آخرین اخبار

جلسه بررسی و نقد عملکرد دانشگاه در خصوص طرح همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، جلسه بررسی و نقد عملکرد دانشگاه در خصوص طرح همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی، روز دوشنبه مورخ 22 شهریور ماه 1400، با حضور ریاست محترم دانشگاه برگزار شد.

مدیر کانون صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی: دکتر اعلمی‌آل‌آقا از مدیران پرکار هستند و انصافاً دستاوردهای بسیار ارزشمندی برای دانشگاه ‌داشته‌اند

دکتر سالاری مدیر کانون صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی در این جلسه ضمن خیرمقدم به اساتید و مدیران دانشگاه با اشاره به دستور کار جلسه و مطالبات کانون صنفی، اظهار داشت: کانون صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی همواره بر این مسئله واقف بوده که دکتر اعلمی‌آل‌آقا از مدیران پرکار دانشگاه هستند و انصافاً دستاوردهای بسیار ارزشمندی در حوزه‌های عمرانی، اداری- مالی، انضباط مالی و... برای دانشگاه ‌داشته‌اند. از این حیث به سهم خود و به نمایندگی از کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه، از ایشان کمال تشکر و قدردانی را دارم و در نظرسنجی که از طرف کانون صنفی در این جلسه صورت خواهد گرفت صرفاً عملکرد ایشان در بحث همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

https://www.razi.ac.ir/documents/37907/0/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1+%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C3.jpg/90cffaf8-07ce-d88c-fa18-a72dff74425c?t=1631951101934

ایشان با استناد به انتشار مقاله‌ای در مجله «مطالعات جمعیتی» در سال 1396، به اهمیّت سیاست­گذاری و برنامه‌ریزی در امر معیشت برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان جامعه اشاره داشت و افزود: بر اساس نتایج این مقاله ۷۵ درصد تحصیل‌کرده‌های ایرانی به دلایل اقتصادی و معیشتی قصد مهاجرت دارند.

دکتر سالاری با بیان اینکه موضوع نابرابری حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال 1396 مورد توجه جدی قرار گرفته است، افزود: این موضوع برای اولین بار در کانون صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی با تاکید بر تلاش برای افزایش قدرت خرید اعضای هیئت علمی مطرح و پیگیری شد.

مهاجرت اعضای هیئت علمی و نخبگان دانشگاهی موجب نقصان جدی در نظام علمی کشور می‌شود

ایشان بیان کرد: باید به این مسئله توجه داشت که مهاجرت اعضای هیئت علمی و نخبگان دانشگاهی موجب نقصان جدی در نظام علمی کشور در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی می‌شود و در این مسیر، دانشگاه رازی از پیشگامان پیگیری ارتقای حقوق و معیشت اعضای هیئت علمی بوده است.

دکتر سالاری افزود: در خصوص پیگیری برای همسان سازی حقوق اعضای هیئت علمی، با نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی جلسات و مذاکراتی داشتیم و از کمک‌های سه نماینده محترم شهرستان کرمانشاه که در کمیته تلفیق مجلس شورای اسلامی عضویت دارند تشکر می‌کنم. همچنین مکاتباتی با استانداری و مدیران ذی‌ربط و جلساتی با برخی از نمایندگان حوزه‌های انتخاباتی شهرهای دیگر کشور داشته‌ایم تا بالاخره موضوع همسان‌سازی به تصویب مجلس رسید.

ایشان بیان کرد: دکتر اعلمی‌آل‌آقا رئیس محترم دانشگاه رازی در زمان حضور در کانون صنفی اعضای هیئت علمی در خصوص پیگیری حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه پیگیری‌ها و تلاش‌های بسیار خوبی داشتند. امّا متاسفانه در حال حاضر، دانشگاه رازی نسبت به پرداخت مطالبات و معوقات همکاران هیئت علمی در طرح مذکور تأخیر زیادی دارد و اقدام مناسبی در این خصوص صورت نگرفته است. بر اساس پیگیری­‌های صورت گرفته، مصوبه همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی در بین 100 دانشگاهی که مورد بررسی قرار گرفته‌­اند، تنها در دانشگاه رازی اجرایی نشده است.

همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی به دلیل عدم تامین و تخصیص اعتبار اختصاصی این مصوبه محقق نشده است

در ادامه دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا، رئیس دانشگاه رازی ضمن قدردانی از مشارکت اعضای هیئت علمی در این بحث و آرزوی سلامتی برای همگان، با استقبال از برگزاری این جلسه، ابراز امیدواری نمود: إن‌شاءالله با عبور از شرایط همه‌گیری بیماری کرونا شاهد حضور پرشور همکاران گرامی در دانشگاه باشیم و در خصوص مسائل دانشگاه، آموزش عالی و مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاهیان، بتوانیم با یکدیگر هم‌اندیشی و گفتگو داشته باشیم.

https://www.razi.ac.ir/documents/37907/0/%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7%DB%8C+%D8%B5%D9%86%D9%81%DB%8C+%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1+%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C+%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84+%D8%AE%D8%A8%D8%B1.jpg/79fa1897-1495-cd65-40b9-0e30c23e4f2f?t=1631903870767

ایشان در خصوص طرح همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی گفت: امروزه با توجه به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کشور، مشکلات دانشگاهیان و به ویژه اعضای محترم هیئت علمی را شاهد هستیم و همواره تلاش و همّت مدیریت دانشگاه در جهت رفع مسائل و دغدغه‌های این عزیزان بوده است. موضوع همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آخرین روزهای سال 1399، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید امّا متأسفانه در عمل به دلیل عدم تخصیص و تأمین اعتبار اجرای این مصوبه، هنوزدر سطح دانشگاه پرداختی این مصوبه محقق نشده است.

اساتید دانشگاه به عنوان  الگوی جامعه حتماً قانون مداری را در اولویت قرار می‌­دهند

دکتر اعلمی‌آل‌آقا پایبندی به قانون را اصلی مهم به ویژه در میان قشر فرهیخته دانشگاهی دانست و گفت: انتظار می‌رود قشر ارزشمند و فرهیخته اساتید که مورد توجه و الگوی جامعه هستند، قانون مداری را به نحو شایسته‌تری در اولویت کاری خود قرار دهند.

ایشان بیان داشت: فقدان وحدت رویه و اقدام برخی از دانشگاه­‌ها در اجرای طرح مذکور بدون تأمین اعتبار لازم، باعث گردیده در دانشگاه‌هایی مانند رازی که بر قانون‌­مداری تأکید ویژه دارد و هنور اقدامی در زمینه پرداخت این مصوبه به عمل نیاورده­است، شاهد نارضایتی اعضای محترم هیئت علمی باشیم. در این زمینه و به منظور حل مشکل، مکاتباتی با جناب آقای دکتر غلامی وزیر پیشین آموزش عالی و جناب آقای دکتر نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت عتف به عمل آمد ولی متأسفانه تاکنون پاسخی در این خصوص واصل نگردیده است. اخیراً و بر اساس استعلام صورت گرفته از شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ایران و پاسخ ارسال شده برای هیئت مدیره کانون صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه، ادعا شده که آقای دکتر نوبخت، رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه، مجوزهای لازم مبنی بر تامین اعتبار برای اجرای طرح همسان‌سازی را صادر نموده‌اند، بنده نیز تقاضا داشته‌ام که تصویر مجوز مذکور از سوی کانون صنفی اعضای هیئت علمی برای بنده ارسال شود امّا به نظر می رسد چنین مجوزی وجود ندارد چرا که تا کنون واصل نگردیده است.

به‌زودی 4 میلیارد تومان حق التدریس اساتید دانشگاه رازی پرداخت می‌شود

دکتر اعلمی‌آل‌آقا تاکید کرد: در دانشگاه رازی همواره سعی حوزه مدیریتی توجه به حقوق اعضای هیئت علمی و پرداخت به موقع مطالبات همکاران مانند حق‌التدریس، پژوهانه، کمک هزینه پروپوزال دانشجویان تحصیلات تکمیلی و... بوده است. به عنوان مثال در ترم جاری نیز حدود ۴ میلیارد تومان حق التدریس اساتید در شُرُف پرداخت است، برای اثبات صداقت ما در این خصوص، مایل هستم لیست دانشگاه‌هایی که مطالبات پرداخت نشده مانند حق‌التدریس دارند در اختیار همکاران قرار گیرد.

ایشان در ادامه اظهار داشت: نکته دیگر اینکه در بسیاری از دانشگاه‌ها به منظور اجرای طرح همسان­‌سازی، حتی حقوق کارکنان شرکتی با چند ماه تأخیر پرداخت می‌شود امّا در دانشگاه رازی بنده مایل نیستم شاهد چنین اتفاقی باشیم و همواره نسبت به پرداخت به موقع حقوق تمامی نیروها اهتمام داشته‌ام.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا یادآور شد: اگر هزینه اجرای طرح مذکور را از محل­‌هایی نظیر اعتبارات پژوهشی، حق‌­التدریس، حقوق و مزایای نیروهای شرکتی و روزمزد، قراردادهای تعمیر و نگهداری تاسیسات و ... تأمین گردد تا در عوض افزایش حقوق اعضای هیئت علمی در طرح همسان‌سازی که هنوز مجوز پرداخت آن صادر نشده پرداخت شود، یقیناً دانشگاه دچار مشکل خواهد شد.

رئیس دانشگاه رازی تاکید کرد: موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که مجوز پرداخت حقوق اعضای هیئت علمی در قالب طرح همسان‌سازی صادر نشده ولی صدور احکام در دانشگاه صورت گرفته و این موضوع جز دیون همکاران است؛ گویی که چک امضا شده‌ای در دست وجود دارد که پرداخت آن طی چند ماه دیگر صورت می‌گیرد. برخی از عزیزان خطاب به بنده می‌گویند که برای پرداخت همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی به عُرف جاری در دانشگاه­‌ها عمل نمایم اما به نظر من در جایی که قانون صراحت دارد عُرف معنا ندارد.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا یادآور شد: بنده همواره پیگیر پرداخت حقوق  اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی در همسان‌سازی بر اساس قانون بوده‌ام و تأکید اینجانب به همکاران کانون صنفی هم پیگیری برای دریافت مجوزهای قانونی به منظور تأمین اعتبار طرح مذکور از مجاری ذی­ربط بوده است.

ایشان با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید، برای کلیه مدیران دولت سیزدهم آرزوی موفقیت نمود و بیان کرد: بنده طی مدت خدمت در عرصه مدیریتی دانشگاه همواره با علاقه پیگیر رفع مشکلات بوده و در جهت اعتلای مجموعه  تلاش نموده‌ام و در این مسیر همواره  پایبند به قانون بوده‌ام و هرگز پافشاری و اصراری برای ماندن در مدیریت دانشگاه نداشته‌ام، از کانون صنفی و اعضای محترم هیئت علمی و همچنین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز تقاضا دارم که مسیر صحیحی را برای شناسایی گزینه‌های مناسب بر مبنای شایسته‌سالاری جهت ارائه نظر مشورتی به وزارت در زمینه تصدی پُست مدیریت دانشگاه تعقیب نمایند.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا همچنین ابراز امیدواری کرد: در جلسات آتی با کانون صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه، موضوعات دیگری مانند پایان‌نامه‌های تقاضامحور و سیاست‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه مورد بحث قرار گیرد.

به‌صورت علی‌الحساب در شهریور ماه و در صورت تایید خزانه پرداخت‌هایی به همکاران عضو هیئت علمی انجام می‌گیرد

ایشان بیان داشت: پرداخت معوقات همکاران غیرهیئت علمی که در سال 1398 مطرح و در سال 1399 مورد تایید قرار گفت، در سال جاری صورت گرفته است و امیدواریم شاهد عملیاتی شدن موضوع همسان‌سازی حقوق اعضای محترم هیئت علمی نیز بر اساس قانون بودجه در نیمه دوم سال جاری  باشیم.  علی ایحال، در نظر است به صورت علی‌الحساب پرداخت مبلغی در شهریور ماه و در صورت تایید خزانه به همکاران محترم عضو هیئت علمی انجام گیرد؛ البته عزیزانی که نسبت به اجرای طرح همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی در دانشگاه اعتراض دارند به دور از هرگونه قضاوت ناصواب می‌توانند مراتب اعتراض خود را به طور قانونی و از طریق دیوان عدالت اداری هم پیگیری نمایند.

ایشان باردیگر یادآور شد: معوقات اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی از فروردین ماه 1400 تا کنون  در طرح همسان‌سازی حقوق، با تأخیر و به محض دریافت منابع مالی پرداخت می‌شود؛ بنابراین مسئله ما در این جلسه تاخیر در پرداخت است و نه عدم اجرای طرح همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی.

دانشگاه رازی در بحث انضباط مالی وضعیت خوبی دارد / مسئولیت اجتماعی نصب‌العین تک تک اساتید قرار گیرد

دکتر اعلمی‌آل‌آقا تاکید کرد: دانشگاه رازی در بحث انضباط مالی وضعیت خوبی دارد؛ از حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه دانشگاه در سال جاری، تقریباً 80 درصد آن صرف پرداخت حقوق همکاران می‌شود و مابقی در سایر فصول مانند پرداخت حقوق کارکنان شرکتی، تعمیر و نگهداری،  حق‌التدریس، پژوهانه، تغذیه دانشجویان و... هزینه می‌شود و برای اجرای مصوبه طرح همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی نیز حدود ۶۰ میلیارد تومان بودجه اختصاصی مورد نیاز است که تاکنون به دانشگاه پرداخت نشده است.

رئیس دانشگاه رازی خواستار توجه اساتید به مسئولیت اجتماعی و ادای تکلیف در این حوزه شد و تأکید کرد: همکاران گرانقدر ما ملبس به لباس مقدس هیئت علمی هستند و تقاضا دارم به در قالب نشست‌های هم‌اندیشی و سمینارهای تخصصی به  تحلیل و تبیین رویه‌های مؤثر در کمک به حل مسائل جامعه بپردازند. متأسفانه در استان کرمانشاه شاهد پدیده مهاجرت نخبگان هستیم و شاهد این مسئله نیز تعداد بالای اساتید پروازی دانشگاه رازی است؛ بنابراین مسئولیت اجتماعی ایجاب می‌کند که تک تک ما به کنکاش مسائل از جنبه‌های علمی بپردازیم.

ایشان ضمن یادآوری این مسئله که همواره اهتمام لازم برای تحقق مطالبات اعضای هیئت علمی صورت گرفته است، افزود:  افزایش قدرت خرید ناشی از افزایش بهره‌وری است نه افزایش حقوق؛ اگر در کشور ریشه معضلات و مشکلات به صورت اصولی برطرف شود شاهد افزایش بهره‌وری در ارکان مختلف خواهیم بود؛ همچنانکه ما به دلیل اعتقاد به بهره‌وری و مسئولیت اجتماعی، در پژوهش‌های تقاضامحور جلودار بوده‌ایم؛ ما به دنبال ارتقاء بهره‌وری اساتید هستیم و حُسن نیّت ما در این زمینه افزایش 50 درصدی حق التدریس پایان­‌نامه‌­های تقاضامحور است.

لزوم مطالبه‌گری اعضای هیئت علمی از نمایندگان مجلس و مدیران ارشد اجرایی

دکتر اعلمی‌آل‌آقا خواستار مطالبه‌گری اعضای هیئت علمی از نمایندگان مجلس و اخذ توضیح در خصوص اعتبارات تخصیص‌یافته به طرح‌ها و پروژه‌های مختلف شد و تصریح کرد: به عنوان مثال نقل می شود به قیمت امروز حدود 70 هزار میلیارد تومان برای پروژه گرمسیری سرمایه‌گذاری شده است، آیا اهداف این طرح محقق شده است؟ در حالیکه برای تأمین 4-3 هزار میلیارد تومان اعتبار طرح همسان‌سازی حقوق مسلم اعضای هیئت علمی تعلل صورت می­گیرد و لذا اعضای هیئت علمی باید نسبت به شفاف‌سازی در تخصیص منابع و مطالبه‌گری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد کشور از زاویه دانش بنیانی حساس باشند و ضمن تحلیل مسائل صنعت و جامعه، نظرات مشفقانه خود را منکعس نمایند تا دانشگاه نقش مرجعیتی خود را مجدداً به دست آورد.

کانون‌ها و تشکل­های صنفی و شوراهای اسلامی باید از حقوق افراد در برابر حاکمیت حمایت کنند

دکتر اعلمی‌آل‌آقا تاکید کرد: بنده از پیشگامان فعالیت در تشکل‌های صنفی بوده‌ام و با افتخار در کانون صنفی اعضای هیئت علمی عضویت داشته­ام؛ لذا ازدوستان کانون صنفی اعضای هیئت علمی که علاقه‌مند به اعتلای نام ایران اسلامی و انقلاب اسلامی هستند تقاضا دارم برای اثرگذاری بیشتر کانون‌های صنفی به مقوله مسئولیت اجتماعی در ابعاد کلی­تر توجه جدی داشته باشند.

رئیس دانشگاه رازی با اشاره به اینکه رفع مشکلات مردم و دغدغه‌های جامعه باید در کانون توجه تشکل‌های صنفی و شوراها باشد، یادآور شد: وضعیت شورای اسلامی شهر کرمانشاه زیبنده این شهر نیست؛ ببینید امروز شورای اسلامی کرمانشاه در چه وضعیتی قرار دارد! آیا شهروندان دیدگاه مثبتی به شوراهای اسلامی دارند؟!  بدون تردید کانون‌های صنفی باید از حقوق افراد در برابر حاکمیت حمایت کنند و بنده از هیچ کمکی برای نهادینه‌شدن مسئولیت‌پذیری در نهادهای مدنی دریغ نخواهم کرد و همه باید به  پیشرفت و تعالی جامعه کمک کنیم.

اعضای هیئت علمی دانشگاه با نمایندگان مجلس و مدیران اجرایی اتاق فکر تشکیل دهند

دکتر اعلمی‌آل‌آقا افزود: امروز اقتصاد کشور وضعیت مناسبی ندارد و انتظار می‌رود اعضای هیئت علمی دانشگاه با نمایندگان مجلس و مدیران اجرایی اتاق فکر تشکیل دهند و با طرح مسائل و مشکلات مردم و  ارائه راهکارهای علمی، به صورت کارآمدتر در خدمت جامعه باشند و این امر زمینه ارتقای توانمندی­‌های اعضای هیئت علمی در کسب دانش بومی و انتقال یافته‌­های پژوهشی به جامعه را فراهم می­‌سازد.

در این جلسه تعدادی از اعضای محترم هیئت علمی به بیان مطالبات و دغدغه‌های خود پرداختند. مهم‌ترین مطالبه اعضای هیئت علمی حاضر در این جلسه پرداخت حقوق همکاران عضو هیئت علمی بر اساس طرح همسان‌سازی بود که پیگیری برای اجرای این مصوبه مورد تأکید ریاست محترم دانشگاه و مدیر محترم کانون صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه قرار گرفت.

برچسب ها:

دانشگاه رازی
محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا
همسا‌ن‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی
کانون صنفی اعضای هیئت علمی
هومن سالاری
رئیس دانشگاه رازی

آخرین اخبار