توسعه دو و نیم برابری مراکز رشد در دانشکده علوم ورزشی

توسعه دو و نیم برابری مراکز رشد در دانشکده علوم ورزشی


دانشگاه نسل سوم| دکتر عیدی:

دانشگاه‌های نسل سوم کارآفرین، ارزش‌آفرین و ثروت‌آفرین‌‌اند/ رویکرد الزام آوری غیر از هدفمندی پایان‌نامه‌ها نداریم  / راه‌اندازی مراکز رشد، کافه کارآفرینی، آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی در دانشکده علوم ورزشی برای خدمت به جامعه / لازمه تحقق دانشگاه نسل سوم توسعه فرهنگ کارآفرینی، دانش روز و شور و اشتیاق استاد و دانشجو است / عدم همراهی دستگاه‌های اداری مهم‌ترین مانع است / توسعه دو و نیم برابری مراکز رشد دانشکده تربیت بدنی

 

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، ظهور نسل سوم دانشگاه‌ها در جهان مصادیق جدیدی در ماهیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی به وجود آورده است، کارآفرینی از عناصر بارز در ماهیت این نسل از دانشگاه‌ها است. از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور در دهه پیش‌رو موضوع اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی است. اهمیت شناسایی و پرورش ویژگی‌های مربوط به کارآفرینی به‌ویژه در میان دانش‌آموختگان علوم ورزشی سبب شد تا در گفتگویی با دکتر حسین عیدی رئیس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه رازی به واکاوی این موضوع و ساختارهای دانشگاه نسل سوم بپردازیم. مشروح گفتگو را در ادامه بخوانید:

تعریفی از دانشگاه نسل سوم و اهداف و ماموریت‌های آن بفرمایید.

دانشگاه‌های نسل سوم، مراکزی هستند که از دانش محوری (نسل اول) و پژوهش‌محوری (نسل دوم) عبور کرده و به کار و ثروت‌آفرینی رسیده‌اند. ماموریت اصلی دانشگاه‌ها در ابتدای شکل‌گیری، آموزش نسل‌های آتی بود اما به تدریج پژوهش نیز جزء لاینفک آن شد و نسل جدیدی از دانشگاه‌ها پدیدار شدند که در کنار آموزش، فعالیت‌های پژوهشی را مورد توجه قرار دادند. در دنیای رقابتی امروز و با توجه به تحولات اقتصادی و اجتماعی کشورهای مختلف؛ دگرگونی بازار آموزش و تسهیل دسترسی به محتوای آموزشی الکترونیکی، موجب شده است تا دانشگاه‌ها عهده‌دار مسئولیت‌های جدیدی در قبال جامعه شوند. در واقع دانشگاه‌ها به منظور همسویی بیشتر با فرآیند توسعه اقتصادی در سطوح مختلف بومی، منطقه‌ای و بین‌المللی ناگزیراند از ایفای نقش سنتی در ارائه آموزش‌های همگانی و یا انجام پژوهش‌هایی با قابلیت به‌کارگیری پایین، به سوی ایفای نقشی فعال در حل مسائل جامعه و پاسخگویی به نیازها در تعامل با محیط پیرامونی حرکت کنند، دانشگاه‌ها با چنین رویکردی، کارآفرین، ارزش‌آفرین و ثروت‌آفرین‌اند و دانشگاه‌های نسل سوم نامیده ‌می‌شوند.

رویکرد آموزش عالی کشورمان و به تبع دانشگاه رازی برای ورود به این بخش چیست؟

در واقع دانشگاه‌های کشور با آسیب‌شناسی وضع موجود و شناسایی نقاط ضعف‌ خود در تعامل و مشارکت در حل مسائل جامعه و صنعت، محدودیت منابع مالی دولتی و مساله اشتغال دانش‌آموختگان، تمایل به ایفای نقشی موثرتر در جامعه دارند. لذا انتظار می‌رود بازتعریف دانشگاه به عنوان «دانشگاه کارآفرین» با جایگاه و نقشی متفاوت از دانشگاه سنتی، بتواند تحولات قابل ملاحظه‌ای را در این بخش و در تعامل با سایر بخش‌های صنعت و جامعه پدید آورد.

وزارت علوم چه ضوابط، قوانین، سیاست‌ها و اهرم‌های تشویقی و یا اجباری برای گرایش دانشگاه‌ها به نسل سوم به ویژه در بخش آموزشی دارد؟

وزارت علوم با ارائه طرح هدفمند نمودن پایان‌نامه‌ها به موضوع ارتباط با صنعت و اهمیت خروجی پایان‌نامه‌ها مبتنی بر حل مشکلات جامعه، آیین‌نامه و ضوابطی را تعیین نموده است. همچنین، موضوع حضور اعضای هیات علمی جوان در صنعت و جامعه هم یکی از بخشنامه‌های دیگر در این راستا است.

 

 

آیا در دانشگاه رازی برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم به ملاحظات بومی، ویژگی‌های خاص، محدودیت‌ها و مزیت‌های نسبی توجه می‌شود؟

بله تا حدودی، در دانشگاه به این موارد توجه شده است.

نیازها و الزامات دانشگاه نسل سوم از دیدگاه شما چیست؟

نیازهای دانشگاه نسل سوم داشتن فرهنگ و روحیه کارآفرینی، توسعه زیر ساخت‌های فناوری، اولویت و اهمیت دادن به این موضوع توسط مدیران و بخش آموزشی می‌باشد.

این مساله در درون یک مجموعه دانشگاهی را می‌توان از سه منظر استاد، دانشجو، کارمندان و کارکنان مورد بررسی قرار داد. در دانشگاه رازی هر یک از این گروه‌ها چه نقشی در تحقق دانشگاه نسل سوم دارند؟ آیا انتظارات موردنظر را برآورد نموده‌اند؟

از منظر اساتید، حرکت به سوی نسل سوم دانشگا‌ه‌ها یک ضرورت است اما پیش نیاز آن آموزش، تقویت زیرساخت‌ها، به‌روز شدن اساتید، تعامل با جامعه، ایجاد انگیزه و... می‌باشد. از منظر دانشجویان باید بازبینی‌های لازم در روندهای آموزشی، زیرساخت، وجود دوره‌های کارورزی و دانش‌افزایی دانشجویان انجام گیرد. در بخش کارکنان، همراهی و آموزش آ‌ن‌ها می‌تواند به توسعه این مسیر کمک نماید.

دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه رازی با برخورداری از مجموعه‌های آموزشی، پتانسیل علمی و نیروی انسانی ارزشمند نقش بسزایی در هدایت دانشگاه به سوی دانشگاه نسل سوم دارد، لطفا به تشریح این ظرفیت‌ها، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و رویکرد مجموعه تحت مدیریت خود بپردازید.

دانشکده علوم ورزشی به عنوان یک دانشکده بین رشته‌ای دارای پتانسیل بالقوه زیادی در این زمینه می‌باشد و خدمات خود را نه تنها به دانشجویان این رشته بلکه به سایر دانشجویان دانشگاه و همچنین جامعه و استان می‌تواند ارائه نماید. در این راستا، دانشکده علوم ورزشی ضمن راه‌اندازی کافه کارآفرینی ورزشی به عنوان اولین مرکز در سطح کشور در این رشته و همچنین مراکز رشد مختلف قراردادهایی را با دستگاه‌های مختلف استان مانند شرکت نفت، اداره دارایی و... ایجاد کرده است. برنامه این دانشکده؛ توسعه خدمات به دستگا‌ه‌های مختلف استان و ارتباط با جامعه و ایجاد ظرفیت‌های شغلی برای دانشجویان این رشته می‌باشد.

برخی معتقداند تحقق دانشگاه نسل سوم در استان کرمانشاه یک هدف آرمانی و دست نیافتنی است، نظر شما در این خصوص چیست؟

خیر، دستیابی به دانشگاه نسل سوم قابل تحقق است اما لازمه آن توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری، ایجاد انگیزش و همراهی دستگاه‌های استان و پذیرش مرجعیت علمی دانشگاه می‌باشد.

در دانشگاه نسل سوم رسالت دانشجو و استاد در بُعد آموزشی و فرآیند تعلیم چیست؟

در دانشگاه‌های نسل سوم رسالت اساتید ایجاد انگیزه، ایجاد محتوای آموزشی مورد نیاز، توسعه خلاقیت و نوآوری و پرورش این ظرفیت‌ها در دانشجویان می‌باشد و وظیفه دانشجویان مطالعه محتوای بین رشته‌ای، تقویت کانال‌های ارتباطی با رشته‌های مختلف و خلق فرصت‌ها و کارورزی مرتبط با رشته خود می‌باشند.

دانشگاه نسل سوم باید درآمدزایی داشته باشد، آیا دانشگاه‌های ایران و به تبع دانشگاه رازی در این زمینه موفق بوده اند؟ به وضعیت دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی اشاره بفرمایید.

در دانشگاه‌های نسل سوم باید از طریق دانش تخصصی، درآمدزایی شود. به نظرم دانشگاه رازی در این زمینه نوپا است و تا حدودی با نگاه خوب معاونت پژوهش و فناوری توانسته این مهم را محقق کند. در دانشکده علوم ورزشی ضمن تغییر نگاه از داخل به خارج و ارتباط با جامعه و توسعه مراکز رشد از یک مرکز در دو سال قبل، به پنج مرکز و انعقاد قراردادهایی با دستگاه‌های استان توانسته به سمت ایجاد درآمد از دانش علوم ورزشی گام بردارد اما مهم‌ترین مانع عدم همراهی دستگاه‌های اداری و مراکز دریافت کننده خدمات به دلیل بورکراسی‌های اداری و کمبود بودجه می‌باشد.

از مهم‌ترین شاخص‌های موفقیت در کارآفرینی، فرهنگ کار و تلاش است، وضعیت دانشگاه و جامعه استان را از این منظر چگونه می‌بینید؟

فرهنگ کار و تلاش در استان و همچنین در دانشگاه متاسفانه ضعیف و مهجور است. یک بخش به مشکلات هیات علمی، بخشی به قوانین و بخش مهمی به عدم ایجاد کانال مناسب دستگاه‌های اداری با دانشگاه مربوط می‌شود. مثلا یک هیات علمی خودش باید به دنبال ایجاد ارتباط با دستگاه‌ها برای جذب طرح و قراردادها باشد و تحقق این مهم توسط دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه کم هست و فرد پس از چند بار مراجعه و عدم گرفتن نتیجه، کناره‌گیری خواهد کرد. در صورتی که باید دستگاه‌های اجرایی و ادارات استان نیازهای پژوهشی خود را با توجه به تخصص‌های دانشگاه آورده و پشت درهای دانشگاه برای انجام طرح خود بایستد، در حالی که این روند فعلا معکوس است.

با توجه به تجربه ارزشمند شما در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی و ارتباط مستمر با دانشجویان و اساتید، تعامل و همکاری‌های این مجموعه‌ها در تحقق دانشگاه نسل سوم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در بخش دانشجویی خوشبختانه استقبال خوب است و در دانشکده با ایجاد مراکز رشد، کافه کارآفرینی و همچنین مرکز آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی دانش تخصصی لازم در اختیار خدمت به جامعه و ذینفعان قرار داده می‌شود. در بخش هیات علمی، متاسفانه تنها در حدود 30 درصد از همکاران در این زمینه فعال و پیگیر تحقق مصادیق دانشگاه نسل سوم هستند. البته دانشگاه رویکرد الزام آوری در این زمینه به غیر از هدفمندی پایان‌نامه‌ها ندارد.

در پایان، برای تحقق نسل سوم دانشگاه‌ها نیازمند توسعه فرهنگ کارآفرینی، توسعه دانش روز در این زمینه، توسعه بخش سخت افزار و به ویژه نرم افزاری، ایجاد شوق و نشاط در بخش اساتید و دانشجویان، بازنگری آموزشی، توسعه کارورزی و حرکت به سمت آموزش‌های عملی در کنار آموزش‌های تئوری هستیم.