آخرین اخبار

رئیس دانشگاه فنی و ‌حرفه‌ای استان کرمانشاه با دکتر محمد‌ابراهیم‌ اعلمی‌آل‌آقا رئیس دانشگاه رازی دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دکتر شیرزادی رئیس دانشگاه فنی و ‌حرفه‌ای استان کرمانشاه، 21 فروردین ماه 1400 به‌همراه جمعی از مدیران، ضمن حضور در دانشگاه رازی با دکتر محمد‌ابراهیم‌ اعلمی‌آل‌آقا دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست، دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا، رئیس دانشگاه رازی، ضمن خیرمقدم به میهمانان و عرض تبریک سال نو برای همگان آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون داشت و طی سخنانی به قدمت نیم قرن فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه رازی به عنوان دانشگاه مادر استان اشاره نمود.

 

 

ماموریت ویژه دانشگاه‌ها در بخش‌های آموزشی و پژوهشی

دکتر اعلمی‌آل‌آقا در ادامه محدود نمودن تعداد رشته‌های مقطع کاردانی را از انحرافات برنامه کلان آموزش عالی دانست و گفت: در آیین‌نامه‌های ابلاغی جدید، موضوع «ماموریت‌گرایی» در دانشگاه به طور جدی مطرح است و برای بخش‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و... ماموریت‌های ویژه‌ای تعریف شده است.

رئیس دانشگاه رازی تجاری‌سازی تحقیقات را از رسالت‌های جدید آموزش عالی دانست و با تاکید بر ضرورت توجه به افزایش آموزش‌های مهارتی و کیفی افزود: در سالیان متمادی عدم توجه کافی به آموزش‌های مهارتی، به عنوان یک خلاء محسوس در دانشگاه‌های دولتی مطرح بوده است.

ایشان با اشاره به فعالیت بخش ارتباط با صنعت در دانشگاه رازی افزود: تا زمانیکه به آموزش‌های مهارتی به حد کافی توجه جدی صورت نگیرد، دانش‌آموختگان دانشگاهی نمی‌توانند به طور موثر در بخش‌های صنعتی و بازار کار ایفای نقش نمایند.

 

 

برگزاری کارگاه‌های مهارتی به عنوان الزامی برای فارغ‌التحصیلی دانشجویان

دکتر اعلمی‌آل‌آقا فعالیت گروه آموزش‌های آزاد و مهارتی دانشگاه رازی را در راستای رسالت جدی این دانشگاه برای افزایش اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان و تقویت مهارت‌های آنان دانست و گفت: در این گروه کارگاه‌ها و دوره‌های آموزش مهارتی در موضوعات مختلف برگزار می‌شود و یکی از حوزه‌هایی که امکان همکاری دوجانبه میان دانشگاه‌های رازی و فنی و حرفه‌ای را فراهم می‌سازد، گروه آموزش‌های آزاد و مهارتی است.

ایشان همکاری متقابل دانشگاه‌های رازی و فنی و حرفه‌ای و انعقاد تفاهم‌نامه‌ در محورهای مختلف با هدف ارتقاء ظرفیت مهارت افزایی و اشتغال‌پذیری دانشجویان را مورد تاکید قرار داد و گفت: یکی از برنامه‌های ما برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های مهارتی به عنوان الزامی برای فارغ‌التحصیلی دانشجویان است؛ ضمن اینکه گواهینامه معتبر شرکت در این کارگاه‌ها به دانشجویان اعطا می‌گردد.

اشتغال پذیری فارغ التحصیلان معیار سنجش دانشگاه‌ها

 

 

دکتر اعلمی‌آل‌آقا با اشاره به اینکه در آیین‌نامه‌های جدید ابلاغی؛ اشتغال پذیری فارغ التحصیلان معیار سنجش دانشگاه‌ها قرار گرفته است، افزود: یکی از تدابیر اتخاذ شده در حوزه آموزش‌ عالی، تشکیل یک اتاق فکر و مجموعه‌ای از زیرنظام‌ها در بخش پایش آموزش عالی است و امیدواریم با همفکری و تعامل بیشتر و حضور در جلسات مشترک، نواقص و مشکلات موجود مرتفع گردد.

ایشان در ادامه از توسعه دوبرابری فضای کالبدی دانشگاه رازی طی هشت سال گذشته خبر داد و بیان کرد: خوشبختانه اقدامات قابل توجهی برای توسعه خوابگاه‌های دانشگاه صورت گرفته و همچنین ظرفیت‌های بسیاری در ابعاد مختلف آموزشی و پژوهشی ایجاد گردیده است.

رئیس دانشگاه رازی ابراز امیدواری کرد: با تشریک مساعی و فعالیت‌های دوجانبه دانشگاه‌های رازی و فنی‌ و حرفه‌ای استان، شاهد ارتقاء هرچه بیشتر مهارت دانشجویان و دانش‌آموختگان و افزایش ظرفیت اشتغال پذیری برای ورود این عزیزان به بازار کار باشیم.

در این دیدار، دکتر شیرزادی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه ضمن تبریک سال نو و قدردانی از دکتر اعلمی‌آل‌آقا، طی سخنانی به معرفی اجمالی این دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای کرمانشاه با بیش از نیم قرن قدمت، نقش بارزی در ارائه آموزش‌های مهارتی و تربیت تکنسین‌ها و کارشناسان ماهر ایفا نموده است.

 

 

دکتر شیرزادی بیان کرد: امیدواریم با همکاری و تعامل سازنده، شاهد اشتغال هرچه بیشتر فارغ‌التحصیلان و کاهش نرخ بیکاری در سال مزین به شعار «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» باشیم.

تاکید بر تعامل هرچه بیشتر با دانشگاه رازی در راستای ارتقاء مهارت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان

ایشان در ادامه به بخشی از مشکلات دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان اشاره نمود و افزود: اقدامات قابل توجهی در بحث توسعه کالبدی دانشگاه فنی و حرفه‌ای صورت نگرفته است، ما در بحث تامین خوابگاه نیاز به مساعدت داریم و با کمبود فضای آموزشی و خوابگاهی در آموزشکده دختران مواجه هستیم.

دکتر شیرزادی با اشاره به وجود امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای و اعضای هیأت علمی توانمند، خواستار تعامل هرچه بیشتر با دانشگاه رازی در راستای ارتقاء مهارت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و به دنبال آن افزایش ظرفیت اشتغال‌پذیری آنان شد.

ایشان یادآور شد: بیش از 70 درصد آموزش‌های ارائه شده در دانشگاه فنی و حرفه‌ای به صورت عملی است و مهارت آموزی اساس کار این دانشگاه قرار دارد. همچنین این دانشگاه تجهیزات قابل توجهی دارد که از این ظرفیت می‌توان به نحو بهینه استفاده نمود.

 

 

دکتر شیرزادی با اشاره به اینکه راه‌اندازی واحدهای فنی و حرفه‌ای در شهرستان‌های سنقر و کنگاور پیش‌بینی شده است، افزود: إن‌شاءالله با ورود فارغ‌التحصیلان این واحدها به بازار کار، نیاز کارخانجات تولیدی و صنعتی استان مرتفع خواهد شد و در حقیقت رسالت مهم ما نیز توجه به این ظرفیت است.

ایشان خواستار همکاری با بخش‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه رازی شد و گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای دروازه اشتغال در استان است اما به طور شایسته، توجه لازم از سوی دستگاه‌هایی اجرایی به این مجموعه صورت نمی‌گیرد ضمن اینکه در بحث بودجه با مشکل مواجه هستیم.

آخرین اخبار