رئیس دانشگاه رازی در افتتاحیه کنفرانس ملی «آموزش عالی و پیشرفت زنان در ایران» به سخنرانی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، افتتاحیه کنفرانس ملّی «آموزش عالی و پیشرفت زنان در ایران»، ۴ دی‌ماه ۱۴۰۲، با حضور جمعی از مسئولان، اندیشمندان و استادان، در محل تالار فارابی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی برگزار شد.

در این مراسم، دکتر محمدنبی احمدی رئیس دانشگاه رازی در خصوص «نقش آموزش عالی در توسعه موقعیت زنان در مناطق جغرافیایی و افق‌های پیش رو» به سخنرانی پرداخت.

رئیس دانشگاه رازی در سخنانی، نگاه تاریخی به زن و عرصه ظهور و بروز زنان در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... را مورد اشاره قرار داد و به ذکر نمونه‌هایی از زنان موفق و الگو در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، معنویت و شأن و منزلت والا پرداخت و اظهار داشت: زنان پیش از اسلام در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصادی فعالیت داشته و حضور پررنگی در اجتماع داشتند. یکی از این زنان موفق أم المؤمنین حضرت خدیجه (س) بودند. ایشان صاحب کاروان عظیم تجاری با خدمه فراوان بودند و حتی یکی از افرادی که در این کاروان کار می‌کرد، وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) بود و به دلیل امانت‌داری و کاردانی مورد توجه حضرت خدیجه (س) قرار گرفت و تمایل خویشتن را به ازدواج با پیامبر (ص) مطرح کرد و خواستگاری از جانب ایشان صورت گرفت.

وی یادآور شد: بنابراین می‌بینیم که ظهور و بروز زن در عرصه اجتماع قبل از مبعوث شدن پیامبر گرامی اسلام (س) وجود داشته و در دین اسلام نیز نه تنها از حضور و فعالیت اجتماعی زنان جلوگیری نشده بلکه این مهم به شکوفایی رسیده است.

دکتر احمدی در باب شأن و مقام و منزلت والای زن، به وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره کرد و افزود: در احادیث قدسی و همچنین آیات شریفه قرآن کریم خطاب به پیامبر گرامی اسلام(ص) آمده است: «لَوْلاکَ لَمَا خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ» و بر این اساس، وجود رسول گرامی اسلام (ص) هدف و انگیزه آفرینش هستی عنوان شده است.

وی افزود: همچنین در آیات شریفه قرآن کریم آمده است: «وَإِنَّکَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِیمٍ؛ قلم/۴»، «وَمَا أَرْسَلْنَاک إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ؛ انبیا/۱۰۷»، این آیات شریفه خطاب به پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: «و در حقیقت تو به نیکو خلقی عظیم آراسته‌ای»، «تو رحمتى هستى که به سوى همه جماعت‌هاى بشرى فرستاده شده‌اى».

دکتر احمدی بیان کرد: با وجود این آیات شریفه که در وصف مقام و منزلت پیامبر گرامی اسلام (ص) نازل شده است، اما در احادیث قدسی روایت شده است که خداوند متعال می‌فرماید: اگر حضرت زهرا (س) نبود، رسول گرامی اسلام (ص) و حضرت علی (ع) خلق نمی‌شدند، همچنین در احادیث آمده است؛ برای اینکه خداوند متعال حضرت زهرا (س) را به پیامبر گرامی اسلام(ص) عطا نماید، ایشان ۴۰ شبانه‌روز به اعتکاف، راز و نیاز و عبادت پروردگار مشغول بودند و سوره مبارکه کوثر در شأن این بانوی گرامی نازل شده است.

رئیس دانشگاه رازی در ادامه، حضرت زینب (س) را الگوی والایی برای زنان در عرصه سیاسی دانست و تأکید کرد: حضرت زینب (س) باعث ماندگاری واقعه کربلا شد.

وی نگاه ریشه‌دار، عمیق و منبعث از اسلام واقعی به زن را مورد تأکید قرار داد و مقایسه‌ای در خصوص نگاه به زن در دین اسلام و همچنین در غرب داشت و یادآور شد: امروز زنان در جمهوری اسلامی به مسئولیت‌های مهم و برجسته سیاسی، جایگاه والای علمی، ورزشی و... از جمله وزارت، نمایندگی مجلس، استاد دانشگاه، قهرمان ورزشی و... دست یافته‌اند و البته همه این موفقیت‌ها در کنار حفظ حرمت حریم زن به دست آمده است.

دکتر احمدی بیان کرد: در غرب، زنان در عرصه اجتماع ظهور و بروز دارند، اما کرامت و شأن آنان حفظ نمی‌شود و در غرب به اسم آزادی متاسفانه زن را وسیله التذاذ مردان قرار داده‌اند.

وی در ادامه اشاره‌ای به جایگاه زنان در دانشگاه رازی داشت و افزود: بانوان هیأت علمی دانشگاه رازی تاکنون ۶۴۲ مدرک علمی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ثبت کرده‌اند، در این میان بیشترین مدرک مربوط به عضو هیأت علمی دانشکده علوم ورزشی است.

دکتر احمدی با بیان اینکه یک‌پنجم اعضای هیأت علمی دانشگاه رازی را بانوان تشکیل می‌دهند، افزود: ۱۲ درصد از تولیدات علمی دانشگاه رازی در سطح ملی توسط بانوان تولید شده است و در سطح جهانی نیز بانوان هیأت علمی دانشگاه رازی تا امروز ۱۴۵۰ مدرک علمی تولید کرده‌اند و سهم آن‌ها نسبت به کل دانشگاه ۴۵/۱۵ درصد است.

همچنین دکتر روح الله بهرامی رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور در خصوص زنان در آموزش عالی: نگاهی به چالش‌ها و دستاورد‌های زنان در منطقه غرب کشور به سخنرانی پرداخت.

این کنفرانس با حضور و سخنرانی دکتر رضا غلامی، رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، دکتر فخرالسادات نصیری، مشاور امور زنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی، دکتر احمدی، رئیس دانشگاه رازی، دکتر بهرامی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی، اجتماعی غرب کشور و صاحبنظران، استادان و محققان حوزه زنان و خانواده در محل تالار فارابی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی برگزار شد.

پنل‌های تخصصی در این کنفرانس شامل: آموزش عالی و تحولات ساختار و کارکرد‌های خانواده با تأکید بر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، آموزش عالی و مشارکت زنان (اقتصادی، اجتماعی، سیاسی) و آموزش عالی و ضرورت‌های سیاستگذاری است.

 

دانشگاه رازی
دکتر محمدنبی احمدی
کنفرانس ملی آموزش عالی و پیشرفت زنان در ایران

آخرین اخبار