آخرین اخبار
4375
با حضور جمعی از مسؤولان ارشد وزارتی، استانی، اعضای هیئت علمی و یاوران علمی؛

سرپرست جدید دانشگاه رازی معارفه شد + فیلم

آیین معارفه دکتر محمّدنبی احمدی سرپرست جدید دانشگاه، با حضور مدیر کل حوزه وزارتی وزارت علوم و جمعی از مسؤولان ارشد، اعضای هیئت علمی و یاوران علمی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، آیین معارفه دکتر محمّدنبی احمدی سرپرست جدید دانشگاه، 26 آبان ماه 1400 با حضور دکتر علی شمسی‌پور مشاور وزیر علوم و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و جمعی از مسؤولان ارشد استانی، اعضای هیئت علمی و یاوران علمی در محل تالار فرهنگ و ادب دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام و المسلمین جواد افشار نجفی، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن خیر مقدم به میهمانان و آرزوی توفیق و سلامتی برای دکتر اعلمی‌آل‌آقا، رئیس پیشین دانشگاه و همچنین دکتر محمّدنبی احمدی، سرپرست جدید دانشگاه، در سخنانی اظهار داشت: در آیات و روایات اسلامی در باب ارزش علم و عالم، احادیث و بیانات گهرباری وجود دارد که باید آنها را در سرلوحه کارها و مسؤولیت‌های خود قرار دهیم.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم، ارزش علم و دانش را یادآور شد و گفت: ارزش دانایی در نزد پروردگار بسیار عظیم است؛ همچنانکه در روایات آمده است؛ «خواب عالم بهتر از شب‌زنده‌داری جاهل است». از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که «علم را بیاوزید و لو در چین»؛ مقصود از این چین، قطعاً علم دینی نیست و در نگاه شهید مطهری؛ علم اسلامی یعنی هر آنچه که یک مسلمان به آن نیاز دارد؛ و لذا شیمی، پزشکی و... را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین افشار نجفی در باب ارزش دانشگاه گفت: از امام صادق(ع) این تعبیر آمده است؛ «هر كه براى خدا علم بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمان‌ها به بزرگى ياد شود و گفته شود: براى خدا آموخت، براى خدا عمل كرد و براى خدا آموزش داد».

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه افزود: جناب آقای دکتر احمدی بزرگوار! شما برای این مسؤولیت (سرپرست دانشگاه) انتخاب شده‌اید و نمود آینده جامعه ما در دانشگاه است؛ دانشجویانی که در دانشگاه تربیت می‌شوند در واقع آینده کشور هستند که به صورت تخصصی در این مکان دانشی را می‌آموزند و فردا پُست‌های مهم مدیریتی کشور و جایگاه‌های مهم صنعت، فناوری، نوآوری و... در اختیار این افراد است. بنابراین حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه در دانشگاه نمود می‌یابد و باید از جایگاه و مسؤولیت خود برای خدمت شایسته به مردم استفاده کرد و موجبات رضایت پروردگار متعال را فراهم نمود.

حجت‌الاسلام و المسلمین افشار نجفی به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت دانشگاه اشاره کرد و افزود: معظم­‌له می‌فرمایند؛ «اگر حقيقتاً دانشگاه جايي شد که در آن تربيت ديني به درستي انجام بگيرد، مي‌توان اطمينان پيدا کرد که فردا مديران کشور و همه‌ کساني که چرخي از چرخ‌هاي کشور در دستشان است، اسلامي هستند و با ديد و نگرش اسلامي حرکت مي‌کنند».

وی با اشاره به بخشی از نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر هنگامیکه وی را به امارت مصر منصوب کرد، گفت: «حضرت می‌فرماید: ای مالک، بدان که تو را به بلادی فرستاده‌ام که پیش از تو دولت‌ها دیده، برخی دادگر و برخی ستمگر و مردم در کارهای تو به همان چشم می‌نگرند که تو در کارهای والیان پیش از خود می نگری و درباره تو همان گویند که تو درباره آنها می‌گویی و نیکوکاران را از آنچه خداوند درباره آنها بر زبان مردم جاری ساخته، توان شناخت. باید بهترین اندوخته‌ها در نزد تو، اندوخته کار نیک باشد».

حجت‌الاسلام و المسلمین افشار نجفی در پایان سخنان خود باردیگر از زحمات و خدمات دکتر محمّدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا رئیس پیشین دانشگاه رازی قدردانی نمود و از دکترمحمّدنبی احمدی سرپرست جدید دانشگاه نیز به عنوان فردی تلاشگر و انقلابی یاد کرد و برای همگان آرزوی توفیق و سلامتی داشت.

در ادامه دکتر هومن سالاری، دبیر کانون صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه گزارشی از اقدامات و نیز مطالبات این کانون ارائه داد.

وی به سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دهه 80 اشاره کرد و گفت: در آن دوره، تأکید وزارت عتف بر تولید هرچه بیشتر مقالات و کمیّت‌گرایی در آموزش عالی بود و در ادامه با سیاست‌های شدیداً انقباضی مواجه شدیم.

دکتر سالاری در ادامه ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های دکتر اعلمی‌آل‌آقا، رئیس پیشین دانشگاه رازی، برای دکتر محمّدنبی احمدی آرزوی سلامتی و توفیق نمود و حمایت کانون صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی را از سرپرست جدید دانشگاه اعلام کرد.

وی اجرای مصوبه همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت علمی را مطالبه جدی در دانشگاه عنوان کرد و گفت: موضوع دیگر دستورالعمل اعطای ترفیع سالیانه اعضای هیئت علمی دانشگاه است که امیدوارم در این زمینه تجدید نظر صورت گیرد. در خصوص سند هدفمندی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاه نیز مطالبه ما توجه به حقوق اعضای هیئت علمی است.

در ادامه دکتر علی شمسی‌پور مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مدیرکل حوزه وزارتی ضمن آرزوی توفیق برای همگان در سخنانی به دستاوردها و پیشرفت‌های شاخص علمی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ایران اسلامی اکنون در قلّه تولید علم قرار دارد؛ به ‌طوری‌ که تنها در زمینه تولید مقالات، با حدود 70 هزار مقاله در سال، بیش ‌از ۲۰ هزار مقاله بین‌المللی علمی بیشتر از ترکیه به ‌عنوان رقیب اصلی خود در منطقه تولید می‌کند. آنچه باید اکنون اتفاق بیفتد این است که این قلّه پر از برف و ذخیره علم فعلی، تبدیل به رودخانه‌های زلال و جاری در سراسر جامعه شود و یکی از وظایف ما محقق کردن این موضوع است.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری و بنیان‌گذار کبیر انقلاب، سه محور اصلی فعالیت را برای دانشگاه‌ها مشخص کرده‌اند؛ بر این مبنا نباید تمام مشکلات دانشگاه را به کمبود بودجه و اعتبار تقلیل داد و این موضوع مهم باید مورد توجه قرار گیرد که دانشجویان را چگونه تربیت و پرورش می‌دهیم؛ هدف اساسی دانشگاه باید تربیت انسانی باشد که بتوان به آن افتخار کرد و در تراز جامعه مهدوی دانست. تولید علم محور دوم مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی و امام راحل (ره) درباره اهداف دانشگاه‌ها است که به لطف خدا ما در این زمینه کارنامه بسیار درخشانی داریم. محور سوم نیز نافع بودن علم است. علم و دانشی که در دانشگاه تولید می‌شود باید به حل مشکلات جامعه کمک کند و ضروری است که مدیریت آموزش عالی کشور نیز  برنامه ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد.

دکتر شمسی‌پور سه تاکتیک و رویکرد کلیدی سردار شهید حاج ‌قاسم سلیمانی که در دانشگاه‌ها قابل اجراست را مورد تأکید قرار داد و گفت: نخستین تاکتیک مدیریت مجاهدانه است به این معنی که دانشگاه‌ها باید شبانه‌روز پای کار باشند؛ تاکتیک دوم تبدیل تهدید به فرصت ‌است، یعنی دانشگاه‌ها باید وظیفه خود را در قبال مشکلات موجود در جامعه ایفا و تهدیدات فعلی را به ‌اندازه‌ توان و اختیارات خود تبدیل به فرصت کنند و در رویکرد سوم مدیران در خط مقدم و پیشرو در خدمت و حل مشکلات باشند؛ در این صورت سایر ارکان دانشگاه نیز با انگیزه و امید وارد میدان خواهند شد.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مشکلات و عقب‌ماندگی‌های استان کرمانشاه، عنوان کرد: جبران این عقب‌افتادگی نیازمند توجه ویژه به استان است و نمی‌توان با حرکت معمول به اصلاح وضعیت و جهش امیدوار بود.

دکتر شمسی‌پور به تأکیدات و برنامه‌های ویژه وزارت عتف در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در راستای تحقق جهش علمی در کشور، برنامه‌هایی در دستور کار وزارت متبوع قرار دارد که ایجاد مرجعیت علمی درباره تولیدات علمی، توسعه دیپلماسی علمی، تحول در علوم انسانی و تعمیق رابطه دانشگاه و صنعت از مهم‌ترین این برنامه‌ها است.

وی یادآور شد: موضوع «مرجعیت علمی» مورد تأکید دکتر زلفی‌گل است به این معنی که تولیدات علمی کشور در دنیا مرجعیت پیدا کند. در بحث «دیپلماسی علمی» نیز اعضای هیئت ‌علمی دانشگاه‌ها باید با نهادهای علمی و مرجع خارجی ارتباط داشته باشند و به تبادل علوم بپردازند.

دکتر شمسی‌پور از برنامه‌های مقام عالی وزارت عتف برای حمایت از اعضای هیئت علمی و یاوران علمی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: احیای معاونت فناوری در وزارت عتف و تأسیس صندوق حمایت از فناوری از برنامه‌های این وزارتخانه در دولت جدید است؛ نظام جامع پیشنهادات نیز درحال شکل‌گیری است که براساس آن هر ایرانی می‌تواند پیشنهاد تولید علم داشته باشد و در صورت تأیید آن، مورد حمایت صندوق قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به تعطیلی حدود ۲ ساله دانشگاه‌ها، از مدیران و اعضای هیئت علمی خواست که خود را برای بازگشایی دانشگاه‌ها و پذیرایی از دانشجویان آماده کنند. ضرورت «تحول در علوم انسانی» از دیگر موضوعاتی بود که دکتر شمسی‌پور به آن اشاره کرد و گفت: توقع این است که در این حوزه اتفاقات جدی و جدیدی بیفتد؛ گرچه این کار نیازمند سیاست‌های کلان است اما محور این تحول می‌تواند وزارت عتف باشد و اساتید علوم انسانی هم می‌توانند در این زمینه بسیار مؤثر عمل کنند.

مشاور وزیر علوم سپس با تقدیر از زحمات و تلاش‌های دکتر اعلمی‌آل‌آقا در دوران مسؤولیت خود در دانشگاه رازی عنوان کرد: ایشان برای دانشگاه رازی زحمات زیادی کشیدند و شایسته ‌است که از تلاش‌ها و خدمات ایشان و تیم مدیریتی ایشان تقدیر کنیم؛ البته استفاده از تجربیات مدیران سابق مورد تأکید جدی وزیر علوم می‌باشد.

دکتر شمسی‌پور همچنین دکتر احمدی، سرپرست جدید دانشگاه رازی را مدیری فرهیخته، توانمند و مدبّر توصیف و بیان کرد: ایشان تجربیات گران‌قدری دارند و با حضور گسترده مسؤولان استانی و همکاران دانشگاهی ایشان در این مراسم، قطعاً وی از حمایت و همراهی چشمگیر اعضای هیئت‌علمی، یاوران علمی و مدیران استانی برخوردار خواهند بود که می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن برای دانشگاه رازی باشد؛ هرچند ممکن است نگرانی‌هایی هم در زمینه کمبود اعتبار و مشکلات بودجه‌ای وجود داشته باشد که آن هم نیازمند همفکری و تلاش مجاهدانه است.

مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم در پایان ابراز امیدواری کرد: دانشگاه رازی به زمان اوج خود و دوران درخشش گذشته برگردد و باز هم در بین دانشگاه‌های اصلی کشور قرار بگیرد.

در ادامه دکتر محمّدنبی احمدی، سرپرست دانشگاه ضمن خیرمقدم به میهمانان و قدردانی از حضور مسؤولان کشوری، استانی، اعضای هیئت علمی و یاوران علمی در این مراسم، اظهار داشت: در سال 1351 دانشگاه رازی درحالی تأسیس شد که دانشگاه‌های  ایلام و کردستان نیز در قالب دو دانشکده زیرمجموعه آن بودند و در ادامه به تدریج از دانشگاه رازی مستقل شدند، در آن برهه دانشگاه رازی مرجعیت علمی غرب کشور را برعهده داشت، اما اکنون آن جایگاه گذشته را نداریم و برخی دانشگاه‌های غرب کشور از ما پیشی گرفته‌اند.

دکتر احمدی افزود: البته از دست رفتن مرجعیت علمی دانشگاه رازی متوجه دوره مدیریتی خاصی نیست، اما اتفاقی است که افتاده و نیاز به تلاش جدی و جهادی است که بتوانیم دانشگاه را از این شرایط خارج کنیم و پیشرفتی حاصل شود که متناسب با حرکت آغازین آن باشد.

وی یکی از دلایل عقب افتادن دانشگاه رازی از دیگر دانشگاه‌ها را مطرح شدن معیارهای جدیدی در ارزیابی دانشگاه‌های کشور دانست و گفت: امروزه دیگر صرفاً معیارهای سنتی مانند تعداد مقالات، کتاب، همایش و طرح‌های پژوهشی به عنوان معیاری برای ارزیابی یک دانشگاه در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه معیارهای جدیدی مانند ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه و کیفیت و درصد اشتغال فارغ‌التحصیلان نیز بسیار مورد توجّه قرار گرفته است.

سرپرست دانشگاه رازی تأکید کرد: اگر قرار باشد که علم نهان در ذهن دانشگاهیان به علم عیان تبدیل شود و صرفاً در قالب یک مقاله نمود یابد؛ موجب پیشرفت دانشگاه و حل مشکلات جامعه نخواهد شد، بنابراین ضمن اینکه توجه به تولید مقالات و کتاب مهم است، باید کاری کنیم که این علم عیان مسئله‌محور شده و در راستای حل مشکلات عمل کند.

وی بیان کرد: دانشگاه ظرفیت‌های زیادی برای رشد، پیشرفت و خروج از شرایط کنونی دارد، برخورداری از 7460 دانشجوی مقطع کارشناسی، 2450 دانشجوی کارشناسی ارشد، 260 دانشجوی دکترای عمومی، 910 دانشجوی دکترای تخصصی و 466 عضو هیئت علمی در 50 گروه آموزشی، این ظرفیت و پتانسیل را در اختیار دانشگاه رازی قرار داده که بتواند با استفاده از نیروهای پرتوان، حرکتی روبه جلو داشته باشد و برای گسترش کیفی و کمّی دانشگاه در ابعاد علمی، پژوهشی، کرسی‌های نظریه‌پردازی و... از همه این ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد.

دکتر احمدی یادآور شد: دانشگاه رازی ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی، از پتانسیل‌های خارج از دانشگاه نیز استفاده خواهد کرد؛ در این راستا باید ارتباط خود را با بدنه استانی و مسؤولین به‌ویژه نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، استاندار محترم و نمایندگان محترم مردم استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی برقرار و از ظرفیت آنها برای پیشرفت دانشگاه استفاده شود، بنابراین معتقدیم دانشگاه نمی‌تواند به مانند یک جزیره جدا در استان عمل کند، بلکه با بدنه استان در ارتباط خواهیم بود.

وی در پایان از فعالیت‌ها و خدمات دکتر محمّدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا، رئیس پیشین دانشگاه رازی قدردانی کرد و گفت: تکریم رؤسای پیشین دانشگاه‌ها مورد تأکید وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری است و باید از خدمات این عزیزان قدردانی شود.

در این مراسم، دکتر محمّدنبی احمدی به عنوان سرپرست جدید دانشگاه رازی معارفه و از زحمات دکتر محمّدابراهیم اعلمی‌آل‌آقا رئیس پیشین این دانشگاه قدردانی شد.

بازتاب این مراسم را در گزارش صدا و سیمای مرکز کرمانشاه ببینید.

 

برچسب ها:

دانشگاه رازی
وزارت علوم
محمدنبی احمدی
علی شمسی‌پور

آخرین اخبار