آخرین اخبار

جلسه شورای دانشگاه به ریاست دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، جلسه شورای دانشگاه به ریاست دکتر اعلمی‌آل‌آقا، 30 شهریور ماه 1400 برگزار شد. در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد افشار نجفی مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با ذکر فرازی از نامه53 نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر نَخَعی و شرح این خطبه برای حُضار اظهار داشت: بر اساس این خطبه، جامعه از طبقات مختلفی تشکیل شده است؛ صنف‌هايى كه كارشان جز به يكديگر اصلاح نشود و از يكديگر بى‌نياز نباشند. ایشان افزود: در دانشگاه نیز به عنوان نمونه کوچکی از جامعه پیگیری و انجام امورات مختلف نیازمند همکاری بخش‌­های مختلف و همگرایی آنها است.

حجت‌الاسلام والمسلمین افشار نجفی همچنین از تلاش‌های مدیران دانشگاه در پیشبرد اهداف این نهاد دانشگاهی به ویژه دکتر اعلمی‌آل‌آقا قدردانی کرد و سلامتی و توفیق همگان را از خداوند متعال مسئلت نمود.

در ادامه دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا، رئیس دانشگاه ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات اساتید، مدیران، کارکنان و دانشجویان در پیشبرد اهداف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه، آغاز سال تحصیلی جدید را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد: هرچه زودتر بیماری کرونا از جامعه رخت ببندد و همکاران دانشگاه در صحت و سلامت به صورت حضوری در واحدهای خود به فعالیت‌ مشغول شوند.

ایشان با اشاره به آغاز واکسیناسیون دانشجویان افزود: دانشگاه رازی به عنوان مرکز تجمیعی واکسیناسیون دانشگاهیان استان به خوبی در این حوزه فعالیت نموده واکسیناسیون با ‌سرعت خوبی درحال انجام است. خوشبختانه واکسیناسیون اساتید و کارکنان دانشگاه به پایان رسیده و در حال حاضر واکسیناسیون دانشجویان انجام می‌شود.

ارائه خدمات به دانشجویان صرفاً با ارائه کارت واکسیناسیون مقدور است

دکتر اعلمی‌آل‌آقا  بیان کرد: تأکید ما این است که ارائه خدمات به دانشجویان صرفاً با ارائه کارت واکسیناسیون صورت گیرد، امیدواریم با مشارکت دانشجویان گرامی بار دیگر شاهد حضور دانشگاهیان در فضای پرشور دانشگاه باشیم.

رئیس دانشگاه رازی هچنین تأکید کرد: مدیران گروه‌های آموزشی و متولیان حوزه آموزش در دانشکده‌ها نسبت به برنامه‌­ریزی دروس و تدوین برنامه گروه‌ها بر اساس شیوه آموزش حضوری و مجازی اقدام نمایند.

پرداخت 4 میلیارد تومان حق‌التدریس اساتید دانشگاه / پرداخت مبالغی به صورت علی الحساب در زمینه طرح همسا‌ن‌سازی

ایشان در ادامه به مطالبات اساتید دانشگاه و پیگیری برای این مهم اشاره کرد و گفت: در هفته جاری حدود ۴ میلیارد تومان حق‌التدریس نیم­سال تحصیلی گذشته پرداخت شد و با پرداخت مبالغی به صورت علی‌الحساب تلاش است تا دغدغه همکاران محترم عضو هیئت علمی در اجرای طرح همسان‌سازی حقوق اساتید جبران شود. در همین زمینه مکاتباتی نیز با وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده و ان­شاءالله با ابلاغ و تخصیص اعتبارات مربوطه از طرف سازمان برنامه و بودجه به زودی مشکلات مربوط طرح همسان‌سازی حقوق اساتید برطرف خواهد شد.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا ضمن ابراز خرسندی از سامانه‌سپاری فرآیندهای کاری در دانشگاه، بر تداوم و ارتقاء این مهم تأکید کرد و گفت: خوشبختانه سامانه میز خدمت دانشگاه فعال است و در ارائه بسیاری از خدمات از جمله تسویه حساب دانشجویی به صورت غیرحضوری موفق عمل کرده است و از این حیث ارائه خدمات الکترونیک آموزشی، دانشجویی، پژوهشی و... به دانشجویان نقش مهمی در توسعه دانشگاه خواهد داشت و این مهم از برکات سامانه‌سپاری به عنوان گامی نوین در مسیر توسعه دانشگاه است.

اتمام دانشکده‌های شیمی، اقتصاد و فاز دوم معماری نیازمند تأمین مالی است

ایشان در خصوص روند اجرای برخی از پروژه‌های عمرانی دانشگاه اظهار داشت: احداث دانشکده‌های شیمی، اقتصاد و فاز دوم معماری به انتهای کار رسیده اما متأسفانه با مشکل تأمین مالی مواجه­ هستیم و در خصوص تجهیز دانشکده‌­های مذکور نیازمند چند میلیارد تومان تامین اعتبار هستیم که متأسفانه بودجه دانشگاه پاسخگوی این مهم نیست و با توجه به اینکه اجرای همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی در اولویت قرار دارد، در حال حاضر امکان تامین اعتبار این پروژه‌ها از منابع دانشگاه مقدور نیست.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا بیان کرد: یکی از سیاست‌های راهبردی که در سال تحصیلی جاری نسبت به آن تأکید داریم این است که مدیریت دانشکده‌ها با یک نگاه جامع‌الاطراف به مؤلفه‌های کاری حوزه خود بپردازند و امور دانشگاه را در سطح سیاست‌های کلان تعقیب نمایند و در پیاده‌سازی برنامه‌های دانشگاه تا حد زیادی پای کار باشند.

ایشان افزود: بر اساس برنامه‌­ریزی صورت گرفته اگر دانشکده‌ها در پیاده‌سازی برنامه عملیاتی خود در چارچوب سیاست‌های کلان دانشگاه موفق عمل نمایند مشمول مشوق‌هایی خواهند شد و به مراتب اگر خدایی ناکرده اهمال کاری در این خصوص صورت گیرد، در حوزه اعطای گرنت‌های پژوهشی تجدید نظر خواهد شد.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا خواستار بهره‌مندی هرچه بیشتر از ظرفیت‌های اساتید و گروه­‌های آموزشی شد و افزود: از مدیریت دانشکده‌ها تقاضا دارم نسبت به اجرای برنامه‌های راهبردی دانشگاه، حضور اساتید در گروه‌های آموزشی، کیفیت آموزش و پیگیری مشکلات و مسائل مربوطه اهتمام ورزند.

رئیس دانشگاه رازی با اشاره به تحوّلات چشمگیر در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، خواستار جدیت بیش از پیش از سوی اساتید و مدیران دانشگاه در این حوزه‌ها شد و  افزود: در حوزه کیفیت بخشی به آموزش؛ بحث بازنگری دروس مبتنی بر سرفصل‌های وزارت عتف پیگیری و آیین‌نامه‌های لازم برای این مهم در معاونت آموزشی دانشگاه تدوین شده است.

ایشان به برخی از اقدامات صورت گرفته در حوزه پژوهشی اشاره و بیان کرد: در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای چاپ کتاب، مقالات Q1، جذب دانشجوی پسا دکترا و  دستیار پژوهشی، بازنگری آیین‌نامه‌های گرنت و ترفیعات و پایه‌های تشویقی از جمله این موارد است که خوشبختانه در همین مدت کوتاه نتایج مثبتی را شاهد بوده‌ایم؛ در حال حاضر بیش از ۲۰ نفر پژوهشگر پسادکترا داریم و تعدادی از اعضای هیئت علمی نیز مشمول استفاده از پایه تشویقی در حوزه پژوهش شده‌اند.

رسالت خطیر انجمن‌های علمی در ایفای نقش مسؤولیت اجتماعی دانشگاه

دکتر اعلمی آل آقا با اشاره به دغدغه دانشگاه در حوزه مسؤولیت اجتماعی و اقدامات صورت گرفته در این زمینه افزود: قوت گرفتن انجمن‌های علمی دانشجویی از مهمترین مسائل در ایفای نقش خطیر مسؤولیت اجتماعی است و در این زمینه همواره اهتمام ویژه همکاران برای مشارکت در رفع مسائل جامعه مورد تأکید بوده است، همچنان­که وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوی جناب آقای دکتر زلفی‌گل نیز تأکید بسیاری بر توجه به نقش مسؤولیت اجتماعی از سوی دانشگاه‌ها دارند.

به‌روزرسانی پورتال دانشگاه با قابلیت‌های متنوع / برگزاری همایش بین‌­المللی شهید سلیمانی در چشم انداز بین‌­المللی

ایشان در ادامه با اشاره به به‌روزرسانی پورتال دانشگاه و ایجاد قابلیت‌های متنوع در آن، تأکید کرد: پورتال‌دانشگاه ویترین دانشگاه محسوب می‌شود و برای بهرمندی هر چه بیشتر جامعه مخاطبین و ارائه خدمات شایسته، ارتقاء آن در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون نیز در حال بهره‌برداری است اما انتظار می‌رود در سطح دانشکده و بخش‌های مختلف دانشگاه، به‌روزسانی زیرپورتال‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا همچنین بیان کرد: دانشگاه رازی با افتخار میزبان «همایش بین‌المللی شهید سلیمانی در چشم‌انداز بین‌المللی» است که با رویکرد علمی و پژوهشی برگزار می‌گردد و این همایش توفیقی بزرگ برای دانشگاه محسوب می‌شود و امیدواریم در کنار این همایش نسبت به نهادینه شدن مسائل فرهنگی در حیطه گفتگو، هم‌اندیشی و کرسی‌های نظریه‌پردازی اهتمام جدی صورت گیرد.

ارائه گزارش عملکرد توسط معاونین دانشگاه / مطالبات تعدادی از رؤسای دانشکده­‌ها

در ادامه دکتر غلامرضا سالمیان معاون آموزشی دانشگاه به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این حوزه پرداخت و اظهار داشت: بخشی از نتایج آزمون سراسری مقطع دکترا منتشر شده اما نتاج نهایی آزمون‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد تا چند روز آینده منتشر خواهد شد. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته؛ در روزهای پنجم، ششم و هفتم مهرماه فرآیند ثبت‌نام دانشجویان ورودی مقطع کارشناسی انجام می‌شود و اواخر مهرماه نیز اعلام نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد صورت خواهد گرفت.

ایشان در خصوص شیوه برگزاری کلاس‌های درس و ارائه خدمات آموزشی در نیمسال تحصیلی 1401-1400 افزود: بر اساس تصمیم‌گیری شورای آموزشی دانشگاه‌های منطقه ۵ به این نتیجه رسیدیم که فرآیند آموزش به صورت مجازی آغاز گردد و با آموزش ترکیبی پیش برویم و در ادامه، ترم تحصیلی را با آموزش حضوری به پایان برسانیم. بر اساس مکاتباتی که با رؤسای دانشکده‌ها صورت گرفته، تجهیز و فراهم نمودن امکانات لازم در دانشکده‌ها برای برگزاری کلاس‌های درس به صورت حضوری و مجازی مورد تأکید قرار گرفته و امیدواریم تا آبان ماه شرایط برای برگزاری کلاس‌های حضوری مهیا گردد.

در ادامه دکتر محسن سعیدی معاون دانشجویی دانشگاه اظهار داشت: فرآیند واکسیناسیون اعضای هیئت علمی و کارکنان از اواسط مرداد ماه توسط مرکز واکسیناسیون دانشگاه رازی آغاز شد و بیش از 7500 نفر واکسن دریافت کردند، در این طرح علاوه بر همکاران دانشگاه رازی، خدمات واکسیناسیون به سایر دانشگاه‌های استان (به استثناء دانشگاه آزاد) و حوزه‌های علمیه ارائه گردید.

دکتر سعیدی با اشاره به آغاز واکسیناسیون دانشجویان از نیمه دوم شهریور ماه گفت: امیدواریم دانشجویان گرامی هرچه زودتر برای دریافت واکسن به دانشگاه مراجعه نمایند.

ایشان از آمادگی کامل برای ارائه سایر خدمات رفاهی از جمله امور خوابگاهی، تغذیه و... دانشجویان خبر داد و گفت: همه تلاش ما ایجاد بسترهای لازم برای حضور دوباره دانشجویان عزیز در محیط دانشگاه است.

دکتر سعیدی با اشاره به راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه مهر رازی، توجه به دانشجویان کم‌ بضاعت را مورد تاکید قرار داد و افزود: در سال‌های قبل کل اعتبار وام دانشجویی2 میلیارد تومان بود اما با پیگیری‌های صورت گرفته از صندوق رفاه دانشحویان، این مبلغ را به 10.7 میلیارد تومان افزایش دادیم و هیچ درخواستی مبنی بر پرداخت تسهیلات از طرف دانشجویان رد نشد.

در ادامه دکتر طهماسب علیپوریانی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بر تشکیل جلسات هم‌اندیشی و گفتگو تأکید کرد و اظهار داشت: توسعه دانشگاه در گرو حل مسائل و مشکلات از طریق گفتگو و محافل هم‌اندیشی است، هر مجموعه‌ای که از فرهنگ گفتگو به دور باشد سزاوار توسعه نیست.

ایشان خواستار جدیت هرچه بیشتر در تشکیل کرسی‌های نظریه‌پردازی در دانشگاه شد و گفت: بنده اجر حل مسائل دانشگاه به وسیله گفتگو در حیطه فرهنگی و پژوهشی را کمتر از نگارش یک مقاله علمی نمی‌دانم.

در ادامه دکتر ابدالی معاون اداری، مالی و توسعه منابع در خصوص حق‌التدریس‌های اساتید اظهار داشت: تمامی معوقه‌های کارمندان و حق‌التدریس اساتید پرداخت شده است و در رابطه با تجهیز کلاس‌ها و ارتقاء زیرساخت‌های آموزش مجازی تا حد توان اقدامات لازم صورت گرفته است.

در ادامه دکتر ویسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اظهار داشت: اصلی‌ترین هدف ما پیاده‌سازی سند راهبردی دانشگاه در سطح دانشکده‌ها و معاونت‌ها است و در این راستا هدف‌گذاری‌های کمّی و کیفی بیش از پیش تعقیب می‌گردد.

ایشان از جذب 20 دانشجوی پسادکتری در دانشگاه رازی طی سالجاری خبر داد و گفت: این اقدام در حالی است که در سال‌های پیش به تعداد محدود و هر سال یک یا دو نفر برای دوره پسادکتری با بهره مندی از تسهیلات صندوق‌­های­ خاص حمایتی مانند صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ریاست جمهوری پذیرش می‌شدند اما با تلاش‌های صورت گرفته تا پایان سال جاری تعداد پذیرش پژوهشگران پسادکتری در دانشگاه رازی به 50 نفر  می‌رسد.

دکتر ویسی جذب دستیار پژوهشی را از دیگر اقدامات صورت گرفته عنوان کرد و گفت: پرداخت تشویقی در خصوص مقالات Q1، راه‌اندازی 8 نشریه جدید، اصلاح شیوه‌نامه‌های ترفیع و تأکید بر جهت‌دهی پایان‌نامه‌ها بر موضوعات دانش‌بنیان و تقاضامحور، تسهیل در روند پرداخت پژوهانه اساتید نیز از جمله اقداماتی است که اخیراً صورت گرفته است. علاوه بر این برای حمایت از حوزه چاپ و نشر، دانشگاه پرداخت پنجاه تا صددرصدی هزینه‌های چاپ کتاب در انتشارات دانشگاه را متقبل شده است.

در ادامه دکتر سهراب دل‌انگیزان رئیس دانشکده‌ علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی خواستار احداث پارکینگ دانشکده اقتصاد و جابه جایی گروه حسابداری از دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی به دانشکده اقتصاد و حسابداری شد.

 در ادامه دکتر حیاتی رئیس دانشکده فنی و مهندسی اظهار داشت: از ابتدای هفته جاری کلاس‌های مجازی با جدیت تمام آغاز شده است. در دانشکده فنی و مهندسی میز خدمت فعال است و کلیه خدمات دانشجویی از جمله تسویه حساب از طریق میز خدمت انجام می‌گیرد. همکاران اداری نیز برای ارائه خدمت به دانشجویان تا پاسی از شب پاسخگوی تماس‌ها و پیام‌های این عزیزان هستند.

در ادامه دکتر عیدی رئیس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی با اشاره به تحولات آموزشی، دانشجویی، پژوهشی و اداری مالی در دانشگاه اظهار داشت: در دانشکده تربیت بدنی ۲۰ عضو هیئت علمی و حدود ۷۵ استاد مدعو مشغول به خدمت هستند. ایشان خواستار تجهیز هرچه بیشتر آزمایشگاه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی و پیگیری برای پرداخت حق‌التدریس‌های اساتید مدعو شد.

پذیرش بیش از 200 دانشجوی خارجی در سال تحصیلی جدید/ پیگیری برای عضویت دانشگاه در کارگروه‌ مالزی

در ادامه دکتر طیبه ناصری مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه به ارائه گزارش عملکرد واحد بین‌الملل دانشگاه پرداخت و  اظهار داشت: در سالجاری تعداد 500 نفر از کشور عراق متقاضی تحصیل در دانشگاه رازی بودند که از این تعداد بالغ بر 200 نفر در دانشکده‌­های مربوطه پذیرش شده‌اند و کماکان روند پذیرش دانشجویان خارجی در حال انجام است.

ایشان اتخاذ سیاست‌هایی برای افزایش پذیرش دانشجویان خارجی را مورد تأکید قرار داد و گفت: لیست دانشجویان عراقی متقاضی تحصیل در دانشگاه رازی را به دانشکده‌ها ارسال نموده‌ایم تا ارزیابی مناسبی از متقاضیان برای پذیرش یا عدم پذیرش آنها صورت بگیرد. شهریه دانشجویان خارجی نیز به‌روز شده و برای سال تحصیلی جدید افزایش پیدا می‌کند.

دکتر ناصری خواستار همکاری مسؤولان دانشکده‌ها با دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه برای به‌روز رسانی پورتال انگلیسی دانشگاه رازی شد و گفت: علی رغم پیگیری‌ها و مکاتبات مکرر کماکان منتظر پاسخ دانشکده‌ها برای دریافت آخرین اصلاحات آموزشی و پژوهشی هستیم.

دکتر ناصری بیان کرد: دانشگاه رازی درخواست خود را در زمینه کارگروه کشور مالزی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال نموده و منتظر تأیید آن هستیم، ضمن اینکه در این زمینه با رایزن فرهنگی و رابط علمی-پژوهشی سفارت ایران در مالزی رایزنی و مذاکراتی انجام شده است. همچنین درخواست دانشگاه رازی برای عضویت در کارگروه کشورهای دیگر از جمله روسیه و ترکیه تائید شده است.

اخذ مجوز رشته‌­های جدید بین رشته‌­ای

در ادامه دکتر رجب‌زاده رئیس دانشکده فناوری‌های نوین اظهار داشت: در سال گذشته موفق به اخذ مجوز رشته مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک شدیم و ظرفیت‌های پذیرش دانشجو اعلام گردید و امسال از پذیرفته‌شدگان این رشته ثبت نام به عمل خواهد آمد. رشته دیگر که موفق به اخذ مجوز راه اندازی آن شدیم، علوم اقتصاد گرایش تجارت الکترونیک است که با کمک دانشکده علوم اجتماعی به سرانجام رسید. برای این دو رشته برنامه درسی تدوین شده است.

ایشان افزود: در سال گذشته گروه نانو فناوری نیز در مقطع دکترا به دانشکده فناوری‌های نوین منتقل شد و دو رشته دیگر هم در حال بررسی و اضافه شدن به این مجموعه هستند.

در پایان جلسه آقای دکتر اعلمی‌آل­‌آقا با اشاره به اینکه آقای دکتر عبدالعلی چاله­ چاله رئیس دانشکده دامپزشکی به افتخار بازنشستگی نائل آمده‌اند، ضمن تشکر از کلیه زحمات ایشان، برای این استاد ارجمند در کلیه مراحل زندگی آرزوی سعادت و موفقیت نمود.

در این جلسه، هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه در خصوص موضوعات و دغدغه‌های موجود به بحث و تبادل نظر پرداختند.

برچسب ها:

دانشگاه رازی
رئیس دانشگاه رازی
محمد ابراهیم اعلمی آل آقا
شورای دانشگاه
آغاز سال تحصیلی
واکسیناسیون دانشگاهیان
حق التدریس اساتید
همسان سازی حقوق

آخرین اخبار