آخرین اخبار

بیستمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران، به صورت ویدئو کنفرانس و با میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، بیستمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران، 19 خرداد ماه 1400، به صورت ویدئو کنفرانس و با میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد.

در افتتاحیه این مراسم، دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا، رئیس دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان و میهمانان، از حضور  معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این کنفرانس و حمایت‌های انجمن مهندسی برق کشور قدردانی کرد.

ایشان افزود: گروه آموزشی مهندسی برق دانشگاه رازی از سال 71 فعالیت خود را آغاز کرده و هم‌اکنون در زمره گروه‌های فعال و اثرگذار دانشگاه قرار دارد. امیدواریم این کنفرانس‌ زمینه فعالیت‌های مشترک و انعقاد تفاهم‌نامه‌های توسعه علمی و فن‌آوری بین دانشگاه و صنعت را فراهم آورد و در طول برگزاری کنفرانس به این موضوع به عنوان هدف اصلی توجه شود.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا انجمن‌های علمی-دانشجویی را از پتانسیل‌های موثر در صحنه علمی دانشگاه‌ها دانست و افزود: معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه حمایت‌های ارزشمندی از انجمن‌های علمی مختلف به عمل آورده و در این زمینه از حمایت‌های موثر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قدردانی می‌نمایم.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا از فعالیت بیش از 50 انجمن علمی - دانشجویی در دانشگاه رازی خبر داد و گفت: خرسندیم که جریان علمی در دانشگاه با همراهی دانشجویان رونق یافته و امروز مسیر فعالیت‌های علمی در دانشگاه‌ها باید با ابداعات و ابتکارات جدید همراه باشد.

ایشان بر انعکاس رسانه‌ای فعالیت انجمن‌های علمی-دانشجویی در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی و مشارکت مدنی برای کمک به رفاه مردم تاکید کرد و گفت: خوشبختانه ظرفیت‌های رسانه‌ای مطلوبی در دانشگاه رازی برای بازتاب اخبار تلاش‌های علمی و پژوهشی اساتید و دانشجویان ایجاد شده و «پایگاه خبری تحلیلی رازی پرس» و «نامه فرهنگ رازی» با ایفای این مسئولیت ارزشمند سعی در ایجاد ارتباط میان دانشگاه و جامعه دارند.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا در ادامه خواستار توجه به موضوع سامانه‌سپاری‌ در وزارت عتف با هدف شفاف‌سازی فعالیت‌ها، پروژه‌ها و طرح‌های پژوهشی اعضای هیات علمی شد و تصریح کرد: در بحث استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی کشور، دانشگاه‌های مستقر در شهرستان‌ها نسبت به پایتخت با محدودیت‌هایی مواجه هستند و اساتید ما از شرایط یکسانی با سایر اساتید در دانشگاه‌های تهران برخوردار نیستند و إن‌شاءالله با همت مسئولان محترم وزارت متبوع بتوانیم از این ظرفیت به نحو احسن استفاده نماییم.

در ادامه دکتر خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن قدردانی از میزبانی دانشگاه در در بیستمین کنفرانس ملی دانشجویی مهندسی برق اظهار داشت: دانشگاه رازی در زمره 30 دانشگاه برتر کشور قرار دارد و در سال‌های اخیر موفقیت‌های چشمگیری را در بخش‌های مختلف کسب کرده است و از جایگاه  مطلوبی در  بین دانشگاه‌های کشور برخوردار است.

 ایشان به بیان گوشه‌ای از دستاوردهای کلان آموزش عالی پرداخت و افزود: امروزه آحاد جامعه به آموزش عالی دسترسی دارند و در هر استانی یک دانشگاه جامع و در برخی استان‌ها بیش از یک دانشگاه جامع فعالیت می‌کنند.

دکتر خاکی صدیق با اشاره به اینکه در دانشگاه کلیه آموزش‌های تخصصی و مهارتی لازم ارائه می‌گردد، افزود: دانشگاه‌های ایران پتانسیل لازم برای پاسخگویی به نیازهای علمی و پژوهشی بخش صنعت را دارند و در زمینه چاپ مقالات و رشد تولیدات علمی جایگاه بسیار خوبی در سطح دنیا دارند.

ایشان بیان کرد: در سال‌های اخیر گفتمان فن‌آوری، جامعه‌محوری و کارآفرینی در دانشگاه‌ها به طور جدی مطرح شده و در این راستا دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها، مراکز رشد و فن‌آوری، پارک‌های علم و فن‌آوری و شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری شکل گرفته‌اند.

خاکی صدیق همچنین به اقدامات و دستاوردهای دانشگاه‌ها در زمینه مقابله با کرونا اشاره کرد و افزود: از جمله این موارد ارائه آموزش‌ها و برگزاری امتحانات به صورت مجازی است، خوشبختانه در زمینه فعالیت‌های آموزشی ظرف مدت حدود سه ماه بعد از شیوع بیماری کرونا، زیرساخت‌های لازم برای آموزش الکترونیک در بیش 90 درصد مراکز  آموزش عالی کشور فراهم شد.

ایشان مبحث کیفیت را از کلیدی‌ترین چالش‌های آموزش عالی دانست و گفت: ما در بخش گسترش آموزش عالی موفق بوده‌ایم اما در کیفیت مشکلات جدی داریم که باید بدان توجه داشت. در این راستا بازنگری دروس، ساماندهی ظرفیت پذیرش دانشجو، توجه به آموزش الکترونیک و تجدید نظر در سرفصل‌های دروس از تدابیر پیش‌بینی شده برای ارتقاء کیفیت آموزش عالی است.

دکتر خاکی صدیق در ادامه به نقش کلیدی سیستم‌های مهندسی در مقابله با بحران کرونا اشاره داشت و افزود: مدل‌سازی و تحلیل مدل‌ها، پایش فیزیکی و کنترل پاندمی بیماری، رونق کسب و کارهای مبتنی بر IT و فن‌‍‌آوری اطلاعات، کمک به تشخیص و پیشگیری از بیماری از محورهایی است که توسط مهندسین ما در شرایط همه‌گیری کرونا انجام شد.

ایشان به نقش کلیدی مهندسی برق در استفاده از هوش مصنوعی و ساخت پهپاد به ویژه برای کنترل قرنطینه بهداشتی اشاره داشت و گفت: محورهای کاری بسیاری در حیطه مهندسی برق وجود دارد و به دانشجویان و مهندسین توصیه می‌کنم که در کنار کار، تلاش، اعتمادبه نفس و امید به آینده برای پیشبرد اهداف فن‌آورانه فعالیت جدی داشته باشند و در مسیر نقشه علمی کشور برنامه‌ریزی و حرکت جهت‌دار نمایند.

در ادامه دکتر محسن حیاتی دبیر کنفرانس و رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان و مدعوین در سخنانی اظهار داشت: بیستمین کنفرانس ملی دانشجویی مهندسی برق، توسط انجمن علمی دانشجویی مهندسی برق دانشگاه رازی با همکاری سازمان علمی و دانشجویی مهندسی برق کشور  در حال برگزاری است.

ایشان حمایت از پژوهش‌های علمی و پژوهشی و فناوری دانشجویان مهندسی برق در توسعه صنعتی کشور، ارائه یافته‌های علمی و پژوهشی در زمینه‌های تخصصی مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر و مهندسی پزشکی، گسترش همکاری و تبادل نظر بین جامعه دانشگاهی و نخبگان و متخصصان رشته‌های مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر و مهندسی پزشکی و اشتراک گذاری ایده‌های نوآورانه و تجربیات موثر برای کاهش هزینه‌های تولید، انتقال و مصرف انرژی را از اهداف این کنفرانس برشمرد.

دکتر حیاتی الکترونیک، مخابرات، قدرت، مهندسی پزشکی، کامپیوتر، فن‌آوری اطلاعات، هوا فضا و مبحث کنترل را از محورهای اصلی در این کنفرانس اعلام کرد و ارائه سه سخنرانی کلیدی در زمینه‌های قدرت، کامپیوتر و الکترونیک توسط همکاران محترم دانشگاه‌های تبریز، شهیدبهشی و علم و صنعت و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی توسط دانشگاه‌های رازی، زنجان و شهیدبهشتی در زمینه قدرت و آنتن‌ها را از دیگر برنامه‌های این کنفرانس برشمرد.

آخرین اخبار