آخرین اخبار

سمینار تخصصی نقش آموزش و پژوهش در حفاظت از منابع طبیعی، توسط پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، سمینار تخصصی نقش آموزش و پژوهش در حفاظت از منابع طبیعی، به مناسبت هفته منابع طبیعی،20 اسفند ماه 1399 توسط پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه به صورت مجازی برگزار شد.

                                                                               

در ابتدا دکتر علی بهشتی‌آل‌آقا، رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی ضمن تبریک هفته منابع طبیعی و خیرمقدم به شرکت‌کنندگان در این سمینار طی سخنانی اظهار داشت: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و این مساله ارزش و اهمیت منابع طبیعی را نمایان می‌سازد و لذا با همه توان باید در حفاظت از منابع طبیعی کوشش کنیم.                                                                                   

ایشان به اهمیت مقوله آموزش و پژوهش در زمینه منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: سالهاست که از سهم آموزش و پژوهش در منابع طبیعی غفلت شده است در حالیکه توجه به این بخش بسیاری از مسائل زیست محیطی و مشکلات منابع طبیعی را مرتفع می‌سازد.

 دکتر بهشتی‌آل‌آقا ضمن قدردانی از تلاش‌های مجموعه همکاران اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در حراست از عرصه‌های استان به ویژه در بخش جنگل‌ها گفت: عرصه‌های ان منطقه به قدری وسیع است که هرچقدر در این زمینه کار شود باز هم خلأهایی وجود دارد.

ایشان ضمن ابراز خرسندی از میزبانی این سمینار ابراز امیدواری کرد: با همکاری تنگاتنگ دانشگاه رازی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گام‌های ارزشمندی در بحث آموزش و پژوهش در زمینه منابع طبیعی برداشته شود.

در ادامه مهندس زنگنه معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ضمن قدردانی از دانشگاه رازی برای تدارک و میزبانی این سمینار طی سخنانی اظهار داشت: «آموزش» رکن و پایه پیشرفت در هر جامعه‌ای است.

ایشان افزود: با اعتقاد اینکه تحقیق و پژوهش در کنار آموزش می‌تواند در زمینه اجرایی بسیار اثرگذار باشد، طی دو سال گذشته تفاهم‌نامه‌های متعددی با دانشگاه رازی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان منعقد نموده‌ایم و امیدواریم این همکاری‌ها در راستای کمک به امر آموزش و پژوهش در زمینه مناطبع طبیعی تداوم یابد.

در ادامه دکتر حسن‌زاده رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه طی سخنانی، منابع طبیعی را از عوامل تولید دانست و اظهار داشت: معتقدم که در استان کرمانشاه تغییرات اقلیمی با شدت بالا اتفاق نیفتاده و برای جلوگیری از تغییر نوسانات نیز به  فرهنگسازی نیاز داریم.

ایشان با اشاره به وجود 140 گونه گیاه دارویی در استان کرمانشاه افزود: ارائه آموزش‌های صحیح به مردم، سبب ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و جلوگیری از تخریب آن می‌شود.

دکتر حسن‌زاده کاشت نهال را عامل مهمی برای کمک به پاکیزگی هوا و حفظ منابع طبیعی دانست و با اشاره به اقدامات صورت گرفته در اداره آموزش و ترویج گفت: راه‌اندازی سامانه همیاران طبیعت از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده است و از علاقه‌مندان و دوستداران طبیعت دعوت می‌شود تا در این سامانه ثبت‌نام کنند.

ایشان از فعالیت 46 هزار همیار طبیعت در استان کرمانشاه خبر داد و افزود: راه‌اندازی صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی در استان با هدف ساماندهی بهره‌برداران این بخش از دیگر اقدامات صورت گرفته است؛ در استان 14 تعاونی تشکیل شده که در آینده به سمت خصوصی‌سازی و مشارکت هرچه بیشتر بهره‌برداران منابع طبیعی می‌رود.

دکتر حسن‌زاده با اشاره به تعامل و همکاری اداره آموزش و ترویج با دانشگاهیان طی سه سال اخیر گفت: دانشگاه می‌توانند واسطه ارتباط ما با مردم باشد و از ظرفیت نخبگان علمی برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های منابع طبیعی استفاده شود.

در ادامه دکتر علی‌بیگی عضو هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی طی سخنانی اظهار داشت: منابع طبیعی منشأ بسیاری از فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی و زمینه‌ساز حرکت در زمینه توسعه پایدار است و نقش زیربنایی در اقتصاد کشور دارد.

ایشان با بیان اینکه 83 درصد از سطح کشور را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد، ارزش منابع طبیعی ایران را 27.3 تریلیون دلار عنوان کرد و افزود: رشد جمعیت، ارتقاء استانداردهای زندگی و لزوم تامین نیازهای فزاینده انسان‌ها، موجب افزایش بهره‌برداری از منابع طبیعی شده است.

دکتر علی‌بیگی با اشاره به اینکه هر ساله 80 میلیون نفر به جمعیت جهان اضافه می‌شود، افزود: افزایش دخالت انسان، بهره‌برداری نامحدود و بی‌رویه موجب افزایش تخریب محیط زیست شده و بروز سیل، خشکسالی، ریزگرد و... نتیجه سهل انگاری انسان‌ها است. انسان قبل از اینکه قربانی بلایای طبیعی باشد قربانی سوء مدیریت و نداشتن برنامه و دوراندیشی است.

ایشان با اشاره به مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست گفت: ایران با بیش از 5 برابر متوسط  جهانی رتبه نخست فرسایش خاک را دارد؛ از سویی میزان اراضی کشاورزی 5 برابر افزایش پیدا کرده  و 25 درصد از اراضی کره زمین تخریب شده است.

دکتر علی‌بیگی با اشاره به فواید بی‌شمار جنگل‌ها و مراتع افزود: خدمات جنگل‌ها به بشریت سالانه 33 تریلیون دلار تخمین زده می‌شود و زندگی یک چهارم جمعت جهان وابسته به جنگل است.

ایشان به سرعت روند تخریب جنگل‌ها اشاره کرد و گفت: بسیاری از بیماری‌های همه‌گیر نتیجه تخریب اکوسیستم و بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌ها و حیات وحش است.

در ادامه دکتر نوری رئیس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه اهمیت توجه به پژوهش را یادآور شد و اظهار داشت: هرچقدر در حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری کنیم در تولید ثروت و پیشرفت کشور اثرگذار خواهد بود.

ایشان افزود: در کشورهای توسعه‌یافته، سرمایه‌گذاری بسیاری در بخش پژوهش صورت می‌گیرد اما متاسفانه در کشور ما سهم پژوهش از بودجه کشور 1.1 درصد است، این در حالی است که توسعه زیادی در فضای دانشگاهی و آموزش رخ داده و در مقایسه با متوسط جهانی 24 برابر توسعه فضای آموزشی داشتیم اما کمتر از ده درصد ظرفیت دانشگاه‌ها صرف تحقیقات کاربردی می‌شود.

دکتر نوری با یادآوری اینکه پژوهش اهمیت بسیار زیادی در منابع طبیعی دارد، افزود: 60 درصد از وسعت استان کرمانشاه را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد و گستره عظیم برای فعالیت‌های پژوهشی داریم و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و دانشگاهیان با تشریک مساعی و کار گروهی می‌توانند در این زمینه به فعالیت بپردازند.

ایشان خواستار تشکیل شورای پژوهش و تحقیقات منابع طبیعی با همکاری کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، دانشگاه رازی، مراکز علمی و محققان با هدف شناسایی دقیق ظرفیت‌های منابع طبیعی استان، مخاطرات طبیعی، تهیه بانک اطلاعاتی، طرح موضوعات پژوهشی و... شد.

در ادامه دکتر حشمتی از مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمانشاه طی سخنانی به تشریح نتایج سودمند چند طرح پژوهشی در زمینه منابع طبیعی پرداخت و اظهار داشت: ما شاهد تغییرات اقلیمی هستیم و راهی جز سازگاری با این شرایط را نداریم.

ایشان کاهش رطوبت خاک به عنوان عامل موثر در تغییر کاربری جنگل‌ها به دیم زار، از بین رفتن عناصر غذایی اصل خاک را از دلایل فرسایش خاک برشمرد و گفت: از مهم‌ترین چالش‌های منابع طبیعی استان می‌توان به تغییر کاربری اراضی، بوته‌کنی و ذغال‌گیری اشاره کرد.

در این سمینار، تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه رازی و کارشناسان اداره کل منابع طبیع و آبخیزداری و  مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان پیرامون نقش آموزش و پژوهش در حفاظت از منابع طبیعی به ایراد سخنرانی پرداختند.

آخرین اخبار