19 05 2020
195

نشست خبری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی با اصحاب رسانه برگزار شد.

نشست خبری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در خصوص تشریح فعالیت‌ها، برنامه‌ها و اهداف راه‌اندازی  نشریه "نامه فرهنگ رازی"، ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ در سالن جلسات حوزه ریاست برگزار شد.

دکتر طهماسب علی‌پوریانی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به خبرنگاران حاضر در این نشست و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، اشاره‌ای به اهمیت مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها در توجه ویژه به مسائل روز و مشکلات و دغدغه‌های مردم داشت و تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید در این حوزه‌ها با تولید محتوا و نگاه دانش‌بنیان ورود کند و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با بررسی این مهم اقدام به راه‌اندازی نشریه "نامه فرهنگ رازی" با آدرس اینترنتی https://farhang.razi.ac.ir  به عنوان یک  پایگاه فرهنگی اجتماعی در دانشگاه نموده‌ایم.

وی خواستار توجه رسانه‌ها و کمک به تحقق اهداف دانشگاه رازی در حوزه مسئولیت اجتماعی شد و افزود: دانشگاه باید نقش مرجعیت را برای مردم و جامعه داشته باشد و دیوار بین خود و مردم را بردارد. از سویی امیدآفرینی در جامعه از ماموریت‌های دانشگاه می‌دانیم و برای تحقق اهداف مسئولیت اجتماعی از توان و ظرفیت اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه رازی استفاده می‌کنیم.

دکتر علی‌پوریانی با اشاره به اقدام ابتکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی در راه‌اندازی و تاسیس نشریه فرهنگی اجتماعی "نامه فرهنگ رازی" گفت: برقراری ارتباط دانشگاه و جامعه و توجه به دغدغه‌ها و مسائل روز مردم استان از اهداف مهم ما در این نشریه است.

این مسئول در ادامه اهمیت ارتباط دانشگاه با جامعه را یادآور شد و با انتقاد از فاصله موجود بین دانشگاه و جامعه تاکید کرد: با تمرکز روی مسئله شناسی جامعه و تلاش برای حل آن‌ها بدنبال برداشتن دیوار بین دانشگاه و جامعه هستیم.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی افزود: هرچند دانشگاه وظیفه دارد تا آگاهی مردم را نسبت به خودشان، افرادجامعه، سرنوشت  یکدیگر و کل طبیعت و هستی افزایش دهد، اما متاسفانه می‌بینیم که طی سالهای گذشته فعالیت دانشگاه بیشتر تنها در درون خودش و نه در جامعه بوده است.

وی تولید درون زا و تولید انبوه را از شاخصه‌های یک دانشگاه برتر دانست و گفت: دانشگاهی که در این مسیر حرکت کند می‌تواند تولیداتش را در اختیار جامعه قرار دهد و نقش خود را در جامعه ایفا کند.

دکتر علی‌پوریانی با بیان اینکه جایگاه و نقش دانشگاه در جامعه مورد غفلت قرار گرفته، اعلام کرد: درحالی که مردم باید انگشت اشاره ناکامی‌های جامعه را متوجه دانشگاه‌ها کنند، اما همه حوزه سیاسی را مسئول ناکامی‌ها می‌دانند.

وی باتاکید براینکه این دانشگاه‌ها هستند که باید فکری برای ناکامی‌های مردم کنند، اعلام کرد: اگر مردم دانشگاه را به عنوان ولی نعمت فکری و اسباب فکری ببیند، دانشگاه به جایگاه واقعی خود در جامعه خواهد رسید و آن زمان هم مسئول توفیق و هم مسئول ناکامی جامعه دانشگاه خواهد بود و نه حوزه سیاسی.

دکتر علیپوریانی در ادامه تصریح کرد: در این راستا، معاونت فرهنگی دانشگاه رازی روی مسئولیت اجتماعی که دانشگاه دارد تمرکز کرده و تلاش می‌کنیم تا از مقاله محوری و پایان نامه‌هایی که خاک می‌خورند به سمت مساله شناسی و حل مشکلات جامعه پیش برویم و درکنار لزوم توجه به مسئله شناسی جامعه در دانشگاه‌ها، بدنبال آن هستیم تا رخوت موجود در فضای دانشگاهی را از بین ببریم و در این راه امیدوار کردن دانشجویان را از مسئولیت‌های خود می‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد: تمرکز بر مشکلات جامعه نوعی آغاز برای حرکت به سمت رفع آنها است که این موضوع اکنون در دانشگاه اتفاق افتاده و ما متوجه این مساله هستیم که باید دیوار بین دانشگاه و جامعه را برداریم.

دکتر علیپوریانی در ادامه با اشاره به به شیوع بیماری کرونا در کشور و تعطیلی چندماهه دانشگاه‌ها گفت: هرچند که در این مدت دانشگاه تعطیل بود، اما زیرمجموعه‌های حوزه فرهنگی دانشگاه اقدامات مهمی را در حوزه خدمت به جامعه انجام دادند که از جمله آن می‌توان به راه اندازی کارگاه‌های تولید اقلام بهداشتی  توسط بسیج دانشجویی دانشگاه اشاره کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی اضافه کرد: همچنین در تلاشیم تا گفت‌وگوهای فرهنگی اجتماعی را بصورت هفتگی با استفاده از بستر فضای مجازی و به شکل پرسش و پاسخ با دانشجویان داشته باشیم.

دکتر علیپوریانی افزود: راه‌اندازی باشگاه دانشجویان رازی و باشگاه فرهنگی ورزشی در دانشگاه از دیگر اقداماتی است که طی این مدت انجام داده‌ایم تا بتوانیم در فضای مجازی و در حوزه‌های مختلفی با دانشجویان در ارتباط باشیم.

 

آخرین اخبار