آخرین اخبار

اولین ارقام یولاف زراعی در کشور با تلاش عضو هیئت علمی دانشگاه رازی معرفی و در فهرست ملی ارقام گیاهی ایران درج شد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، با تلاش دکتر صحبت بهرامی‌نژاد عضو هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع دانشگاه رازی و همکاری دکتر رضا امیری دانش آموخته دانشگاه رازی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان، ارقام یولاف زراعی Euro و Quoll  از سوی مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی در فهرست ملی ارقام گیاهی ایران  درج گردید.

در همین راستا دکتر  بهرامی‌نژاد اظهار داشت: بعد از یک دهه تحقیقات و پژوهش در دانشگاه رازی با حمایت‌های رئیس دانشگاه، همکاری معاونت پژوهش و فناوری، مدیریت پردیس کشاورزی و منابع طبیعی و مزرعه آموزشی، 2 رقم «یورو» و «کوال» به عنوان اولین ارقام در کشور معرفی و در فهرست ملی ارقام گیاهی درج گردید.

وی افزود: یولاف زراعی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، کنترل چاقی، کنترل بیماری دیابت و درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی مورد مصرف قرار می‌گیرد و می‌تواند در ایمنی و امنیت غذایی نقش بسزایی داشته باشد، اما هنوز جایگاه مناسب خود را پیدا نکرده و تقریباً ناشناخته مانده است.

دکتر  بهرامی‌نژاد بیان کرد: خوشبختانه طی بیش از یک دهه مطالعه و تحقیق، با تألیف کتاب، تهیه بروشور، حضور در نمایشگاه‌ها و ارتباط با آحاد جامعه و استفاده از ابزارهای تبلیغاتی در فضای مجازی، تأسیس شرکت دانش‌بنیان و حمایت پارک علم و فناوری استان کرمانشاه، توانستیم گام‌های مؤثری برای آگاه ساختن جامعه نسبت به فواید و ارزش‌های غذایی یولاف برداریم.

وی بیان کرد: به دلیل افزایش تقاضا برای مصرف یولاف، نیاز شدید به بذر یولاف در سطح وسیع احساس می‌شد، لذا پژوهش‌های هدفمندی را  با هدف تولید و معرفی رقم اصلاح شده،  با کمک برخی از اعضای هیئت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در دستور کار قرار دادیم و خوشبختانه به نتیجه رسید و اکنون برای اولین بار در کشور بذر اصلاح شده یولاف در سطح وسیع تولید شد.

دکتر بهرامی‌نژاد یادآور شد: در صورت حمایت بیشتر از سوی نهادها و سازمان‌های مرتبط، همراه با تیم تحقیقاتی خود قادر هستیم در سال‌های آتی ارقام جدیدی به ارقام قبلی نیز اضافه نماییم.

برچسب ها:

دانشگاه رازی
صحبت بهرامی‌نژاد
پردیس کشاورزی و منابع
یولاف زراعی
شرکت دانش‌بنیان
فهرست ملی ارقام گیاهی ایران

آخرین اخبار