آخرین اخبار

در مراسمی با حضور جمعی از مسؤولان، کتاب «درآمدی بر معماری بومی هورامان» رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست هم‌اندیشی مسؤولان دانشگاه و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، 5 آبان ماه 1400، در دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه، دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا، رئیس دانشگاه ضمن خیرمقدم به میهمانان، در سخنانی اهمیت توجه به رشته‌های مرتبط با نیازهای روز جامعه را یادآور شد و اظهار داشت: راه‌اندازی دانشکده نفت و پتروشیمی، رشته‌های مهندسی پلیمر، تجارت الکترونیک و... بیانگر رویکرد دانشگاه در ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیاز روز جامعه است، تلاش ما هم براین است تا در منطقه اورامانات موضوع توسعه استان را با راه‌اندازی رشته‌های مرتبط دانشگاهی دنبال نماییم.

وی همگرایی حول محوریت علمی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: مشتاق هستیم تا در دانشکده مدیریت و حسابداری شهرستان جوانرود و با توجه به شرایط منطقه، موضوعات مرتبط با تجارت الکترونیک را تعقیب نمایم، ساختمان آموزشی و خوابگاهی این مجموعه نیز پیش‌بینی و امیدواریم به تأمین منابع آن کمک شود. توجهات مردم منطقه اورامانات به دانشگاه و به ویژه دانشکده جوانرود نیز زیاد است به طوریکه مردم منطقه زمین لازم برای ساخت دانشکده را اهداء نموده‌اند.

رئیس دانشگاه با اشاره به ثبت جهانی اورامانات، افزود: دانشگاه رازی برای این منطقه اهمیت ویژه‌ای قائل است و امیدواریم با همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود در ابواب مختلف توسعه اورامانات ورود نماییم، دانشگاه راغب است با ایجاد پژوهشکده باستان‌شناسی، رویکرد تعاملی را در زمینه‌های تاریخی منطقه با کشورهای همسایه از جمله کشور عراق داشته باشد.

 

دکتر اعلمی‌آل‌آقا پُررنگ شدن نقش دانشگاه در اجرای برنامه‌های مرتبط با اورامانات و آینده این منطقه را مورد تأکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد: با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حقوق معنوی دانشگاه در این زمینه حفظ شود و پتانسیل‌های دانشگاه در این زمینه به کار گرفته شود.

وی در ادامه به فعالیت مرکز اسناد توسعه استان و کرمانشاه‌شناسی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در این مرکز منابع و اسناد مرتبط با توسعه تاریخی استان جمع آوری و نگهداری شده است، در جریان اجرای طرح مطالعات آمایش استانی نیز بیش از 200 لایه اطلاعاتی استان در این مرکز تجمیع و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا تعاملات دانشگاه و دستگاه‌‌های اجرایی را منجر به شناخت بیشتر ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها دانشگاه به ویژه اساتید دانست و گفت: این رفت و آمدها در استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه برای تصمیم‌سازی‌، اجرای پروژه‌ها و توفیقات در این مسیر، اثرگذاری محسوس‌تری خواهد داشت و مسیر دانش‌بنیانی با تعاملات دوجانبه هموار می‌شود.

وی بر استفاده از ظرفیت کانون دانش‌آموختگان دانشگاه رازی در جهت ارتقاء فرهنگ دانش‌بنیانی، برگزاری استارتاپ‌های مرتبط با موضوعات صنایع دستی و گردشگری تأکید کرد و گفت: استفاده از ظرفیت جوانان مشتاق و علاقه‌مند به ایده‌پردازی در این زمینه‌ها می‌تواند به ایجاد اشتغال و شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند.

در ادامه دکتر جبار گوهری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با استقبال از رویکرد دانشگاه در توجه به راه‌ا‌ندازی رشته‌های منطبق با نیازهای روز جامعه اظهار داشت: در سه بخش «میراث فرهنگی»، «صنایع دستی» و «گردشگری» نیازمند به دانش علمی به ویژه تجارت الکترونیک هستیم و تمایل داریم در زمینه‌های مختلف با دانشگاه تفاهم‌نامه‌ای مشترک منعقد نماییم؛ چرا که معتقدیم هیچ مسیری بدون پشتوانه علمی به نتیجه نمی‌رسد و در تمام حوزه‌ها یاری دانشگاه را می‌طلبیم.

دکتر گوهری از اعلام آمادگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای همکاری با دانشگاه در زمینه اعطای تسهیلات از محل بند الف تبصره 18 برای انجام طرح‌های اشتغال‌زایی با کمک دانش‌آموختگان و اساتید خبر داد و گفت: طرح جامع گردشگری استان نیز در دستور کار قرار دارد و برای این پروژه نیز حاضر به انعقاد قرارداد همکاری با دانشگاه هستیم.

وی افزود: تحول‌گرایی مردم منطقه اورامانات بسیار مشهود است، تعداد سازمان‌های مردم نهاد در این منطقه نیز بیشتر از سایر نقاط استان است. در بحث ثبت جهانی اورامانات مطالبه‌گری و پای کار بودن مردم، روند ثبت را تسریع بخشید و امیدواریم روحیه مطالبه‌گری به تمام استان تسری یابد.

دکتر گوهری با بیان اینکه دانشگاه باید پرچمدار توسعه در استان باشد، تأکید کرد: در زمینه ثبت جهانی اورامانات و برنامه‌های آینده این منطقه به کمک دانشگاه رازی در حوزه‌های مختلف از جمله مشاوران باتجربه نیاز داریم، چراکه برای جلوگیری از هدررفت منابع و تصمیمات خلق‌الساعه؛ فعالیت‌ها باید بر مدار علم انجام شود تا در قالب توسعه گردشگری، بنیان‌های فرهنگی و تاریخی دچار آسیب نشویم.

دکتر گوهری تأکید کرد: در استان توجه زیادی به اسناد بالادستی صورت نمی‌گیرد، مسیر توسعه به تحول نیاز دارد و با انجام سیستم‌های سنتی به جایی نمی‌رسیم و این تحول تنها با محوریت علم اتفاق می‌افتد؛ انتظار می‌رود که دانشگاه حلقه واسطه دستگاه‌های اجرایی با بدنه علمی در حوزه‌های مختلف باشد.

در ادامه دکتر فرزاد ویسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با اشاره به عضویت دکتر اعلمی‌آل‌آقا در «ستاد شورای سیاست‌گذاری منظر فرهنگی اورامانات» اظهار داشت: در جلسه‌ای که با معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار گردید، پیشنهاد برگزاری همایش بین‌المللی در حوزه اورامانات مطرح شد و امیدواریم با کمک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این همایش را برگزار نماییم.

وی افزود: با توجه به فعالیت مرکز اسناد توسعه استان و کرمانشاه‌شناسی دانشگاه رازی و تجربه موفق راه اندازی این مرکز، دانشگاه آمادگی دارد تا مرکز اسناد توسعه اورامانات را دایر نماید و با توجه به موقعیت دانشکده مدیریت و حسابداری جوانرود می‌توان مرکز اسناد توسعه اورامانات را در آن دانشکده مستقر کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه از حمایت در حوزه مستندسازی و چاپ کتاب خبر داد و بیان کرد: علاوه بر کتاب «درآمدی بر معماری بومی هورامان»، مجموعه‌های دیگری مرتبط با منطقه اورامانات در دست اقدام داریم.

وی بیان کرد: با توجه به تجربه موفق دانشگاه در برگزاری استارتاپ تخصصی با رویکرد گردشگری، دانشگاه آمادگی لازم را برای تداوم این برنامه‌ها با هدف شناسایی ایده‌ها در زمینه‌های گردشگری و صنایع دستی دارد.

در پایان این نشست؛ دکتر گوهری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه و معاونین ایشان، دکتر ویسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه، دکتر هادی عبادی عضو هیئت علمی گروه آموزشی معماری دانشگاه و دکتر طالب‌زاده مدیر پایگاه جهانی هورامان در مرکز اسناد توسعه استان و کرمانشاه‌شناسی حضور یافتند و  از کتاب «درآمدی بر معماری بومی هورامان» رونمایی به عمل آمد.

شایان ذکر است؛ کتاب «درآمدی بر معماری بومی هورامان» توسط دکتر هادی عبادی عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه رازی، عزیز مصطفایی و مهندس پوریا خالدی تألیف شده است.

دکتر عبادی در خصوص این کتاب گفت: کتاب «درآمدی بر معماری بومی هورامان» مبانی نظری مرتبط با معماری بوم‌آورد، اصول ساخت بنا، الگوواره‌های معماری و نقش معماری در معیشت مردمان منطقه و... را مورد بحث و بررسی می‌‌دهد.

وی افزود: این کتاب جزء اولین منابع معماری منطقه اورامانات می‌باشد که با مستندسازی آن سعی در حفظ میراث ناملموس منطقه دارد و مطابق با سرفصل‌های معماری بومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تألیف شده است.

برچسب ها:

دانشگاه رازی
محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا
درآمدی بر معماری بومی هورامان
میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه

آخرین اخبار