20407
نشست دانشگاه رازی، جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری؛

تأکید بر امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک علمی و فناوری

رؤسای سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه و پارک علم و فناوری استان با سرپرست دانشگاه رازی دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، رؤسا و تعدادی از معاونان و مدیران سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه و پارک علم و فناوری استان، 29 آذر ماه 1400، در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه رازی با دکتر محمدنبی احمدی، سرپرست دانشگاه دیدار و گفتگو کردند.

در این جلسه پیرامون مسائل مختلف آموزش عالی و حوزه علم و فناوری، راه‌های تقویت همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری در مراکز آموزش عالی بحث و تبادل نظر شد. معرفی خدمات جهاد دانشگاهی، گروه جامعه‌شناسی و گروه مطالعات راهبردی، ضرورت توسعه آموزش‌های کاربردی، مهارت‌افزایی و توجه به اشتغال دانش‌آموختگان، معرفی واحدهای فناور تحت حمایت پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، تأکید بر تشکیل کمیته مشترک همکاری و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری، صندوق حمایت از پژوهشگران زاگرس و ضرورت تبادل اساتید متخصص از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

در این نشست، دکتر بهرام بادکو، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه، ضمن قدردانی از میزبانی دانشگاه رازی و تبریک انتصاب سرپرست دانشگاه در سخنانی اظهار داشت: باید الگوی مناسبی برای ترغیب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برای فعالیت در واحد‌های فناوری تعریف شود.

وی با اشاره به استقرار واحدهای فناور و دانش‌بنیان در برج فناوری استان کرمانشاه گفت: استقرار اجزای اکوسیستم فناوری در برج فناوری، افزایش عملکرد آن‌ها را در پی دارد و یکی از کارکردهای مهم این برج است. همچنین ساختارهای زیست ‌بوم فناوری استان شامل مراکز نوآوری، شتاب ‌دهنده‌ها، واحدهای R&D صنایع بزرگ و... در این برج مستقر می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه با تأکید بر ضرورت افزایش همکاری‌های مشترک علمی و فناوری در بین مراکز آموزش عالی و پارک علم و فناوری ابراز امیدواری کرد: راه‌اندازی برج فناوری موجب بالندگی و هم‌افزایی زیست‌بوم فناوری استان شود.

دکتر بادکو همچنین به معرفی بخش‌های مختلف سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه، پتانسیل‌ها و قابلیت‌های علمی این مجموعه پرداخت و افزود: نیروی انسانی متخصص و با تجربه از مهم‌ترین ظرفیت‌ها محسوب می‌شود که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

در ادامه دکتر محمّدنبی احمدی، سرپرست دانشگاه رازی، ضمن عرض خیرمقدم و آرزوی موفقیت برای میهمانان، در سخنانی ابراز امیدواری کرد: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مجموعه‌های دانشگاهی و علمی و فناوری استان در راستای کمک به رفع مسائل استان و حل مشکلات جامعه بیش از گذشته به کار گرفته شود و گام‌های ارزشمندی در مسیر ایفای نقش مسئولیت اجتماعی برداشته شود.

وی با اشاره به آمار بالای فارغ‌التحصیلان جویای کار گفت: در راستای بهبود فضای کسب و کار، جلوگیری از هدررفت منابع، ارتقاء توانمندی‌ مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی باید «مهارت‌آموزی» و «مهارت‌افزایی» رسالت مهم دانشگاه‌ها باشد و دانشگاه رازی نیز در این راستا حرکت می‌کند.

دکتر احمدی بر هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری استان تأکید کرد و گفت: معاونت «فناوری و نوآوری» وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بستر بسیار مناسبی برای تعامل و همکاری حداکثری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با عناصر زیست بوم نوآوری و فناوری خواهد بود.

وی بر انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری مشترک تأکید کرد و گفت: همکاری فی‌ما بین دانشگاه رازی، جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری استان کرمانشاه راهگشای رفع بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه خواهد شد.

در این جلسه، دکتر سیامک آزادی رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه، با تبریک انتصاب سرپرست دانشگاه رازی و آرزوی موفقیت برای ایشان و سایر مدیران در سخنانی به معرفی بخش‌های مختلف پارک علم و فناوری استان پرداخت و ابراز امیدواری کرد: تعامل مجموعه‌های علمی، فناوری و دانشگاهی منجر به انسجام در مسیر رشد و توسعه استان گردد.

وی با اشاره به افتتاح برج فناوری کرمانشاه به عنوان نماد فناوری غرب کشور افزود: برج فناوری کرمانشاه با ۱۶ طبقه و زیربنای ۲۰ هزار متر مربع به بهره‌برداری رسیده و هم اکنون ۱۱۰ واحد فناور در آن مشغول به فعالیت هستند.

دکتر آزادی بیان کرد: در این برج علاوه بر تأمین فضای لازم جهت استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، فضای لازم برای حضور شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تخصصی، دفاتر انتقال فناوری دانشگاه‌ها، شتاب دهنده‌ها و واحدهای تحقیق و توسعه صنایع بزرگ نیز فراهم است. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر پنج طبقه پارتیشن‌بندی شده و شرکت‌های فعال در این برج مشغول به کار هستند، یادآور شد: در کنار ۱۱۰ شرکت فناور و ایجاد فضاهای اشتراکی، مراکز نوآوری، شتاب‌دهنده‌ها، ستاد پارک علم و فناوری، مؤسسات رشد یافته، واحدهای فناور در مرحله پیش‌رشد و رشد، دفاتر کارگزاری و انتقال فناوری و... مستقر می‌شوند و امیدواریم از این طریق گامی اساسی در راستای توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری استان کرمانشاه برداشته شود. 

دکتر آزادی همچنین خواستار توسعه همکاری‌های مشترک علمی، پژوهشی و فناوری با دانشگاه رازی شد و گفت: امیدواریم این همکاری‌ها و تبادل تجربیات و ظرفیت‌های علمی و فناوری منجر به شکوفایی در استان شود.

 وی در ادامه توضیحاتی در خصوص بخش‌های مختلف پارک علم و فناوری استان کرمانشاه، ظرفیت‌ها، اساتید، رشته‌ها و پتانسیل‌های آن ارائه داد.

در ادامه دکتر تورج زینی‌وند، سرپرست حوزه ریاست دانشگاه رازی ضمن خیرمقدم به میهمانان در سخنانی اظهار داشت: مراکز آموزش عالی و علمی و فناوری استان باید ظرفیت‌های خود را در راستای کمک به حل مسائل استان به ویژه در حیطه مسائل اقتصادی و صنعتی به کار گیرند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه در قبال مسائل جامعه مسئولیت دارد، گفت: ضرورت تعامل دانشگاه با صنعت بر کسی پوشیده نیست و دانشگاه رازی آمادگی دارد تا در حد توان برای حل مسائل استان پای کار بیاید و در این راستا همکاری همه‌جانبه همه مراکز آموزش عالی و علمی و فناوری ضروری است.

دکتر زینی‌وند یادآور شد: انتظار می‌رود؛ در زمینه خدمات آموزشی، پژوهشی و فناوری، تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه رازی و جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف امضا شود تا إن‌شاءالله با تقسیم وظایف، گام‌های ارزشمندی در راستای توسعه صنعتی و اقتصادی استان برداشته شود.

در ادامه دکتر علیرضا زبرجدی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی اظهار داشت: بحث ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه بسیار حائز اهمیت است و از اهداف مهم دانشگاه نیز انجام پژوهش‌های تقاضامحور و کاربردی در راستای حل مشکلات جامعه است.

وی با اشاره به فعالیت مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه رازی افزود: در حال حاضر سه شرکت دانش‌بنیان فعال در دانشگاه وجود دارد و امیدواریم با توسعه کمّی و کیفی این مجموعه‌ها شاهد ارتقاء هرچه بیشتر این مجموعه علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی باشیم.

دکتر زبرجدی افزود: در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و حوزه کشاورزی نیز شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه اقدامات بسیار ارزنده‌ای را انجام داده‌اند که باید از این دستاوردها استفاده شود.

در ادامه دکتر محمد جوشقانی، سرپرست گروه برنامه‌ریزی و نظارت پژوهشی دانشگاه رازی در سخنانی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ما آسیب‌شناسی ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه است و در این راستا تقسیم کار میان مجموعه‌های ذی‌ربط به پیشبرد هرچه بهتر این مهم کمک خواهد کرد.

وی هم‌افزایی و انجسام مراکز آموزش عالی و علمی و فناوری در استان را منجر به تحول در اقتصاد دانش‌بنیان دانست و بر توسعه و تقویت همکاری‌های مشترک به ویژه در زمینه فناوری و پژوهش‌های کاربردی تأکید کرد.

آخرین اخبار