آخرین اخبار

به مناسبت دهه کرامت، جشن ازدواج دانشجویی، با حضور بیش از 40 زوج دانشجوی دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی؛ به مناسبت دهه کرامت، جشن ازدواج دانشجویی، با حضور بیش از 40 زوج دانشجوی دانشگاه رازی و هیئت رئیسه دانشگاه، 25 خرداد ماه 1400، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در محوطه دانشکده فنی و مهندسی برگزار شد.

در این مراسم، دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا، رئیس دانشگاه ضمن تبریک اعیاد دهه کرامت و خیرمقدم به میهمانان، برای زوج‌های جوان دانشجوی دانشگاه آرزوی موفقیت و خوشبختی نمود و در سخنانی اظهار داشت: امروز همه اعضای هیئت رئیسه توفیق حضور در جشن مبارک ازدواج زوج‌های دانشجو را یافتند تا طلیعه زندگی مشترک را به این عزیزان تبریک عرض نمایند.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا بیان کرد: برگزاری جشن ازدواج دانشجویی اتفاق مبارکی است که بعد از انقلاب در دانشگاه‌ها نهادینه شد و امیدواریم هر ساله شاهد برگزاری جشن ازدواج هزاران زوج دانشجو در کنار جشن‌های فارغ‌التحصیلی و... باشیم و خاطرات شیرین این روزها تا سالیان متمادی برای این عزیزان به یادگار باقی بماند.

ایشان در ادامه بیان کرد: امروزه در شرایط اقتصادی سختی قرار داریم و جوانان با مشکلاتی در زمینه معیشت، اشتغال، مسکن و.. مواجه هستند اما به جوانان عزیز توصیه می‌کنم که به هدف غایی از ازدواج که همانا رسیدن به آرامش است، توجه نموده و از ازدواج آسان استقبال کنند؛ آرزو می‌کنم که همه جوانان از این روحیه پاک و مسئولیت‌پذیری برخوردار باشند و تلاش کنند که این انتخاب مهم را به عنوان سنت الهی در ایام دانشجویی رقم بزنند.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا بار دیگر بر ترویج ارزش‌های ازدواج آسان و پرهیز از تجمل‌گرایی به ویژه در میان زوجین دانشجو تاکید کرد و گفت: ازدواج آسان ارزش و فرهنگ زیبایی است که در دهه شصت در جامعه ما رایج بود و امیدواریم این فرهنگ زیبا روز به روز در جامعه امروز ما تسری یابد.

ایشان بیان کرد: در سالیان اخیر تلاش‌های بسیاری برای احداث سراهای ‌دانشجویی دختران و پسران در دانشگاه رازی صورت گرفته و خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی نیز ایجاد گردید و آرزوی ما این است که در کنار سرا‎‌های موجود، سراهای متأهلی ویژه دانشجویان متأهل ایجاد گردد.

در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین جواد افشار نجفی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن تبریک اعیاد دهه کرامت و خیرمقدم به میهمانان در سخنانی اظهار داشت: خداوند متعال در سوره مبارکه روم می‌فرماید: وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً؛ و باز یکی از آیات او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود». بر اساس آیه شریفه انسان باید با ازدواج به سه رکن آرامش، مودت و محبت دست یابد.

ایشان با اشاره به تاثیر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بر روابط زوجین و کاهش گفتگو میان آنها گفت: زمانی میان زوجین مهربانی و مودّت ایجاد می‌گردد که همدیگر را به درستی درک کنند و با هم تعامل رفتاری و گفتاری داشته باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین افشار نجفی بیان کرد: متاسفانه مدت زمان گفتگوی روزانه میان زوجین به دلایل مختلف از جمله تاثیرات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بسیار کاهش یافته و در طول 24 ساعت چه بسا زوجین تنها 15 دقیقه را با هم به گفتگو بپردازند که زمان بسیار ناکافی برای استحکام روابط زوجین است.

ایشان بیان کرد: زوجین باید برای همدیگر وقت بگذارند، برنامه‌ریزی کنند تا اختلاف سلایق و تفاوت‌های آنها با گفتگو و بحث به مسیر مشترکی برسد و چالش ایجاد نگردد. زوجین باید هر آنچه برای تحکیم روابط خود آموخته‌اند به رفتار عملی تبدیل کنند، مراقب باشند که روابط آنها عادی نشود، طراوت اولیه ازدواج را همواره حفظ نمایند و اجازه ندهند که تفاوت‌ها به چالش تبدیل شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین افشار نجفی افزود: اگر زوجین چالش‌های شغلی و استرس‌های اقتصادی و اجتماعی را وارد محیط خانواده کنند آرامش همسر خود را بر هم می‌زنند و خود نیز آرامشی نخواهند داشت. سرگرمی‌های غیرضروری مانند تجمل‌گرایی و فضای مجازی به روابط زوجین بسیار آسیب می‌زند و به مرور زمان نمی‌توانند همدیگر را تحمل کنند.

ایشان بیان کرد: اگر زوجین مهارت خوب صحبت کردن و خوب شنیدن را نیاموزند و تفاوت‌های خود و همسرشان را به صورت تضاد و دشمنی ببینند، اگر هدف زندگی مشترک را درست درک نکرده و به بلوغ اجتماعی نرسیده باشند، با چالش‌های جدی مواجه می‌شوند، زوجین باید تفاوت‌ها را درک و به تفاهم تبدیل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین افشار نجفی در پایان برای همه زوجین جوان به ویژه زوجین دانشجوی دانشگاه رازی آرزوی موفقیت و خوشبختی نمود و یادآور شد: هریک از زوجین باید برای همسر خود حق رشد و پیشرفت در ابعاد مختلف قائل شود و همه چیز را برای خود نخواهد.

در پایان این مراسم که با ضیافت شام همراه بود، هدایای نفیسی به زوجین دانشجوی دانشگاه رازی اهدا گردید.

آخرین اخبار