آخرین اخبار

سومین جلسه مجازی گروه کاری آموزش استان کرمانشاه با حضور نمایندگان دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، سومین جلسه مجازی گروه کاری آموزش استان کرمانشاه، 30 فروردین‌ماه 1400، با حضور نمایندگان دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط برگزار شد.

در ابتدای جلسه، دکتر غلامرضا سالمیان، معاون آموزشی دانشگاه رازی، ضمن خیرمقدم به مدعوین و آرزوی سلامتی و قبولی طاعات و عبادات برای همه عزیزان در ماه مبارک رمضان، طی سخنانی اظهار داشت: اولین جلسه شورای آموزش عالی با حضور رؤسای دانشگاه‌ها در اردیبهشت ماه 1400 برگزار می‌شود.

ایشان با اشاره به تفکیک جلسات گروه کاری آموزش و شورای آموزش عالی استان افزود: در جلسه امروز، بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، شیوه ارائه دانشگاه‌های مختلف در خصوص وضعیت کمی و کیفی دانشگاه و همچنین بررسی نظرات و دیدگاه‌ها در خصوص اولویت‌های نظام آموزش فنی حرفه‌ای و مهارتی استان به تفکیک بخش‌های مختلف اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

دکتر سالمیان بررسی زمینه‌های استقرار چارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی در استان و نیز ارائه پیشنهاد به کارگروه توسط اعضای گروه کاری آموزش استان را دیگر دستور کار در این جلسه عنوان کرد.

در ادامه دکتر شفیعی، معاون علمی دانشگاه علمی-کاربردی، در خصوص اولویت‌های نظام آموزش فنی حرفه‌ای و مهارتی استان به تفکیک بخش‌های مختلف اقتصادی اظهار داشت: از مهم‌ترین این اولویت‌ها می‌توان به ارتقاء کیفیت آموزش در استان با به‌کارگیری اساتید متخصص و کارآمد، نقش موثر و مفید استاد در آموزش به ویژه آموزش‌های مهارت‌محور و نیز تربیت نیروهای تکنسین اشاره کرد.

ایشان تجهیز آزماشگاه‌ها و کارگاه‌ها و سایر فضاهای یادگیری مرتبط با جنبه علمی آموزش، سازماندهی اجرای کارورزی، کارآموزی و بخش‌های کاربردی یادگیری مهارت در سطح استان  را از دیگر اولویت‌های احصاء شده در نظام آموزش فنی حرفه‌ای و مهارتی برشمرد و افزود: این دوره‌ها می‌تواند مسیر زندگی افراد را متحول کند.

در ادامه دکتر شفیعی انتخاب دروس اختیاری تقاضامحور، افزایش آموزش‌های آزاد دانشجویی در قالب فرابرنامه‌ای و یادگیری غیررسمی، ارتقاء توانمندی مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی به عنوان نیروی ماهر و مورد نیاز بازار کار و ارتباط با صنعت استان که از اولویت‌های نظام آموزش فنی حرفه‌ای و مهارتی استان برشمرد.

توسعه آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار از طریق همکاری با دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های صنعتی، مشاوره، هدایت شغلی و آموزشی به‌منظور بهبود شناخت دانشجویان از دوره‌های مهارتی، حرفه‌ها و مشاغل از دیگر محورهای مورد توجه در نظام آموزش فنی حرفه‌ای و مهارتی بود که توسط دکتر شفیعی ارائه گردید.

در ادامه دکتر سالمی معاون اداره کل فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه، ضمن قدردانی از برگزاری این جلسه، به ارائه گزارش عملکرد سازمان فنی و حرفه‌ای در بخش‌های مختلف پرداخت و اظهار داشت: مجموعه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای،  متولی آموزش غیر رسمی در کلیه گرایش‌های مهارتی است.

ایشان بیان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای با کلیه محیط‌های اجرایی و کارگاه‌های ثابت شهری در سطح شهرستان‌ها با تعداد کارگاه‌های مشخص در خدمت استان است و این پراکندگی وسعت کار، همراهی بیشتری را به ویژه در حیطه اقتصادی و بازار کار استان می‌طلبد.

دکتر سالمی افراد بالای 14 سال از همه اقشار را مخاطبان سازمان فنی و حرفه‌ای برای شرکت در کارگاه‌های فنی و مهارتی برشمرد و گفت: برای ارائه خدمات آموزشی و مهارتی و فنی محدودیتی برای افراد متقاضی نداریم.

ایشان خواستار تعامل و پرهیز از موازی‌کاری در حیطه مهارت‌آموزی استان از سوی دستگاه‌های اجرایی عضو  گروه کاری آموزش استان شد و گفت: پیشنهاد می‌شود طی انعقاد تفاهم‌نامه‌های با دانشگاه‌های استان، وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای مشخص گردد تا مدیریت و برنامه‌ریزی مشخص و مطلوب‌تری را صرف ارائه آموزش‌‌های رسمی نماییم.

دکتر سالمی با اشاره به ارائه خدمات و آموزش‌های حرفه‌ای به کارآموزان و دانشجویان، از اعطای مجوز تاسیس آموزشگاه‌‌های آزاد مهارتی به متقاضیان در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: در حال حاضر 210  آموزشگاه آزاد مهارتی فعال در استان وجود دارد.

ایشان توجه به ارائه آموزش‌هایی تخصصی و کاربردی در زمینه‌ پتانسیل‌های بالقوه استان به ویژه بخش کشاورزی را مورد تاکید قرار داد.

در ادامه دکتر والی، معاون مؤسسه جهاد دانشگاهی کرمانشاه، طی سخنانی اظهار داشت: فعالیت معاونت آموزش و کارآفرینی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه از سال 1374 آغاز شد و در سه بخش آموزشی مجزا شامل: آمورزش‌های کوتاه مدت، موسسه آموزش عالی و مرکز علمی- کاربردی به ارائه خدمت می‌پردازد.

ایشان ارائه دوره‌های آموزشی تخصصی برای کارکنان دولت را ضروری دانست و افزود: با توجه به پتانسیل‌های موجود، با اخذ مجوز فن‌آوری اطلاعات در سال 99، اقدام به برگزاری دوره‌های تخصصی در حوزه‌های مالی، بازرگانی و اداری ویژه مدیران و کارشناسان نمودیم.

در ادامه دکتر جلیل کریمی، دبیر شورای آمایش آموزش عالی استان کرمانشاه، ضمن خیرمقدم به مدعوین طی سخنانی اظهار داشت: احصاء اولویت‌ها و ارائه تصویر کلی از وضعیت دانشگاه‌های استان برای باید مبتنی بر واقعیت‌ها و نیازسنجی در خصوص آموزش‌های مهارتی باشد.

ایشان خواستار ارائه اطلاعات دقیق و تصویر کلی از وضعیت دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی عضو گروه کاری آموزش عالی استان و تبیین اولویت‌ها و برنامه‌ها شد و گفت: اگر اولویت‌ها بر اساس واقعیات مشخص شده باشد تصمیم نهایی منجر به خروجی موثر اتخاذ می‌گردد.

در ادامه سایر اعضا به بحث و تبادل نظر پیرامون دستور کار جلسه و ارائه نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

ارائه گزارش عملکرد توسط نمایندگان دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، بررسی نظرات در خصوص اولویت‌های نظام آموزش فنی حرفه‌ای و مهارتی استان به تفکیک بخش‌های مختلف اقتصادی و ارائه پیشنهاد به کارگروه از محورهای مهم این نشست بود.

آخرین اخبار