آخرین اخبار
19455
دکتر اعلمی‌آل‌آقا در نشست با دبیران تشکل‌های دانشجویی:

ندای حق‌طلبانه تشکل‌های دانشجویی نباید آلوده به قضاوت‌های سطحی باشد

رئیس دانشگاه رازی دانشجویان را امیدهای آینده کشور دانست و گفت: ندای حق‌طلبانه تشکل‌های دانشجویی نباید آلوده به قضاوت‌های سطحی باشد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست هم‌اندیشی هیئت رئیسه دانشگاه رازی با دبیران تشکّل‌های اسلامی دانشجویان، به همّت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، 26 مهر ماه 1400، در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

در این جلسه، دبیران تشکل‌های دانشجویی شامل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان و انجمن فرهنگ و سیاست؛ دیدگاه‌ها، مطالبات و انتقادات خود نسبت به عملکرد مدیریت دانشگاه را صریح و بی‌پرده بیان کردند.

دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا، رئیس دانشگاه رازی، پس از استماع نقطه‌نظرات و مطالبات دبیران تشکل‌های دانشجویی، ضمن آرزوی موفقیت برای آنان، گفت: گرچه توفیق دیدار بیشتر با شما فرزندان عزیز را نداشته‌ام، اما نسبت به تشکّل‌های دانشجویی حساس هستم و پیشرفت دانشگاه را در گرو گفتگو و هم‌اندیشی می‌دانم. امروز نیز خوشبختانه فضای گفتگو به‌خوبی فراهم است و دانشجویان آزادانه به بیان دیدگاه‌ها و انتقادات خود می‌پردازند.

رئیس دانشگاه رازی همچنین به بیان انتظارات خود از دانشجویان پرداخت و گفت: جوانان دانشجو، امیدهای آینده کشور هستند. مایه مباهات است که جوانان دغدغه‌مند با احساس مسؤولیت برای تعالی آموزش و تحقق عدالت، اهداف اسلامی و انقلابی تلاش می‌کنند؛ اما انتظار من از شما فرزندان عزیزم این است که قبل از هرگونه قضاوت، حتماً تحقیق کنید؛ شائبه‌ها را در ذهن خود جای ندهید؛ چراکه ندای حق‌طلبانه تشکل‌های دانشجویی نباید آلوده به قضاوت‌‌های سطحی باشد.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا گذری بر مسائل آموزشی و فرهنگی دانشگاه داشت و با اشاره به مسائل ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا و حرکت به سمت آموزش‌های مجازی افزود: در این شرایط نهایت تلاش خود را به کار گرفتیم تا فعالیت‌های آموزشی در بستر فضای مجازی استمرار یابد.

وی همچنین به برخی از اقدامات مؤثر در راستای توسعه زیرساخت‌ها و فعالیت‌های عمرانی دانشگاه اشاره داشت و گفت: راه‌اندازی اتوماسیون اداری، سامانه‌سپاری فرآیندهای کاری، راه‌اندازی میز خدمت الکترونیک، آماده‌سازي تور‌مجازی دانشکده‌ها، توسعه سراهای دانشجویی به‌ویژه برای پسران، راه‌اندازی بیش از 50 رشته آموزشی در مقاطع مختلف، تأسیس دانشکده‌های نفت و پتروشیمی، برق و کامپیوتر، علوم و مهندسی کشاورزی، اقتصاد و کارآفرینی، کاهش نسبت اعضای غیر هیئت‌ علمی به هیئت علمی بر اساس تکالیف هیئت امناء و... از جمله اقداماتی است که در مسیر توسعه دانشگاه صورت گرفته است. خلاصه عملکرد هشت ساله مدیریت دانشگاه در پورتال دانشگاه بارگذاری شده است و در همین راستا تأکید دارم که ارزیابی عملکرد باید بر اساس شاخص‌­ها انجام شود و نه بر اساس دریافت‌های اشخاص.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا در ادامه با انتقاد از رویکرد برخی از مسؤولین استان نسبت به دانشگاه گفت: مسؤولین استان نگاه دانش‌بنیان ندارند. نگاه آن‌ها به دانشگاه غیرواقعی است؛ در حالیکه دانشگاه بیش از هر ارگان دیگری در استان از وجود افراد فرهیخته و صاحب‌نظر برخوردار است. دانشگاه رازی علیرغم کم‌لطفی مسؤولین استان، در زمینه تولید مقالات ISI در منطقه غرب جایگاه برتر را دارد.

رئیس دانشگاه رازی با اشاره به شعار دانشگاه با عنوان «اخلاق محور و پیشرو در تحقق جامعه دانش‌ بنیان» افزود: برای اولین بار در این دوره مدیریتی، جلسات هم‌­اندیشی و کرسی­‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره اساتید راه‌اندازی شد و در راستای مسؤولیت اجتماعی دانشگاه، اساتید در «نامه فرهنگ رازی» و «رازی پرس» در ارتباط با مسائل و چالش‌­های مختلف استان اظهارنظر می­‌کنند؛ اما متأسفانه تاکنون راجع به این رویکردها از طرف تشکل‌های سیاسی و صنفی دانشگاه هیچگونه حمایتی صورت نگرفته است.

دکتر اعلمی‌آل­‌آقا ضمن گله‌­مندی از حواشی اخیر ایجاد شده در فضای مجازی گفت: متأسفانه امروزه برخی اظهارنظرها در فضای مجازی به صورتی شده است که همه از آن ناراضی هستند. برخی از مباحثی که مطرح می‌شود پیرامون به‌کارگیری نیروهای جدید در دانشگاه و عودت خوابگاه بلوک D است. افراد محدودی که در دوره مدیریت بنده جذب دانشگاه شده‌­اند متخصص و در حوزه کاری خود صاحب‌نظر هستند؛ اما موضوع، به‌ نحوی در فضای مجازی منتشر می­‌شود که گویا این افراد صرفاً با توصیه جذب دانشگاه شده‌­اند. در این‌باره هر اتهامی را که متصور است به مراجع نظارتی اعلام کنند. در خصوص خوابگاه بلوک D نیز باید عرض کنم که از 30 سال قبل سندش به نام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بوده و با توسعه فضای خوابگاهی دانشگاه، امروز به جایی رسیدیم که مورد استفاده ما نبوده و با توجه به نیاز دانشگاه علوم پزشکی، عودت داده شد. در قضاوت‌ها اول تحقیق کنیم، ادله را بررسی کنیم و بعد اظهار نظر کنیم.  

وی در ادامه به سؤالات و دغدغه‌های دبیران تشکل‌های دانشجویی پاسخ داد. یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این نشست، شفاف‌سازی در خصوص عملکرد باشگاه دانشجویان بود که دکتر اعلمی‌آل‌آقا در این خصوص اظهار داشت: باشگاه دانشجویی متعلق به تمام دانشجویان دانشگاه رازی است و به قشر و گروه خاصی اختصاص ندارد. در باشگاه دانشجویان مدل‌های بومی علمی-فرهنگی منطبق بر زیست‌بوم دانشگاه ایجاد می‌شود و دانشجویان با نگاه و ایدئولوژی مستقل فرهنگی و نه ترجمه­ غربی آن، با الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت آشنا می­‌شوند.

در این جلسه، معاونین و برخی از مسؤولین دانشگاه رازی نیز به سؤالات و دغدغه‌های دبیران تشکل‌های دانشجویی پاسخ دادند و ضمن اعلام آمادگی برای تداوم برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با تشکل‌های دانشجویی و پاسخگویی به دغدغه‌های ایشان، بر مشارکت فعالین تشکل‌های دانشجویی در برنامه‌های فرهنگی، ترغیب دانشجویان به انجام واکسیناسیون، پرهیز از نشر مطالب غیرواقعی و به دور از انصاف علیه جامعه دانشگاهی تأکید داشتند.

دکتر طهماسب علیپوریانی، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز خواستار مشارکت جدّی دانشجویان و به ویژه تشکل‌های دانشجویی در فعالیت‌های فرهنگی شد و اظهار داشت: از اقدامات مؤثري که برای ترویج گفتگو در دانشگاه صورت گرفته است؛ برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی اساتید است. در همین زمینه معاونت فرهنگی و اجتماعی درخواست‌های تشکل‌های دانشجویی برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را بررسی و مساعدت‌های لازم را به عمل می‌آورد.

وی با اشاره به ایجاد بسترهای مناسب رسانه‌ای و فرهنگی برای انعکاس دیدگاه‌ها و ظرفیت‌های دانشگاهیان گفت: همکاری اعضای هیئت علمی با رسانه‌های دانشگاه و ارسال بیش از 300 یادداشت در موضوعات مختلف نشان از اثرگذاری این ظرفیت‌های جدید ایجاد شده دارد.

دکتر علیپوریانی همچنین یادآور شد: معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه همواره علاقه‌مند به همکاری با تشکل‌های دانشجویی در زمینه برنامه‌های فرهنگی بوده است و امیدواریم همه ما با همدلی و صمیمیت در راستای توسعه دانشگاه گام برداریم.

در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین جواد افشارنجفی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز از اظهار نظر صریح و بی‌پرده دبیران تشکّل‌های دانشجویی و همچنین پاسخ‌های مدیران دانشگاه قدردانی کرد و بیان داشت: باید به این مسئله واقف باشیم که پذیرش مسؤولیت شجاعت می‌خواهد و در شرایطی که با مشکلات ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا، تحریم‌های ظالمانه و اختلاف سلایق و دیدگاه‌ها مواجه بوده‌ایم قبول مسؤولیت در دانشگاه کار آسانی نیست.

وی بر رعایت امانت در بیان دیدگاه‌ها، قضاوت و نقد آگاهانه تأکید کرد و گفت: در آیات و روایت دینی، به‌ویژه در سوره‌های مبارکه «اسراء» و «نور» بر پرهیز از تهمت و افترا و صحبت کردن بر پایه آگاهی به دور از قضاوت ناصواب بسیار تأکید شده و  باید این مهم سرلوحه كار همه ما باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین افشارنجفی تداوم جلسات هم‌اندیشی میان مسؤولان دانشگاه و دانشجویان با توجه به گفتمان‌سازی، صمیمت و همدلی، بیان دیدگاه‌ها و نقدهای مبتنی بر آگاهی به دور از هرگونه قضاوت را مورد تأکید قرار داد و برای همه دانشجویان آرزوی توفیق و سلامتی نمود.

برچسب ها:

دانشگاه رازی
محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا
معاونت فرهنگی و اجتماعی
تشکل‌های اسلامی دانشجویان

آخرین اخبار