کارگاه آینده پژوهی؛ اهداف، ابعاد از سوی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و همکاری دانشکده ادبیات و علوم انسانی؛ توسط دکتر مقصود فراستخواه، عضو گروه برنامه‌ریزی آموزش عالی در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، ۱۳ اسفند ساعت ۹ تا ۱۲ برای مدیران دانشگاه و با حضور اعضای هیات علمی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، کارگاه آینده پژوهی؛ اهداف، ابعاد از سوی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه و همکاری دانشکده ادبیات و علوم انسانی؛ توسط دکتر مقصود فراستخواه، عضو گروه برنامه‌ریزی آموزش عالی در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، ۱۳ اسفند ساعت ۹ تا ۱۲ برای مدیران دانشگاه و با حضور اعضای هیات علمی برگزار شد.

در ابتدای کارگاه دکتر کیانوش چقامیرزا، مدیر امور پژوهشی دانشگاه رازی با ضمن عرض خیر مقدم به مدرس کارگاه و همچنین شرکت کنندگان در کارگاه، با اشاره به نامه مقام محترم وزارت به کلیه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور در خصوص نیاز مبرم این مراکز به ایجاد کارگروه آینده پژوهی و ظرفیت‌های آینده پژوهی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، اظهار داشت: در این راستا از دکتر مقصود فراستخواه دعوت شد تا با برگزاری کارگاهی در این زمینه، مدیران، سیاست‌گزاران و اعضای هیات علمی دانشگاه را با مباحث مرتبط با آینده پژوهی آشنا نمایند.

سپس مدرس کارگاه دکتر مقصود فراستخواه در سخنانی با اظهار خوشحالی از اینکه توجه وزارت علوم تحقیات فناوری و همچنین دانشگاه‌­ها به موضوع آینده پژوهی جلب شده است، یادآور شد: آینده پژوهی یک فرآیند دنباله‌دار است و نباید متوقف شود.

 

ایشان آینده پژوهی را سامانه‌ای از سعی عالمانه برای بررسی و فهم روشمند و موثق حوزه­‌های  آینده دانست و اظهار داشت: ابتدا باید برای ذی‌نفعان مسئله شناسایی شود و سپس پلتفرمی برای گفتگو میان آنها برقرار شود.

دکتر فراستخواه با ذکر اینکه پیش‌بینی و آینده‌نگری  با آینده‌پژوهی تفاوت دارد، پیش بینی را کوششی نظام‌مند با فرض شناخت دقیق و قطعی رویدادهای آینده دانست.

ایشان یادآور شد: آینده پژوهی یک فرهنگ و فرآیند است و ابزار و فرآورده نیست و دستاوردهای آن می‌تواند فراوان باشد. آینده پژوهی می‌تواند مدل های ذهنی افراد را تغییر دهد، مواجهه درست و فراکنشی با تغییرات داتشه باشد، از غافلگیر شدن افراد و سازمان‌ها جلوگیری کند و همچنین افراد را در ساخت آینده سهیم کند.

دکتر فراستخواه سپس رویکردهای عمده روش شناختی در آینده پژوهی را نام برد و اظهار داشت: ترسیم چشم‌انداز آینده سازمان بسیار اهمیت دارد و روزنه‌ای به آینده است.  

در ادامه ایشان به روش‌های آینده پژوهی پرداخت و با اشاره به روش‌های مختلف در این خصوص یادآور شد: هریک از این روش‌ها می‌تواند  سناریوهای متعددی را ایجاد کند. سپس با ذکر مثالهایی به تبیین موضوعات پرداختند.

دکتر مقصود فراستخواه به مطالعات صورت گرفته در ایران در خصوص آینده نظام علمی و دانشگاهی پرداخته و ۴ نسل آینده‌نگاری علم و دانشگاه را برشمرد و با مروری بر پیشینه فعالیت‌های صورت گرفته در آینده نظام علمی ایران، به بررسی نتایج تعدادی از این تحقیقات و پژوهش‌ها پرداخت.

 

در پایان کارگاه شرکت‌کنندگان در کارگاه به بحث و تبادل نظر در خصوص مباحث ذکر شده پرداختند. شایان ذکر است کارگاه با استقبال اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاه مواجه شد و درخواست ادامه کارگاه و سلسله مباحث را مطرح کردند که مقرر شد جلسه بعدی آن در فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار شود.

آخرین اخبار