آخرین اخبار

بزرگ‌ترین باغچه سبز دانشگاه رازی طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان و خبرنگاران، در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، بزرگ‌ترین باغچه سبز دانشگاه رازی طی مراسمی با حضور تعدادی از مسئولان و خبرنگاران، 23 اسفندماه 1399 در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی افتتاح شد.

در ابتدای مراسم، دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا رئیس دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به میهمانان و آرزوی سلامتی برای همگان طی سخنانی اظهار داشت: امیدوارم طرح باغچه سبز دانشگاه زمینه‌ای برای همراهی و حضور صمیمی هرچه بیشتر همکاران و خانواده‌های آنان در کنار یکدیگر باشد.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا با قدردانی از مهندس یاوری؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه برای حضور در این مراسم، افزود: دانشگاه علاقه‌مند به همکاری و تعامل با محیط زیست است و در مسیر تحقق دانشگاه سبز فعال‌تر از گذشته گام بر‌می‌دارد.

اراضی دانشکده کشاورزی دانشگاه به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است

ایشان افتتاح باغچه سبز پردیس کشاورزی و منابع طبیعی را فرصتی ارزشمند در مسیر آموزش و ارتقاء سطح علمی و فعالیت کشاورزی همکاران در فضایی صمیمانه دانست و گفت: از همکاری دست‌اندرکاران معاونت اداری-مالی، ستاد امور رفاهی و دانشکده کشاورزی برای افتتاح این طرح کم‌نظیر در کشور قدردانی می‌نمایم.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا توجه به شاخص‌هایی از قبیل سطح زیربنای سبز، تصفیه پساب و استفاده از سیستم آبیاری نوین را در مسیر تحقق دانشگاه سبز ضروری دانست و گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که کلیه اراضی دانشکده کشاورزی دانشگاه به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است و امیدواریم این مجموعه نمادی از تکنولوژی، بکارگیری دانش نوین کشاورزی و مباحث دانش‌بنیان باشد و همکاران گرامی جلوه‌های عملی از علم و دانش را به منصه ظهور برسانند.

ایشان در پایان ضمن تبریک پیشاپیش عید نوروز یادآور شد: امیدوارم اجرای طرح باغچه سبز دانشگاه رازی منجر به ارتقاء سطح دانش همکاران دانشگاهی و خانواده‌های آنان در زمینه کشت محصولات کشاورزی باشد و در سال 1400 با غلبه بر بیماری کرونا و در کمال صحت و سلامت شاهد حضور همه عزیزان در فضای دانشگاه باشیم.

دانشگاه پشتیبان بزرگ علمی سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه است و بیش از 90 درصد پروژه‌های مطالعاتی محیط زیست استان توسط این دانشگاه انجام شده است

در ادامه مهندس فریدون یاوری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ضمن قدردانی از ریاست دانشگاه و دست‌اندرکاران این برنامه، طی سخنانی اظهار داشت: بنده دانشگاه رازی را خانه دوم خود می‌دانم و مفتخریم که در اداره کل حفاظت محیط زیست استان همکاری تنگاتنگی با دانشگاه داریم و از توان و تخصص اعضای هیات علمی در زمینه‌های مختلف بهره‌مند هستیم.

ایشان بیان کرد: 230 هزار هکتار از مناطق استان تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست استان قرار دارند و این مساحت وسیع با مجموعه 160 نفری در سازمان قابل کنترل نیست. در استان کرمانشاه تعداد 60 نفر محیط‌بان داریم و برای حراست از عرصه‌های طبیعی به همکاری آحاد مردم و دستگاه‌های اجرایی نیازمندیم.

مهندس یاوری فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد را نمود عینی مطالبات مردمی در زمینه محیط زیست دانست و گفت: در حال حاضر تعداد 35 سمن در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی در استان کرمانشاه فعالیت می‌کنند که حلقه ارتباطی بین مردم و سازمان حفاظت محیط زیست به شمار می‌آیند.

ایشان دانشگاه رازی را از دانشگاه‌های مطرح کشور به ویژه در زمینه فعالیت‌های زیست‌محیطی دانست و گفت: این دانشگاه همواره پشتیبان بزرگ علمی سازمان حفاظت محیط زیست استان به شمار می‌آید و بیش از 90 درصد پروژه‌های مطالعاتی محیط زیست استان توسط دانشگاه رازی انجام شده است.

مهندس یاوری در پایان ابراز امیدواری کرد: افتتاح باغچه سبز پردیس کشاورزی و منابع طبیعی گامی موثر در تقویت مشارکت مردمی برای صیانت از محیط زیست باشد.

در ادامه دکتر علی بهشتی‌آل‌آقا رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی افتتاح باغچه سبز را گامی در جهت حفظ محیط زیست و فرصتی برای تعامل هر چه بیشتر دانشگاهیان دانست و اظهار داشت: از آقای دکتر عبادی به سبب استقبال از ایده‌های خلاقانه  و کمک به پیشبرد توسعه فضای سبز دانشگاه تشکر می‌کنم.

ایشان با اشاره به توسعه شهرنشینی و افزایش آپارتمان‌نشینی در شهرها گفت: فرزندان ما به واسطه سبک زندگی امروزی، پیوند کمتری با محیط زیست و منابع طبیعی دارند و افتتاح باغچه سبز فرصتی برای ارتباط بیشتر با طبیعت و تولید غذای سالم و ارگانیک فراهم نموده و نقش بسزایی در ارتقاء سلامت خانواده‌های دانشگاهیان خواهد داشت.

اجرای 50 پروژه و طرح مطالعاتی با محوریت مدیریت سبز در دانشگاه رازی

در ادامه دکتر هادی عبادی مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی با اشاره به افتتاح باغچه سبز پردیس کشاورزی و منابع طبیعی افزود: این پروژه به مساحت 6000 مترمربع به صورت طرح امانت سالانه به 120 نفر از اعضای هیات علمی و غیرهیات علمی دانشگاه جهت کشت سبزیجات و صیفی‌جات ارگانیک واگذار گردیده است. طرح باغچه سبز دانشگاهی برای اولین بار در سطح کشور به ابتکار دانشگاه رازی اجرا شده است.

ایشان ضمن قدردانی از حمایت‌های دکتر اعلمی‌آل‌آقا در توسعه فضای سبز دانشگاه گفت: مراکز مدیریت سبز در همه دانشگاه‌های کشور تاسیس شده است و در دانشگاه رازی نیز 30 ماه از تاسیس این مرکز می‌گذرد و در این مدت فعالیت‌های بسیار ارزشمند و توسعه‌گرایانه‌ای در حیطه فضای سبز و مدیریت سبز دانشگاه صورت گرفته است.

دکتر عبادی از اجرای 50 پروژه و طرح مطالعاتی با محوریت مدیریت سبز در دانشگاه رازی خبر داد و گفت: دانشگاه‌های سبز بر مبنای توسعه پایدار در پنج شاخص پساب، پسماند، آب، انرژی و زیرساخت ارزیابی می‌شوند و خوشبختانه سال گذشته رتبه 415 در دنیا و طی هفته‌های اخیر نیز در تازه‌ترین رده‌بندی دانشگاه‌های سبز رتبه 263 دنیا و 6 کشور را کسب کردیم و در افق چشم‌انداز دانشگاه متعهد هستیم که دانشگاه رازی طی پنج سال آینده در رده 10 دانشگاه سبز جهان قرار گیرد.

آخرین اخبار