آخرین اخبار

برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری استان کرمانشاه در نشست خبری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست خبری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، به منظور تشریح برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری، 8 آذر ماه 1400 با حضور خبرنگاران، در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

در این جلسه، دکتر فرزاد ویسی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی و دبیر ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری، با تبریک فرارسیدن هفته پژوهش و قدردانی از حضور خبرنگاران، در سخنانی اهمیت توجه به پژوهش و فناوری را یادآور شد و اظهار داشت: در دنیای امروز، کلید حل تمامی مشکلات از مسیر فعالیت پژوهشی و علمی می‌گذرد و باید همه تلاش خود را در جهت کاربردی نمودن پژوهش در راستای رفع مشکلات مردم به کار گیریم.

وی تنها راه اداره صحیح بخش‌های مختلف در کشور را راهکارهای علمی دانست و گفت: اگر در اداره کشور مسیری غیر از راه حل علمی در پیش گرفته شود منجر به بروز آزمون و خطا، اتلاف وقت و هدررفت منابع می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی در ادامه در تشریح برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری گفت: هفته پژوهش و فناوری در کشور از تاریخ 20 لغایت 26 آذر ماه می‌باشد و در سطح استان نیز از 13 لغایت 19 آذر ماه به عنوان هفته پژوهش و فناوری نامگذاری شده است.

وی «پژوهش و فناوری؛ پشتیبان تولید» را شعار هفته پژوهش و فناوری سال 1400 اعلام کرد و گفت: نامگذاری روزهای هفته پژوهش و فناوری نیز صورت گرفته که بر این اساس؛20 آذر روز  "پژوهش و فناوری؛ مدرسه و دانشگاه"، 21 آذر روز "نقش پژوهش و فناوری در مرجعیت دیپلماسی‌ علمی"،  22 آذر روز "پشتیبانی و مانع زدایی از تولید"، 23 آذر "پژوهش و فناوری، اثربخشی اجتماعی"، 24 آذر روز "پژوهش در حوزه علوم انسانی و علوم پایه" نام‌گذاری شده است.

دکتر ویسی بیان کرد: در روز 18 آذر ماه 1400 مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کرمانشاه به میزبانی دانشگاه رازی برگزار می‌شود که طی این مراسم  از 62 پژوهشگر برگزیده شامل 43 نفر در سطح دانشگاه‌ها و 19 نفر در سطح دستگاه‌های اجرایی و نیز 12 فناور برتر تجلیل خواهد شد. در روز 15 آذر ماه نیز مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه رازی با تقدیر از 58 نفر برگزار می‌شود.

وی مهم‌ترین شاخص در ارزیابی انتخاب پژوهش و فناور برتر در استان را توجه به کارکرد و شاخص فناوری دانست و گفت: نمایشگاه دستاوردهای پژوهشگران و فناوران برتر نیز از ۱۸ لغایت ۲۵ آذر ماه به صورت مجازی برپا خواهد شد. در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری دانشگاه از دو رقم زراعی که حاصل سال‌ها تلاش یک عضو هیئت علمی دانشگاه رازی است، رونمایی به عمل خواهد آمد.

دکتر ویسی همچنین اشاره‌ای به جایگاه دانشگاه رازی در پایگاه‌های معتبر رتبه‌بندی داشت و افزود: دانشگاه رازی رتبه 11 را در بین دانشگاه‌های جامع کشور دارد که شاخص پژوهش در کسب این موفقیت بسیار حائز اهمیت بوده است.

وی یادآورشد: هرچند که در بحث تولیدات علمی شرایط خوبی داریم، اما متأسفانه در بسیاری از شاخص‌ها، وضعیت استان خوب نیست که ریشه آنها به مشکلات اقتصادی بازمی‌گردد که راه حل آن نیز اقتصاد علمی است؛ همان کاری که در کشورهای پیشرفته دنیا انجام می‌گیرد و ما کمتر به آن پرداخته‌ایم.

دکتر ویسی بیان کرد: آموزش عالی رویکرد هدفمند کردن پژوهش‌ها را دنبال می‌کند که در این زمینه، پژوهشگران دانشگاهی با ارائه پایان نامه‌های تقاضامحور، مسائل جامعه را رصد و در جهت ارائه راهکار مناسب برای حل این مشکلات کارساز خواهند بود البته مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز باید به مدیریت علمی اعتقاد داشته باشند و به این مسئله واقف باشند که برای حل همه مشکلات جامعه راهکار علمی وجود دارد.

وی یادآور شد: دانشگاه رازی طی حدود دوسال اخیر، 100 قرارداد پژوهشی با دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف که عمدتاً از استان کرمانشاه می‌باشد، منعقد نموده است؛ هدف ما حرکت به سمت پژوهش‌های تقاضامحور و کاربردی در جهت کمک به حل مسائل جامعه است.

دکتر ویسی همچنین به حمایت دانشگاه از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در بسیاری از موارد، شرکت‌های دانش بنیان، نیازهای کشور را برطرف کرده‌اند. در دانشگاه رازی یکی از بهترین شرکت‌های تولیدکننده ماسک مربوط به شرکت دانش‌بنیان دانشگاه رازی است که با کمک پارک علم و فناوری تأسیس شده است.

در ادامه دکتر کیانوش چقامیرزا مدیر امور پژوهشی دانشگاه اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم برای برگزاری هفته پژوهش و فناوری صورت گرفته است، بر این اساس روز 13 آذر ماه 1400 نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشگاه در آزمایشگاه مرکزی به صورت مجازی برپا می‌شود.

وی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کرمانشاه و برگزاری کارگاه‌های تخصصی را از دیگر برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری عنوان کرد.

 دکتر چقامیرزا خواستار انعکاس برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری و دستاوردهای دانشگاهی از سوی رسانه‌ها شد و گفت: در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری دانشگاه، دستاوردهای شاخصی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ارائه خواهد شد.

در این نشست دکتر ویسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و دبیر ستاد هفته پژوهش و فناوری و دکتر چقامیرزا مدیر امور پژوهشی دانشگاه به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

 

آخرین اخبار