آخرین اخبار

مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه به تشریح مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای این مرکز و فضای سبز دانشگاه پرداخت.

دکتر هادی عبادی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه رازی با اشاره به درخشش دانشگاه در نظام رتبه‌بندی جهانی «گرین متریک» اظهار داشت: بر اساس نتایج گزارش شده «گرین متریک»، دانشگاه رازی در سال 2019 رتبه 415 را در بین 780 دانشگاه شرکت کننده در جهان و رتبه هشتم در بین 22 دانشگاه در ایران را کسب کرده است.

مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه افزود: در سال 2020 دانشگاه رازی کرمانشاه رتبه 263 را در بین 912 دانشگاه شرکت کننده در جهان و رتبه ششم در بین 41 دانشگاه در ایران را کسب کرده است.

دکتر عبادی از افزایش 1000 درصدی کاشت درخت و افزایش 300 درصدی فضای سبز دانشگاه خبر داد و گفت: کاشت 130 هزار درخت و درختچه از سال 97 در دانشگاه رازی،  تهیه و تدوین طرح جامع بر اساس اصول توسعه پایدار، احداث باغ گیاه‌شناسی ملی زاگرس، تغییر سیستم آبیاری سنتی به سیستم نوین قطره­ای، راه‌­اندازی درس زندگی سبز در دانشگاه رازی برای اولین بار در دنیا و  برگزاری اولین جشنواره غذای سبز دانشجویی در دانشگاه رازی  از مهم‌ترین اقدامات در زمینه مدیریت سبز و فضای سبز دانشگاه طی این مدت است.

وی برگزاری اولین جشنواره غذای سبز دانشجویی، اولین همایش سبز دانشجویی، اجرای طرح باغچه سبز برای اولین بار در کشور، اولین جشنواره غذای سبز باغچه سبز رازی و برگزاری تورهای سبز را از دیگر اقدامات شاخص در حوزه مدیریت سبز برشمرد.

دکتر عبادی از اختصاص 5 درصد از بودجه دانشگاه رازی برای پروژه­‌های سبز دانشگاه خبر داد و گفت: با تلاش‌های صورت گرفته از سوی نیروهای واحد فضای سبز اقدامات قابل توجهی در جهت بهبود، نگهداری و افزایش سرانه فضای سبز دانشگاه و نیز بهره‌برداری از پتانسیل‌های موجود در دانشگاه انجام گرفته است.

وی اختصاص 14 میلیارد ریال بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه در راستای اقدامات سبز دانشگاه رازی، صرفه­‌جویی 5 میلیارد ریالی در مصرف حامل‌های انرژی از جمله: کاهش 12 درصدی در مصرف برق و گاز. همچنین کاهش بیش از 50 درصدی در مصرف آب شهری و 60 درصدی در مصرف آب برای آبیاری فضای سبز، هوشمندسازی ساختمان‌­های دانشگاه و خدمات فنی موتورخانه‌های دانشگاه بر اساس استاندارد 16000، احداث 3800 متر دیوار سبز در پردیس طاق­بستان و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، ساخت اولین دستگاه تصفیه فاضلاب (کارواش سبز) در دانشگاه رازی را از دیگر اقدامات شاخص برشمرد.

دکتر عبادی بیان کرد: اجرای پروژه جمع‌­آوری آب­های سطحی دانشگاه به ظرفیت 440 متر مکعب، اجرای اولین پروژه مالچ کاغذی در دانشگاه برای اولین بار، اجرای بازیافت کاغذ، احداث اولین رستوران سبز دانشگاه­‌های کشور، احداث 61325 مترمربع محوطه‌­سازی و پیاده‌­روسازی و 7300 مترمربع پیاده راه در دانشگاه در سال‌های 99-97،  احداث 3 زمین فوتبال چمن مصنوعی به مساحت 3372 متر مربع، اجرای پروژه ممیزی انرژی، امحاء140 کیلوگرم پسماند سمی اتیدیوم بروماید، استحصال سالیانه برق از دو سیستم فوتوولتاییک در دانشگاه و استفاده از پسماندهای بازیافتی در ساخت و ساز و مبلمان­‌های دانشگاه از جمله اقدامات دیگر در راستای مدیریت سبز است.

برچسب ها:

دانشگاه رازی
مدیریت سبز
فضای سبز

آخرین اخبار