آخرین اخبار

«همایش بین‌المللی شهید سلیمانی در چشم‌انداز بین‌المللی» با حضور اندیشمندان و چهره‌های برجسته داخلی و بین‌المللی به میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، همایش بین‌المللی «شهید سلیمانی در چشم‌انداز بین‌المللی» با حضور اندیشمندان و چهره‌های برجسته داخلی و بین‌المللی صبح امروز مورخ 31 شهریور ماه  1400،  همزمان با آغاز  چهل و یکمین سالگرد هفته دفاع مقدس به میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد.

دکتر اعلمی‌آل‌آقا رئیس دانشگاه رازی در ابتدای این همایش، ضمن خیرمقدم و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، به ایراد سخنرانی پرداخت. مشروح سخنان ایشان به شرح ذیل است:


بسم الله الرحمن الرحیم

 اساتید بزرگوار، اندیشمندان و میهمانان عزیز!

سلام علیکم

امروز، دانشگاه رازی افتخار دارد که تأمل و پژوهش در باب شخصیتی را در این همایش مورد مطالعه و بررسی قرار دهد که نه تنها نام‌آشنای ملت ۸۰ میلیونی ایران است، بلکه در منطقه خاورمیانه و ذهن بسیاری از استراتژیست‌های تدوین امنیت در منطقه غرب آسیا و امنیت جهان، چهره‌ای نام آشنا، اثرگذار و دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و پیچیده‌ای است.

این دانشگاه، در غرب کشور و در استانی قرار دارد که به فرموده رهبر عظیم الشأن‌مان "سینه ستبر ایران اسلامی" است و هشت سال دفاع مقدس در مقابل هجمه بعثیون را تجربه کرده است و به خوبی و با تمام وجود، مردمش هم از جنگ بیزارند، و هم علاقه‌مند هستند شخصیت‌های اثر گذار و ایدئولوگ‌های تأمین امنیت در منطقه را از جهات سبک کاری شناسایی نموده و با شاخص‌ها و استانداردهای دانش جهانی در مقوله امنیت، موضوع را در مجامع علمی مورد بررسی و کنکاش قرار دهند.

 دانشگاه رازی، با قریب ۵۰ سال سابقه و با حدود ۵۰۰ عضو هیئت علمی و بیش از ۱۰ هزار دانشجو، در موقعیتی مکانی قرار دارد که روزی همین سایت آموزشی‌اش، محل نگهداری مجروحین و بیمارستان صحرایی جنگی هشت سال جنگ تحمیلی بوده است. لذا مغتنم می‌دانم در این همایش که شخصیت‌هایی از کشورهای مختلف در آن مشارکت داشته‌اند، شخصیت این سردار دارای سبک در مقوله امنیت منطقه را در چشم انداز بین‌الملل مورد بررسی و مداقه قرار دهیم.

پژوهشگران بسیاری در این مقوله، با ارسال مقاله مشارکت ورزیدند که جا دارد از تمامی آنان تشکر ویژه داشته باشم. همچنین از تمامی شخصیت‌های دینی، سیاسی، نظامی و فرهنگی که با این همایش همکاری داشته‌اند و بر غنای علمی آن افزوده‌اند صمیمانه تشکر می‌نمایم.

 به زعم بسیاری از صاحب‌نظران، شهید سلیمانی صاحب سبک و دارای مکتب خاصی در مقوله فرماندهی جبهه‌های جنگ بوده است، او فقط واجد ویژگی‌های نظامی نبود، جوشش و پیوند او با مردم منطقه و استفاده حداکثری از همراهی مردم و بسیج مردمی در تأمین امنیت به همراه حُسن خُلق و تواضع وافری که در رفتار او تجلی پیدا کرده بود و همچنین روحیه توکل بالای او، همگی از او شخصیتی دوست داشتنی در دل میلیون‌ها نفر مردم منطقه به وجود آورده بود و این شخصیت بارز و اثرگذار در خنثی‌سازی کید شیطان چنان عظمت یافت که نهایتاً شیطان بزرگ، آمریکا به صورتی عریان قساوت خود را ظاهر و مستقیماً او را هدف قرار داد.

تجلیل ده‌‌ها میلیونی مردم ایران و مردم منطقه در مراسم وداع با این عصاره فرهنگ حسینی و همرزمش ابومهدی المهندس در زمان خود، نشان داد که او شخصیتی بانفوذ و ماندگار در تاریخ این منطقه بوده و خواهد بود.

 آرزو داشتیم این همایش که با همّت پژوهشگران و اساتید دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه مطرح و پیگیری شده و با مشارکت اندیشمندان، محققین و همفکران و همرزمان این شهید بزرگوار در چندین محور به بررسی این شخصیت پرداخته است، به صورت حضوری برگزار می‌شد و ما در این دانشگاه میزبان شما فرهیختگان از اقصی نقاط کشور و دنیا بودیم. آرزو می‌کنم که این پاندومی کرونا به زودی مهار شده و شما عزیزان همواره از نعمت سلامت برخوردار باشید.

 بر خود واجب می‌دانم از تمامی عزیزان و همکاران محترم در دانشگاه رازی و همه مؤسساتی که با این همایش همکاری کردند، دانشگاه‌های مختلف، حوزه‌های علمیه، عزیزان و برادران سپاهی و همه بزرگوارانی که در برگزاری این همایش نقش آفرین بودند، صمیمانه تشکر کنم. امیدوارم این حد کوچکی که دانشگاه رازی  در مسیر اعتلای نام این شهید بزرگوار اقدام کرده و در مسیر تجلیل علمی و بیان ویژگی‌های تخصصی این شهید بزرگوار اقدام شده، سهم کوچکی از ادای دِین شما  شما عزیزان به این شهید بزرگوار باشد. امیدوارم این صفاتی که همه ما از این شهید بزرگوار سراغ داریم همانطور که رهبری فرمودند؛ ایشان هم محبوب قلوب بود، هم عاشق مکتب اسلام بود هم با تدبیر بود و هم بسیار به مسائل اعتقادی پایبندی عملی داشت.

امیدوارم همه ما رهروان راه این شهید، توفیق داشته باشیم در این ایام سالگرد دفاع مقدس،  در مسیر حرکت این شهید گامی برداشته باشیم و به نحو شایسته‌ تبیین و تدوین دکترین این شهید را در مجامع علمی نهادینه کنیم. مجددا تشکر می‌کنم از همه عزیزان به خصوص جناب آقای دکتر بیگلری که شبانه‌روز پیگیر این همایش بوده‌اند و همه همکاران ایشان در دانشکده ادبیات و علوم انسانی، حوزه فرهنگی و بسیج اساتید که سبب شد امروز این توفیق نصیب دانشگاه رازی شود.

والسلام علیکم و رحمةالله

در ادامه، دکتر نورالدین شیرین رئیس رادیو و تلویزیون قدس شعبه ترکیه، درباره شهید سلیمانی و محور مقاومت به ایراد سخنرانی پرداخت. ترجمه سخنان ایشان به شرح ذیل است:


بسم‌ الله الرحمن الرحیم

سلام بر شهید قدس، سلام بر شهید جبهه‌ها، سلام بر شعار و بیرق جبهه مقاومت، سلام بر شهید قاسم سلیمانی،

بار دیگر به شهید عزیزمان، شهید دل‌ها، شهید جبهه‌ها، شهید قدس، شهید امت، شهید مظلومین، محرومین و مستضعفان با تمام جان و دل درود می‌فرستیم.

سلام بر سردار شهید، سلام بر عباس زمان، سلام بر عمار زمان، سلام بر میثم زمان، سلام بر تو ای شهید.

تو با مبارزه و عزم و اراده‌ای که از خود نشان دادی امت اسلام را روسفید گرانیدی. تو امید، اعتماد و تکیه‌گاه مسلمانان مظلوم و مستضعف و بی‌پناه بودی. تو کابوس امپریالیست‌ها، صهیونیست‌ها، مستکبران و طاغوت‌ها، رژیم صهیونیست اشغالگر قدس، رژیم سعودی خبیث و ملعون اشغالگر کعبه، مکه و مدینه بودی. تو مانند کوه، همچون شیری در مقابل مستکبران و صهیونیست‌ها ایستادگی کردی. تو یلی در میادین و اسدالله بودی. در راه آزادی قدس، فلسطین و مسجدالاقصی، آرمان، پرچم، آفتاب، نور و فرقان بودی. تو برای ما، برای امت و جبهه مقاومت مشعلی هستی که هرگز به خاموشی نمی‌گراید.

ای شهید عزیز! از تو هر زمان به نیکی و رحمت یاد می‌کنیم، همیشه خود را قدردان تو می‌دانیم. همیشه با حسرت و اندوه به تو می‌اندیشیم. حضرت سیدالشهدا(ع) در روز تاسوعا، هنگامی که در جمع یاران خود سخن می‌گفت و برای آخرین بار با آنان عهد می‌بست، یکی از یارانش به ایشان گفت: ای حسین(ع) اگر عمر ابدی هم داشته باشیم، یک لحظه تو را ترک نخواهیم کرد. اگر هزاران بار بمیریم، کشته شویم و دوباره زنده شویم باز هم همراه تو خواهیم بود. بلی، ای سردار شهید، اکنون ما نیز همانند یاران حسین(ع) به تو اعلام می‌کنیم که اگر عمرمان بی‌پایان باشد و در این دنیا تا ابد زندگی کنیم، همیشه به یاد تو خواهیم بود و خود را قدردان تو خواهیم دانست. همیشه به آرمان‌ها، راه و اهداف تو پایبند خواهیم بود. بگذار دشمنان ما را هدف قرار دهند و بمب‌هایشان را بر سرمان فرو بریزند و با گلوله‌هایشان سینه‌هایمان را بشکافند و ما را بکشند که اگر هزار بار هم کشته شویم، صدهزار بار هم جان دهیم، دوباره اگر به زندگی بازگردیم با تو و در کنارت خواهیم بود و به تو اقتدا خواهیم کرد. در راه حفاظت از آرمان‌ها و تحقق اهدافت و برای اهتزار پرچم تو بر برج‌های صهیونیست‌ها و مستکبران در مسیر تو خواهیم بود و راهت را ادامه خواهیم داد.

ای شهید! یاد تو را همیشه در دلهایم زنده نگه می‌داریم. همیشه با دوستان و برادران به تو فکر می‌کنیم. هرگاه که سخن از امت، جبهه مقاومت، قدس و مبارزه با صهیونیست‌ها و مستکبران به میان آید ابتدا تو به می‌اندیشیم و به تو درود می‌فرستیم و زمانی که سخنانمان پایان می‌یابد دوباره به تو سلام می‌دهیم. با غم و اندوه و حسرت همیشه به تو فکر می‌کنیم. ای شهید! تو نمرده‌ای. همانطور که خداوند تبارک و تعالی شهیدان را جاویدان‌ می‌داند، تو زنده‌ای. تو مشعلی خاموش ناشدنی و به مانند «سراجا منیرا» آفتاب جبهه مقاومت هستی. حضور تو همیشه عامل پیروزی و تکیه‌گاه مقاومت بود. تو نوید بخش روشنی و آزادی در آینده ما هستی. اگر جسم تو در میان ما نباشد؛ تو با آرمان‌‌ها و یاد و خاطره خود و میراثی که برجای گذاشته‌ای آنگونه در میان ما حضور داری که گویی هیچگاه جان نباخته‌ای و رو به روی ما نشسته‌ای. ما همیشه همراه تو و زیر پرچمت هستیم. ای شهید! تو همیشه بر ما روشنی می بخشی و راه را نشان می‌دهی. همیشه با میراث تو به سوی پیروزی‌ها حرکت می‌کنیم. پس از شهادت تو این امت هیچگاه سر فرود نیاورد، این جبهه مقاومت هرگز دچار ضعف نشد و به اذن خداوند و به برکت خون پاک، مبارک و مقدس تو، جبهه مقاومت بسیار قدرتمند‌تر شده و با عزم و اراده‌ای قوی‌تر و مصمم‌تر از گذشته به راه تو پایبند است‌‌. ما با تو عهد و پیمان بسته‌ایم. میثاق ما با تو چنان است که اگر همه قدرت‌های جهانی گردهم آیند نمی‌توانند آن را از بین ببرند. اگر همه دشمنان جمع گردند و حمله‌ور شوند نمی‌توانند این عهد و پیمان را بشکنند.

ما اهل کوفه نیستیم و به خاطر منافع دنیوی تو را تنها نمی‌گذاریم. آرمان تو را به خاطر فشارها، اذیت‌ها، شکنجه‌ها و تهدید‌ها رها نخواهیم کرد. همیشه همراه تو خواهیم بود. همانطور که قاسم‌ها، عباس‌ها و اکبرها تا آخرین نفس در کنار امام حسین(ع) ایستادگی کردند، ما نیز تا آخرین قطره خونمان، تا آخرین لحظه عمرمان و تا آخرین نفسی که فرو می‌بریم تا ابد همراه تو خواهیم بود. ای شهید! به تو از جبهه‌ها درود خواهیم فرستاد، در پیروزی‌ها به تو سلام خواهیم کرد. هنگام شکست و نابودی  قاتلانت به تو سلام خواهیم داد. به تو با مژده روزی که قاتلانت روی خاک افتاده‌اند درود خواهیم فرستاد. به تو در لحظه رهایی و آزادی قدس سلام خواهیم داد. در روزهای نابودی رژیم صهیونیستی و در روزهایی که بساط شیطان بزرگ آمریکا از همه امت اسلام پرچیده شده، به تو درود خواهیم فرستاد. تو را در روزهایی که مسلمانان امت در هر جایی سربلند شده‌اند، در روزهایی که مظلومان و مستضعفان نجات یافته‌اند و در سلامت و امنیت به سر می‌برند یاد خواهیم کرد.

ای شهید! تو چنان میراثی بر جای گذاشته‌ای که برایمان مقدس است. میراث تو برای ما ناموس اکبر است. میراثی که تو برجای گذاشتی امانت خداوند و رسول‌الله (ص) است. میراث تو برای ما امانت حضرت امام (ره) و ولی امر مسلمین امام خامنه‌ای است. از این امانت با خون و جان خود محافظت خواهیم کرد. برای حفاظت از این امانت! همیشه آماده خواهیم بود. در سنگر و صحنه مقاومت حضور خواهیم یافت. ای شهید! امت مشتاق یاد و خاطره تو است. مسلمانان جهان تشنه مبارزه تو هستند. حسرت و اشتیاق تو را داریم. آنچنان که مظلومان کربلا اشتیاق قطره‌ آبی را داشتند، ما نیز آنگونه به تو مشتاقیم. جایگاه تو آنچنان بزرگ است که هیچگاه پر نخواهد شد. ای شهید تو همچون دژ و تکیه‌گاهی برای امت اسلام بودی. این تکیه‌گاه بود که امت اسلام را قوی و نیرومند می‌ساخت. به خاطر این تکیه‌گاه مظلومان و جبهه مقاومت قدرت یافتند. پس از شهادتت خون سرخ و پاک تو تکیه‌گاه این امت شد. خون تو تکیه‌گاه ماست. خون تو نیرو، قدرت و منبع الهام ماست. خون پاک و مطهر تو آفتاب روشنی بخش ماست. خون پاک تو قدرت امت است. خون تو نقشه راه ماست. تو راهنمای ما هستی.

ای شهید! از ترکیه به تو سلام می‌فرستیم. از هر سوی ترکیه از شهرها و روستا‌ها، از کوه‌ها و بلندی‌های آن به تو سلام می‌دهیم. درود بر تو ای شهید. مردم ترکیه، زن و مرد و پیر و جوان به تو درود می‌فرستند. سلام فطرت‌های پاک و وجدان‌های بیدار بر تو باید ای شهید. سلام بر تو از قدس، فلسطین و مسجدالاقصی. سلام بر تو ای شهید از حجاز، مکه و مدینه. سلام برتو ای شهید از هر نقطه این جهان. عاشقان، محبان و یاران و سربازانت به تو به درود می‌فرستند. خوشا به سعادتت ای شهید! تو چنان فرماندهی بودی که سپاهت، سپاه رسول اکرم(ص) بود. سپاه حضرت حیدر کرار (ع)، سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) بود. خوشا به سعادتت ای شهید، تو فرمانده جاویدان چنین سپاهی بودی. ما یک بار دیگر با تو پیمان می‌بندیم، به حرمت ناموسمان و در پیشگاه قرآن کریم عهد می‌بندیم که ما نیز سربازان تو خواهیم بود. ما هم سربازانی در سپاه تو هستیم. تحت فرماندهی تو‌ در‌ جبهه قرار داریم. ای شهید، شعار ما «یا پیروزی، یا شهادت است». تا زمانی که ما هستیم مبارزه ادامه خواهد داشت و تا زمانی که مبارزه ادامه دارد پرچم تو همیشه در اهتزار خواهد بود.

ای شهید یک بار دیگر به تو سلام می‌فرستیم. سلام بر تو از اعماق قلبمان‌. سلام بر تو از همه تار و پود وجودمان. سلام بر تو از سپیده‌دم‌ها. سلام بر تو از تابش آفتاب. ای شهید.

در ادامه این همایش، دکتر منیف احمد حمیدوش استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه ادبیات مقاومت از سوریه به نقش و جایگاه شهید سلیمانی در تقویت جبهه مقاومت پرداخت. ترجمه سخنان ایشان به شرح ذیل است:


سلام به ارواح پاک شهدا، سلام به خون شهدایی که در سرزمین‌های اسلامی ریخته شد و درخت اسلام را باور کرد. سلام به همه حاضران در جلسه و همه دست‌اندرکاران این نشست. در آغاز من به ملت ایران تبریک عرض می‌کنم که شخصیتی همچون جناب آقای رئیسی را به ریاست جمهوری برگزیدند و تبریک می‌گویم که این نشست را برای گرامیداشت شهید سلیمانی را ترتیب داده‌اند.

شهید سلیمانی فقط برای ایران نیست بلکه برای جهان اسلام است. در اینجا من وارد بحث اصلی می‌شوم، شهید سلیمانی سردار چهره شاخص جبهه مقاومت بود که از این جبهه به آنجا رفت و آمد می‌کرد و بر علیه تروریسم شورش کرد. ایشان توانست با تفکر راهبردی و استراتژی بر بسیاری از توطئه‌های دشمن فائق آید. ایشان سمبل و نماد یک سردار مبارز بود. تفکر ایشان در مبارزه با دشمنان برای همگان شناخته شده است. سابقه و اهداف و شخصیت ایشان برای همگان کاملا شناخته شده است.

سردار سلیمانی به همراه تعدادی از راهروان حق در جبهه‌های جنگ رفت و آمد می‌کرد. ایشان مانند عطر گل، رایحه دل انگیزی به جبهه‌ها می‌داد و در همه میدان های مبارزه حاضر بود. ایشان با صداقت و اخلاص کار کرد. توانست منطقه خاورمیانه را از تروریسم‌ها و کسانی که طرفدار و تروریست‌ها بودند خالی کند.

شهید سلیمانی نقش مهمی در شکل‌دهی مبارزات در سوریه علیه داعش داشتند و توانست در سوریه و شهر حلب با کمک ارتش سوریه پیروزی‌های خوبی را رقم بزند. صحبت شهید سلیمانی را هنوز به خاطر داریم وقتی که داعش تازه وارد موصل عراق شده بود که گفت: موصل زمانی باز می‌شود که ما حلب سوریه را باز کنیم. ایشان مسئله آزادسازی موصل و حلب را به هم پیوند داد و با حلب آغاز کرد و بعد از جنگ‌های طولانی بالاخره حلب را آزاد کرد. جنگ حلب را این طور توصیف کرده‌اند که به دلیل جنگ شدید، قیامتی بود!

تروریست ها فکر می‌کردند که حلب را اگر بگیرند می‌توانند دمشق را نیز تصرف کنند و همین دلیل بسیار سرمایه گذاری کردند و  به آمریکا پول دادند تا بتوانند حلب را فتح کنند. شهید سلیمانی به کمک نیروهای خود و ارتش سوریه توانست پیروزی‌هایی به دست آورد. در لاذقیه نیز جنگ‌هایی را فرماندهی کرد. ایشان در صحنه عراق هم حضور فعالی داشتند.

 شهید سلیمانی، به کمک حشدالشعبی عراق توانستند که شهرهایی را از چنگ داعش آزاد کنند از جمله شهر موصل. ایشان تجربه و شخصیت منحصر به فردی  داشتند و توانستند با شخصیت‌های بارز و نافذ عراق تماس برقرار کنند. ایشان به کمک ابومهدی المهندس توانستند این روابط را با شخصیت‌های عراقی توسعه دهند. شهید سلیمانی هم در صحنه‌های نظامی و هم در صحنه‌های سیاسی، فعالیت داشتند. ایشان توانستند راه را برای پیشرفت داعش در عراق ببندند. ایشان وقتی که برای جدایی اقلیم کردستان رأی‌گیری شد در کنار مردم عراق ایستاد و اجازه نداد که عراق به چند دولت کوچک تقسیم شود.

 اما در مورد نقش ایشان در لبنان؛ شهید سلیمانی، در جبهه مقاومت لبنان در کنار شخصیت‌های لبنانی نقش بسزایی داشتند. نقش فعالی در تقویت زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله در لبنان داشتند. در سال ۲۰۰۳ ایشان با شهید مغنیه، اولین ارتباط را برقرار کردند به همراه سید حسن نصرالله، در جنگ‌های جنوب لبنان کاملاً اشراف داشتند. همچنین نقش مهمی در مقابله با دشمن صهیونیستی داشتند. نقش ایشان در یمن هم بسیار چشمگیر بود به طوری که در مقابل جنگجویان در ائتلاف عربستان ایستادگی کرد.

ایشان در افغانستان و بوسنی و هرزگوین هم نقش مهمی داشت و تجارب خوبی در آن مناطق به دست آورد. اگر بخواهیم شخصیت شهید سلیمانی را از دیدگاه رسانه‌های غربی و مجلات ببینیم ایشان در آنجا نیز حضور چشمگیری دارد و درباره ایشان بسیار صحبت شده است.

ما هیچگاه فراموش نمی‌کنیم پیامی که ایشان به باراک اوباما دادند وقتی که سوریه را تهدید می‌کرد. دقیقا  با این جملات که: سرزمین‌های شام معراج ما برای رفتن به شام است و اینجا قبرستان آمریکایی‌ها خواهد شد و هر آمریکایی‌ به سوریه  بیاید باید تابوتش را با خود بیاورد! این تهدید شهید سلیمانی بازتاب گسترده‌ای در آمریکا داشت.

عکس سردار سلیمانی در صفحات اول مجله آمریکایی چاپ شد با این عنوان که این فرد قاتل آمریکاست و توانست داعش را نابود کند. همچنین پاسخی که به ترامپ داد و گفت: حساب تو با من و سپاه قدس است و بلایی بر سرت می‌‍آوریم که هرگز نتوانی تصور کنی. این عبارت نیز در روزنامه‌های آمریکایی بسیار بازتاب پیدا کرد. همچنین در مورد فیلمی که از شهید سلیمانی تحت عنوان فرمانده صلح در ایران نشان داده شده می‌خواهم صحبت کنم.

در رسانه‌های غربی، تفسیرهای زیادی در مورد شخصیت قاسم سلیمانی انجام شد. این شخصیت را نمی‌توان با کلمات توصیف کرد با جملات نیز نمی‌توان شخصیت ایشان را عنوان کرد چون ایشان در میدان و جبهه ها نقش بسیار بارزی داشتند.

سلام بر تو ای سردار شهید اسلام که با محبت خود این ملت و امت را دور هم جمع کردی و سلام بر میراثی که بر جای گذاشتی.

در ادامه آیت‌الله محمود رجبی مدیر مؤسسه امام خمینی (ره)  در خصوص سیره و سبک زندگی سردار شهید قاسم سلیمانی به ایراد سخن پرداخت. مشروح سخنان ایشان به شرح ذیل است:

در رابطه با سبک زندگی سردار شهید، ایشان اصول اعتقادی اسلام ناب محمدی را در عمق جان نشانده بود. اعتقاد به توحید، نبوت و معاد را از عمق جان پذیرفته بود و در زندگی او تجلی داشت. به گفته سردار شهید، ایرانِ امروز، اگر توانسته است توطئه‌ها را مهار سازد و اگر دشمنان از ایران واهمه دارند به خاطر اسلام ناب محمدی است. ایران امروز به دلیل اتکا به اسلام ناب محمدی توانست همه توطئه‌ها را شکست دهد.

شهید سلیمانی در بیان دیگر در مورد ویژگی شهدای والامقام می‌فرماید: شهید با استفاده از اخلاصی که برخاسته از پنج اصل اساسی دین است به این مقام بلند رسید. شهدای ما، شهدای حقیقی اصول دین هستند. ایشان در خصوص توحید می‌فرمایند: وقتی می‌گوییم توحید، توحید در تصور شهید با توحید در تصور ما متفاوت است  توحید به شهیدان معرفت می‌دهد. نکته دیگر در خصوص شخصیت شهید سلیمانی، اعتقاد به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است، سردار عزیز ارادت ویژه‌ای به ائمه اطهار (ع) به ویژه حضرت صدیقه کبری (س) داشت.

یکی دیگر از ارزش‌های شخصیتی ایشان، ارزشمندی اسلام نزد ایشان بود، هیچگاه نماز اول وقت را ترک نمی‌کرد ایشان نماز شب می‌خواند و همچنین پیوند زدن دین و سیاست یکی دیگر از ارزش‌های اخلاقی ایشان بود. سردار سلیمانی اعتقاد به رهبری و مقام ولایت را برای آغاز به خیری در قیامت، اصل دانست دنیاگریزی یکی دیگر از ارزش‌های ایشان بود.

ایشان اهل مطالعه و کتاب بود و به خواندن بسیار اهمیت می‌داد بسیاری از مجموعه‌های دفاع مقدس را خوانده بود. شهید سلیمانی مردمی بود همچنین ایشان می‌فرماید ما برای دفاع از مستضعفین می‌جنگیم.

در ادامه همایش دکتر سید جلیل هاشم البکاء، روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در خصوص بازتاب شهادت سردار سلیمانی در رسانه‌های منطقه به ایراد سخن پرداخت. ترجمه سخنان ایشان به شرح ذیل است:

به شرکت‌کنندگان در این جلسه خوش‌آمد عرض می‌کنم، عناوین و محورهای این همایش عناوین بسیار خوب و مقدسی است و در ارتباط با سردار سلیمانی صحبت‌هایی را خدمت عزیزان خواهم داشت.

۲۱ سپتامبر روز پیروزی انقلاب یمن و روز بسیار مبارکی در تاریخ مقاومت است. ۲۰ روز قبل در ارتباط با ایران و پیروزی انقلاب اسلامی صحبت‌های مفصلی را خدمت شرکت‌کنندگان عرض کردم. در آن جلسه در رابطه با جنگی که صدام ملعون علیه ایران آغاز کرد صحبت داشتم..

کتابی به اسم «خاطره مرزها» دارم که در آن، در رابطه با جنگ عراق علیه ایران صحبت کردم و توضیح دادم که ابرقدرت‌ها، هدفشان از جنگ با ایران چه بود. صدام در واقع مامور بود که جنگ را به نیابت از آمریکا آغاز کند و به امت اسلامی حمله کند. ایران در همین روزها بود که ناچار شد وارد جنگ شود و این روزها به عنوان دفاع مقدس مشهور است.

ما وظیفه داریم در رابطه با جنگ و اتفاقات پیش آمده توضیحاتی را ارائه کنیم. کشورها را می‌شود ترک کرد اما عقاید را نمی‌توان ترک کرد .اعتقادات بسیار مهم است اعتقادات است که کشورها را حفظ می‌کند همانطور که مردم کشور ایران موفق شدند رژیم طاغوت را سرنگون کنند همچنین در عراق نیز مردم موفق شدند صدام را سرنگون کنند.  

تبلیغات را دشمنان انجام می‌دهند و تمام کارها را انجام می‌دهند تا کشورهای اسلامی را از پای درآوردند. ابرقدرت‌ها تلاش می‌کنند که بین امت اسلامی جدایی و پراکندگی ایجاد کنند و اتحاد نداشته باشندو این دسیسه‌ها را انجام می‌دهند که وابسته به آنها باشند و افراد را انتخاب می‌کنند که دائم محتاج باشند و جوابگوی امت نباشند.  به همین دلیل اقدام کردند به تشکیل رژیم صهیونیستی تا از طریق رژیم اشغالگر قدس بتوانند در منطقه حضور داشته باشد تا بتوانند فتنه‌گری کنند و کشورهای عربی را از ایران بترسانند. تلاش می‌کنند کره جنوبی را از کره شمالی و کشورهای دیگر را از یکدیگر بترسانند تا به اهداف خود برسند. دائم در تلاش‌اند تا بهانه‌هایی درست کنند تا بر کشورها سلطه پیدا کنند. برای مثال به اروپا می‌گویند که روسیه ممکن است به شما حمله کند و شما باید مراقب باشید. حتی در کشورهای مختلف، ملت‌های مناطق را از گروه‌های تروریستی می‌ترسانند تا به اهداف خود برسند. من می‌گویم که اگر انسان عقل داشته باشد نباید به این صحبت‌ها بها  بدهدواقعا به نظر بنده آنهایی که به آمریکا وابسته شده‌اند عقل ندارند و خیری در آنها نیستبه نظر بنده، هدف آنها با ترساندن کشورهای مختلف تسلط بر منطقه است. در تلاش هستند که کشورهای مقاومت مانند عراق، ایران، سوریه، لبنان و فلسطین که بهره از مادیات این جهان نبرند و دائماً در ضعف و شکست باشند.اینها از جاده ابریشم استفاده می‌کنند و به کشورها اجازه می‌دهند از آن استفاده کنند  به جز ایران و کشورهای منطقه.

زمانی وزیر خارجه آمریکا در جلسه‌ای گفته بود که باید کاری انجام دهیم که کشورهایی مانند ایران که دنبال مقاومت در برابر ما هستند حتی توانایی اداره خود را نداشته باشند مخصوصا کشورهای شیعه که خمس می‌پردازند.. در برابر اینها شخصیت‌هایی بودند که این توطئه‌ها را خنثی کردند. اینها وقتی که با ابومهدی مهندس و سردار سلیمانی در افتادند به عنوان یک فکر و پروژه درگیر شدند نه به عنوان یک شخص.

کارشان به جایی رسید که عرب را از ایران ترساندند و حشدالشعبی را از شیعه رساندند تا به اهداف خود برسدهمچنین داعش را به عراق و سوریه و مناطق دیگر وارد کردند بنده اینگونه فکر می‌کنم که بسیاری از امور که بر حسب ظاهر مضر است قطعاً سودمند است این نیز مکر خداست.  

هم اکنون، هم اندیشه مقاومت در جنوب لبنان این است که اسرائیل را زیر چکش قرار داده و این نیز از افکار سردار سلیمانی است. ارتباط بین ایران و عراق را من ارتباطی مبارک میبینم مخصوصاً ارتباط حشدالشعبی با ایران که عنایت خاص از جانب پروردگار است. سوریه نیز موفق شده اهداف آنها را به شکست بکشاند. در واقع، اکنون سوریه، فلسطین دوم است. به هرحال گرچه گاهی اوقات با مشکلاتی روبرو هستیم گاهی ممکن است در خوردن آب و غذا نیز دچار مشکل شویم اما کرامت و عزت را بالاتر از هر چیزی می‌دانیم اگر چه در این مسیر سختی‌هایی متحمل شویم.

مارا از مرگ می‌ترسانند در صورتی که خداوند می‌فرماید: ما  هر کسی را که بخواهم کرامت می‌دهیم و به شهادت نائل می‌کنیم. سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس شخصیت‌هایی بودند که افکاری را به جامعه تزریق کردند که جاودان و همیشگی است. این دو عزیز، حتی بعد از شهادت نیز مشکلاتی برای دشمن به وجود آوردند که در زمان حیات اینگونه نبود شهادتشان نیز باعث رعب و وحشت دشمنان شده است. دشمنان آرزو می‌کنند که کاش سردار سلیمانی شهید نشده بود تا کمتر آزار ببینند. آمریکایی‌ها در منطقه دچار رعب و وحشت شدند.

گاهی به ما می‌گویند که چرا نسبت به اماکن مقدسی مثل درب ورودی حرم امام حسین (ع) احترام و اکرام می‌کنید؟ من در جواب می‌گویم که امام حسین (ع) که هر ساله در بین مردم جلوه گری بیشتری می‌کند آیا روا نیست که سراسر مزار ایشان را احترام کنیم؟

بنده می‌گویم هر جایی که زوار امام حسین (ع) پا می‌گذارند همان صحن امام حسین (ع) است و مقدس محسوب می‌شود. سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس وقتی که به حضرت امام حسین (ع) عشق ورزیدند کرامت را از ایشان فرا گرفتندمن می‌گویم که باید تبریک گفت زیرا هر روز که می‌گذرد هزاران هزار شهید سلیمانی و ابو المهندس در حال متولد شدن هستند.

در بخش دوم این همایش که عصر چهارشنبه 31 شهریور ماه 1400 برگزار شد، خانم دکتر دلال عباس استاد و پژوهشگر لبنانی مدیر مجله الدراسات‌الادبیه، به ایراد سخن پرداخت. مشروح سخنان ایشان به شرح ذیل است:

 شهید بزرگوار و والامقام شهید سلیمانی با آن حجم تاثیر نفوذی که داشت اغراق نیست اگر بخواهیم او را شخصیتی فراملی، فراملیتی و فرامرزی بنامیم. سال‌هاست امید دل همه مظلومان عالم بوده است.

حاج قاسم با بینش و اعتقادات خود تنها خانه مسکونی‌اش را در شهر کرمان تبدیل به بیت الزهرا (س) کرده بود و سحرگاه جمعه ناجوانمردانه کشته شد و به جمع شهدا پیوست و در مقام عند ربهم یرزقون جای گرفت.

شهید سلیمانی، یک شخصیت فراملی و یک شخصیت اسطوره‌ای بود شهید سلیمانی مرد مقاومت و مرد پایبندی به اعتقاد و عقیده بود ایشان یک مکتب و یک تفکر و یک اندیشه بود. شهید سلیمانی قبل از شهادت شهید بود و به شهود رسیده بود. یک شخصیت نادر بود که حتی مورد تعظیم م تکریم دشمنان هم قرار گرفته بود. شهید سلیمانی، تشکیل‌دهنده گفتمان مقاومت بود گفتمانی که نه تنها در منطقه، بلکه در کشورهای سوریه، فلسطین و لبنان شکل گرفته بود. همین طور شهید سلیمانی نقش بسیار مهم و بارزی در فروپاشی داعش در منطقه داشت.

در ادامه خالد سید شیا رییس شاخه جوانان کنگره آفریقای جنوبی و نماینده مجلس ملی آفریقای جنوبی به سخنرانی پرداخت. ترجمه سخنان ایشان به شرح ذیل است:

از اینکه به این نشست دعوت شده‌ام تا در همایش یادبود سردار قاسم سلیمانی صحبت کنم سپاسگزارم. سردار سلیمانی توسط عوامل امپریالیسم به شهادت رسید. سردار سلیمانی توسط عوامل دولت ترامپ به شهادت رسید ترامپی که هم اینک به زباله‌دان تاریخ پیوسته است. شهادت سردار سلیمانی در ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی در عراق در وهله اول، فرصتی برای ما فراهم آورد که در مورد ذات عریان و جنایتکارانه رژیم آمریکا تفکر بیشتری داشته باشیم و بر ما آشکار شد که این رژیم، در توطئه و همدستی با افراط‌گرایان و سیاستمداران افراطی در منطقه به شهادت سردار سلیمانی اقدام کردند.

شهادت سردار سلیمانی، همچنین این فرصت را برای ما فراهم کرد که در مورد جهان بینی و ایدئولوژی ایشان بیشتر تفکر کنیم. سردار سلیمانی در حقیقت نماینده چه چیزی بود؟  من معتقدم سردار سلیمانی نماینده انقلابی گری به معنای واقعی کلمه هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ عملی بود. سردار سلیمانی انسانی عملگرا بود و انسانی که در برابر بی‌عدالتی اجتماعی بدون کوچکترین هراسی ایستاد.

ایشان همچنین بی‌باکانه در برابر امپراطوری که توسط امریکا  و همچنین توسط رژیم صهیونیستی اجرا می‌شود ایستادگی کرد. برنامه ایشان دفاع تمام‌قد از مقاومت فلسطین بود و ایشان حامی گروه‌های مقاومت و مردم مظلوم کشورهای منطقه به خصوص سوریه، عراق و افغانستان بود و در کنار آنها ایستاد.

کشورهایی که درگیر جنگی نیابتی بودند که توسط عوامل آمریکا در منطقه سازماندهی شده بودند از جمله داعش و القاعده، این جنگ‌های نیابتی زندگی مردم بیگناه را بدون توجه به گرایشات مذهبی تهدید می‌کرد. سردار سلیمانی به کمک و یاری مردم منطقه، گروه‌هایی مثل جبهه النصره را شکست داد. همچنین ایشان به مردم افغانستان هم بسیار کمک کرد در دوران جنگ داخلی و در زمان درگیری با طالبان. در برابر گروه های تروریستی در کشورهای منطقه از جمله لبنان و عراق ایستادگی کرد و همچنین ایشان با حمایت قاطع از ولایت فقیه نشان دادند که در برابر زورگویان عالم و در برابر گروه‌های تروریستی کاملا ایستادگی خواهد کرد و وفادار به ولایت فقیه خواهند بود.

ایشان پیرو راستین آیت الله خامنه‌ای بودند. آنچه که از روش و منش سردار سلیمانی می‌توانیم یاد بگیریم این است که در کنار مظلومان بایستیم و مظلومان را در برابر ظالمان متحد کنیم. همچنین از جنبه‌های معنوی هم شخصیت ایشان قابل بررسی است ایشان کسی بودند که در جنگ با نفس خود غلبه کرده بودند. همچنین از مکتب پیامبر اسلام(ص) و مکتب کربلا و عاشورا الگوبرداری کرده بودند و پیرو این مکتب بودند. از نظر من واقعه کربلا با شیوه شهادت سردار سلیمانی شباهت داشت.

در پایان از شما برای دعوت به این همایش تشکر می‌کنم و تاکید می‌کنم که هنوز در ابتدای راه هستیم و برای نشان دادن زوایای مختلف شخصیت سردار سلیمانی باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم.

در ادامه همایش، دکتر  بهزاد سیفی استاد دانشگاه علوم دریایی بوشهر  اظهار داشت: یاد و خاطره شهدای مدافع حرم و شهدای دفاع مقدس و همچنین شهید عزیز سردار سلیمانی را گرامی می‌دارم. در ابتدای سخنان جمله کلیدی در حوزه ایشان بگویم که ایشان به عنوان یک نظامی دیپلماتیک توانستند به درستی دیپلماسی نظامی دفاعی را برای همه ما تداعی کند در واقع مرد میدان مذاکره بودند ایشان سال‌های سال در سپاه خدمت کردند و عملیات‌های برون مرزی جایگاه ایشان را بالا نمود که با موازین حقوق بین‌الملل آشنایی کامل داشتند.

جایگاه سپاه پاسداران و شهید سلیمانی در حقوق ملی و بین المللی مشخص است و تروریست خواندن ایشان و سپاه از سوی دولت آمریکا نقض حقوق بین‌المللی و برخلاف کنوانسیون‌های مصوب جهانی است.

در روز دوم این همایش که پنجشنبه 1 مهر 1400، برگزار شد، آیت‌اله حسن علیدادی سلیمانی امام جمعه کرمان به سخنرانی پرداخت. مشروح سخنان ایشان به شرح ذیل است:

عرض سلام و ادب خدمت همه دست‌اندرکاران همایش و شرکت کنندگان ، در رابطه با شخصیت شهید سلیمانی در سه محور صحبت می‌کنم. شخصیت والایی که در آن محورهای بسیار زیادی در آن وجود دارد.  یکی از ویژگی‌های شخصیت حاج قاسم مردمی بودن ایشان است. شهید  مردم را دوست داشت برای مردم کار می‌کرد و دلسوز مردم بود.

در سفری که با ایشان داشتم در حال صحبت بودیم که احساس کردم به صحبت‌های من گوش نمی‌دهد وقتی علت را جویا شدم گفتند که حواس من به آن  پیرزنی است که جلوتر از ما نشسته و من تصور می‌کنم که ایشان مادر شهید است اگر اجازه بدهید من با ایشان صحبت کنم و احترام بگذاریم پس از آن خدمت شما خواهم رسید. بار دیگر نیز گفت زندگی در این دنیا برای من ناراحت ‌کننده شده و وقتی که اندوه مردم را می‌بینم ناراحت می‌شوم.

محور دیگر شخصیت ایشان شجاعت، دانش و بینش ایشان است، شهید سلیمانی در این ۴ دهه که مبارزه جدی خود را داشت تدوین و دانش ایشان باعث می‌شد که این عملیات‌ها را بهتر را انجام دهد عملیات‌های ایشان معمولاً منجر به پیروزی می‌شد شجاعت ایشان باعث می‌شد که خود ایشان در خط مقدم باشد.

محور سوم، اخلاق و تقوای بالای شهید سلیمانی است، ایشان فوق‌العاده اخلاص داشتند در ۴۰ سال در منصب فرماندهی قرار گرفتند. ایشان در هیچکدام از سخنرانی‌ها بسیار مراقب بود خود را فرمانده خطاب نکند، هیچگاه راضی نبود که عکس ایشان به صورت بنر در سطح شهر به عنوان سخنران منتشر شود و در دانشگاه کرمان در جمع گفتند که من یک بچه روستایی هستم و نیازی نیست که این برنامه‌های تجملاتی انجام شود.

در ادامه دکتر تاج الدین صالحیان پژوهشگر در حوزه مطالعات سیاسی و روابط بین الملل در خصوص شهید سلیمانی و جنگ نرم به سخنرانی پرداخت. مشروح سخنان ایشان به شرح ذیل است:

در ابتدا هفته دفاع مقدس را خدمت شما تبریک عرض می‌کنم همچنین فرا رسیدن اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان را تسلیت عرض می‌نمایم. من هم از دیار کریمان و دیار حاج قاسم عزیز در این ایام مبارک دفاع مقدس در خدمت شما هستم و  درود می‌فرستم به روح همه شهدا و در راس آنها شهید عزیزمان شهید حاج قاسم سلیمانی چهره بین المللی محور مقاومت.

موضوع مقاله اینجانب «سردار سلیمانی نماد قدرت هوشمند جمهوری اسلامی ایران» است نکته‌ای که ابتدا می‌خواهم خدمت شما عرض کنم این است که ما در خصوص شهید سلیمانی و ابعاد مختلف زندگی این مرد بزرگ هرچه بگوییم کم گفته ایم. در مورد زمینه و زمین بازی خاورمیانه و غرب آسیا شاید توضیح زیادی داده نشده است و زمینه حضور ایشان در منطقه و استراتژی کلی سیاست جمهوری اسلامی ایران ضرورت دارد که واکاوی شود و درباره آن صحبت شود در آن صورت است که بهتر می‌توانیم جایگاه این مرد بزرگ را برای جامعه و حتی کشورهای منطقه و جهان بهتر و بیشتر تبیین کنیم.

در همین خصوص سیر تحول و تطوری که نظام بین الملل در غرب آسیا طی کرده است را توضیح می‌دهم و این که چرا ما باید در سطح منطقه به این صورت حضور داشته باشیم و به سوالات و ابهاماتی در این مورد پاسخ دهیم که نسل جوان بهتر بفهمند که چه اتفاقاتی رخ داده است و چرا باید در سطح منطقه باشیم؟ در آن صورت اقدامات سردار شهید بهتر قابل  درک خواهد بود.

اکنون به نقشه شهید سلیمانی در شکل گیری قدرت هوشمند جمهوری اسلامی ایران می‌پردازم. در خصوص قدرت سخت جمهوری اسلامی ایران و نیروی قدس سپاه و فرماندهی آن باید عرض کنم که در واقع بیش از دو دهه است که سردار سلیمانی به صورت افتخارآمیز در سطح منطقه در اجرای استراتژی کلی جمهوری اسلامی ایران و در قدرت عملیاتی و قدرت سخت جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه نقش برجسته داشتند. در یکی از پیش همایش‌های شما استاد احمدیان به خوبی این نکته را گفتند که سردار سلیمانی چکیده کلیه مکاتب جنگی جهان هستند.

به اذعان خودِ دشمنان شهید سلیمانی، خود نابغه‌ای در تاکتیک‌های جنگی در منطقه بود چرا که تاکتیک‌های ایشان را در افغانستان، لبنان و سوریه و همچنین عراق دیده اند به همین خاطر به لحاظ قدرت سخت، ایشان پیشانی نخست قدرت جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه به شمار می‌روند  و همیشه نیز پیروز بودند. شخصیت چند وجهی و دارای نبوغ ایشان باعث شد که در منطقه موفق باشند.

تبلور فرهنگ ایرانی و اسلامی شخصیت سردار سلیمانی، دیپلماسی برجسته ایشان و تسلط و قدرت ایشان در جذب دیگران و نیز قدرت نهادسازی ایشان در سطح منطقه که توانست قدرت‌ها را به ناکامی بکشاند. تقویت حزب‌الله. حشدالشعبی و سایر اقدامات ایشان در منطقه نشان از توانایی‌های ایشان بود.

قدرت در ترکیب جنگ سخت و نرم و به کار گرفتن هوشمندی شهید سلیمانی در تدبیر و طراحی هوشمندانه در به کارگیری قدرت سخت و نرم جمهوری اسلامی و جذب مردم منطقه از طریق سازماندهی قوی و به شکست نشاندن تمام طرح های غربی، عبری و عربی که توسط آمریکا اسرائیل و هم‌پیمانان آنها طراحی شده بود.

در ادامه خانم مرضیه هاشمی مجری و کارشناس شبکه بین‌المللی پرس تی وی به سخنرانی پرداخت. ترجمه سخنان ایشان به شرح ذیل است:

سلام عرض می‌کنم خدمت همه حضار محترم و بسیار خوشحالم که امروز در جمع شما هستم و درود می فرستم به روح همه شهدا به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی.

موضوعی که می‌خواهم راجع به آن صحبت کنم نحوه انعکاس خبرهای مربوط به سردار سلیمانی قبل از شهادت و بعد از شهادت ایشان در رسانه‌های بین‌المللی به ویژه رسانه‌های غربی است.  به خصوص به این دلیل که پی ببریم رسانه‌های غربی چطور شهادت حاج قاسم سلیمانی را انعکاس دادند.

امروز مثال‌هایی دارم از  اخباری که در مورد سردار سلیمانی در روزنامه‌ها و رسانه‌های غربی انعکاس پیدا کرده است از حدود ۷ سال قبل از شهادت ایشان تا زمان شهادت سردار عزیز.  نحوه پرداختن رسانه‌ها در مورد شخصیت حاج قاسم طوری بود که به عنوان شخصیت در سایه شناخته شده است. خود بنده قبل از شهادت ایشان اطلاعی از شخصیتشان نداشتم.

اولین برخورد من در رابطه با انعکاس شخصیت ایشان در رسانه‌های غربی مربوط به هشت سال پیش بود که عکس ایشان در یکی از مجلات خارجی چاپ شده بود. عنوانی که برای توصیف ایشان استفاده شده بود این بود؛ فرمانده ای در سایه و شخصی که فرمانده خاورمیانه را دگرگون کرده.

در این مقاله می بینیم که در سال‌های پیش، غرب، هراسی از سردار سلیمانی داشت.  یکی از قسمتهای مقاله را نقل قول می کنم که نوشته شده بود: سردار سلیمانی یکی از قدرتمندترین افراد در خاورمیانه هستند هیچکس او را نمی‌شناسد و نقل از فردی بود که در سازمان سیا کار می‌کرد که به سال ۲۰۱۳ برمی‌گردد.

از این نقل قول و اخباری که منعکس شده، چنین برداشت می‌شود که سردار سلیمانی، به تنهایی به کشورهای منطقه مسافرت می‌کرد و باعث می‌شد اتحادی در بین مردم و نیروهای مقاومت در کشورهای منطقه شکل بگیرد.  رسانه‌های غربی وقتی درباره سردار سلیمانی صحبت می‌کنند به این نکته اشاره می‌کنند که ایشان قادر بود افراد منطقه را با یکدیگر متحد کند.

وقتی که شما این نوشته‌ها را نگاه می‌کنید واقعیت این است که همه نوشته‌ها در حقیقت منعکس کننده ترس از سردار سلیمانی و قدرت ایشان در منطقه به ویژه در کشور عراق است.  در حقیقت، یک علت عمده برای این قضیه این است که در سال ۲۰۰۳ آمریکا قصد داشت که عراق را تصرف کند اما تاثیر و قدرت سردار سلیمانی از تسلط آمریکا بر عراق جلوگیری کردند بنابراین آمریکایی‌ها از این قضیه ناراحت بودند و شروع به تصویرسازی منفی از شخصیت سردار سلیمانی کردند.

بنابراین، حداقل برای ۵ سال شروع کردند کار کردن بر روی افکار عمومی، کشورهای غربی  سعی کردند چنین القا کنند که سردار سلیمانی یک تروریست است. بنابراین خبرهایی که کاظمی می‌دادند از این قبیل بود که چطور سردار سلیمانی به عراق حمله می‌کند و یا چطور سردار سلیمانی مغنیه را آموزش دادند و عماد مغنیه به نیابت از ایشان عملیات تروریستی را در کشورهای منطقه از جمله لبنان انجام داد؟  بنابراین وقتی مردم کشورهای غربی این اخبار را می‌خوانند طبیعتاً برداشت آنها این است که سردار سلیمانی را تروریست قلمداد کنند در حالی که ایشان در مقابل تروریسم بود و با آنها می‌جنگید.

آنها تصور می کردند که نیروهای آمریکایی در منطقه دنبال نیروهای داعش هستند اما نمی دانستند که همین نیروها بودند که داعش را شکل دادند و از آن حمایت می‌کردند. هیچکس به آنها نمی گفت که این سردار سلیمانی است که رهبری  نیروها را در مقابله با داعش فرماندهی می‌کند.  بنابراین وقتی که سردار سلیمانی به شهادت رسیدند تمامی افراد ناراحت بودند البته افرادی نیز ناراحت بودند از اینکه شهادت چه تبعاتی از پی خواهد داشت به نوعی از شهادت ایشان ترس داشتند.  مردم در کشورهای غربی به دلیل نحوه انعکاس خبر در مورد سردار سلیمانی تصور می‌کردند که با حذف ایشان خشونت در کشورهای منطقه کمتر خواهد شد؟ بنابراین می توانیم به این موضوع پی ببریم که شخصیت آمریکایی ها تا چه اندازه ساده لوحانه بوده.

بنابراین وقتی به تاریخ شهادت سردار سلیمانی برمی‌گردیم به این نتیجه می‌رسیم که انعکاس شهادت ایشان به گونه‌ای بود که در توییتر خیلی‌ها فکر می‌کردند که جنگ جهانی سوم در راه است.  جنبش که در توییتر به راه افتاده بود منعکس کننده این بود که با شهادت سردار سلیمانی چه عواقبی برای آنها در پی خواهد داشت.  این ترس برای کل مردم آمریکا غلبه کرده بود و ما ویدئویی از ترامپ مشاهده کردیم که در کنار تمام فرماندهانش ترس  بر آنها غلبه کرد.

متأسفانه واقعیتی که وجود داشت این بود که با توجه به انعکاس اخبار کرده بود. مربوط به سردار سلیمانی مردم آمریکا از تروریست واقعی که دولت آمریکا و نیروهای نظامی آنها بود حمایت می‌کردند در حالی که اگر واقعاً اصل داستان را می‌دانستند حمایت آنها به سمت سردار سلیمانی می‌آمد.  در شبکه‌های اجتماعی ترس مردم آمریکا تا این حد بود که به مردم اجازه نمی‌دادند در شبکه‌های اجتماعی مطلبی را در مورد سردار سلیمانی به اشتراک بگذارند.

آنها می‌ترسیدند که مردم اصل ماجرا را متوجه شوند. بنابراین مسئولیت ما به عنوان کسانی که در رسانه‌ها کار می‌کنیم این است که انعکاس دهنده این واقعیت ماجرا باشیم.  کار بسیار سخت است زیرا دولت آمریکا سعی دارد که صدای ما را خفه کند تا صدای ما به مردم جهان رسد اما هدف ما این است که پافشاری کنیم و واقعیت را به سراسر جهان منعکس کنیم.  در حال حاضر، شرایط در ایالات متحده آمریکا خوب نیست و ما باید از این شرایط استفاده کنیم و با هم متحد شویم و صدای خود را به گوش مردم آمریکا برسانیم.

الان مردم آمریکا تشنه دانستن واقعیت ماجرا هستند در حال حاضر رویایی  برای مردم آمریکا از بین رفته و همه در پی پاسخ این پرسش هستند که چرا دولت آمریکا آنها را فریب می‌دهد؟  پیام مهم بنابراین وظیفه ما چه اصحاب رسانه باشیم و عموم مردم و دانشجویان باید صفحات مجازی تا واقعیت امر را بر همگان مشخص کنیم.  من مطمئن هستم که خون شهیدان به خصوص خون شهید عزیز سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس بیهوده ریخته نشده و در نهایت مردم آگاه خواهند شد.

در ادامه دکتر علی زینی‌وند استاندار کرمان به سخنرانی پرداخت. مشروح سخنان ایشان به شرح ذیل است:

شخصیت سردار سلیمانی چند وجهی است و تنها یک وجه آن نظامی است. باید شخصیت ایشان را از جنبه‌های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. در دیپلماسی به لحاظ بین المللی باید مورد بررسی قرار داد در کنار اینکه یک ژنرال نظامی بود یک دیپلمات بسیار حرفه‌ای بود و در صحنه مذاکرات بین المللی، خدمات ارزنده‌ای را به منطقه عرضه کردند.

در جایگاه یک مرجع رسمی که بتوان در آینده رفتار آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم در حوزه سیاسی رفتاری بسیار حرفه‌ای انجام دادند که نمی‌شود آنرا منتسب به جناح خاصی دانست. دوستان و همرزمان ایشان در حوزه سیاسی می‌گویند که دیده نشد که طرفدار جناح خاصی باشند. به خانواده معظم شهدا و فرزندان شهدا و جانبازان توجه داشتند و این منش و رفتار ایشان در شهر کرمان مثال‌زدنی است.

جای تعجب دارد که در مدت کوتاه زندگی خود را چگونه توانستند در تمام جوانب به امور رسیدگی کنند؟ و تمام وظایف انسانی را انجام دهند؟ مجموع این رفتار، از سردار سلیمانی الگویی ساخت که ما تا سال‌های سال باید در پژوهشکده‌ها و محافل علمی درباره ایشان تولید محتوا کنیم که این تولید محتوا منجر شود به اینکه انسان‌های آزاده و ایرانیان و نسلهای مختلف و اقشار مختلف جامعه بتوانند گمشده خود را در درون شخصیت سردار سلیمانی الگوسازی کنند و به نوعی هویت ما را مستحکم کند. زیرا در جامعه ما، جوانان امروز نیاز به الگوهایی دارند از این باب این همایش بسیار علمی و همه جانبه طراحی شده و از همه دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم.

در ادامه دکتر جهاندار امیری عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما به سخنرانی پرداخت. مشروح سخنان ایشان به شرح ذیل است:

سلام خدمت بزرگواران‌. هفته دفاع مقدس را گرامی می‌دارم همچنین ایام اربعین حسینی را تسلیت عرض می‌کنم. این دو مناسبت مرتبط با ارائه موضوع همایش بین المللی شهید سلیمانی است.

در میان نخبگان کشور هستند که شناخته تر از شهید سلیمانی نباشند اما چرا ایشان صاحب مکتب و گفتمان شدند و دیگران چنین ویژگی ندارند؟  ایشان چه ویژگی داشت که مکتب شدند؟ ما می‌خواهیم این سوال ساده را با رویکرد تبارشناسی که در گفتمان برتر است مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم.

مفاهیمی مثل شجاعت که تاثیرگذار هستند که گفتمان شناخته شده است ما می‌خواهیم تفاوت این مفاهیم را در شخصیت ایشان بررسی کنیم و حرف ما هم شاخص ها و نمادها است.  در این مقاله تقریبا تمام سخنرانی‌های شهید سلیمانی را بررسی کرده‌ایم.

شهید سلیمانی، اسطوره‌ای خود ساخته و برجسته دارای ابعاد روحی و معنوی است. شهید سلیمانی صاحب مکتب است. منظور از مکتب در مورد شهید سلیمانی، مجموعه‌ای از رفتارها، ویژگی‌ها، سیاست‌مداری، دینداری و شیوه زندگی ایشان است. با بررسی سخنرانی‌های ایشان به این نکته پی بردیم که سلیمانی، تمامی یک گفتمان را دارد. هر کسی می‌خواهد گفتمان شهید سلیمانی را دقیق بشناسد و به شجاعت و معنویت اخلاص ایشان پی ببرد. باید این مفاهیم و الفاظ را در مکتب اسلام و کربلا جستجو کند.  دیگران هم از این ویژگی ها برخوردار هستند ایشان بالاترین درجه ویژگی‌ها را دارد.

از این مورد نمادهای کربلایی در گفتمان شهید سلیمانی این سخن از ایشان که می‌گوید ما ملت شهادتیم ما ملت امام حسینیم را شنیده‌ایم. اعتقاد به توحید را از کلام ایشان که بارها در سخنرانی‌ها والله و الله می‌گوید را می‌بینیم.  رجز خوانی شهید سلیمانی در مقابل ترامپ در سخنرانی‌های ایشان شنیده شده که شبیه به رجز خوانی‌های حضرت امام حسین(ع) در کربلا است.

 در گفتمان ایشان، خود دیدن نیست، هرچه هست خدا دیدن است.  در تحلیل قدرت شهید سلیمانی، می‌توانیم بگوییم که در گفتمان ایشان هم قدرت مادی و معنوی تاثیرگذاری فردی و شخصی صحبت‌های ایشان نمود دارد.  در پایان به این نتیجه رسیدیم که شهید سلیمانی را تنها با مولفه‌ها و ویژگی‌های خاص نمی‌توان شناخت و باید به عمق محتوایی و گفتمانی ایشان توجه کرد و مورد بررسی قرار داد.

در ادامه سردار حسین معروفی فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان و همرزم شهید سلیمانی به سخنرانی پرداخت. مشروح سخنان ایشان به شرح ذیل است:

خدا را شکر که در دومین روز از هفته دفاع مقدس در خدمت مردم قهرمان استان کرمانشاه هستم. بهترین دوستان شهید من از استان کرمانشاه هستند درود می‌فرستم بر غیرت و ایمان مردم کرمانشاه.  بنده ۳۷ سال افتخار دوستی، برادری و سربازی را در کنار سردار سلیمانی داشتم. اگر بخواهیم شخصیت بزرگ ایشان را معرفی کنیم ابعاد مختلف وجود دارد اما آنچه که حاج قاسم عزیز ما را حاج قاسم کرد شخصیت نظامی او نیست آنچه که ایشان را بزرگ کرد و جاوید و ماندگار کرد، فضائل بزرگ اخلاقی ایشان بود. ایشان به عنوان یک سر لشکر و فرمانده که با سخت‌ترین و بدترین دشمنان در ارتباط است اما یک عارف به تمام معناست.  

حاج قاسم نه تنها به جهان اسلام و شیعه خدمت کردند به تمام جهان خدمت رسانی کردند. ایشان بزرگ‌ترین شخصیت فرهنگی جهان اسلام است زیرا ایشان توانستند اندیشه و رویکرد جامعه را تغییر بدهد. ایشان توانستند که نگاه جامعه اسلامی را به شیعه و انقلاب اسلامی و ملت ایران عوض کنند.

نظام سیاسی حاج‌قاسم جامع الاطراف است و خطوط قرمز دارد پای اصول ایستاده است اینکه جبهه اسلام را ضعیف نکند اهمیتی ندارد که نظام اسلام را به این حزب و آن حزب بسپاریم هیچ فرمانده و فرزند خانواده شهدایی نمی‌بینیم که یک بار شنیده باشد که حاج قاسم سلیمانی در جایی گفته باشد من فرمانده هستم. از نظر مکتب اقتصادی حاج قاسم باید بگوییم که بسیار عجیب است که با توجه به اینکه امکانات بسیاری به عنوان یک فرمانده در اختیار داشت اما از نظر مالی برای خود هیچ چیز نخواست هیچکدام از فرزندان وی در منصبی مشغول به کار نبودند.

در نظام فرماندهی، ایشان امامت را شیوه کار خود قرار می‌دادند. در مکتب حاج قاسم، لباس و درجه شرط نیست بلکه، رسالت شرط است. یکی از شیوه‌های مدیریتی ایشان ایجاد وحدت بود و شیعه سنی و مسیحیان را برای دفاع از هم دعوت می‌کرد.  نظام اجتماعی حاج قاسم جای بحث دارد  طوری بود که در اجتماع همه را مجذوب خود می‌کرد و به همه توجه داشت.

نظام ایثارگری، نظام ادب، نظام اخلاق و اخلاص، نظام رفاقت، و محبت از ویژگی‌های دیگر سیره اخلاق ایشان است.  شهید قاسم سلیمانی دست یافتنی است ما باید قاسم سلیمانی ها را تولید کنیم.  در پایان درود می‌فرستم بر روح پاک شهدای مردم عزیز کرمانشاه.

در پایان دکتر محمدابراهیم مالمیر دبیر علمی همایش بین‌المللی شهید سلیمانی در چشم‌انداز بین‌المللی اظهار داشت: بسیار خرسندیم که این همایش توانسته است گفتمان سازی را در ابعاد شخصیت والای شهید سلیمانی نهادینه کند و در نظر داریم که با تشکیل دبیرخانه دائمی شهید سلیمانی توفیق این را داشته باشیم که در زمینه علمی هرچه بیشتر در رابطه با وجوه و ابعاد مختلف شخصیت شهید سلیمانی با مدد از وجود خود ایشان کار کنیم.

همچنین دکتر مجتبی بیگلری رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی اظهار داشت: 

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلَى مَا عَرّفَنَا مِنْ نَفْسِهِ،
وَ أَلْهَمَنَا مِنْ شُکْرِهِ،
وَ فَتَحَ لَنَا مِنْ أَبْوَابِ الْعِلْمِ بِرُبُوبِیّتِهِ،
وَ دَلّنَا عَلَیْهِ مِنَ الْإِخْلَاصِ لَهُ

سلام و درود بر روح پاک و مطهر شهیدِ شاهد، اسطوره بزرگِ ایرانِ بزرگ. قهرمان جاوید، سردار دلها، سردار حاج قاسم. سلام بر تربیت‌شده مکتبِ امامِ انقلاب که خود، مکتب شد. سلام بر او که اَشِّداءِ علی‌الکُفار بود و رحیم بر مظلومان غریب.

سلام بر او که بر عهد خویش استوار ماند و تأویل عینی «مِنَ المُومِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُواللهَ عَلَیهِ» بود.

 و سلام و درود بر شما دلدادگان مکتب شهید، شما حاضران و مخاطبان این همایش که در تکریم و تجلیل مقام آن بزرگ، اجرا و برگزار شد.

 این همایش عظیم بین المللی، حاصل ده‌ها جلسه و صدها ساعت تلاش، زحمت و همت جمعی از عاشقان مقام شهید در دانشکده ادبیات و علوم انسانی بود.

بر خود فرض می دانم که از ریاست محترم دانشگاه جناب آقای دکتر اعلمی آل آقا که با تمام اخلاص و کمال توان از ما حمایت کردند. هرآنچه خواستیم فراهم شد و دلگرمی‌مان دادند. از از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، از معاونت محترم فرهنگی دانشگاه، از معاونت محترم پژوهشی دانشگاه، از مسئولین دلسوز بسیج اساتید و از اساتید بسیجی،  از شخصیت های سیاسی و فرهنگی و علمی که از کشورهای عراق، لبنان، ترکیه، سوریه، ژاپن و آفریقای جنوبی مهمان ما بودند و سخنران جلسات ما.

 از شخصیت‌های بزرگ دینی و سیاسی و نظامی کشور عزیزمان، از حضرت آیت‌الله رجبی، از حضرت آیت الله علیدادی سلیمانی امام جمعه محترم کرمان، از برادر عزیزم دکتر علی زینی‌وند استاندار محترم کرمان که هم در پیش همایش چهارم و هم در همایش پایانی سخنران جلسه  و همراه ما بودند. از سردار عزیز، سردار معروفی فرمانده محترم سپاه کرمان، همراه و هم‌رزم شهید. از جناب آقای دکتر صلاحی رئیس پیشین بسیج اساتید کشور

و همچنین بر خودم فرض می‌دانم که از دبیر علمی این همایش بزرگ، برادر عزیزم استاد دکتر محمد ابراهیم مالمیر وهمچنین از برادر عزیزم جناب آقای دکتر زینی‌وند دبیر اجرایی همایش تشکر کنم. از جناب آقای دکتر امیری، دکتر مرادخانی و دکتر معروف که مترجم همزمان مهمانان خارج از کشور ما بودند. از جناب آقای دکتر احمدی از جناب آقای دکتر بهرامی عزیز که به عنوان شورای سیاستگذاری این همایش مشارکت داشتند.

 از روابط عمومی دانشگاه، از صدا و سیمای استان، از تمام رسانه‌های استان که با علاقه بسیار در این ایام اخبار مربوط به همایش را به‌خوبی پوشش دادند. البته ما به رسم ادب و ادای وظیفه از استاندار محترم و سایر مسئولین عالی استان هم برای سخنرانی در این مراسم مصرانه دعوت کریم لکن متاسفانه به‌رغم تلاش بسیار، توفیق میزبانی‌شان حاصل نشد گرچه خود میزبان بودند.

بی‌شک، قوت‌های این همایش، از عنایات روحِ پاکِ شهید بود و کاستی های سهوی آن، از غفلت و سهو ما، امید که بر ما ببخشایید

امر فرمودند که دلنوشته‌ای را که در قالب شعر سپید تقدیم آن روح بزرگ کرده‌ام تقدیم شما هم  بکنم والبته به قول شاعر شاعر: نیم و شعر ندانم که چه باشد /من مرثیه خوان دل دیوانه خویشم

 بنابراین در حقیقت شعر نیست مرثیه‌ایست در سوگ آن شهید بزرگ.

چه بگویم در فراقت ای قافله‌سالار عشق؟

که فرشتگان آسمان هم به سوگ تو نشستند

 به سوگ نشسته و در حیرت، در تفسیر (انّی اعلَمُ ما لا تعلمون)

و نظّاره‌گر تاویل عینی وَلَقَد کَرَّمنا بَنی آدم

آه! آه! ای تکرارِ شیرینِ عشق در کربلا

آه آه ای تکرارِ شیرینِ عشق در کربلا

نجابت را تو تفسیر کرده‌ای

و ما عشق را با تو معنا می‌کنیم

و غیرت را در تو به تماشا ایستاده‌ایم.

اینک ما! پیام خون پاکت را،

پیکر شرحه‌شرحه‌ات را چگونه شرح کنیم؟

که قرن‌هاست در شرح عباس مانده‌ایم.

آه آه! من شعر نمی‌سرایم.

 که مرثیه می‌گویم در وصف تو ای شهید.

که مرثیه می‌گویم در وصف تو ای شهید حریم حَرَم.

ای فاتح نُبُل و الزهرا.

بعد تو کیست که زخم های یتیم عامرلی را با لبخندی از عشق بنوازد؟

ای شیر معرکه شام نامت جاودان باد

تا نسلی از قبیله هابیل در هنگامه توحش مدرن غرب شکوه سلیمانی را در تو و به یاد تو بجوید.

آه! اشک علی را در نماز بر پیکر قطعه قطعه‌ات چگونه تاب آورم؟ و چگونه باور کنم رفتنت را؟

که جهانی در بُهت تو فرو مانده اند

و من! خونین پیکرت را در افق آسمان،

بر بال فرشتگان به حسرت می‌نگرم

و بغض فروخورده در گلویم را فریاد خواهم کرد

و بر مظلومیت تاریخی‌مان زمین تفدیده کربلا را

و زمین خونین وطنم را

و خون ریخته‌شده در سرزمین عراق و شام را گواه خواهم گرفت

و دیگر خفاشان تاریکی را

رقص شیطانی کرکسان را،

هلهلۀ مستانه ابلیسیان را

به تماشا نخواهم نشست

و اکنون هزار هزار مختار در انتظار اشارتی و بر لب زمزمه «اَ لیسُ اللهُ بِعَزیز زنتقام.»

در پایان دکتر تورج زینی‌وند دبیر اجرایی همایش بین‌المللی شهید سلیمانی در چشم‌انداز بین‌المللی اظهار داشت: از همه اساتید و شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی، نظامی و... که در این همایش به عنوان سخنران ما را یاری رساندند کمال تشکر را دارم. از ریاست محترم دانشگاه، حوزه‌های مختلف دانشگاه، اصحاب محترم رسانه، روابط عمومی دانشگاه و کلیه نهادهایی که ما را در برگزاری این همایش یاری رساندند، کمال تشکر را دارم.

در این همایش باشکوه، اندیشمندان جهان، ۶۴ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال کرده بودند که از این تعداد ۲۰ مقاله توسط استادان و اندیشمندان خارجی به زبان‌های انگلیسی و عربی ارائه شده بود.

امیدواریم این همایش که در پنج محور ارائه شد، رضایت خاطر دوستداران و دلدادگان شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی را جلب کرده و در سال‌های آتی نیز به نحو شایسته میزبان این رویداد بزرگ باشیم.

 

برچسب ها:

دانشگاه رازی
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
محمدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا
شهید سلیمانی
همایش بین‌المللی شهید سلیمانی

آخرین اخبار