آخرین اخبار

در آیین اختتامیه رویداد «استارتاپ تریپ کشاورزی»، به صاحبان ۱۴ ایده اجازه تشکیل تیم داده شد و سه ایده به عنوان ایده­‌های برتر انتخاب شدند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دکتر محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا، در آیین اختتامیه رویداد «استارتاپ تریپ کشاورزی» که 30 مهر ماه در سالن اجتماعات پروفسور شمسی‌­پور دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در جمع جوانانی ایده‌پرداز و علاقه‌مند به ابداعات حضور دارم؛ جوانانی که در پی آن هستند تا با پیوندزدن فضای علمی به فضای اقتصادی از تولید علم به تولید ثروت دست یابند.

وی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری رویداد «استارتاپ تریپ کشاورزی» افزود: خداوند بزرگ را شاکرم در این ایام مبارک که مزین به ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و امام صادق (ع) است، شاهد نقش‌آفرینی جوانانی با انگیزه در عرصه ایده‌پردازی باشیم که برای پیشبرد پایه‌های اقتصادی این کشور اسلامی تلاش می‌کنند.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا در ادامه بیان کرد: در کشور عزیزمان نقاط قوت و امتیازات ویژه‌ای داریم؛ توسعه علم و دانش‌ در حد بسیار خوبی اتفاق افتاده و جامعه‌ای جوان و فعال با بهره هوشی بالا داریم. این ظرفیت ارزشمند باید برای دستیابی به مرجعیت علمی و رفع نیازهای اقتصادی کشور به کار گرفته شود.

وی با اشاره به پتانسیل‌های استان کرمانشاه افزود: اقتصاد این استان عمدتاً بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است اما رویکرد علمی و دانش‌بنیانی چندان بر این بخش حاکم نیست و تغییر در این مسیر نیازمند تلاش جدی از ناحیه همه به ویژه مسئولین و دست اندرکاران فعال در این حوزه و توجه به ایده‌های نو است.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا با اشاره به حرکت دانشگاه‌ها به سمت فعالیت‌های دانش‌بنیان گفت: بیش از 10 هزار دانشجوی فعال در دانشگاه رازی مشغول به تحصیل هستند رویکرد ما این است که «آموزش» را در جهت نیاز‌ روز پیش ببریم و این همت از ناحیه مسؤولین دانشگاه باید بیش از پیش پیگیری شود. چه بسا همه‌گیری بیماری کرونا سبب شده که با همّت جمعی این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا افزود: امروزه شاهد هستیم که یک اکوسیستم به هم پیوسته شکل گرفته، به صورتی که دانشجو در دانشگاه علم‌آموزی می‌کند و در نهایت برای ایده‌پردازی و تبدیل ایده به عمل از مراکز رشد، پارک‌­های علم و فناوری و کارخانه‌های نوآوری استفاده می­‌کند که این پدیده‌ها در چند سال اخیر بروز و ظهور پیدا کرده و إن‌شالله این روند بتواند اقتصاد استان را از شیوه سنتی خارج کند.

وی اهمیت توجه به شیوه‌های نوین در بخش کشاورزی اشاره و بیان کرد: متأسفانه در بحث هوشمندسازی کشاورزی نتوانستیم به‌خوبی گام‌های جدیدی در پیوند بین دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی برداریم و این پیوندها اگر به تاخیر بیفتد لطمات آن متوجه مردم و اقتصاد کشور خواهد بود. متأسفانه بیشترین هدر رفت منابع خدادادی در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد و از این منابع، استفاده مفید و موثری به عمل نیامده است و لذا اگر به ظرفیت‌های علمی و نوین در کشور و استان توجه شود یقیناً منافع آن به مردم خواهد رسید.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا افزود: در ایام همه‌گیری کرونا، جریان آموزش در کشور به سرعت با واقعیت‌های روز تطبیق یافت اما در فضای کسب و کار، این اتفاق صورت نپذیرفت. امروز نمی‌توان از بحث هوشمندسازی غافل شد و برای رسیدن به دانشگاه نسل چهارم و برای دستیابی به تولید ثروت به وسیله علم باید در این مسیر پر پیچ و خم قدم برداشت.

همچنین در این مراسم، دکتر سهراب دل‌انگیزان رئیس دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی در خصوص ایده‌پردازی در حوزه کسب و کار به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: برای تولید یک کسب و کار باید ایده آن در یک فضای خاص پرورش یابد و زیرساخت‌های لازم آن فراهم گردد و بعد توسط استعداد، منابع، اهتمام، انگیزه و دیگر موارد راه‌اندازی شود.

وی افزود: هر سال بر اساس استانداردهای جهانی این موضوع بررسی می‌شود که هر کشور در فضای کسب و کار چه میزان تسهیل‌گری انجام داده است؟ این شاخص‌ها بر اساس مؤلفه‌های مختلفی مانند نیروی انسانی، مالی، قاچاق، مجوزهای کسب و کار، وجود امکانات، ابزارها، ایده‌ها و موارد دیگر بررسی می‌شود.

دکتر دل‌انگیزان بیان کرد: بین کسب و کارهای استارتاپی و کسب و کارهای معمولی تفاوت زیادی وجود دارد، یکی از این تفاوت‌ها این است که در کسب و کارهای استارتاپی باید این امکان وجود داشته باشد که دقیقاً همان کسب و کار به تعداد زیاد تکثیر شود و اثرگذاری بالایی در سطح کشور و حتی جهان داشته باشد؛ در حالی که در کسب و کارهای معمولی چنین چیزی نیست و نیاز به مدیریت آگاه و متفاوت با کسب و کار معمولی دارد.

وی افزود: یکی از دلایل شکست کشور ما در حوزه استارتاپ­ها در دهه اخیر، عدم توجه به تفاوت کسب و کار معمولی و استارتاپی است؛ دانشگاه‌ها در تمام دنیا بستر اصلی استارتاپ‌ها هستند و پارک‌های علم و فناوری تمام بذرهایی را که دانشگاه‌ها فرآوری کرده‌اند در آنها به ثمر می‌نشیند و نقش آنها مکمل یکدیگر است نه جایگزین؛ در حوزه کشاورزی استارتاپ‌ها متفاوت است و صرفاً نمی‌تواند مجازی باشد بلکه باید بخشی از آن در زمین کشاورزی، گلخانه و دیگر موارد انجام گیرد؛ اما آن الزامات استارتاپی که قابلیت تکثیر پذیری و تکرار پذیری دارد باید در آن باید رعایت شود.

وی یادآور شد: باید استارتاپ‌ها را تقویت کنیم زیرا یکی از راه‌های پیشرفت جامعه است اما نباید از مشکلات آن در توزیع ثروت غافل شد.

در این مراسم، پس از ارائه و داوری ایده‌های مطرح شده؛ نتایج این رویداد اعلام شد؛ بر این اساس در مجموع از بین 38 ایده ارسال شده به دبیرخانه، 12 ایده به صورت حضوری و 18 ایده به صورت مجازی ارائه و داوری شدند. در نهایت با جمع بندی نظرات داوران و ارائه ایده‌ها، به ۱۴ ایده اجازه تشکیل تیم و وارد شدن به فرآیند رویداد داده شد. در نهایت پس از داوری نهایی؛ سه ایده به عنوان ایده­‌های برتر انتخاب شدند.

لیست ایده‌های برتر در رویداد «استارتاپ تریپ کشاورزی» استان کرمانشاه

برچسب ها:

دانشگاه رازی
محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا
استارتاپ تریپ کشاورزی
ایده پردازان

آخرین اخبار