آخرین اخبار

سرپرست دانشگاه گفت: بستر کار فرهنگی در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها فراهم است و این ۲ نهاد باید متولی بخش زیادی از فعالیت‌های فرهنگی شوند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، دکتر محمدنبی احمدی در نشست شورای فرهنگ عمومی استان در بیت امام جمعه کرمانشاه با تأکید بر اینکه ما باید در ۲ نهاد آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها بیشتر کار کنیم، اظهار داشت: دانشجویان حلقه واسط ما با جامعه هستند یعنی اگر من به عنوان یک معلم در سرکلاس بتوانم خوب فرهنگ سازی کنم تا عمق روستاها و شهرها این برد دارد و لذا این اهمیتی است که ما باید متوجه آن بشویم.

سرپرست دانشگاه رازی ادامه داد، همکاران ما در دانشگاه رازی یک پروژه‌ای را تحت عنوان آمایش استان کرمانشاه انجام دادند که در بیشتر از ۲۰ جلد کار پژوهشی است و  بخشی از آن مربوط به فرهنگ است.

دکتر احمدی گفت: در کشور ما باید مهم‌ترین «سرمایه» در بحث فرهنگ به کار گرفته شود و لذا رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که من شب‌ها موقعی که از غصه مباحث فرهنگی بیدار می‌شوم خوابم نمی‌برد پس معلوم می‌شود بالاترین دغدغه رهبری مباحث فرهنگی است.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در جایی دیگر می‌فرمایند فرهنگ عین هواست که همه آن را تنفس می‌کنند. منتها این مباحث ما در شورای فرهنگ عمومی به همه مربوط نمی‌شود یا اینکه می‌فرمایند اگر من رهبر نبودم کار فرهنگی می‌کردم و یا می فرمایند فرهنگ چیزی است که حاضرم جانم را فدای آن کنم. 

سرپرست دانشگاه رازی در ادامه به تشریح واژه فرهنگ پرداخت و گفت: فرهنگ یعنی «هنگِ فَر» هنگ به معنای قصد، اراده و عزم و فر به معنای مجد و عظمت است یعنی این ترکیب را اگر سرجای خودش بیاوریم و به عنوان هنگ فر خودش ببینیم یعنی ما قصد، اراده، مجد و عظمت، فر و شکوه را در آداب و سنن استان‌مان داریم.

وی به واژه فرهنگ در بین عرب‌ها به معنی «ثقافه» یعنی گرفتن انحراف‌ها و کجی‌ها اشاره کرد و گفت: یعنی اینکه اگر ما در جامعه‌ خود بخواهیم این تیرهایی که مدنظر ما است در مسیر درست حرکت کند و به هدف بخورد و فرهنگ‌سازی بشود بایستی آن انحراف‌ها و کجی‌ها گرفته شود.

دکتر احمدی با اشاره به اینکه در زبان لاتین هم به فرهنگ کالچر (culture) می‌گویند، یعنی به این معنی است هر جا ما بستر رشد و نمو یک چیزی را فراهم کنیم این می‌شود فرهنگ یعنی اگر ما می‌خواهیم یک درختی رشد پیدا کند، باید آب، خاک و کود آن را فراهم کنیم.

برچسب ها:

سرپرست دانشگاه رازی
فرهنگ
شورای فرهنگ عمومی

آخرین اخبار