Last News

نخستین پیش نشست کنگره ملی شهدای استان کرمانشاه «انقلاب، دانشگاه و دفاع مقدس» در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه با همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه رازی،  سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب­ کشور، گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی، مرکز مطالعات تاریخی (اسناد، آرشیو و موزه)، کمیته دانشجویی کنگره ملی شهدای استان کرمانشاه و مرکز رشد علوم انسانی در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ نخستین پیش نشست کنگره ملی شهدای استان کرمانشاه «انقلاب، دانشگاه و دفاع مقدس» را با حضور دکتر روح‌­اله بهرامی دانشیار گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی و رئیس انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه، دکتر سجاد دادفر دانشیار گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی و دکتر طهماسب علی­پوریانی دانشیار گروه علوم سیاسی و روابط بین‌­الملل دانشگاه رازی را به صورت حضوری – مجازی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار کرد.

دبیر این جلسه دکتر پوریا اسمعیلی مدرس ­گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی بود که در ابتدای نشست، مقدمه‌­ای راجع به موضوع فوق بیان کرد.

 سپس دکتر سجاد دادفر به سخنرانی پرداخت و با ارائه اسناد متعدد و معتبر که در آرشیو مرکز مطالعات تاریخی دانشگاه رازی موجود است، نقش استادان، کارمندان و دانشجویان دانشگاه رازی و نیز دانشگاه­‌های تابع آن یعنی کردستان و ایلام (قبل از تفکیک از دانشگاه رازی) را در دوران دفاع مقدس مورد واکاوی قرار داد.

وی آمار بنیاد شهید در خصوص تعداد شهدای دانشجوی این دانشگاه را ۱۴ نفر اعلام کرد، اما در ادامه این آمار را دقیق ندانست و تعداد شهدا را با در نظر گرفتن دانشگاه­‌های تحت نظر آن به بیش از ۳۰ نفر معرفی کرد.

دکتر دادفر همچنین به نقش پررنگ بسیجیان دانشگاه و جمعیت دانشجویان مهاجر در استان کرمانشاه اعم از شیعه و اهل سنت با وحدت کامل در ایجاد امنیت استان کرمانشاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و حضور داوطلبانه آنان را در جبهه­‌های جنگ مهم قلمداد کرد که چگونه جان خویش را در راه آزادی و استقلال ایران اسلامی فدا نمودند.

در ادامه این جلسه، دکتر طهماسب علی­پوریانی دقایقی سخن گفت و با استناد به آیات قرآن کریم و احادیث ائمه معصومین (ع) به مسئله شهادت و جهاد در راه خدا پرداخت و این که چنین امری تا چه حد اهمیت دارد و کسانی که جان خود را در راه حق تعالی فدا می‌­کنند تا چه اندازه بزرگ و قهرمان هستند و نیز رزمندگان دوران دفاع مقدس چگونه دست از دنیا شستند و در راه امنیت کشور، جان، مال و ناموس مردم قدم نهادند و اجازه ندادند دشمن بعثی به خاک ایران تجاوز کند. پس این عزیزان باید به مردم معرفی شوند تا الگویی ارزنده برای جوانان باشند؛ بنابراین وظیفه محققان دانشگاهی این است که در این راستا به تحقیق بپردازند و اجازه ندهند تا شهدا و ایثارگران فراموش شوند.

از طرفی، وی نقش دانشگاه را علاوه بر تولید علم در حوزه تولید مفاهیم و مسائل فرهنگی و اجتماعی هم با اهمیت توصیف کرد که نباید در این خصوص کوتاهی کنند.

سپس دکتر روح‌­اله بهرامی سخنان خویش را آغاز کرد و در ابتدا به اهمیت برگزاری کنگره ملی شهدای استان کرمانشاه در مهرماه ۱۴۰۳ و نیز برگزاری پیش نشست آن در دانشگاه رازی که با همکاری انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه انجام شد، اشاره کرد. در ادامه نیز، به بررسی تاریخچه نظام آموزش و تعلیم و تربیت بالاخص در دوران قاجار و اقدامات عباس میرزا نایب السلطنه و امیرکبیر در تأسیس نهاد‌های آموزشی پرداخت که چگونه چنین نهاد‌هایی بر تفکر ایرانیان اثر گذاشتند و دیدگاه آنان را به سمت تجدد، ظلم ستیزی و دفاع از حقوق خود سوق دادند.

از سویی، راجع به انقلاب و جنگ به عنوان دو پدیده مهم در تاریخ معاصر ایران و نیز پیرامون نقش دانشگاه رازی در دفاع مقدس و درگیری­‌های دوران انقلاب اسلامی و مبارزه با سلطنت پهلوی با اندیشه­‌های اسلامی سخن گفت. از سوی دیگر، وی دانشگاه را مهم­ترین کانون برای بررسی مسائل فرهنگی، اجتماعی و تاریخی دانست که در این زمینه گروه علوم تاریخی دانشگاه رازی و انجمن ایرانی تاریخ مرکز استان کرمانشاه فعالیت­‌های مهمی را انجام داده‌­اند.

در نهایت، ایشان به وجود یک بیمارستان مهم و مخفی در دانشگاه رازی اشاره کرد و از مسئولان خواستند که با تبدیل این مکان به عنوان موزه گامی مهم در خصوص حفظ هویت آنجا و معرفی دانشگاه رازی در خدمت­‌رسانی به مجروحان جنگ بردارند.  

در پایان این جلسه، دکتر مهدی عزتی عضو هیأت علمی گروه علوم تاریخی و دکتر حمید احمدی پژوهشگر دانشگاه رازی دقایقی صحبت کردند و استادان حاضر به سؤالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.

آخرین اخبار