آخرین اخبار
29704
دکتر اعلمی‌آل‌آقا در جلسه ستاد اقامه نماز:

مسجد دانشگاه باید هویت فرهنگی شهر باشد

رئیس دانشگاه با بیان اینکه مسجد دانشگاه باید هویت فرهنگی شهر باشد، گفت: ترویج فرهنگ نماز در ایجاد فضای امن اجتماعی اثرگذار است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، جلسه ستاد اقامه نماز دانشگاه، 28 مهر ماه 1400، با حضور دکتر اعلمی‌‌آل‌آقا از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین جلال مؤمنی‌زاده، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن تبریک هفته وحدت، با اشاره به ابلاغیه ستاد اقامه نماز وزارت علوم در 33 بند اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سیزدهمین اجلاس سراسری نماز 3 تکلیف برای ستاد اقامه نماز تعیین نمودند که بر همین اساس برنامه‌های اجرایی پیگیری می‌شود.

وی برنامه‌های ستاد اقامه نماز را شامل سه بخش «مدیریتی تمهیدی»، «آموزشی پژوهشی» و «فرهنگی تبلیغی» عنوان کرد و افزود: عدم تداخل برنامه‌ها و کلاس‌های درس با اوقات نماز، اختصاص زمان قانونی به فضیلت نماز، پیش‌بینی و تأمین فضای مناسب جهت تامین نمازخانه کارکنان و مراجعین، حضور مستمر و منظم مدیران در نمازهای جماعت و توجه به نقش الگویی آنان و اتخاذ سازوکارهای تشویقی جهت حضور حداکثری و نیز بحث تامین ائمه جماعت واجد شرایط از جمله مباحثی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه دکتر اعلمی‌آل‌آقا، رئیس دانشگاه ضمن تبریک هفته وحدت در سخنانی اظهار داشت: إن‌شاءالله خداوند به همه ما توفیق عطا نماید که رهروان و سالکان راستین پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد (ص) باشیم و در مسیر وحدت جامعه اسلامی حرکت کنیم.

وی اهمیت موضوع «وحدت» در جوامع اسلامی را یادآور شد و افزود: با نگاهی به اوضاع کشورهای منطقه و تفرقه‌افکنی دشمنان در می‌یابیم که «وحدت» کشورهای اسلامی در مقابله با استکبار جهانی چقدر می‌تواند تأثیرگذار باشد.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا در ادامه با اشاره به اهتمام نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، بر توجه به شیوه‌های مؤثر در ترویج فرهنگ نماز و دعوت افراد به نماز جماعت در دانشگاه تأکید کرد و گفت: به منظور تجهیز نمازخانه‌ها در سطح دانشکده‌ها، لیست نیازها و ظرفیت‌های لازم احصا و پیشنهادات لازم برای زیباسازی و فضاسازی نمازخانه‌ها بر اساس ممیزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اعلام شود.

وی خواستار نظارت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بر فرآیند تجهیز، بازسازی و زیباسازی نمازخانه‌ها و مسجد دانشگاه شد و گفت: معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه پشتیبانی لازم را در این راستا به عمل خواهد آورد. در حال حاضر نیز تامین اعتبارات لازم برای تجهیز و تعمیر نمارخانه‌ها ابلاغ نشده اما با این وجود مبلغ 5 میلیارد ریال برای این مهم در نظر گرفته شده است.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا با تاکید بر اینکه مسجد دانشگاه باید هویت فرهنگی شهر باشد، افزود: مسجد دانشگاه می‌تواند بسترساز بسیاری از جریانات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باشد. در جلسات متعدد با حضرت آیت‌الله علما، امام جمعه و نماینده محترم ولی فقیه در استان نیز این موضوع را مطرح نمودم و درخواست دانشگاه آن بود که هر ماه جلساتی را با حضور ایشان در مسجد دانشگاه داشته باشیم که اظهار تمایل نمودند اما با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های موجود این مهم محقق نشد و امیدواریم در آینده شاهد حضور حضرت آیت‌الله علما در مسجد دانشگاه باشیم.

وی با اشاره به اهمیت نماز جماعت به عنوان یک فریضه عبادی سیاسی افزود: حضرت آیت‌الله محمدی عراقی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری نیز راغب به حضور در مسجد دانشگاه بودند اما هماهنگی‌‌های لازم تا به حال صورت نگرفته و امیدواریم این مهم را عملیاتی نماییم.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا تاکید کرد: ترویج فرهنگ نورانی نماز و آثار آن می‌تواند در تامین یک فضای امن فکری و اجتماعی اثرگذار باشد و ترجمان مباحث روان‌درمانی در دنیا را می‌توان در فرهنگ اسلامی و نماز جستجو کرد. مدیریت گروه معارف اسلامی دانشگاه نیز در این زمینه می‌تواند بسترهای لازم را فراهم کند.

رئیس دانشگاه رازی همچنین تأکید کرد: دانشگاه ظرفیت‌های بزرگی برای برگزاری وبینارها و کلاس‌های مجازی دارد و از این ظرفیت‌ها می‌تواند در بحث ترویج فرهنگ نماز استفاده کرد.

وی همچنین تقویت ارتباط بین حوزه و دانشگاه را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز توسعه دانش‌بنیان در کانون توجه نظام اسلامی قرار دارد و طبیعتاً با امتزاج حوزه و دانشگاه می‌توانیم به اهداف والایی دست پیدا کنیم.

دکتر علیپوریانی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نیز ضمن تبریک سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص)، هفته وحدت را فرصتی برای نشان دادن وحدت بین شیعه و سنی دانست و گفت: در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، هر روزه نماز جماعت با استقبال پرسنل برگزار می‌شود و همکاران در کنار هم در این فریضه الهی شرکت می‌کنند.

وی بر برگزاری جلسات هم‌اندیشی در زمینه ترویج فرهنگ نماز و تولید محتواهای غنی در زمینه موضوعات مرتبط با نماز تاکید کرد و گفت: انتظار می‌رود اساتید دانشگاه در این زمینه یادداشت‌های تخصصی برای ما ارسال نمایند تا در سایت نامه فرهنگ رازی منتشر کنیم.

حمایت از برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه ترویج فرهنگ نماز با استفاده از زیرساخت‌های نرم‌افزاری دانشگاه، پیشنهاد ارائه طرح‌های پژوهشی در زمینه موضوعات مرتبط با نماز و فرهنگ اسلامی، تشکیل کانون‌های نماز با مشارکت دانشجویان و با حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، برگزاری دیدارهای عمومی در مسجد دانشگاه بعد از اقامه نماز با حضور مسؤولان دانشگاه، از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

برچسب ها:

دانشگاه رازی
محمد ابراهیم اعلمی آل آقا
ستاد اقامه نماز
رئیس دانشگاه

آخرین اخبار