دانشگاه رازی بالاترین میزان تولیدات علمی غرب کشور را دارد

دانشگاه رازی بالاترین میزان تولیدات علمی غرب کشور را دارد


دکتر چقامیرزا:

علوم انسانی نیاز به پویایی و طرح اندیشه‌های نو دارد / بروزرسانی شیوه انتخاب پژوهشگران برتر / دانشگاه رازی در پایگاه‌های استنادی اسکوپوس و WOS بالاترین میزان تولیدات علمی غرب کشور را دارد / ضرورت ارتقای پژوهش‌های کاربردی برای حل مشکلات / نظام رتبه‌بندی بین‌المللی ISC دانشگاه رازی را در زمره 10 دانشگاه جامع کشور قرار داده است

دکتر کیانوش چقامیرزا مدیر امور پژوهشی دانشگاه رازی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه به تشریح برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته در خصوص هدفمندی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی و پژوهش‌های تقاضامحور پرداخت.

 

 

وی با اشاره به اهداف، اقدامات و خروجی طرح هدفمندسازی پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های تقاضا محور گفت: بررسی و حل مشکلات در زمینه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، تجارت و... از مهم‌ترین اهداف است، غالبا طرح‌ها جنبه کاربردی پیدا نموده‌اند و سبب ارتباط میان بخش‌های خصوصی و دولتی با دانشگاه‌ها می‌گردد.

دکتر چقامیرزا با اشاره به استقبال خوب اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از پژوهش‌های تقاضا محور گفت: ثبت‌نام طرح‌های تقاضامحور و پایان‌نامه‌های دانشجویی از طریق سیستم گلستان، در قسمت طرح‌های پژوهشی انجام می‌شود، معمولا طرح‌هایی که از معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تاییدیه لازم را کسب نموده‌اند ثبت می‌گردد.

وی راه‌اندازی مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه رازی و حمایت از شرکت‌های مستقر در آن با مبنای علمی را از اقدامات صورت گرفته در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه عنوان کرد و گفت: پژوهش‌ها باید تقاضا محور و کاربردی باشند و سلایق مخاطبین باید مورد توجه پژوهشگران قرار گیرد‌ تا شاهد توفیقات بیشتری در عرصه پژوهش باشیم.

دکتر چقامیرزا سپس به جایگاه پژوهش در علوم انسانی اشاره کرد و افزود: مساله‌ علوم انسانی در شرایط فعلی کشور، بسیار ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد. 60 درصد دانشجویان کشور، در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند، بیش از نیمی از مجلات علمی-پژوهشی کشور مربوط به علوم انسانی است و بیشترین آمار بیکاری در فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها است. این وضعیت نشان می‌دهد که مشکلات کشور، بیشتر ریشه در علوم انسانی دارند و به همین دلیل برای رشد و بالندگی کشور، باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

وی افزود: مشکل علوم انسانی در کشور ما، ناکارآمدی آن است. علی‌رغم این​​که بیشترین نیازهای کشور، مرتبط با علوم انسانی است و از طرفی بیشترین فارغ‌التحصیلان هم در علوم انسانی هستند، برقراری نسبت بین نیاز و امکانات، یک مدیریت توانا می‌طلبد. به‌نظر می‌رسد؛ هزینه‌های بسیاری که در حال حاضر برای علوم انسانی صرف می‌شود، اثربخشی مناسب را ندارد. مشکل علوم انسانی از حیث محتوا این است که متناسب با فرهنگ و اندیشه​​​ ایرانی- اسلامی نیست. به واسطه​​​ ذخایر و فعالیت‌های فکری داخلی به‌خصوص در دو دهه​​​ اخیر، این انتظار وجود داشت که تفکرات ناب انقلابی، دینی و میهنی ما، مجال بروز یابند که متاسفانه چنین نشد.

دکتر چقامیرزا بیان کرد: مسائلی از این دست نشان می​​​دهد که ما تقریبا هیچ‌گونه تحول و کار مداومی در رشته‌های علوم انسانی نداشته‌ایم. در حالی که در دنیا، هر پنج سال یک تحول عظیم در بخش علوم انسانی رخ می‌دهد، ما از این مسائل دور هستیم. این در حالی است که تلاش 10 سال اخیر اندیشمندان ایران اسلامی برای ادبیات و پیشینه​​​ ارزشمند فرهنگ و انقلاب، نتوانسته جایی در منابع و سرفصل‌های علوم انسانی پیدا کند. در چنین شرایط ایستایی، وقتی​​​که منابع علوم انسانی مورد بازنگری قرار نمی‌گیرند، اندیشه‌های نو و تازه نیز مجال طرح و بسط نمی‌یابند.

وی پژوهش را آغاز راهی برای دسترسی فناوری دانست و با اشاره به معیارهای انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه گفت: شیوه‌نامه انتخاب پژوهشگر برتر در دانشگاه رازی هر ساله توسط شورای پژوهشی دانشگاه بروزرسانی می‌گردد و شامل فعالیت‌های ثبت شده در سامانه پژوهشی گلستان بر اساس بندهای مقاله، طرح، کتاب، اختراع و ... است و بر این اساس پژوهشگر برتر دانشگاه، دانشکده، گروه و نیز پژوهشگر جوان انتخاب می‌شود.

دکتر چقامیرزا در خصوص وضعیت پژوهشی دانشگاه اظهار داشت: در حال حاضر دانشگاه رازی در پایگاه‌های استنادی اسکوپوس و WOS بالاترین میزان تولیدات علمی را در غرب کشور دارد. شاخص «اچ» دانشگاه رازی عدد 98 است که رتبه 8 را در بین دانشگاه‌های کشور دارد. در حال حاضر 20 عضو هیات علمی دانشگاه دارای شاخص «اچ» بالای 15 در پایگاه  WOS هستند. سه عضو هیات علمی دانشگاه نیز در زمره دانشمندان یک درصد برتر جهان قرار دارند.

وی ادامه داد: دانشگاه رازی در نظام‌های رتبه‌بندی وضعیت مناسبی دارد. در نظام رتبه‌بندی لایدن برای دومین سال متوالی رتبه 12 را در بین دانشگاه‌های جامع کسب کرده است. در ارزیابی نظام رتبه‌بندی بین‌المللی ISC در بین 10 دانشگاه جامع کشور قرار گرفته و در رتبه بندی یواس‌نیوز رتبه 11 را در بین دانشگاه‌های جامع کسب کرده است. در نظام رتبه‌بندی وبومتریک دارای رتبه 14 هستیم و با توجه به اقداماتی که اخیرا صورت گرفته است پیش‌بینی می‌شود وضعیت دانشگاه در این نظام رتبه‌بندی بهبود یابد. دانشگاه رازی اخیرا برای نخستین بار در نظام رتبه‌بندی تایمز قرار گرفته و رتبه 9 را در بین دانشگاه‌های جامع کسب کرده است.

دکتر چقامیرزا افزایش تعداد و مساحت آزمایشگاه‌های آموزشی و تحقیقاتی، رشد تعداد واحدهای مستقر در مرکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش تعداد و مبلغ طرح‌های پژوهشی، حمایت از نشریات، افزایش سهم مشارکت دانشگاه در چاپ کتاب اعضای هیات علمی، افزایش مبلغ اختصاص‌یافته برای پژوهانه اعضای هیات علمی را از توفیقات ارزشمند در دانشگاه رازی برشمرد.

وی ارتقای پژوهش در عرصه کاربردی و توسعه‌ای برای حل مشکلات کشور، استان و دانشگاه، تشکیل گروه‌ها و مراکز تحقیقاتی، ارتقای کمی و کیفی ظرفیت پژوهشی و بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های موجود، تقویت انتشارات و نشریات دانشگاه و تامین تجهیزات مورد نیاز جهت پیشبرد امور را از جمله برنامه‌های برای ارتقاء سطح پژوهشی دانشگاه عنوان کرد.