آخرین اخبار

به‌ مناسبت چهارمین سالگرد زلزله آبان سال ۹۶ استان کرمانشاه، شبکه زلزله‌نگاری و ثبت جنبش قوی‌ زمین دانشگاه رازی راه‌اندازی شد.

دکتر ایمان عشایری در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه رازی اظهار داشت: این شبکه در مرحله نخست با ساخت ۲ ایستگاه شتاب‌نگاری در شهر کرمانشاه راه‌اندازی شد و در آینده با استقرار ایستگاه‌های بعدی در شهرستان‌های استان گسترش خواهد یافت.

عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه رازی ادامه داد: تجهیزات شتاب‌نگاری نصب شده در این ۲ ایستگاه قابلیت رصد و ثبت رخدادهای زلزله با بزرگای بیش از ۲ ریشتر در پهنه استان کرمانشاه با حساسیت شتاب پنج هزارم سانتی متر بر مجذور ثانیه و در محدوده ±۲g (۲ برابر شتاب ثقل) را خواهد داشت.

این عضو هیئت علمی دانشگاه رازی اضافه کرد، به علاوه این ۲ ایستگاه به صورت برخط و از راه دور رخدادهای زلزله در استان را به مرکز ثبت جنبش قوی زمین دانشگاه رازی ارسال خواهد کرد.

به گفته عشایری، ثبت رخدادهای زلزله در ایستگاه‌های محلی، علاوه بر امکان تدقیق موقعیت کانونی و رومرکزی زلزله‌ها، باعث تکمیل پایگاه شتاب‌نگاشت‌های متناسب با شرایط ساختگاهی متفاوت در مناطق شهری خواهد شد.

وی یادآور شد، با گسترش این شبکه به سایر شهرستان‌های استان کرمانشاه، اطلاعات دقیق‌تری از فعالیت لرزه‌ای گسل‌های لرزه‌زای استان در اختیار خواهد بود که در فرآیند تحلیل آسیب پذیری و خطرپذیری مستحدثات بسیار مهم است.

شایان ذکر است؛ این ۲ ایستگاه شتاب‌نگاری به همت اساتید گرایش مهندسی زلزله گروه مهندسی عمران «دکتر ایمان عشایری و  دکتر مهنوش بیگلری» و همکاری حوزه معاونت پژوهشی، دفتر نظارت بر طرح های عمرانی و مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه رازی در پردیس طاق بستان و پردیس کشاورزی راه­اندازی شد.

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت. این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزیی دید.

آخرین اخبار