت.

آخرین اخبار